Χρήστος Γιανναράς: Η υπέρβαση του "αφελληνισμού" με Παιδεία και Πολιτισμό

Απόψεις
Χρήστος Γιανναράς: Η υπέρβαση του "αφελληνισμού" με Παιδεία και Πολιτισμό

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανήμερα της Μεγάλης Πέμπτης ο κ. Γιανναράς μιλάει στον 98.4 για τον πυρήνα της εκούσιας απόφασης του Χριστού να αναλάβει τον σταυρό του μαρτυρίου για την Ανθρωπότητα, σημειώνοντας ότι αυτή είναι η μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας

Ο ακαδημαϊκός δάσκαλος και συγγραφέας Χρήστος Γιανναράς, ανήμερα της Μεγάλης Πέμπτης 13 Απριλίου, μιλάει στο ραδιοφωνικό σταθμό 98.4 για τον πυρήνα της εκούσιας απόφασης του Χριστού να αναλάβει τον σταυρό του μαρτυρίου για την Ανθρωπότητα, σημειώνοντας ότι αυτή είναι η μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας μέσα από την Σταύρωση και τον Θρήνο στην Ανάσταση. 

Η υπέρβαση του "εγώ" μέσα από το "εμείς", αναρωτήθηκε όμως στην  εποχή της παρακμής της κοινωνίας , όπου οι ταγοί οδηγούν την ελληνική κοινωνία σε αποσύνθεση, ποια είναι η αντίληψη που έχουμε στο αναμενόμενο μήνυμα όλο φως το "Χριστός Ανέστη".

Όπως σημείωσε, το σύγχρονο ελλαδικό κράτος είναι πολιτειακό σχήμα με ιστορικό βίο μόλις διακοσίων ετών. Δημιουργήθηκε με την πρόθεση να μην είναι ελληνικό, να μιμείται «τα πεφωτισμένα και λελαμπρυσμένα της Εσπερίας γένη». Με δάνειους θεσμούς, μεταπρατικές λειτουργίες, εισαγόμενα ιδεολογήματα, πιθηκισμό των δυτικών αναγκών και προτύπων.

Στην «εκσυγχρονιστική» εκδοχή του το ιδεολόγημα ταύτισε την ελληνικότητα με τα τυπικά γεννήματα της δυτικοευρωπαϊκής νεωτερικότητας: τη νοησιαρχία, τον ατομοκεντρισμό, τη φυσιοκρατία. Και στην «ελληνοχριστιανική» εκδοχή του το ιδεολόγημα άντλησε από τον νεοκαντιανό ηθικισμό, τη «σχολή των αξιών» του ευρωπαϊκού ιδεαλισμού. Δεν υπήρξε η παραμικρή υποψία, έστω, για την αβυσσαλέα διαφορά της σημασίας κρίσιμων λέξεων – για το χάσμα που χωρίζει το νόημα της δημοκρατίας από το νόημα της res publica, της κοινωνίας από τη societas, του λόγου από τη ratio, της αλήθειας από τη veritas, του νόμου από τη lex.

Οι επιφάσεις και τα προσχήματα εξευρωπαϊσμού σαρώθηκαν, για να επιβληθούν (και θεσμικά) τα γνωρίσματα μιας τριτοκοσμικής κοινωνικής ισοπέδωσης: κατάλυση κάθε αξιοκρατικής και λειτουργικής ιεραρχίας, αμοραλιστικός λαϊκισμός, διαφθορά λαϊκών στρωμάτων με παροχές δίχως αντίτιμο κοινωνικών υποχρεώσεων, συνδικαλιστική ασυδοσία τυραννική για τη συλλογική συμβίωση, ριζικός αφελληνισμός της Παιδείας.

Τις κοινωνικές προτεραιότητες υποκατέστησε η υποταγή και του κράτους στον ατομοκεντρισμό της καταναλωτικής βουλιμίας των μαζών. Μετασχηματίστηκε το πολιτικό σκηνικό (νοο-τροπία, μέθοδοι, οργανωτικές δομές) – η άλλοτε «Δεξιά» και η άλλοτε «Αριστερά» ταυτίζονται σήμερα σε παιδαριώδη κέρδη «εντυπώσεων» ή διαπληκτίζονται για φανταστικές προνομίες που παρέχει η εξέλιξη της τεχνολογίας, δηλαδή η επιδεξιότητα «να μεταλλάσσωμεν τυράννους».

Η εξέλιξη των συνεπειών έχει τον χαρακτήρα και τη δυναμική αδυσώπητης συμφοράς – σε μια χώρα, όπως η Ελλάδα, η διαχείριση του πολιτισμού της απαιτεί αναστήματα εντελώς έκτακτων προσόντων και κατακτημένης αρετής. Αξίζει να καταγραφούν ανεξίτηλα τα ονόματα επαγγελματιών της πολιτικής, που επιλέχθηκαν (και δέχθηκαν) να υπουργεύσουν στο υπουργείο Παιδείας. Ποια τα τυπικά και ποια τα ουσιαστικά τους προσόντα, αν σε κάτι πέτυχαν και σε τι απέτυχαν, με ποια φυσικά και ποια επίκτητα προτερήματα δέχθηκαν να υπουργεύσουν;

Σε κάθε χρόνο που περνάει, η ελληνικότητα του ελληνώνυμου κρατιδίου της Βαλκανικής γίνεται και περισσότερο μακρινή και ανέφικτη. Όλο και λιγότεροι ριγούν από τους στίχους του Νίκου Γκάτσου στη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, όλο και λιγότεροι ελληνώνυμοι αντιλαμβάνονται ποια λαμπερή ομορφιά στην προσωπική τους ζωή είναι κάποιοι στίχοι του Καβάφη, του Ελύτη, του Σικελιανού.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News