Δεινόσαυροι με… σάρκα και οστά στην Κρήτη

Ηράκλειο
Δεινόσαυροι με… σάρκα και οστά στην Κρήτη

Οι δεινόσαυροι όχι απλά επέστρεψαν στην Κρήτη, αλλά απέκτησαν σάρκα και όχι μόνο οστά. Και μαζί ήχο και κίνηση. Εδώ και μερικές μέρες μάς περιμένουν στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης για να ξεδιπλώσουν τα μυστικά τους σε μικρούς και μεγάλους, ντόπιους και επισκέπτες, διηγούμενοι ιστορίες από την εποχή που ήταν κυρίαρχοι του πλανήτη έως την εξαφάνισή τους, σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία, εξαιτίας της πρόσκρουσης ενός αστεροειδούς στη Γη.

Η έκθεση, μια από τις δύο περιοδικές που θα διαρκέσουν ως το Νοέμβριο στο Μουσείο, αναμένεται ότι θα αποτελέσει μαγνήτη για τους επισκέπτες, καθώς παρουσιάζει τους δεινόσαυρους και την ιστορία τους με ένα διαφορετικό τρόπο.

"Στα... άκρα"

Όπως λέει και ο τίτλος... "Δεινόσαυροι στα άκρα". Κάτι το οποίο σημαίνει, όπως μας εξήγησε ο διευθυντής του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Μωυσής Μυλωνάς, τις πιο ακραίες μορφές των προϊστορικών αυτών όντων που χάρη στη σύγχρονη τεχνολογία και τη μελέτη χρόνων πάνω στα απολιθώματα ειδικών ξαναζούν είτε μέσα στις αίθουσες του Μουσείου, είτε στον αύλειο χώρο. Και αυτό λόγω μεγέθους. Γιατί, όπως και να το κάνουμε, πώς να χωρέσεις ένα προϊστορικό μεγαθήριο 17 επί 12 μέτρων, όπως ο Αργεντινόσαυρος, ο μεγαλύτερος που έχει ποτέ βρεθεί, και τον πιο διάσημο "συγγενή" του, τον Τυραννόσαυρο Ρεξ, που είχε διαστάσεις 7 μέτρων επί 3;

Ο Αρτεντινόσαυρος και ο Τυραννόσαυρος Ρεξ, λόγω μεγέθους, φιλοξενούνται στον αύλειο χώρο του ΜΦΙΚ.

Συνολικά στην έκθεση "dinosaurs extreme" παρουσιάζονται τα προπλάσματα 16 δεινοσαύρων, επτά από τους οποίους μεγάλων διαστάσεων. Περιλαμβάνουν τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα του είδους στη λογική των... άκρων. Δηλαδή ο πιο μεγάλος, ο πιο γνωστός, ο πιο ελαφρύς, εκείνος με το πιο μεγάλο κεφάλι και πάει λέγοντας..!

Η έκθεση, η οποία ήρθε στην Κρήτη από το Ισραήλ, θα διαρκέσει έως το Νοέμβριο μαζί με την άλλη περιοδική έκθεση με τα φωτεινά μυστήρια και τα ολογράμματα, τα παιχνίδια του φωτός και τα παράδοξα της οπτικής που από τον περασμένο Νοέμβριο μαγεύει το κοινό στους χώρους του Μουσείου.

Στα πλαίσια των δράσεων του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας θα συνεχιστούν και φέτος τα εκπαιδευτικά προγράμματα που έχουν στεφθεί από μεγάλη επιτυχία, όπως και η απασχόληση παιδιών ηλικίας από 6 ετών και πάνω για όλο το καλοκαίρι από τη μέρα που θα κλείσουν για τις θερινές διακοπές τα σχολεία.

Μουσειολογική ολοκλήρωση: Ούτε ευρώ παρά τις υποσχέσεις

Αν όμως το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και οι άνθρωποι που το έστησαν και το γιγάντωσαν μπορούν να νιώθουν υπερήφανοι για το μοναδικό αυτό εγχείρημα δε φαίνεται να ισχύει το ίδιο για όσους δεν το στηρίζουν, ως όφειλαν. Γιατί, σύμφωνα με τον κ. Μυλωνά, παρά τις υποσχέσεις ότι θα ήταν από τα πρώτα έργα που θα χρηματοδοτούνταν, το Μουσείο έχει παραμείνει ημιτελές, αν και υπάρχουν έτοιμες μελέτες. Σε τέτοιο βαθμό που, όπως μας εξήγησε ο διευθυντής του ΜΦΙΚ, «είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να τις ενεργοποιήσουμε από οποιοδήποτε πρόγραμμα και αν μας εγκρίνουν». Και η έλλειψη χρηματοδότησης εξηγεί το γιατί δεν μπόρεσε να "χτυπήσει" κάποιο μεγάλο πρόγραμμα όχι σε περιφερειακό, αλλά σε κεντρικό επίπεδο.

Για το διευθυντή του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας απομένει η μουσειολογική ολοκλήρωση που αφορά κυρίως στο γεωλογικό τμήμα και το λεγόμενο "walking through". Ο λόγος για ένα διόραμα με μια πηγή που θα καταλήγει σε ρυάκι, δίνοντας μια πιστή εικόνα υγροτόπου της νότιας Κρήτης με ζωντανά φυτά και ζώα, τον οποίο και θα διασχίζει ο επισκέπτης.

Του Σταύρου Μουντουφάρη