default-image

Τα αυτοκίνητα που… μεταναστεύουν

Κρήτη
Τα αυτοκίνητα που… μεταναστεύουν

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τη στιγμή που τα τροχαία στο νησί έχουν γίνει μάστιγα εξακολουθούν να κυκλοφορούν και στην Κρήτη αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες, που η κατάστασή τους πολλές φορές είναι η χειρότερη δυνατή. Μη ελεγμένα από ΚΤΕΟ, έτοιμα να διαλυθούν, με επικίνδυνες ιδιοκατασκευές, προκειμένου να είναι εφοδιασμένα με υγραέριο. Αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού και παλιά, πολυτελή αυτοκίνητα, ακόμη και φορτηγά επαγγελματικής χρήσης που κυκλοφορούν σε όλη την Ευρώπη χωρίς πράσινη κάρτα.

Αν και οι απώλειες εσόδων για το ελληνικό κράτος από παράβολα, τέλη κυκλοφορίας, ΦΠΑ, ασφάλιστρα, Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα κ.τ.λ. είναι μεγάλες, ακόμη μεγαλύτερος όμως είναι ο κίνδυνος να εμπλακούν τέτοια αυτοκίνητα σε ένα τροχαίο, ενώ το πιο σημαντικό υπάρχει περίπτωση να μην αποζημιωθούν οι εμπλεκόμενοι ή ο εμπλεκόμενος οδηγός.

Τουλάχιστον 15 αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες έχει ακινητοποιήσει στην ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου κι έχει στείλει στο Τελωνείο το τελευταίο πεντάμηνο μόνο η Τροχαία Ηρακλείου, παρά την έλλειψη προσωπικού και την πολύπλευρη δραστηριότητά της. Πρόκειται για κυρίως επιβατικά οχήματα διαφόρων κατηγοριών μέχρι πολυτελή τζιπ από Βουλγαρία, Ρουμανία ή ακόμη και από Γερμανία, αλλά κι ένα κλουβάκι. Αξίζει να σημειωθεί πως πέρυσι μόνο η Τροχαία Ηρακλείου είχε ακινητοποιήσει όλο το χρόνο 45 τέτοια οχήματα και πρόπερσι 70. Το όλο ζήτημα επιτάσσει την εντατικοποίηση των ελέγχων από τις αρμόδιες Αρχές - την Αστυνομία, τα μικτά κλιμάκια, το Τελωνείο και τα κατά τόπους Λιμεναρχεία.

Η παράνομη κυκλοφορία των οχημάτων αυτών αποτελεί παράβαση του τελωνειακού κώδικα. Έτσι, όλα αυτά τα "κατασχεμένα" οχήματα πάνε στο Τελωνείο και μπαίνουν πρόστιμα. Μάλιστα, αν τελικά μετά από ένα χρονικό διάστημα δεν παραλάβει το όχημά του ο ιδιοκτήτης του ή δεν το στείλει πίσω στη χώρα από όπου το πήρε, τότε το όχημα εκποιείται. Πολλά από αυτά, όπως τονίζει η Τροχαία Ηρακλείου, έχουν μετατραπεί σε υγραέριο, που δεν είναι ελεγμένο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Παράλληλα, πέρα από το ότι δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ και δε διαθέτουν ασφαλιστική κάλυψη, έχουν και φθαρμένα λάστιχα. Σημειώνεται ότι ακόμη και νταλίκα-πλατφόρμα με βουλγάρικες πινακίδες και με ελληνικό τράκτορα είχε ακινητοποιηθεί πριν από δύο χρόνια. Οι καταγγελίες δε λείπουν ακόμη και από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Οδηγών Φορτηγών.

Επιπλέον στοιχεία από την Τροχαία Ηρακλείου αναφέρουν πως υπάρχουν πολλά ατυχήματα με αλλοδαπά αυτοκίνητα. Εξάλλου, πολλά είναι και τα ατυχήματα με εγκατάλειψη από τους οδηγούς που κυκλοφορούν αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες. Επισημαίνεται ότι ο έλεγχός τους είναι πολύπλευρος και πολυδιάστατος, αφού μπορεί να μειωθεί ακόμη και η εγκληματικότητα, μιας και πολλές είναι οι κλοπές που έχουν γίνει με πρωταγωνιστές δράστες που χρησιμοποιούν αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες.

