default-image

Συμβαίνει: Απαγορευμένα τοξικά φυτοφάρμακα στις καλλιέργειες

Συμβαίνει: Απαγορευμένα τοξικά φυτοφάρμακα στις καλλιέργειες

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Την ώρα που το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης τουλάχιστον στην Κρήτη είναι στραμμένο στην πρωτοφανή και υψηλού ρίσκου υπόθεση της εξουδετέρωσης των χημικών της Συρίας σε διεθνή ύδατα της Μεσογείου νοτιοδυτικά της Κρήτης, με ό,τι θα σήμαινε ως ενδεχόμενο εφιαλτικών συνεπειών για τη θάλασσα και την περιοχή μας ένα απευκταίο ατύχημα ή διαρροή, πάνω στο αμερικανικό πλοίο "Cape Ray", που πραγματοποιεί υδρόλυση για πρώτη φορά εν πλω σε παγκόσμιο επίπεδο, η "Νέα Κρήτη" με μια νέα αποκάλυψη καταδεικνύει ότι ο κίνδυνος από απαγορευμένα τοξικά χημικά ως φυτοπροστατευτικά προϊόντα-ζιζανιοκτόνα πάνω στις καλλιέργειες της Κρήτης όχι μόνο είναι εξίσου σημαντικός, αλλά είναι εδώ, άμεσος, παρά τη νομοθεσία της Ε.Ε. και μάλιστα με ανθούσα ακόμη και τη λαθραία διακίνησή τους στο νησί μας (!).

Ο φάκελος που ανοίγει από σήμερα η "Ν.Κ." είναι εξόχως αποκαλυπτικός, μέσα από επίσημα έγγραφα και ντοκουμέντα που θα προκαλέσουν αίσθηση και προβληματισμό. Ταυτόχρονα, πίσω από διοικητικές-γραφειοκρατικές και υπηρεσιακές αποφάσεις, αποκαλύπτεται μια σειρά από "παραθυράκια" γι' αυτά τα απαγορευμένα κατά τ' άλλα τοξικά-χημικά, που ουσιαστικά "καρκινώνουν" την εύφορη μέχρι πριν μερικά χρόνια γη της Κρήτης, με μακροχρόνιες συνέπειες τόσο στον πρωτογενή της τομέα και το οικοσύστημα, όσο και άγνωστες ακόμη παραμέτρους για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Video Platform Video Management Video Solutions Video Player

Μείζον ζήτημα

Η έρευνα, που ακολουθεί και τις επόμενες ημέρες, αναδεικνύει ένα μείζον πολιτικό θέμα, στον ευαίσθητο και για την εθνική μας οικονομία αγροτικό τομέα. Ακόμη χειρότερα που αυτές οι επικίνδυνες, άκρως τοξικές-χημικές ουσίες, αν και απαγορευμένες, καθίστανται στην πράξη ως μοναδική λύση για τις καλλιέργειες και την παραγωγή τους (!) με τη χρόνια πρακτική που ακολουθείται, με τεράστια κέρδη και τζίρους για πολυεθνικές στο χώρο των φυτοφαρμάκων, αλλά και απίστευτες διακλαδώσεις σε συμβουλευτικές εταιρείες επί αγροτικής παραγωγής, κυκλώματα λαθραίας διακίνησης, απευθείας πρόσβασης σε κρατικούς αξιωματούχους από εταιρείες, μέχρι και εντοπισμούς παράνομων αποθηκών στην Κρήτη με πρόστιμα, που όμως κρατήθηκαν μακριά από τη δημοσιότητα, για να μην ταυτιστούν και συσχετιστούν με αυτά τα απαγορευμένα τοξικά-χημικά ζιζανιοκτόνα.

Το διχλωροπροπένιο

Το θέμα εστιάζεται σε πρώτη ανάγνωση, όχι όμως και τη μόνη, όπως θα φανεί στην πορεία της έρευνας, στο διχλωροπροπένιο (1,3 - D), ίσως το πιο διαδεδομένο ζιζανιοκτόνο, νηματωδοκτόνο αυτή τη στιγμή στις καλλιέργειες λαχανικών και κηπευτικών στις υπαίθριες καλλιέργειες. Σύμφωνα με τα σχετικά επίσημα πρωτόκολλα, το «διχλωροπροπένιο δρα στο έδαφος σε βάθος 40 cm με τη βοήθεια του νερού και ελευθερώνει χλώριο. Δρα εξ επαφής και φονεύει όλα τα είδη των νηματωδών, έντομα εδάφους και έμμεσα επιδρά σε μύκητες εδάφους, βακτηρίδια, ιούς και ζιζάνια. Δρα ανασταλτικά στη βλάστηση διαφόρων σπόρων. Εφαρμόζεται σε καλλιέργειες λαχανικών, πατάτας, θερμοκηπιακές και σε δενδροκαλλιέργειες».

