default-image

Μακριά από το "εκρηκτικό" έθιμο της Ανάστασης

Κρήτη
Μακριά από το "εκρηκτικό" έθιμο της Ανάστασης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αν και το Πάσχα γιορτάζεται με ξεχωριστό τρόπο σε κάθε γωνιά της χώρας, ιδιαίτερα σε ορισμένες περιοχές αλλά και στην Κρήτη αναβιώνουν "ήθη" κι "έθιμα" που μετατρέπουν την πιο λαμπρή γιορτή της Χριστιανοσύνης σε τραγωδία. Και πάντα εκ των υστέρων γεννιέται η ίδια απορία... γιατί θα πρέπει να θρηνούμε θύματα όταν έχουμε χαρά και γλέντι και γιατί μεγάλοι άνθρωποι συμπεριφέρονται σαν παιδιά και σκοτώνονται μεταξύ τους άνευ λόγου και αιτίας γι' αυτούς τους ανούσιους "πανηγυρισμούς" με όπλα και φονικά βαρελότα.

Πέρυσι η μεγάλη χαρά της Ανάστασης βάφτηκε με αίμα στην Κρήτη από τον άδικο χαμό ενός 25χρονου από την Ασή Γωνιά ύστερα από άσκοπους πυροβολισμούς και μπροστά στα μάτια της μάνας του ανήμερα του Πάσχα, στα Μυριοκέφαλα. Λίγες ώρες νωρίτερα σε πεδίο μάχης, όπως εξάλλου κάθε χρόνο, είχαν μετατραπεί αρκετοί χώροι προσευχής, με το άλλο έθιμο, αυτό των κροτίδων, να προκαλεί σοβαρούς τραυματισμούς. Σε έναν 36χρονο στο Τσαλικάκι Ηρακλείου έσκασε κροτίδα στα χέρια του τη στιγμή που επιχειρούσε να σώσει τα ανίψια του.

Όμως, και ο τουρισμός γνώρισε ένα πρωτοφανές πλήγμα από τα ανθρωποκτόνα "έθιμα" των βαρελότων: Σε χειρουργική επέμβαση στο Βενιζέλειο Νοσοκομείο είχε υποβληθεί ξημερώματα ανήμερα του Πάσχα μια Αμερικανίδα υπήκοος ΗΠΑ, που τραυματίστηκε μαζί με δύο ακόμη υπηκόους ΗΠΑ κι έναν Έλληνα μετά από έκρηξη βαρελότου στη Σαντορίνη. Είχαν μεταφερθεί εσπευσμένα με επιχείρηση αερομεταφοράς στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Ηρακλείου.

Το 2010, στο Σφακάκι του δήμου Αρκαδίου, ένας 54χρονος τουρίστας με τη ζωή του παραλίγο να πληρώσει τη μανία των Κρητικών να παίζουν μπαλοθιές, διασκεδάζοντας την ημέρα του Πάσχα και σουβλίζοντας παράλληλα το αρνί. Μια αδέσποτη σφαίρα, προερχόμενη από άσκοπο πυροβολισμό, τον βρήκε στο θώρακα τη στιγμή που κινούνταν πεζός μαζί με τη γυναίκα του στο δρόμο.

Τις συνέπειες της χρήσης των επικίνδυνων κροτίδων πλήρωσε το 2012 ένα 12χρονο παιδί στη Μεσαρά, το οποίο υπέστη μερικό ακρωτηριασμό στο δείκτη του δεξιού του χεριού.

Αιματηρά Πάσχα από κροτίδες:

ΣΟΒΑΡΑ ΤΡΑΥΜΑΤΙΕΣ

ΕΛΑΦΡΑ ΤΡΑΥΜΑΤΙΕΣ

Ενδεικτικά ακόμη αναφέρουμε ότι το 2011 δύο νεκροί ήταν ο θλιβερός απολογισμός από την κατασκευή και χρήση βεγγαλικών. Ήταν απόγευμα του Μεγάλου Σαββάτου στο Μανδρικό Ρόδου, όπου έχασαν τη ζωή τους ένας 39χρονος και ένας 30χρονος ενώ κατασκεύαζαν βαρελότα σε ισόγειο αποθηκευτικό χώρο, ενώ στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Νοσοκομείου Παίδων "Αγία Σοφία" νοσηλεύτηκε τότε σε κρίσιμη κατάσταση από τα ξημερώματα της Κυριακής του Πάσχα ένα 7χρονο παιδί, το οποίο τραυματίστηκε σοβαρά στο πρόσωπο λίγο μετά την Ανάσταση στη Δροσιά Χαλκίδας.