Πρόκληση ατυχημάτων: Πρωτιά από τη Βουλγαρία

Στα ατυχήματα που προκαλούνται στην Ελλάδα από αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες την πρώτη θέση κατέχουν σταθερά τα ατυχήματα από βουλγάρικα αυτοκίνητα που ανήλθαν στα 1.371 και αποτελούν το 36% του συνόλου των ατυχημάτων, και ακολουθούν τα γερμανικά αυτοκίνητα με το 14,5% των ατυχημάτων.

Σε 3.828 ανήλθε το 2013 ο αριθμός των ατυχημάτων από αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες στην Ελλάδα που διακανονίστηκαν από το Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης και τους διορισμένους ανταποκριτές και διακανονιστές του, έναντι 3.983 το έτος 2012, παρουσιάζοντας μείωση κατά 3,89%. Ο διακανονισμός των 3.631 εξ αυτών των ατυχημάτων ανατέθηκε στους διορισμένους ανταποκριτές των αλλοδαπών ασφαλιστικών εταιρειών, ενώ το διακανονισμό των υπολειπόμενων 197 ζημιών ανέλαβε το γραφείο διά των υπηρεσιών του ή των διακανονιστών του.

Υπάρχει θέμα με τις βουλγάρικες ακόμη και με σκοπιανές πινακίδες, όπως τονίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εθελοντών για την Πρόληψη Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης. Ο ίδιος συστήνει σε όποιον τρακάρει με ένα τέτοιο αυτοκίνητο: «Απαραίτητα να φωνάξει την Αστυνομία και να μάθει αν έχει ο οδηγός του αυτοκινήτου με τις ξένες πινακίδες πράσινη κάρτα». Κατά την αναζήτηση της ασφαλιστικής εταιρείας θα πρέπει να απευθυνθεί και στο Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης, το οποίο θα απαντήσει στο κατά πόσο η ασφαλιστική εταιρεία είναι "εντάξει".

Σημειώνεται πως το υπουργείο Μεταφορών, προσπαθώντας να αντιμετωπίσει την απώλεια των εσόδων και το πρόβλημα που υπάρχει, θέσπισε κάποιους κανόνες και δυσκόλεψε τα πράγματα. Ζητά μεταξύ άλλων πιστοποίηση της εργασιακής και εταιρικής σχέσης που υπάρχει με τη γείτονα χώρα, προκειμένου να μπορέσει να δικαιολογηθούν η κτήση και η κυκλοφορία ενός αυτοκινήτου με Βουλγάρικες πινακίδες.

Κομπίνες με αυτοκίνητα που δε συντηρούνταν... 10.000 μάγκες κυκλοφορούσαν τσάμπα

Μέχρι τώρα αυτό που ίσχυε ήταν το εξής: Αγόραζαν ένα αυτοκίνητο από την Ελλάδα, στη συνέχεια το πήγαιναν στη Βουλγαρία, όπου του έβαζαν βουλγάρικες πινακίδες, στήνοντας εκεί μια εταιρεία μέσα σε μια μέρα, και μετά κατέβαιναν και το κυκλοφορούσαν τσάμπα. Κανείς δεν έλεγχε. Αδασμολόγητα, χωρίς κόστη κυκλοφορούσαν αυτοκίνητα.

Κάποια στιγμή υπολογίστηκαν ότι τέτοια αυτοκίνητα είχαν φτάσει στη χώρα μας και ξεπερνούσαν τις 10.000 σε αριθμό. Το καθεστώς είχε να κάνει με την απώλεια δασμών για το ελληνικό κράτος, όμως το πιο σημαντικό ήταν το θέμα της ασφαλούς οδήγησης, μιας κι επρόκειτο για αυτοκίνητα που η συντήρησή τους ήταν πλημμελής, αυτοκίνητα που εμφανίζονταν με ιδιοκατασκευές, προκειμένου να είναι εφοδιασμένα με υγραέριο, καθώς και για αυτοκίνητα τα οποία κυκλοφορούσαν με υγραέριο και είχαν μπουκάλες στο πορτμπαγκάζ, οι οποίες είναι εξαιρετικά επικίνδυνες.

Ιωάννα Βλαχάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News