default-image

Οι δρόμοι στην Κρήτη που δεν τελειώνουν

Κρήτη
Οι δρόμοι στην Κρήτη που δεν τελειώνουν

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από χειμώνα σε... καλοκαίρι και από καλοκαίρι σε... χειμώνα πάνε μεγάλα οδικά έργα στην Κρήτη! Είτε πρόκειται για έργα του ΕΣΠΑ, είτε για έργα από εθνικούς πόρους, τα αρχικά χρονοδιαγράμματα έχουν πάει προ πολλού περίπατο! Τα έργα έχουν μπλέξει σε περιπέτειες, είτε δικαστικές με την έκπτωση εργολάβων, είτε οικονομικές λόγω προβλημάτων στη ροή της χρηματοδότησης. Οι νέες καθυστερήσεις και η "άπνοια" στην πρόοδο των εργασιών πυροδοτούν τώρα την ανησυχία και την έντονη αντίδραση αυτοδιοικητικών και βουλευτών, που ζητούν να κινηθεί η κατάσταση και να ξεκολλήσουν τα "στοιχειωμένα" έργα.

Χαρακτηριστικό, ίσως και το πλέον εξωφρενικό παράδειγμα, αποτελεί ο κόμβος Αμαρίου. Ένα έργο το οποίο είχε ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο Γ' ΚΠΣ. Λόγω καθυστέρησης πέρασε ως έργο- "γέφυρα" στο νυν ΕΣΠΑ - δηλαδή στο ΚΠΣ - και δε φαίνεται πιθανό ότι θα αποπερατωθεί ούτε με το τρέχον Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (!), αφού δεν έχει εκτελεστεί ούτε καν το 50% των προβλεπόμενων βάσει αντικειμένου σύμβασης εργασιών...

Αν μη τι άλλο, το γεγονός προκαλεί θυμηδία και είναι απολύτως δικαιολογημένη η οργή των κατοίκων και των φορέων του Ρεθύμνου.

Απόλυτα ενδεικτική είναι η οργισμένη παρέμβαση της αντιπεριφερειάρχου Ρεθύμνου Μαίρης Λιονή προς τον προϊστάμενο της ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ Γιώργο Αγαπάκη και προς το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών. 

«Κύριε Αγαπάκη, μετά τις επανειλημμένες προφορικές οχλήσεις μου και με την επιστολή μου αυτή θα ήθελα να σας εκφράσω την έντονη ανησυχία μου για την πορεία υλοποίησης του έργου της κατασκευής του κόμβου Αμαρίου. Επίσης, θα ήθελα να σας μεταφέρω τη δικαιολογημένη αγανάκτηση των συμπολιτών μου για τη χαοτική κυκλοφοριακή συμφόρηση που έχει προκληθεί εξαιτίας των καθυστερήσεων της κατασκευής του έργου. Καθημερινά γίνομαι αποδέκτης πολυάριθμων παραπόνων (καθημερινά τηλεφωνούν στο γραφείο μου, εκφράζοντας τη δυσφορία τους είτε θεωρώντας ότι η Περιφέρεια είναι η επιβλέπουσα Αρχή του έργου είτε επειδή ζητούν από εμάς λύση) για την τεράστια ταλαιπωρία αλλά και τον κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων.

Σας διαβεβαιώνω ότι η υπομονή των Ρεθεμνιωτών αλλά και των χιλιάδων επισκεπτών του νομού, ειδικά με την έναρξη της τουριστικής περιόδου, έχει εξαντληθεί, δεδομένου ότι το εν λόγω έργο δημοπρατήθηκε το 2007 και οι εργασίες ξεκίνησαν περίπου το 2009 και εν έτει 2013 ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε κατά το ήμισυ», αναφέρει στην επιστολή της η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου και καταλήγει:

«Κατόπιν τούτων θεωρούμε επιβεβλημένη: πρώτον, μία συνάντησή μας τις αμέσως επόμενες ημέρες, παρουσία του εργολάβου και του επιβλέποντος μηχανικού και, δεύτερον, την επίσπευση εκ μέρους της υπηρεσίας σας των όποιων γραφειοκρατικών διαδικασιών (εάν χρειαστείτε τη βοήθειά μας είμαστε στη διάθεσή σας).

Παράλληλα θα θέλαμε να μας κοινοποιήσετε δεσμευτικό αναλυτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, καθώς επίσης και αν υπάρχουν διαθέσιμες πιστώσεις για την απρόσκοπτη χρηματοδότησή του».

Η παραπάνω επιστολή της κ. Λιονή τα λέει όλα για τη μεγάλη καθυστέρηση που έχει υπάρξει για ένα τόσο σημαντικό για το Ρέθυμνο έργο. Εμείς, για την... ιστορία, να θυμίσουμε απλά το εξής: Πως βάσει των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων, η προβλεπόμενη ημερομηνία περαίωσης ήταν το τέλος του 2011...

"Βάλτωσε" ο κάθετος Ηράκλειο-Μεσαρά

Κι αν τα μεγάλα οδικά έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ έχουν περάσει από σαράντα κύματα και δε λένε να τελειώσουν, το σταυρό του μαρτυρίου περνούν και τα μεγάλα οδικά έργα που υλοποιούνται από εθνικούς πόρους.

Χαρακτηριστική περίπτωση ο κάθετος άξονας Ηρακλείου-Μεσαράς, που όχι μόνο δεν έχει τελειώσει, όπως προβλεπόταν, αλλά είναι στον "αέρα", αφού είναι άγνωστο πότε, και αν, θα εγκριθεί η 2η συμπληρωματική σύμβαση που απαιτείται!