Τρόπος εφαρμογής

Το διχλωροπροπένιο μπαίνει στο έδαφος με ειδικό πρόγραμμα ποτίσματος και με τη βοήθεια ειδικού δοσομετρικού μηχανήματος, με κατάλληλους σωλήνες άρδευσης. Λαμβάνονται ειδικές προφυλάξεις επειδή είναι υποκαπνιστικό. Η δράση του διαρκεί για 3-4 εβδομάδες, είναι τοξικό σε περίπτωση κατάποσης, επιβλαβές όταν εισπνέεται και όταν έρθει σε επαφή με το δέρμα. Ερεθίζει τα μάτια, το δέρμα και το αναπνευστικό σύστημα. Είναι πολύ τοξικό στους υδρόβιους οργανισμούς και για τα πουλιά, και μπορεί να προκαλέσει μακροχρόνιες δυσμενείς επιπτώσεις στο υδάτινο περιβάλλον.

Τοξικότητα

Απορροφάται γρήγορα και πλήρως σε περίπτωση κατάποσης εντός 48 ωρών. Σε εισπνοή απορροφάται σε ποσοστό 80% μέσα σε 15 λεπτά από τη διακοπή της έκθεσης. Από το στομάχι με την κυκλοφορία προσβάλλει την ουροδόχο κύστη, το ήπαρ και τους νεφρούς. Τα προϊόντα μεταβολισμού της ουσίας αποβάλλονται σε 48 ώρες από τα ούρα (62%), τα κόπρανα (17%) και την αναπνοή (15%).

Από πειράματα σε ζώα προκύπτει ότι το διχλωροπροπένιο είναι ερεθιστικό για το δέρμα και τα μάτια. Προκαλεί υπερκεράτωση και υπερπλασία βασικών κυττάρων του στομάχου και αναιμία. Επίσης προκαλεί υπερπλασία αναπνευστικού επιθηλίου, εκφύλιση του νευροεπιθηλίου και ερεθισμό του υποβλεννογόνιου τοιχώματος της ουροδόχου κύστης.

Έχει τοξική δράση στα χρωμοσώματα και προκαλεί μεταλλάξεις στα θηλαστικά. Καταστέλλει το μυελό των οστών και προκαλεί θρυμματισμό στο DNA.

Η χρόνια τοξικότητα και καρκινογένεση αφορά το βλεννογόνο του στομάχου και το ήπαρ (αδενοκαρκίνωμα).

Εφιάλτης για το περιβάλλον:

Σκοτώνει πουλιά, μέλισσες, ψάρια..!

Στον αέρα, οξειδώνεται με το φως κατά 50% σε 10 ώρες. Παράγονται προϊόντα διχλωροαιθένιου, υδροξυλίου, χλωροακεταλδεΰδης και μυρμηκικού χλωριδίου.

Αντιδρά με το όζον και σχηματίζεται χλωρακετικό οξύ, υδροχλώριο, διοξείδιο-μονοξείδιο του άνθρακα και μυρμηκικό οξύ. Τα προϊόντα αυτά είναι υδροδιαλυτά και με τη βροχή μεταφέρονται και σε άλλες περιοχές. Έχει μεγάλη πίεση εξάτμισης και διασκορπίζεται εύκολα στο περιβάλλον.

Στο νερό, διαλύεται και είναι δραστικό για 5 ημέρες, όσον αφορά στη θανατηφόρα δόση. Είναι σταθερό στη φωτόλυση.

Στο έδαφος, δεν απορροφά το φως. Διασκορπίζεται από την έντονη εξάτμιση και παραμένει θανατηφόρο για 8-15 ημέρες.

