Ανακαλύφθηκαν ίχνη αρχαίας ηπείρου στον Ινδικό Ωκεανό

Κόσμος
Ανακαλύφθηκαν ίχνη αρχαίας ηπείρου στον Ινδικό Ωκεανό

Κάτω από τα νησιά του Μαυρικίου και της Ρεϊνιόν στον Ινδικό Ωκεανό κρύβεται, σύμφωνα με μια διεθνή επιστημονική ομάδα, αποτελούμενη από Νορβηγούς, Βρετανούς, Γερμανούς και Νοτιοαφρικανούς, μια θαμμένη αρχαία ήπειρος.

Πρόκειται, σύμφωνα με τους επιστήμονες, για μια μικρο-ήπειρο, που ονομάστηκε Μαυρικία και εκτιμάται ότι είχε μέγεθος περίπου τριπλάσιο από την Κρήτη. Η αρχαία αυτή ήπειρος δημιουργήθηκε πριν από περίπου 60 εκατ. χρόνια, όταν διαχωρίστηκαν η Ινδία και η Μαδαγασκάρη και, στη συνέχεια, θάφτηκε κάτω από τεράστιες μάζες ηφαιστειακής λάβας.

Οι ερευνητές, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature Geoscience", πιστεύουν ότι η ήπειρος δημιουργήθηκε όταν καυτές στήλες μάγματος αναδύθηκαν από το εσωτερικό της Γης στην επιφάνεια διασπώντας την τεκτονική πλάκα της προϋπάρχουσας μεγάλης αρχαίας υπερ-ηπείρου, που έσπασε σε επιμέρους κομμάτια (Μαδαγασκάρη, Ινδία, Αυστραλία, Ανταρκτική).

Μέχρι πριν από 750 εκατ. χρόνια υπήρχε μια τεράστια υπερ-ήπειρος, η Ροντίνια. Η Μαυρικία αποτελούσε τμήμα αυτής. Οι ερευνητές ανέλυσαν δείγματα άμμου από τις παραλίες του σημερινού Μαυρικίου και διαπίστωσαν ότι περιέχουν κρυστάλλους του ορυκτού ζιρκονίου, που χρονολογούνται προ 600 εκατ. ετών έως 2 δισ. ετών. Αυτό σημαίνει, κατά τους επιστήμονες, ότι αποτελούν ίχνη της πανάρχαιας βυθισμένης πια ηπείρου, τα οποία αργότερα ήρθαν στο φως μετά από ηφαιστειακές εκρήξεις.

Όταν η Ινδία άρχισε να απομακρύνεται σταδιακά από τη Μαδαγασκάρη πριν από 85 εκατ. χρόνια, η μικρή ήπειρος της Μαυρικίας, με τη σειρά της, διασπάστηκε από τη Μαδαγασκάρη πριν από 83,5 έως 61 εκατ. χρόνια και τελικά εξαφανίστηκε κάτω από τα κύματα.

Αναλύσεις του βαρυτικού πεδίου της Γης αποκαλύπτουν διάφορες περιοχές όπου ο φλοιός του πλανήτη κάτω από το βυθό του Ινδικού Ωκεανού είναι πιο παχύς από το φυσιολογικό ωκεάνιο φλοιό, γεγονός που πιθανώς οφείλεται στα διάσπαρτα απομεινάρια της βυθισμένης Μαυρικίας.

Κι άλλες περιοχές των βυθών στους ωκεανούς πρέπει να κρύβουν παρόμοια υπολείμματα αρχαίων ηπείρων-φαντασμάτων. Εξάλλου, ένα ερευνητικό σκάφος του βρετανικού πολεμικού ναυτικού, σύμφωνα με τις βρετανικές "Ιντιπέντεντ" και "Ντέιλι Μέιλ", ανακάλυψε ένα άγνωστο έως τώρα "Γκραν Κάνυον" σε βάθος 250 μέτρων στην Ερυθρά Θάλασσα, στο πλαίσιο μιας αποστολής στα ύδατα ανατολικά του Σουέζ.