Πάρις Σφήκας: Ο Ελληνοκύπριος καθηγητής Φυσικής του CERN μιλά για το μεγάλο πείραμα

Απόψεις

Στην ανακάλυψη σωματιδίων που θα μπορούσαν να αλλάξουν δραματικά τον τρόπο που κατανοούμε το σύμπαν φιλοδοξούν να προβούν οι επιστήμονες στο μεγαλύτερο ερευνητικό κέντρο του κόσμου, το CERN (Ευρωπαϊκό Κέντρο Πυρηνικών Ερευνών) που βρίσκεται στα γαλλο-ελβετικά σύνορα.

Ανάμεσα στους ανώτερους ερευνητές στο CERN είναι και ο κυπριακής καταγωγής Καθηγητής Φυσικής στην Ελλάδα, Πάρις Σφήκας.

Υπενθυμίζεται ότι την 1η Απριλίου 2016 η Κύπρος εντάχθηκε στο CERN, υπό την ιδιότητα του συνδεδεμένου μέλους.

Τα πειράματα στο CERN διεξάγονται στον κυκλικό Μεγάλο Επιταχυντή Αδρονίων (LHC) που βρίσκεται σε βάθος 100 μέτρων κάτω από το έδαφος και έχει μήκος 27 χιλιόμετρα.

Ο μεγάλος επιταχυντής ξεκίνησε χθες την επίσημη λειτουργία του και πάλι, μετά από τη συνηθισμένη χειμερινή ανάπαυλά του, όπως ανακοίνωσε το ερευνητικό κέντρο.

Σκοπός του για το 2016 είναι η συλλογή όσο το δυνατόν περισσότερων δεδομένων, που θα βοηθήσουν τους επιστήμονες να εισχωρήσουν στα άδυτα της θεμελιώδους φυσικής.

Σε πρόσφατη δήλωσή του στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο Κύπριος Φυσικός κ. Σφήκας είπε ότι στο CERN «διερευνούμε πραγματικά θεμελιώδη ζητήματα, και γι` αυτό είναι τόσο συναρπαστικό".

"Ποιος ξέρει τι θα βρούμε", διερωτήθηκε.

Η ανακάλυψη πριν μερικά χρόνια του μποζόνιου Higgs ή του σωματιδίου του Θεού, όπως ονομάστηκε, ταιριάζει με το λεγόμενο Καθιερωμένο Μοντέλο - την επικρατούσα θεωρία όλων των θεμελιωδών σωματιδίων που αποτελούν την ύλη και τις δυνάμεις που τα διέπουν.

Ωστόσο, οι ανωμαλίες που διαπιστώθηκαν στα δεδομένα του περασμένου Δεκεμβρίου θα μπορούσαν να μας κατευθύνουν σε κάτι εντελώς καινούργιο.

Αν πάμε πέραν από το Καθιερωμένο Μοντέλο, αυτό "θα σημαίνει ότι υπάρχει ακόμα μια απίστευτη ιδέα, κάτι εντελώς αδιανόητο», είπε ο κ. Σφήκας.

Εκτιμάται ότι η ανακάλυψη ενός νέου σωματιδίου θα μπορεί να αποδείξει την ύπαρξη περαιτέρω διαστάσεων μέσα στο χωροχρόνο και να εξηγήσει το αίνιγμα της σκοτεινής ύλης, η οποία συνεισφέρει κατά μεγάλο ποσοστό στη συνολική μάζα του διαστήματος, αλλά παραμένει "αόρατη" στα τηλεσκόπια, καθώς και της σκοτεινής ενέργειας. Εκτιμάται ότι το 27% του σύμπαντος αποτελείται από σκοτεινή ύλη, 5% από συνηθισμένη ύλη και 68% από σκοτεινή ενέργεια.

Ο Καθηγητής κ. Σφήκας μίλησε και πρόσφατα για το CERN και την ένταξη της Κύπρου σε αυτό, στη διάρκεια ζωντανής σύνδεσης στο πλαίσιο των εγκαινίων του «Science cafe» στη Λευκωσία στην παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη.

Στη διάρκεια της ζωντανής σύνδεσης, οι καθηγητές Πάρης Σφήκας και Εμανουήλ Τσεσμελής από το CERN έκαναν λόγο για ένα νέο κεφάλαιο που ανοίγει στη συνεργασία της Κύπρου με το CERN.

Οι Καθηγητές Σφήκας και Τσεσμελής εξήραν τη συμβολή της Κύπρου και κυρίως του Πανεπιστημίου Κύπρου στα πειράματα που διεξάγονται στο ερευνητικό αυτό κέντρο και σημείωσαν ότι η ομάδα του Πανεπιστημίου Κύπρου υπό τον Καθηγητή Φυσικής και Επικεφαλής της Κυπριακής Πειραματικής Ομάδας Φυσικής Υψηλών Ενεργειών Πάνο Ραζή συνέβαλε στην ανάλυση γεγονότων που οδήγησαν στην ανακάλυψη του μποζονίου του Higgs, που έγινε γνωστό και ως σωματίδιο του Θεού και οδήγησε στην κατάκτηση του Νόμπελ Φυσικής. Επίσης, όπως είναι γνωστό, ο παγκόσμιος ιστός (www) αναπτύχθηκε στο CERN.

Οι δύο καθηγητές εξέφρασαν την ελπίδα το CERN να αποτελέσει χώρο έλξης για Κύπριους και Κύπριες είτε φυσικούς, είτε μηχανικούς, τεχνικούς, καθηγητές και φοιτητές.

Είπαν επίσης ότι και η Κύπρος μπορεί να επωφεληθεί από τις καινοτόμες τεχνολογίες που ανακαλύπτονται μέσω των πειραμάτων στο CERN.

Αθηνά Ασαρλιώτου, ΚΥΠΕ, Λευκωσία, Κύπρος.

Πηγή: mignatiou.com