Είναι φυτοτοξικό και φονεύει πουλιά, μέλισσες, γεωσκώληκες, βρύα, ψάρια, οστρακοειδή και στρείδια. Σε μικρότερες δόσεις προκαλεί τοξικές βλάβες σε 20-30 ημέρες μετά την έκθεση.

Για να έχετε μια απλοϊκή προσέγγιση κατά αναλογία, σκεφτείτε ώστε να αποκτήσετε καλύτερη αίσθηση τι είναι το διχλωροπροπένιο, το φιαλίδιο που έχει βουτάνιο ή προπάνιο (για τα γκαζάκια) και μέσα να έχει και χλωρίνη. Το χρόνο παρασκευάζονται 35 εκατομμύρια τόνοι προπανίου από σχιστολιθικά και φυσικό αέριο και με αφυδρογόνωση του προπανίου φτιάχνουν το προπένιο, και μετά το διχλωροπροπένιο!!!

Η άδεια εμφανίζεται να γίνεται χρήση της μόνο στην Κρήτη, και μάλιστα οι αρμόδιοι του υπουργείου, έχοντας υπόψη τους τη βαρύτητα της τοξικότητας του 1,3-D, περιορίζουν στις αυστηρές οδηγίες τους τη χρήση του μόνο για τα λαχανικά.

Τα έγγραφα που αποκαλύπτει η "Νέα Κρήτη", με τις εγκρίσεις να αφορούν και τις δύο εμπορικές ονομασίες του 1,3-D, και την «D-D TOP 90 EC» και την «CONDOR 91 EC», και ημερομηνία έγκρισης στις 13-06-2014, με έναρξη ισχύος από την 1η Ιουλίου του 2014.

Η σχετική απόφαση-οδηγία απαγόρευσης κυκλοφορίας και χρήσης του διχλωροπροπενίου στις 18/06/2012 φέρει φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του αρμόδιου γενικού διευθυντή της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν) της Ε.Ε.

Από το 2012:

Απαγορευμένο ως ιδιαίτερα επικίνδυνο

Στις 18/06/2012 η Ευρωπαϊκή Ένωση, με βάση και την "Απόφαση του Ρότερνταμ" και μετά από μελέτες και πειράματα, τόσο εργαστηριακά «in vitro» όσο και σε φυσικές συνθήκες «in vivo», έκρινε το διχλωροπροπένιο ως απαγορευμένο, γιατί ήταν ιδιαίτερα τοξικά επικίνδυνο για το περιβάλλον και προκαλούσε σοβαρά προβλήματα υγείας. Στα ζώα (θηλαστικά) βρέθηκε να είναι καρκινογόνο και υπεύθυνο για χρόνιες φλεγμονώδεις και εκφυλιστικές παθήσεις. Ιδιαίτερα τοξικό για φυτά και οικοσυστήματα.

Έτσι θεωρητικά εδώ και τρία χρόνια η χρήση του έχει απαγορευτεί και σε καμία του εκδοχή δε θα έπρεπε να κυκλοφορεί σε καμία χώρα της Ε.Ε. Μάλιστα, η σχετική απόφαση-οδηγία απαγόρευσης κυκλοφορίας και χρήσης του διχλωροπροπενίου στις 18-06-2012 φέρει φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του αρμόδιου γενικού διευθυντή της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν) της Ε.Ε. Λέμε θεωρητικά, γιατί, όπως αποδεικνύεται στη συνέχεια, τα "παράθυρα" της αυστηρής κατά τ' άλλα νομοθεσίας της Ε.Ε., ιδίως σε περιβαλλοντικά ζητήματα, αποδεικνύονται συστηματικά ανώτερα του κάθε άμεσου κινδύνου για το οικοσύστημα, τον άνθρωπο και τη φύση.

