default-image

Οι Σκανδιναβοί ψηφίζουν δυτική Κρήτη

Κρήτη
Οι Σκανδιναβοί ψηφίζουν δυτική Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θετικά είναι τα αποτελέσματα και φέτος από τον τουρισμό και στη δυτική Κρήτη, με τα στοιχεία έρευνας που πραγματοποιήθηκε να αποδεικνύει ότι η συνεργασία τουρισμού με πρωτογενή τομέα είναι η μόνη άμεσα εφαρμόσιμη λύση για τη σίγουρη έξοδο από την κρίση. Πρόκειται για μια έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο «Ι. Δασκαλογιάννης» των Χανίων, στις εξόδους αναχώρησης των αλλοδαπών τουριστών καθ' όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, από 20 μεταπτυχιακούς φοιτητές, προερχόμενους από τις κυριότερες χώρες του δείγματος αλλά και από ερευνητές του ΜΑΙΧ, Πολυτεχνείου και Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει σκοπό να διερευνήσει και να αξιολογήσει το προφίλ του αλλοδαπού τουρίστα που επιλέγει την Κρήτη ως προορισμό του, συγκεντρώνοντας πρωτογενή στοιχεία από σχεδόν 4.000 έγκυρα ερωτηματολόγια (μεταφρασμένα σε εννέα γλώσσες).

Σύμφωνα με την έρευνα, από το σύνολο των αλλοδαπών τουριστών που προτιμούν το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό των διακοπών τους, το 82% παραμένει στο Ν. Χανίων για να περάσει τις διακοπές του, το 14% προτιμά το Ρέθυμνο, ενώ σημαντικά επίσης ποστοστά επιλέγουν τους νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου. Σχετικά με τις ομάδες ηλικιών, παρατηρείται μια ομοιόμορφη κατανομή μέχρι την ηλικία των 65 ετών. Τέσσερις στους πέντε επισκέπτες είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ όσον αφορά τα εισοδηματικά κλιμάκια σχεδόν ένας στους πέντε δηλώνει υψηλό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 80.000 ευρώ. Όσον αφορά τις τιμές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, σχεδόν δύο στους τρεις θεωρούν τις τιμές κανονικές. Αξιοσημείωτο είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αλλοδαπών επισκεπτών άντλησε πληροφορίες για τον τελικό του προορισμό από το διαδίκτυο αλλά και από συγγενείς και φίλους που είχαν επισκεφτεί τον τόπο προορισμού στο παρελθόν. Διακρίνοντας τους αλλοδαπούς επισκέπτες ανά εθνικότητα, παρατηρείται ότι οι Σκανδιναβοί επισκέπτες είναι υψηλού οικογενειακού εισοδήματος, αφού σχεδόν οι μισοί δηλώνουν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 60.000 ευρώ, σε αντίθεση με τους μη Σκανδιναβούς, οι οποίοι προέρχονται εξίσου από όλες τις κατηγορίες εισοδημάτων.

Πού μένουν

Αρκετά σημαντικό συμπέρασμα που αναδείχθηκε μέσα από την έρευνα είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών και σχεδόν δύο στους τρεις αλλοδαπούς επισκέπτες προτιμάνε να διαμένουν σε ξενοδοχεία, το 25% σε ενοικιαζόμενα διαμερίσματα/δωμάτια/στούντιο, το 4% σε ιδιόκτητα σπίτια, εξοχικά, κάμπινγκ ή φιλοξενείται, ενώ αντίστοιχο είναι και το ποσοστό που διαμένει σε ενοικιαζόμενες βίλες. Σχετικά με τις κατηγορίες ξενοδοχείων, σχεδόν τρεις στους τέσσερις προτιμάνε να διαμένουν σε 3 και 4 αστέρων ξενοδοχειακά καταλύματα, το 14% σε πεντάστερα και το υπόλοιπο 10% κυρίως σε ξενοδοχεία 2 αστέρων. Όσον αφορά τα ξενοδοχειακά «πακέτα», το λεγόμενο "all inclusive package" επιλέγεται σχεδόν από το ένα τρίτο των αλλοδαπών επισκεπτών, με τους μη Σκανδιναβούς να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση. Ο μέσος όρος διάρκειας των διακοπών είναι 9 ημέρες, με τους μη Σκανδιναβούς να διαμένουν κατά μέσο όρο μία ημέρα παραπάνω.

