default-image

Ο Αναστασιάδης αποκαλύπτεται: Τι θέλει, τι πιστεύει, τι περιμένει, τι δικαιολογεί…

Απόψεις
Ο Αναστασιάδης αποκαλύπτεται: Τι θέλει, τι πιστεύει, τι περιμένει, τι δικαιολογεί…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνέντευξη στον Κώστα Βενιζέλο και τον Ανδρέα Πιμπίσιη

Λευκωσία: Η λύση του Κυπριακού μπορεί να επιτευχθεί εάν ο κ. Ακιντζί ενθαρρυνθεί, στηριχθεί, υποβοηθηθεί από την Τουρκία, δηλώνει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης.

Παράλληλα, όμως, επισημαίνει πως η λύση πρέπει να είναι λειτουργική, βιώσιμη και οπωσδήποτε να ανταποκρίνεται στα τρία βασικά χαρακτηριστικά του κράτους: τη μια διεθνή προσωπικότητα, τη μια ιθαγένεια και τη μια κυριαρχία. Και ασφαλώς, τονίζει, με ουσιαστική προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Σε συνέντευξή του στον «Φιλελεύθερο», ο Πρόεδρος Αναστασιάδης σημειώνει πως ναι μεν έχει διανυθεί μια απόσταση με θετικές προσμετρήσεις σε ορισμένα κεφάλαια, υπάρχει ωστόσο μεγάλη απόσταση ακόμη να διανυθεί.Για το θέμα της ασφάλειας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επισημαίνει πως το ζήτημα δεν λύνεται με εγγυήτριες χώρες ή με εγγυητές, αλλά μέσα από την προστασία που παρέχει η ΕΕ στους πολίτες της, μέσα από τις διατάξεις του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και ενδεχόμενα στα πρώτα στάδια μετά τη λύση, από μια ειρηνευτική δύναμη με άλλους όρους εντολής.

Θεωρεί δε ότι είναι μια σημαντική παράμετρος διασφάλισης των ανησυχιών της ελληνοκυπριακής πλευράς αλλά και των Τουρκοκυπρίων το κεφάλαιο 7 του καταστατικού χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.

Με βάση τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις σας για την πορεία των διαπραγματεύσεων θεωρείτε ότι είναι εφικτό αυτό που συχνά-πυκνά ακούγεται για επίτευξη συμφωνίας εντός του 2016;

Έχει διανυθεί μια απόσταση με θετικές προσμετρήσεις, από πλευράς προόδου, σε ορισμένα κεφάλαια. Υπάρχει, όμως, και μια μεγάλη απόσταση να διανυθεί σ' ό,τι αφορά στα υπολειπόμενα θέματα που άπτονται σημαντικών κεφαλαίων.

Εάν από πλευράς Τουρκίας ενθαρρυνθεί, υποβοηθηθεί και στηριχθεί ο κ. Ακιντζί, πιστεύω ότι η λύση -η οποία συζητείται εδώ και 41 χρόνια- είναι εφικτή. Και μπορεί να είναι εφικτή το συντομότερο δυνατό.

Θα πρέπει να λάβουμε εξίσου υπόψη ότι μπορεί και να μην οδηγηθούμε στη λύση εάν υπάρχει εμμονή σε θέματα που αποτελούν για μας βασικές παραμέτρους. Δηλαδή, η λύση να είναι λειτουργική, βιώσιμη και οπωσδήποτε να ανταποκρίνεται στα τρία βασικά χαρακτηριστικά του κράτους: τη μια διεθνή προσωπικότητα, τη μια ιθαγένεια και τη μια κυριαρχία. Και ασφαλώς με ουσιαστική προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δεδομένου ότι είμαστε πλήρες κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κάτι που φαίνεται να γίνεται κατανοητό και από την πλευρά της τ/κ κοινότητας, ότι δηλαδή η ουσιαστική προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι εκ των ων ουκ άνευ.

Ποια είναι τα θέματα στα οποία υπάρχει εμμονή; 

Ας μην πούμε για εμμονή αλλά θέσεις των Τουρκοκυπρίων, οι οποίες οπωσδήποτε είναι αντίθετες με τις δικές μας θέσεις ή τις αρχές που θα πρέπει να διέπουν τη λύση. Αναφέρονται σε σημαντικά θέματα, που αφορούν στο περιουσιακό, θέματα της εκτελεστικής εξουσίας όπως είναι για παράδειγμα η εκ περιτροπής προεδρία.Υπάρχουν και άλλα θέματα για τα οποία, ενόσω βρίσκεται σε εξέλιξη ο διάλογος, δεν θα ήθελα να κάνω αναφορά γιατί δεν εξυπηρετεί σε τίποτε. Έχω την εντύπωση ότι ο δημόσιος ή από αέρος διάλογος, δεν βοηθά στο να ξεπεράσουμε τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζονται στις διαπραγματεύσεις.