Το διχλωροπροπένιο απαγορεύτηκε στην Ε.Ε. λοιπόν ως ιδιαίτερα τοξικό και μάλιστα αυτή η βαρύτατη τοξικότητά του αναγράφεται στις ετικέτες με τις εμπορικές ονομασίες που κυκλοφορεί. Ωστόσο, στην ετικέτα, εξαιτίας του ότι πειράματα στον ανθρώπινο οργανισμό με αυτό δεν μπορούν να γίνουν, δεν κατατάσσεται με ταξινόμηση ως καρκινογόνο για τον άνθρωπο (!). Αυτό, όσο κι αν φαίνεται απλό στην εξήγησή του, στη συνέχεια, όπως θα δούμε, είναι και μια από τις αιτίες στο να βρεθεί "παράθυρο" να συνεχίσει να κυκλοφορεί στην αγορά των χωρών της Ε.Ε. παρά την απαγόρευσή του. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα επίσημα διαθέσιμα στοιχεία, το διχλωροπροπένιο (1,3 - D) παρασκευάζεται από μια μεγάλη πολυεθνική εταιρεία στο Βέλγιο και έχει το εμπορικό όνομα «D-D ΤΟΡ 90 EC» και από μία πολυεθνική στις ΗΠΑ με το εμπορικό όνομα «CONDOR 91 EC». Τα δύο εμπορικά σκευάσματα είναι γνωστά στους περισσότερους αγρότες μας ως τα μοναδικά ενδεδειγμένα για τη χρήση που προορίζονται.

Απαγορευμένο αλλά κυκλοφορεί και χρησιμοποιείται!

Το συγκεκριμένο ζιζανιοκτόνο, αν και απαγορευμένο από την Ε.Ε. εδώ και τρία χρόνια, όχι μόνο δεν έχει αποσυρθεί, αλλά κυκλοφορεί κανονικότατα, «νομιμοφανώς» και παρά τα όσα λίαν ανατριχιαστικά για την τοξικότητά του και τους λόγους απαγόρευσής του περιγράφει με λεπτομερή αναφορά και αποδείξεις η Ε.Ε. με βάση την "Απόφαση του Ρότερνταμ".

Εδώ και τρία χρόνια οι αγρότες, ιδίως στο Νότο (φυσικά και στην Ελλάδα), εξακολουθούν να το χρησιμοποιούν κανονικότατα και ειδικά φέτος, εκτός της Ιταλίας και της Ισπανίας, ειδικά οι αγρότες της Κρήτης (!), θεωρητικά αποκλειστικά και μόνο για τα λαχανικά.

Η "πατέντα" αποφυγής της απαγόρευσης

Στο εύλογο ερώτημα πώς ένα απαγορευμένο με τόσο βαρύτατες επισημάνσεις για την τοξικότητά του ζιζανιοκτόνο εξακολουθεί να κυκλοφορεί και μάλιστα «νομότυπα», η εξήγηση για τους γνωρίζοντες το χώρο και τη διακίνηση αυτών των σκευασμάτων είναι απλή, για τους μη γνωρίζοντες όμως ίσως είναι λίγο δυσκολότερο να εξηγηθεί.

Το "σύστημα" όμως που επί 3 χρόνια τώρα κυκλοφορεί κανονικά το 1,3 - D στην αγορά, παρά την απαγόρευση, "πατάει" στην εξής τεχνική: Μία χώρα - η Ιταλία και η Ισπανία μέχρι στιγμής εν προκειμένω αυτή την τριετία - κάνει την πρώτη εισαγωγή του προϊόντος και με βάση την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία, τότε αυτόματα "νομιμοποιείται" η διακίνησή του και στις υπόλοιπες. Εισάγει εκτελωνίζοντας το συγκεκριμένο σκεύασμα και, παρά την απαγόρευση, εμφανίζει γνωματεύσεις συμβούλων των πολυεθνικών προς αγροτικές επιχειρήσεις, ενώσεις, εταιρείες και συνεταιρισμούς, ως «αναντικατάστατα» τα συγκεκριμένα προϊόντα για τη βελτίωση και απόδοση της αγροτικής παραγωγής στην τρέχουσα σοδειά.

