default-image

Έπιασε "τόπο" ο ξεσηκωμός

Κρήτη
Έπιασε "τόπο" ο ξεσηκωμός

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελικά, ο επιμένων όντως νικά! Έρχεται να το αποδείξει εμφατικά η περίπτωση του πολυσυζητημένου νομοσχεδίου για τον ειδικό λογαριασμό των ΑΠΕ, για το οποίο οι επίμονες και συνεχείς παρεμβάσεις του βουλευτή Ηρακλείου Λευτέρη Αυγενάκη και των υπόλοιπων κυβερνητικών βουλευτών - θυμίζουμε ξεσηκώθηκαν συνολικά 57 κυβερνητικοί βουλευτές - έφεραν τελικά σημαντικά αποτελέσματα!

Και εξασφαλίστηκε ένα από τα βασικά αιτήματα των "ανταρτών" κυβερνητικών βουλευτών, αυτό δηλαδή της πιο δίκαιης συμμετοχή όλων των ΑΠΕ στην κάλυψη του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ.

Αν μη τι άλλο, η εξέλιξη αποτελεί δικαίωση για τους παραγωγούς φωτοβολταϊκών, οι οποίοι αρχικά βρέθηκαν αντιμέτωποι με μια κατάφωρη εις βάρος τους αδικία. Και βεβαίως δικαίωση για τον Λευτέρη Αυγενάκη και τους υπόλοιπους βουλευτές που αντέδρασαν δυναμικά και είδαν τις πρωτοβουλίες τους να αποδίδουν καρπούς. Διότι, αν συγκρίνει κανείς το αρχικό κείμενο του υφυπουργού Περιβάλλοντος κ. Παπαγεωργίου που ετέθη σε διαβούλευση πριν από περίπου 15 ημέρες, το κείμενο του σχεδίου νόμου που κατατέθηκε στην Επιτροπή της Βουλής ξημερώματα Σαββάτου και το τελικό ψηφισθέν κείμενο του πολυνομοσχεδίου που αφορά στις ΑΠΕ θα διαπιστώσει αξιοσημείωτες, προς το δικαιότερο, αλλαγές...

Τι πέτυχαν

Το επισημαίνουν οι ίδιοι οι κυβερνητικοί βουλευτές, που εξηγούν σε ανακοίνωσή του:

• «Τι πετυχαίνουμε με τις παρεμβάσεις οι βουλευτές της Ν.Δ. προς τους υπουργούς Μανιάτη-Παπαγεωργίου:

- Στοχεύσαμε και ερχόμαστε πιο κοντά σε μια άμεση και βιώσιμη λύση στο πρόβλημα του Ειδικού Λογαριασμού τουλάχιστον έως το 2020. Οδηγούν - με σχετικά μικρή αναπροσαρμογή του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) - το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ σε μηδενισμό στο τέλος του 2014, σύμφωνα με τη μνημονιακή υποχρέωση που αποτελεί και προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της δόσης.

- Αποφυγή νέων, υπέρογκων αυξήσεων στο ΕΤΜΕΑΡ, που άλλως θα επιβάρυναν τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας. Η αναπροσαρμογή του ΕΤΜΕΑΡ θα γίνει με απόφαση της ΡΑΕ, με εφαρμογή από 1ης Απριλίου, αφού συνεκτιμηθεί η εξοικονόμηση που επέρχεται με τις προς ψήφιση ρυθμίσεις.

- Ενίσχυση και αποκατάσταση βιωσιμότητας του Υποστηρικτικού Μηχανισμού για τις ΑΠΕ.

- Δίκαιο καταμερισμό των βαρών ανάμεσα στους παραγωγούς ΑΠΕ με κριτήριο τον κατά το δυνατόν συγκρίσιμο εσωτερικό βαθμό απόδοσης για τις επενδύσεις, εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητά τους σε ορίζοντα εικοσαετίας. Συμμετέχουν περισσότεροι και από λιγότερο εν συγκρίσει με την αρχική πρόταση του ΥΠΕΚΑ.

- Εξορθολογισμό των αποζημιώσεων των παραγωγών ΑΠΕ, ώστε αυτές να

απεικονίζουν τα πραγματικά - σε σχέση με την περίοδο σύνδεσης - διαμορφωμένα κόστη παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, συνεκτιμώντας και το κατά πόσον η πραγματοποιηθείσα επένδυση έτυχε ενίσχυσης, π.χ. από αναπτυξιακούς νόμους».

Ταυτόχρονα, μετά τις αλλαγές επί του αρχικού νομοσχεδίου προβλέπεται:

- Κατάργηση της έκτακτης εισφοράς.

