Κάποτε ένας αστακός ήταν το μεγαλύτερο ζώο στη Γη

Πριν από περίπου 480 εκατομμύρια χρόνια κολυμπούσε στις θάλασσες ένα πλάσμα που έμοιαζε με τον σύγχρονο αστακό και είχε μήκος δύο μέτρα.

Το Aegirocassis benmoulae ζούσε στη Γη πριν από την εμφάνιση των ιχθυόσαυρων που κυριάρχησαν στο νερό πριν από περίπου 250 εκατομμύρια χρόνια.

Ο αστακός αυτός είχε μήκος δύο μέτρα και διέθετε ακανθώδη "άκρα" που βρίσκονταν στο κεφάλι του τα οποία και χρησιμοποιούσε για να κοσκινίζει τον βυθό του ωκεανού αναζητώντας τροφή και συγκεκριμένα πλαγκτόν, σε αντίθεση με τα συγγενικά του είδη.

«Οποιοδήποτε άλλο ζώο δίπλα του θα έδειχνε μικροσκοπικό, καθώς είχε μέγεθος διπλάσιο από το δεύτερο μεγαλύτερο», δηλώνει ο Πίτερ Βαν Ρόι, παλαιοντολόγος του Πανεπιστημίου Γέιλ και εκ των συγγραφέων της μελέτης που δημοσιεύεται στο Nature.

Το περίεργο πλάσμα με την εξίσου περίεργη ονομασία ανήκε σε μια συνομοταξία αρχαίων θαλασσίων ειδών, τις ανωμαλοκαρδίδες (anomalocardids), μεγάλα θαλάσσια πλάσματα που ήταν οι πρόγονοι των σημερινών αρθρόποδων, μια κατηγορία ζώων που περιλαμβάνει τα περίπου το 80% των ειδών του ζωικού βασιλείου του πλανήτη από τους αστακούς και τα καβούρια ως τους σκορπιούς και τα μυρμήγκια.

Το απολίθωμα έδωσε στον Βαν Ρόι ένας μαροκινός συλλέκτης, ο Μοχάμεντ Μπεν Μουλά που δεν είχε ιδέα για την παλαιοντολογική αξία του αντικειμένου.

Κατά την Ορδοβίκια περίοδο όταν ζούσε το Aegirocassis benmoulae, μια γεωλογική περίοδο της Παλαιοζωικής εποχής και εκτείνεται σε χρονικό διάστημα 488,3 ± 1,7 έως 443,7 ± 1,5 εκατομμύρια έτη, τα οικοσυστήματα του πλαγκτόν άλλαζαν δραματικά και πολλά νέα είδη πλαγκτόν έκαναν την εμφάνισή τους.

Πιθανότατα αυτή η αλλαγή οδήγησε στην εμφάνιση αυτού του μεγάλου ζώου. Η μετάβαση από το κυνήγι στο φιλτράρισμα πλαγκτόν αποτελεί μέρος μιας μεγάλης εξελικτικής διαδρομής η οποία περιλαμβάνει ζώα όπως οι φαλαινοκαρχαρίες και οι γαλάζιες φάλαινες που ξεκίνησαν ως θηρευτές και κατέληξαν να τρέφονται φιλτράροντας την τροφή τους.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι κάποτε από την ίδια φάση είχαν περάσει και ορισμένοι κροκόδειλοι με ένα είδος που έτρωγε πλαγκτόν.

Πηγή: econews.gr