Με τη σειρά τους, συνεταιρισμοί-ενώσεις αιτούνται στο αρμόδιο υπουργείο Γεωργίας, ανάλογα τη χώρα, τη χορήγησή του κατ' εξαίρεση ως «αναντικατάστατου φυτοφαρμάκου», και τότε η χώρα αυτή εκδίδει άδεια περιορισμένου μεν χρόνου, αλλά άδεια κυκλοφορίας του, παρά την απαγόρευση της Ε.Ε. (!). Αυτήν την πρακτική εδώ και τρία χρόνια χρησιμοποιεί και το ελληνικό υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αφενός μεν με την αιτίαση ότι ήδη χρησιμοποιείται σε άλλες χώρες της Ε.Ε. (Ισπανία-Ιταλία), δίνοντας αυτά τα τρία χρόνια «κατά παρέκκλιση άδεια κυκλοφορίας στην αγορά για 120 ημέρες, σύμφωνα με το άρθρο 53 του Κανονισμού 1107/2009, αν και είναι με πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαγορευμένο το 1,3 D/Διχλωροπροπένιο (από 18/06/2012). Φυσικά κάθε χρόνο και στο ελληνικό υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δημιουργείται τουλάχιστον μία "αίτηση" Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών προς το υπουργείο ότι έχει ανάγκη το φυτοφάρμακο ως «αναντικατάστατο». Έτσι, με την πίεση των κατασκευαστριών εταιρειών, των συμβούλων επιχειρήσεων και των υψηλών στην ιεραρχία πολιτικών προσώπων (αδυνατούμε να πιστέψουμε ότι οι υπηρεσιακοί παράγοντες ενός υπουργείου θα εξέδιδαν έστω και κατά παρέκκλιση άδεια για ένα τόσο τοξικό, απαγορευμένο να κυκλοφορεί, φυτοφάρμακο), γίνεται αναγκαστικά η εισήγηση, η υπογραφή και η αδειοδότηση προσωρινής κυκλοφορίας κατά παρέκκλιση.

Οι δικαιολογίες  

Οι δικαιολογίες και τα ελαφρυντικά είναι πολλά: «Είναι μεν τοξικό και καρκινογόνο σε πειράματα, αλλά στην ετικέτα δεν αναγράφονται τέτοιες επιπτώσεις. Από τη μέχρι τώρα χρήση τους δεν έχει βρεθεί κάτι ενοχοποιητικό. Και άλλες χώρες κάνουν το ίδιο. Χωρίς το φάρμακο αυτό θα παράγουν ποιοτικά καλύτερα προϊόντα οι ανταγωνιστές. Το περιορίζουμε μόνο στα λαχανικά. Είναι ευθύνη του αγρότη να κάνει σωστή χρήση. Η φόρμα απαγόρευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν αρκεί για τον τελικό καθορισμό σήμανσης του φυτοφαρμάκου κ.ά.».

Επιπλέον, όπως θα παρουσιάσουμε σε άλλο δημοσίευμα για το ίδιο θέμα, το φυτοφάρμακο κυκλοφορεί και λαθραία στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Κρήτη. Χώρες εισόδου η Βουλγαρία, η Τουρκία και η Κύπρος. Αυτό γίνεται είτε γιατί το βρίσκουν φτηνότερο, είτε γιατί υπάρχει ο περιορισμός των 120 ημερών χρήσης, ή γιατί υπάρχουν άλλου τύπου "συνεργασίες" καταστημάτων πώλησης και αλλοδαπών προμηθευτών.

Με επίκεντρο την Κρήτη:

Η φετινή «κατά παρέκκλιση κυκλοφορία» με επίκεντρο την Κρήτη

Ούτε φέτος, δυστυχώς, η απαγόρευση κυκλοφορίας ενός τόσου επικίνδυνου τοξικού φυτοφαρμάκου, όπως έχει αποφανθεί ήδη από το 2012 η Ε.Ε., κατέστη δυνατή και μάλιστα ειδικά φέτος το σχετικό αίτημα ως «αναντικατάστατου» φέρεται να το έχει θέσει Αγροτική Ένωση της Κρήτης, προκειμένου να εκδοθεί η κατά παρέκκλιση της απαγόρευσης άδεια κυκλοφορίας του για 120 ημέρες. Μόνο που ειδικά φέτος η άδεια εμφανίζεται να γίνεται χρήση της μόνο στην Κρήτη, και μάλιστα οι αρμόδιοι του υπουργείου, έχοντας υπόψη τους τη βαρύτητα της τοξικότητας του 1,3 - D, περιορίζουν στις αυστηρές οδηγίες τους τη χρήση του μόνο για τα λαχανικά.

Στα έγγραφα που αποκαλύπτει η "Νέα Κρήτη", οι εγκρίσεις αφορούν και τις δύο εμπορικές ονομασίες του 1,3 - D και την «D - D TOP 90 EC» και την «CONDOR 91 EC» και ημερομηνία έγκρισης είναι στις 13-06-2014, με έναρξη ισχύος από την 1η Ιουλίου του 2014, δηλαδή εδώ και 10 μέρες έχει ξεκινήσει ήδη για τους αγρότες μας η παραγγελία του, η προμήθεια και η αγορά του προς χρήση. Μάλιστα, και οι δύο κατά παρέκκλιση άδειες διάθεσης του απαγορευμένου 1,3 - D για τις δύο εμπορικές του ονομασίες έχουν εκδοθεί μετά το αίτημα ως «αναντικατάστατου» του φυτοφαρμάκου από την ίδια ΕΑΣ της Κρήτης.