Όπως είχε γίνει γνωστό, 25χρονος εκτόξευσε φωτοβολίδα ειδικού τύπου, στην οποία ανοίγει αλεξίπτωτο, με αποτέλεσμα αυτή να πέσει στην είσοδο του ναού της ενορίας και να τραυματίσει το αγοράκι που ήταν εκεί με τους γονείς του. Το 2008, στην Κρήτη, ένας 25χρονος στη Χερσόνησο έχασε την παλάμη του αριστερού του χεριού αμέσως μετά το άγγελμα της Ανάστασης...

Σύμφωνα με επίσημα πανελλαδικά στοιχεία της Αστυνομίας, στα ατυχήματα αναφορικά μόνο με τα πυροτεχνικά είδη και όχι όπλα, πέρυσι τραυματίστηκαν σοβαρά 5 άτομα κι ελαφρά 6 συνάνθρωποί μας. Το 2013 σοβαρά τραυματίστηκαν 3 και ελαφρά 2 άτομα. Το 2012 είχαν τραυματιστεί σοβαρά 5 κι ελαφρά 2 άτομα. Το 2011 είχαμε 2 νεκρούς, 3 σοβαρά τραυματίες και 3 ελαφρά.

Το 2010 οι νεκροί είχαν φτάσει τους 3, οι σοβαρά τραυματίες τους 8 και οι ελαφρά τους 2. Το 2009, μέρες του Πάσχα, τραυματίστηκαν σοβαρά 5 άτομα και ελαφρά 3. Το 2008 υπήρξε ένας σοβαρά τραυματίας. Το 2007 οι νεκροί ήταν 3, οι σοβαρά 2, ενώ υπήρξε κι ένας ελαφρά τραυματίας.

Το 2006 είχαμε 6 σοβαρά και 5 ελαφρά τραυματίες, ενώ το 2005 είχαμε 2 τραυματίες σοβαρά και 2 ελαφρά. Το 2004 ένας σοβαρά κι ένας τραυματίας ελαφρά, ενώ το 2003 4 σοβαρά και 5 ελαφρά. Το 2002 τραυματίστηκαν 2 σοβαρά και 2 ελαφρά, ενώ το 2001 είχαμε 2 νεκρούς, 11 σοβαρά και 7 ελαφρά τραυματίες. Το 1999 υπήρξαν 4 σοβαρά και 5 ελαφρά τραυματίες, ενώ το 1998 ένας σοβαρά και 5 ελαφρά και το 1997 5 σοβαρά και 6 ελαφρά τραυματίες. Το 1996 τραυματίστηκαν σοβαρά 7 άτομα και ελαφρά 8, ενώ το 1995 υπήρξε ένας νεκρός, 8 σοβαρά και 5 ελαφρά τραυματίες. Τέλος, το 1994 είχαμε δύο νεκρούς, 5 σοβαρά και 18 ελαφρά τραυματίες.

Έχει δοθεί πάντως εντολή από τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Κρήτης προς όλες τις Διευθύνσεις και στους τέσσερις νομούς να υπάρχει αστυνομική παρουσία στις εκκλησίες του νησιού, να εφαρμοστεί με αυστηρότητα η νομοθεσία και να προβούν ακόμη και σε συλλήψεις. Επιπλέον, όταν πρόκειται για ανηλίκους, θα γίνονται συλλήψεις και στους κηδεμόνες.

Μάλιστα το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. δίνει συμβουλές για αποφυγή χρήσης κροτίδων, βεγγαλικών και πυροτεχνημάτων.

Αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Η κατασκευή, εμπορία, αγορά, κατοχή και χρήση κροτίδων και συσκευών εκτόξευσης αυτών από οποιονδήποτε απαγορεύεται. Η αγορά βεγγαλικών και πυροτεχνημάτων είναι παράνομη. Μην τα αγοράζετε. Αποτρέψτε τα παιδιά από τη χρήση ή την αυτοσχέδια κατασκευή τους. Ενημερώστε τα παιδιά για τους κινδύνους σοβαρού τραυματισμού, ακόμα και ακρωτηριασμού.