- Άρση της απαγόρευσης μεταβίβασης αγροτικών φωτοβολταϊκών, ικανοποιώντας μια πάγια απαίτηση των εν λόγω παραγωγών που έχουν την ιδιότητα του κατ' επάγγελμα αγρότη.

- Άρση αναστολής για φωτοβολταϊκούς σταθμούς και καθορισμένες τιμές για νέα ισχύ έως 200 MW κατ' έτος, ανοίγοντας νέες προοπτικές για την αγορά.

- Παράταση των συμβάσεων κατά 5 έτη: Ως αντιστάθμισμα, οι παραγωγοί των οποίων οι τιμές αποζημίωσης μειώνονται, έχουν τη δυνατότητα να επεκτείνουν τις συμβάσεις πώλησής τους για επιπλέον 5 έτη, αντισταθμίζοντας τις απώλειες από τις μειώσεις αυτές. Με την παράταση των συμβάσεων, οι παραγωγοί θα έχουν τη δυνατότητα ευελιξίας ως προς την επιλογή τιμής αποζημίωσης ανάμεσα:

- στη σταθερή τιμή 90 ευρώ/MWh και

- στην τιμή που θα προκύπτει από τις συνθήκες λειτουργίας της αγοράς κατά το χρόνο που θα κάνουν την επιλογή τους.

Οι ρυθμίσεις

Οι τελικές ρυθμίσεις, μετά και τη διαβούλευση, προβλέπουν τα εξής:

1. Για την έκδοση πιστωτικού/εκπτωτικού τιμολογίου για την παραγωγή του 2013, από την οποία εξαιρούνται τα οικιακά, εφαρμόζεται παραμετροποίηση.

- Το ποσοστό δεν είναι πια οριζόντιο 35%, αλλά κυμαίνεται από 28%-37,5% βάσει πέντε (5) κατηγοριών για τα φωτοβολταϊκά, λαμβάνοντας υπόψη τη μέση ετήσια τιμή αποζημίωσης και το πώς επηρεάζει αυτή η παρέμβαση τις ήδη ομογενοποιημένες αποδόσεις των επενδύσεων.

- 20% για φωτοβολταϊκούς σταθμούς έως και 100 kW (συμπεριλαμβανομένων και των αγροτικών).

- 10% για τις υπόλοιπες τεχνολογίες ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ.

2. Για τα οικιακά φωτοβολταϊκά, έγινε βελτίωση στις αρχικές ρυθμίσεις, συνεκτιμώντας ότι πολλά από αυτά είναι συνδεδεμένα με αντίστοιχα στεγαστικά δάνεια. Ωστόσο, σημειώνονται τα εξής: τα οικιακά φωτοβολταϊκά αποτελούν τη μοναδική κατηγορία έργων ΑΠΕ που μέχρι σήμερα δεν είχαν ενταχθεί σε κανένα από τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για τη μείωση του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ. Είχαν εξαιρεθεί και από την επιβολή της έκτακτης εισφοράς.

Παράλληλα, με την ενέργεια που συμψηφίζεται για την κατανάλωση κάθε σπιτιού, πωλείται και ενέργεια-ηλεκτρικό ρεύμα στη ΔΕΗ, για το οποίο σήμερα αποζημιώνονται (και εξοφλούνται χωρίς καθυστέρηση) με σημαντικά μεγαλύτερη τιμή από αυτήν που το αγοράζουν. Κατά κανόνα η ποσότητα του ρεύματος που παράγουν (και για το οποίο αποζημιώνονται) είναι πολλαπλάσια αυτής που καταναλώνουν (για μέση κατοικία με φ/β ισχύος 10 kW, η ετήσια παραγωγή είναι 14.000 kWh, ενώ η ετήσια κατανάλωση δεν υπερβαίνει τις 5.000 kWh). Για το εισόδημα αυτό δε φορολογούνται, καθώς τα οικιακά φωτοβολταϊκά ήταν και παραμένουν αφορολόγητα.

- Υπήρξαν βελτιώσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν αγροτικά φωτοβολταϊκά, καθώς και μονάδες ισχύος μέχρι και 100 kW.

- Υπήρξαν βελτιώσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν μονάδες ΣΗΘΥΑ που εξυπηρετούν θερμοκήπια.

- Στις τεχνολογίες όπως το βιοαέριο, η βιομάζα και τα αέρια ΧΥΤΑ έχουν υπάρξει βελτιώσεις τιμών και αυξήσεις ορίου για την επιτρεπόμενη ένταξη νέων μονάδων με καθορισμένη τιμή.

Του Μπάμπη Σαββίδη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News