Τοξικά... ερωτήματα

Σύμφωνα με ασφαλείς μας πληροφορίες, επιστήμονες της Κρήτης που απευθύνθηκαν εγγράφως σε αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες για το όλο θέμα, έχοντας επίγνωση ότι και οι τοπικές αγροτικές Διευθύνσεις "βράζουν" από την επί 3 χρόνια αυτή μεθόδευση γύρω από το επικίνδυνο τοξικό φυτοφάρμακο που κυκλοφορεί με άδεια κατά παρέκκλιση, αν και απαγορευμένο, έλαβαν αρμοδίως την τυπική απάντηση ότι «σας παραπέμπουμε σε σχετική απάντηση από το παρελθόν έτος (2013) για το ίδιο θέμα και σας διευκρινίζουμε ότι και για φέτος και άλλα κράτη-μέλη του Νότου της Ε.Ε. προχώρησαν στην κατά παρέκκλιση έγκριση σκευασμάτων με 1,3 διχλωροπροπένιο, ενώ στη φετινή έγκριση της χώρας μας οι χρήσεις έχουν περιοριστεί στα λαχανικά» (!).

Τι συμβαίνει;

Το θέμα, όμως, πλέον παίρνει διαστάσεις και τόσο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, όσο και οι υπηρεσιακοί του παράγοντες θα πρέπει πλέον να απαντήσουν πειστικά σε μία σειρά ζωτικής σημασίας ερωτημάτων, τόσο για την ποιότητα και την υγεία της αγροτικής μας παραγωγής, όσο και για την προστασία του οικοσυστήματος, του περιβάλλοντος και των αγροτικών καλλιεργειών, αλλά και των ανθρώπων, είτε αγροτών είτε πολιτών, που κατοικούν και δραστηριοποιούνται σε περιοχές όπου γίνεται χρήση του απαγορευμένου με αποφάσεις της Ε.Ε. φυτοφαρμάκου.

Μετά την από 13/06/2014 χορήγηση κατά παρέκκλιση άδειας διάθεσης στην αγορά 120 ημερών με έναρξη από την 1η Ιουλίου ειδικά στην Κρήτη στο διχλωροπροπένιο, με εμπορικές ονομασίες DD-ΤΟΡ 90EC και CONDOR, και επειδή έγινε το ίδιο για τα έτη 2013 (12/06/2013, αρ. πρωτ. 6687/72656) και 2012 (14/06/2012, αρ. πρωτ. 6538/67811) και αφού υπάρχει από 18/6/2012 απόφαση απαγόρευσης του διχλωροπροπένιου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ισχύουν ή όχι:

Α) Το διχλωροπροπένιο και μετά από μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι είναι ουσία με ισχυρή άμεση και μακροχρόνια τοξική δράση σε αέρα, νερό και έδαφος να φονεύει άμεσα πουλιά, έντομα, μέλισσες, γεωσκώληκες κ.ά., και μακροχρόνια να προκαλεί εκφυλιστικές και φλεγμονώδεις παθήσεις, να αποδιοργανώνει το DNA, να κάνει μεταλλάξεις και να προκαλεί ηπατοκυτταρικό καρκίνο σε ζώα και κύρια στα θηλαστικά, να επηρεάζει το όζον της ατμόσφαιρας και να διασκορπίζεται με ισχυρή πτητικότητα στον αέρα, να διασπάται σε CO2, CO, διχλωροακεταλδεϋδη και άλλες τοξικές για την υγεία των πολιτών χημικές ουσίες.