Μην τους επιτρέπετε να προσεγγίζουν χώρους παράνομης καύσης των ειδών αυτών, διότι κανείς δεν εγγυάται ότι δε θα προκληθεί ατύχημα. Οι ενήλικοι μη χρησιμοποιείτε βεγγαλικά και πυροτεχνήματα, γιατί υπάρχει κίνδυνος να σας μιμηθούν τα παιδιά. Μην ξεχνάτε ότι τα βεγγαλικά και τα πυροτεχνήματα δεν είναι παιχνίδια, αλλά υλικά άκρως επικίνδυνα και η χρήση τους εγκυμονεί κινδύνους για τη σωματική ακεραιότητα και την ίδια τη ζωή».

Εκρητκτικά "κοκτέιλ" - Ρουκετοπόλεμος και σαΐτες

Το... εκρηκτικό έθιμο της Ανάστασης το συναντούμε σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.

Πρωταγωνιστής των πασχαλινών εθίμων στη Χίο είναι ο οικισμός Βροντάδος, όπου πραγματοποιείται το έθιμο του ρουκετοπόλεμου, μεταμορφώνοντας το χωριό σε... πεδίο μάχης!

Η "σύρραξη" ανάμεσα στους Παναγούσους και στους Αγιομαρκούσους κρατά από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Μόλις ακουστεί το "Χριστός Ανέστη" η νύχτα γίνεται μέρα από τις χιλιάδες ρουκέτες που εκτοξεύονται από κάθε μεριά με στόχο οι μεν τον τρούλο και το έμβλημα του Αγίου Μάρκου και οι δε το ρολόι της Παναγίας της Ερειθιανής. Η ατμόσφαιρα είναι άκρως... εκρηκτική!

Η προετοιμασία για τον "πασχαλινό πόλεμο" γίνεται αρκετούς μήνες πριν, με τους νεότερους των δύο ενοριών να ετοιμάζουν τα "εκρηκτικά κοκτέιλ" για τις αυτοσχέδιες ρουκέτες. Την Κυριακή του Πάσχα καταμετρώνται τα ρουκετόξυλα και ανακηρύσσεται ο νικητής της αναμέτρησης.

Εκρηκτική είναι η Ανάσταση και στη Σάμο. Στην ελληνική επανάσταση έχει τις ρίζες του το έθιμο των "Τουφεκιών" στο Μαραθόκαμπο της Σάμου, όταν το χωριό πρωτοστάτησε στον αγώνα κατά των Τούρκων και οι κάτοικοι τρόμαξαν τους κατακτητές με αυτοσχέδιες κανονιές. Έτσι, με το "Χριστός Ανέστη" δίνεται το σύνθημα για να "βροντήξουν" τα χαρτονένια κανονάκια με τις οβίδες που έχουν ετοιμάσει οι κάτοικοι. Κατά την επταετία της Χούντας, το έθιμο απαγορεύτηκε διά ροπάλου, αλλά οι κάτοικοι δεν πτοήθηκαν: Μεταμφιέζονταν σε γυναίκες και έψαχναν στο δάσος για άσκαστες οβίδες του στρατού που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν αναλόγως το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου

Στην Καλαμάτα γίνεται η ρίψη σαϊτών και ο σαϊτοπόλεμος, με φλόγα και βροντή. Στο Αγρίνιο αναβιώνει ο χαλκουνοπόλεμος, η ιστορία του οποίου ξεκινάει από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Οι "χαλκουνάδες" αναζητούν πάντα τον καλό "χαρτό", δηλαδή το κατάλληλο μείγμα μπαρουτιού.

Στην Κω τα παιδιά παίρνουν μεγάλα κλειδιά και τα δένουν με ένα σχοινί με μπαρούτι και βάζουν το καρφί στην τρύπα του κλειδιού, και το βράδυ της Ανάστασης το χτυπούν δυνατά στον τοίχο για να εκπυρσοκροτήσει.

Ιωάννα Βλαχάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News