Γιατί ήρθαν;

Καταλυτικό ρόλο στην απόφασή τους να επιλέξουν τον τελικό προορισμό τους οι αλλοδαποί επισκέπτες μας συνεχίζουν να παίζουν το κλίμα, καθώς και οι φυσικές ομορφιές του τόπου κατά 97%. Σημαντικός παράγοντας επίσης είναι η κρητική κουζίνα κατά 81% και ακολουθούν με μικρότερα αλλά σημαντικά ποσοστά οι αρχαιολογικοί χώροι με 42%, η διασκέδαση και ψυχαγωγία με 27%. Αναφορικά με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, το 90% των επισκεπτών μένουν απόλυτα ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες του καταλύματος, αλλά και από τη συμπεριφορά των ντόπιων ανθρώπων, όπως επίσης και από τις ταβέρνες-εστιατόρια. Κοντά στο 80% μένει ικανοποιημένο από τις υπηρεσίες των λεωφορείων, από τις καφετέριες, αλλά και από την ασφάλεια που τους προσφέρει η περιοχή. Αντίθετα, ένας στους τρεις μένει δυσαρεστημένος από τις υπηρεσίες των ταξί, την καθαριότητα αλλά και από τα διαθέσιμα πάρκα. Τα πιο σημαντικά προβλήματα όμως εξακολουθούν να είναι η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου και η ελλιπής σήμανση, καθώς και οι υπηρεσίες του αεροδρομίου αναφορικά με τις τιμές καφέ/φαγητού στα κυλικεία, αλλά και με τον περιορισμένο αριθμό καθισμάτων και τουαλετών στο χώρο του αεροδρομίου, με περισσότερο από τους μισούς αλλοδαπούς επισκέπτες να εκφράζουν έντονα τα παράπονα και τη δυσαρέσκειά τους.

Κορυφαίοι προορισμοί

Κορυφαίος προορισμός για τους αλλοδαπούς επισκέπτες μας αναδείχτηκε με διαφορά το Ελαφονήσι, το οποίο επισκέφτηκε ένας στους τρεις τουρίστες. Ακολουθούν οι επισκέψεις στα μουσεία, για τα οποία ένας στους τέσσερις έδειξε ιδιαίτερη προτίμηση. Ένας στους έξι επισκέφτηκε το Μπάλο, τα Φαλάσαρνα, την Κνωσό καθώς και το φαράγγι της Σαμαριάς. Τέλος, μικρότερο αλλά σημαντικό είναι το ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών που προτίμησαν τη Σούγια, και τους αρχαιολογικούς χώρους της Φαιστού και της Άπτερας.

Τι πληρώνουν: Από 60 έως 80 ευρώ οι δαπάνες τους

Σύμφωνα με την αρχική επεξεργασία των στοιχείων της έρευνας και με τις πρώτες ενδείξεις που έχουμε, η μεγάλη πλειοψηφία των αλλοδαπών (ενήλικων) τουριστών ξοδεύει κατά μέσο όρο από 60 έως 80 ευρώ ημερησίως κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το κόστος των αεροπορικών τους εισιτηρίων αλλά και του τουριστικού καταλύματός τους, δαπανώντας αναλογικά το μεγαλύτερο μέρος από αυτά, στις ταβέρνες και καφετέριες. Αναφορικά με τις δαπάνες που πραγματοποίησαν οι αλλοδαποί τουρίστες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, το 87% των επισκεπτών προτίμησε να ξοδέψει τον προϋπολογισμό του στις ταβέρνες/εστιατόρια και καφετέριες, το 56% στην αγορά διαφόρων τοπικών προϊόντων και σουβενίρ, καθώς και στα μεταφορικά μέσα, όπως είναι η ενοικίαση μέσου μεταφοράς αλλά και η χρήση λεωφορείου και ταξί. Σχεδόν ένας στους τρεις επέλεξε να δαπανήσει τα χρήματά του πραγματοποιώντας ημερήσιες εκδρομές, ενώ μόλις ένας στους οκτώ προτίμησε τις νυκτερινές εξόδους σε κλαμπ και μπαρ.

Ντόπια προϊόντα: Αγοράζουν κρασί και λάδι

Βλέποντας τα ποσοστά αγοράς τοπικών προϊόντων, οι αλλοδαποί τουρίστες φαίνεται να προβαίνουν περισσότερο στην αγορά κρασιού, φρέσκου χυμού πορτοκαλιού και ελαιόλαδου με ποσοστά λίγο πάνω από το 40%. Κοντά στο 30% τουριστών αγοράζει τοπικά τυριά, μέλι, τσικουδιά, λαχανικά και σαπούνι από ελαιόλαδο. Μικρότερα αλλά σημαντικά ποσοστά εμφανίζονται στην αγορά παξιμαδιού καθώς και των αρωματικών φυτών με 16% και 8%, αντίστοιχα.

Εναλλακτικός τουρισμός: Σχετικά με τον εναλλακτικό τουρισμό, παρατηρείται υψηλή προτίμηση για το γαστρονομικό τουρισμό και τον αγροτουρισμό, αφού οι μισοί αλλοδαποί επισκέπτες εξέφρασαν έντονα το ενδιαφέρον τους. Τέσσερις στους δέκα θα ενδιαφερόντουσαν για φυσιολατρικό, αρχαιολογικό-μοναστηριακό αλλά και θαλάσσιο τουρισμό, ενώ ένας στους τρεις για ορειβατικό τουρισμό.

Της Μαρίας Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News