Β) Πώς γίνεται το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να υπογράφει τη διάθεσή του στην αγορά μετά από γνωματεύσεις "αναντικατάστατου" που κατασκευάζονται από συμβούλους επιχειρήσεων των εταιρειών που διακινούν τα προαναφερθέντα προϊόντα και με υποβολή αιτήσεων ως τέτοιου από κατά τόπους ΕΑΣ, όταν απαγορεύεται η χρήση αυτής της ουσίας;

Γ) Είναι γνωστό ότι η κατά παρέκκλιση χορήγηση αδείας του διχλωροπροπένιου έχει δώσει την ευκαιρία σε εμπόρους να εισάγουν λαθραία την ουσία αυτή και ότι έχουν επιβληθεί πρόστιμα από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης γι' αυτό το λόγο;

Δ) Είναι επίσης γνωστό ότι το μέσο επίπεδο ενημέρωσης του αγρότη είναι πολύ πιο κάτω από τις απαιτήσεις ορθής χρήσης του διχλωροπροπένιου. Ποιος διασφαλίζει λοιπόν τον έλεγχο αυτών των απαιτήσεων προς όφελος όλων μας και των αγροτών και των καταναλωτών και όσων διαβιούν στις περιοχές χρήσης του;

Ε) Μπορεί να εξασφαλίζεται η προσωρινή διάθεση του διχλωροπροπένιου για μια χώρα, Ιταλία ή Ισπανία κατά παρέκκλιση, και να "νομιμοποιείται" έτσι η διακίνησή του γενικότερα και σε άλλες χώρες, αλλά αυτό είναι αποτέλεσμα της πίεσης των κατασκευαστριών εταιρειών, που στη συγκεκριμένη περίπτωση λειτουργούν σε βάρος της υγείας των πολιτών και του περιβάλλοντος. Αυτό προκύπτει αυταπόδεικτα από το γεγονός ότι οικονομικά η κυκλοφορία του, παρά την απαγόρευση, είναι από τις μόνες που ωφελεί άμεσα, ναι ή όχι;

Ζ) Τι θα κάνει το υπουργείο και οι αρμόδιες κεντρικά και κατά τόπους υπηρεσίες του άμεσα, για να διαφυλάξουν την υγεία των πολιτών και του περιβάλλοντος;

Εφαρμόστε την απαγόρευση:

Υπόθεση με σοβαρές διαστάσεις

Είναι προφανές ότι στο θέμα αυτό με την έρευνα που συνεχίζεται και τις επόμενες ημέρες από τη "Ν.Κ.", εκτός του υπουργείου, δεν μπορούν να σιωπούν τοπικοί φορείς, συνεταιρισμοί, Ενώσεις, Γεωτεχνικό Επιμελητήριο, επιστήμονες, Ινστιτούτα του πρωτογενούς τομέα, αρμόδιες Διευθύνσεις Αυτοδιοίκησης, βουλευτές, οικολογικές οργανώσεις, κινήσεις πολιτών, άνθρωποι στο χώρο εμπορίας φυτοφαρμάκων και γεωπόνοι.

Είναι αδύνατον επίσης, από τη μέχρι σήμερα πορεία της χορήγησης κατά παρέκκλιση άδειας προσωρινής κυκλοφορίας απαγορευμένων λόγω τοξικότητας φυτοφαρμάκων, οι υπεύθυνοι διευθυντές και προϊστάμενοι του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να εισηγούνται και να υπογράφουν χωρίς άνωθεν εντολές. Σε διαφορετική περίπτωση, ο εκάστοτε υπουργός εδώ και 3 χρόνια θα έπρεπε να είχε "πάρει κεφάλια".

Ακόμη κι αν υποθέταμε ότι η υποχώρηση γίνεται κάτω από τις πιέσεις των πολυεθνικών κολοσσών, ακόμη και με το όποιο μελλοντικό επενδυτικό αντίτιμο στη χώρα μας, είναι επιζήμια για την ποιότητα ζωής και την προστασία του περιβάλλοντος.

Κατά τη διάρκεια της έρευνας που έχει προηγηθεί πριν τα δημοσιεύματά μας, διαπιστώσαμε πως είτε υπηρεσιακοί παράγοντες, είτε άνθρωποι του εμπορίου στο χώρο γενικότερα, είτε επιστήμονες, δηλώνουν κατ' ιδίαν ότι θέλουν να περιοριστεί το φάσμα των κατά παρέκκλιση κυκλοφορούντων απαγορευμένων φυτοφαρμάκων, αλλά σημειώνουν ότι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με ρυθμιστική διάταξη ή υπουργική απόφαση. Έχοντας εμπειρία από τη γραφειοκρατία και τις διακοπές του καλοκαιριού, η πολιτική απόφαση απόσυρσης κυκλοφορίας του απαγορευμένου διχλωροπροπένιου και μάλιστα με απόφαση της Ε.Ε., βάσει της Απόφασης του Ρότερνταμ, είναι ζωτικής και επείγουσας προτεραιότητας.