Το θέμα προκάλεσε χθες την αγωνιώδη παρέμβαση του βουλευτή Ηρακλείου της Ν.Δ. Λευτέρη Αυγενάκη προς το υπουργείο Υποδομών. Σε νέα παρέμβασή του, που κατέθεσε προς τον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη, ο κ. Αυγενάκης ρωτά για ποιο λόγο καθυστερεί τόσο η 2η συμπληρωματική σύμβαση του έργου στο Ελεγκτικό Συνέδριο, πότε θα υποβληθεί νέο αίτημα επανεξέτασής της και για ποιο λόγο δόθηκε αρνητική γνωμοδότηση από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Συμβάσεων.

Όπως σημειώνει ο βουλευτής, ο οδικός άξονας Ηρακλείου-Μεσαράς έχει μήκος 15,7 χλμ. και χωρίζεται σε δύο υποτμήματα, το πρώτο "Αγία Βαρβάρα-Απομαρμάς", μήκους 7,8 χλμ., και το δεύτερο "Απομαρμάς-Καστέλι", μήκους 7,9 χλμ. Το συνολικό κόστος του είναι 108.900.000 ευρώ, με κοινοτική συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης σε ποσοστό 53,62%. Πρόκειται για ένα έργο με συνολικό προϋπολογισμό 120 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αναμένεται εδώ και δεκαετίες κυρίως από την πλευρά της Μεσαράς.

Σε παλαιότερη παρέμβαση του Λευτέρη Αυγενάκη, στις 19-9-2012, ο αναπληρωτής υπουργός κ. Σταύρος Καλογιάννης ανέφερε ότι «σχετικά με την πρώτη εργολαβία εκκρεμούσε η έγκριση της συμπληρωματικής σύμβασης του "Απομαρμά-Καστέλι", ύψους 2,9 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία περιελάμβανε τη μεταφορά των αρχαιοτήτων που είχαν ανασκαφεί. Η σύμβαση είχε αποσταλεί για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια θα προχωρούσε κανονικά».

Για το έργο "Αγ. Βαρβάρα-Απομαρμάς" εκκρεμούσε η τελική έγκριση της συμπληρωματικής σύμβασης, ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ, που περιλαμβάνει την αποκατάσταση των κατολισθήσεων και αντιμετωπίζει τα ζητήματα που προέκυψαν από την εκδήλωση αστοχιών σε δύο μεγάλα ορύγματα του έργου και τα οποία προκάλεσαν σημαντική καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή του.

Στην παρέμβαση του κ. Λευτέρη Αυγενάκη, στις 18-02-2013, η απάντηση από τον αναπληρωτή υπουργό κ. Σταύρο Καλογιάννη ανέφερε ότι «το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει τον έλεγχο της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου Απομαρμάς-Καστέλι. Η 2η συμπληρωματική σύμβαση του έργου "Αγία Βαρβάρα-Απομαρμάς" διαβιβάστηκε για έλεγχο στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, η οποία έδωσε αρνητική γνωμοδότηση και αναμένεται να υποβληθεί αίτημα επανεξέτασής της».

Με φόντο τη μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στην πορεία ολοκλήρωσης του κάθετου άξονα, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Ελλήνων, βουλευτής Ηρακλείου, Νότης Μαριάς, θα συναντηθεί στις 12:30 σήμερα το μεσημέρι με το γενικό γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης κ. Γιώργο Δεικτάκη...

Έργα "γέφυρες" που κρεμάστηκαν

Ανάλογη περίπτωση, αν και εσχάτως τα μηνύματα είναι κάπως παρήγορα, αποτελούν δύο πολύπαθα οδικά έργα του ΒΟΑΚ στο νομό Λασιθίου. Έργα που και αυτά δεν υλοποιήθηκαν ποτέ κατά το Γ' ΚΠΣ, στο οποίο είχαν ενταχθεί. Έτσι πέρασαν "γέφυρες" στο Δ' ΚΠΣ, με την ολοκλήρωσή τους να αναζητείται...

Ο λόγος για το οδικό τμήμα Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό. Μετά από εργολαβικές περιπέτειες, το έργο, προϋπολογισμού 54 εκατ. ευρώ, ήταν βάσει χρονοδιαγραμμάτων να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2012. Αυτό βέβαια διαψεύστηκε στην πράξη. Σήμερα η εργολαβία έχει εκτελεστεί σε ποσοστό περίπου 60%. Το παρήγορο είναι ότι πρόσφατα διανοίχτηκε η σήραγγα μήκους 270 μέτρων. Και σύμφωνα με την ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ, εκτιμάται πως το έργο μπορεί να αποπερατωθεί σε ένα χρόνο από σήμερα.

Το έτερο οδικό έργο- "γεφύρι της Άρτας" στο νομό Λασιθίου είναι το κομμάτι Αυχήν Αγκαθιάς-Χαμέζι και Χαμέζι-Σητεία. Και εδώ υπήρξαν μεγάλες εργολαβικές περιπέτειες. Ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος στις 22 Οκτωβρίου 2010, έχοντας εκτελέσει το 77% της σύμβασης. Υπολείπεται τμήμα της κοιλαδογέφυρας και το 15% της οδοποιίας. Για το έργο, που σημειωτέον βάσει χρονοδιαγράμματος έπρεπε να παραδοθεί μέσα στο 2011, προβλεπόταν αρχικά επαναδημοπράτηση πριν το τέλος 2011. Ωστόσο υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση, και μόλις το Φεβρουάριο εγκρίθηκε η επαναδημοπράτησή του, με ένα κονδύλι ύψους 10 εκατ. ευρώ.

Του Μπάμπη Σαββίδη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News