Ο δρόμος των περίπλοκων δικαστικών εμπλοκών με τις εταιρείες και των αναποτελεσματικών μεταθέσεων προσωπικών ευθυνών ή των νομικών κενών της Ευρωπαϊκής Ένωσης δε θα οδηγήσει σε κανένα αποτέλεσμα και θα περιπλέξει το πρόβλημα. Ο σωστός, υπεύθυνος και γρήγορος δρόμος που εξυπηρετεί τους πολίτες, το περιβάλλον και την ίδια την κυβέρνηση είναι αυτός που περνά μέσα από το γραφείο του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και γιατί όχι και του πρωθυπουργού, αποδεχόμενοι τις τοξικές επιπτώσεις που έχει καταγράψει η Ευρωπαϊκή Ένωση από 18/06/2012 και υποχρεώνοντας τους πάντες να εφαρμόσουν την απαγόρευση αυτή.

Αλ. Στεφανάκης: «Πρέπει να σεβαστούμε τη γη και τους ανθρώπους»

«Πρέπει να αφήσουμε πίσω ό,τι μας προτείνουν πολυεθνικές και λοιποί, να στηριχτούμε στα δικά μας τα πόδια και να αναλάβουμε δράση με σεβασμό στη γη και στον άνθρωπο, όποια εμπόδια κι αν παρουσιάζονται μπροστά μας», είπε στο Ράδιο 9,84 και στον Γιώργο Σαχίνη ο πρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ Αλέκος Στεφανάκης.

Παράλληλα επισήμανε την απουσία της Πολιτείας και των φορέων της στη διαδικασία της παραγωγής, της καλλιέργειας και των ανθρώπων της.

Γ. Τζωρτζάκης: «Το υπουργείο εδώ και δύο χρόνια δίνει αθρόα άδειες»

«Χωρίς μοντέλο ανάπτυξης και σεβασμό στα δικά μας ερευνητικά ιδρύματα, δυστυχώς αυτή είναι κατάληξη», είπε στο Ράδιο 9,84 και στον Γιώργο Σαχίνη ο πρόεδρος της ΟΑΣΝΗ Γιώργος Τζωρτζάκης.

Παράλληλα κατήγγειλε ότι τα τελευταία δύο χρόνια στο υπουργείο Ανάπτυξης δίνονται αθρόα άδειες για τη χρήση απαγορευμένων αλλά και νόμιμων σκευασμάτων και οι όποιες προσπάθειες της Ομοσπονδίας να σταματήσουν αυτά τα φαινόμενα με συνοπτικές διαδικασίες ρίχνονται στον Καιάδα.

Μιχ. Καμπιτάκης: «Τα προϊόντα είναι καθαρά - το ζιζανιοκτόνο διασπάται»

«Τα κρητικά προϊόντα είναι καθαρά. Υπό συγκεκριμένες συνθήκες και χρόνο χρήσης το παραπάνω ζιζινιοκτόνο διασπάται. Ο κίνδυνος που προκαλεί είναι μόνο για τους αγρότες που το χρησιμοποιούν», είπε στο Ράδιο 9,84 ο γενικός γραμματέας της ΟΑΣΝΗ Μιχάλης Καμπιτάκης.

Ευ. Κουκιαδάκης: «Υποκριτική η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης»

Τις πολιτικές ευθύνες των ιθυνόντων ακόμα και σε ευρωπαϊκό επίπεδο επισήμανε ο αντιπεριφερειάρχης Ευριπίδης Κουκιαδάκης μιλώντας στα πλαίσια της ίδιας εκπομπής, καθώς ο μόνος κερδισμένος, όπως είπε, είναι οι πολυεθνικές που αποκομίζουν κέρδη.

Μίλησε για την υποκρισία των Ευρωπαίων και είπε ότι αύριο η Περιφέρεια θα εξετάσει το θέμα, παρά το γεγονός ότι δεν είναι αυτή που δίνει τις άδειες.

Του Γιώργου Σαχίνη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News