Πάντως μέχρι πρότινος μας δίνατε την εντύπωση ότι συνεργάζεστε πολύ καλά με τον κ. Ακιντζί. Εξακολουθείτε ακόμα να τον εμπιστεύεστε, μοιράζεστε το ίδιο όραμα;

Έχω πει και προηγουμένως ότι εάν ενθαρρυνθεί και εάν στηριχθεί ο κ. Ακιντζί και εάν η Άγκυρα πραγματικά θέλει να επιτευχθεί μια λύση, όχι στα μέτρα της αλλά στη λογική του παραδεκτού και του διεθνώς επικρατούντος, πιστεύω πως μπορεί να επιτύχουμε αυτό τον στόχο.

Με τον Μουσταφά Ακιντζί υπάρχει μια συναντίληψη των δυσκολιών που η κάθε πλευρά αντιμετωπίζει. Μιλούμε ανοικτά και για τις δικές του ανησυχίες και για τις δικές μας ανησυχίες, για τις δικές του επιδιώξεις και για τις δικές μας επιδιώξεις.

Αυτό που ξεκαθαρίζει και επαναλαμβάνει είναι πως επιθυμία του είναι η επίτευξη μιας πραγματικά ομοσπονδιακής και όχι συνομοσπονδιακής λύσης.

Πάντως δημόσια δεν είναι αυτό που λέει.

Δεν έχω αντιληφθεί να δηλώνει…

Έχει κάνει αναφορές για το ψευδοκράτος που θα είναι το ένα συνιστών από τα δυο συνιστώντα κρατίδια.

Αυτό που έχει συμφωνηθεί στην 11η Φεβρουαρίου είναι πως οι δύο συνιστώσες πολιτείες θα προέρχονται εκ του συντάγματος και όχι να προϋπάρχουν. Οι συνομιλίες διεξάγονται μεταξύ των δύο κοινοτήτων και όχι δύο κρατών.

Με βάση αυτά που λέτε, ο κ. Ακιντζί θέλει αλλά δεν τον αφήνει η Άγκυρα;

Αυτό το οποίο αντιλαμβάνομαι είναι πως αντιμετωπίζει εσωτερικά προβλήματα και όχι μόνο.

Επειδή οι εικόνες που εκπέμπονται μεταδίδουν διάφορα μηνύματα, η κοινή σας δήλωση με τον κ. Ακιντζί έδωσε την εντύπωση πως βρισκόμαστε στο παρά πέντε πριν από μια λύση.

Δεν νομίζω να είμαστε στο παρά πέντε της λύσης. Αυτό που εκφράσαμε και οι δύο, ως ηγέτες των κοινοτήτων μας, ήταν η κοινή επιθυμία να δούμε το 2016 να δίνεται ένα τέρμα στο σημερινό απαράδεκτο στάτους κβο.

Μιλήσαμε ως ηγέτες των δύο κοινοτήτων. Ως Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα απευθύνω το διάγγελμά μου την παραμονή της Πρωτοχρονιάς.

Θέλω να το επαναλάβω, λύση η οποία θα βασίζεται στο άδικο δεν θα έχει τη δυνατότητα ή τις προϋποθέσεις βιωσιμότητας. Εκεί που η μία εκ των δύο κοινοτήτων θα αισθάνεται αδικημένη, αυτό από μόνο του θα αποτελεί ενδεχομένως μια αιτία τριβών στο μέλλον ή εμποδίων στην ομαλή λειτουργία του κράτους.

Έχετε προσκληθεί και οι δύο, εσείς και ο κ. Ακιντζί, στο Νταβός. Τι προσδοκάτε εσείς απ' αυτό;

Κατ' αρχήν να ξεκαθαρίσω ότι έχω προσκληθεί για δεύτερη χρονιά στο Νταβός ως Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας και όχι ως ηγέτης της ελληνοκυπριακής κοινότητας. Πληροφορήθηκα εκ των υστέρων ότι προσκλήθηκε και ο κ. Ακιντζί υπό την ιδιότητά του ως ηγέτης της τουρκοκυπριακής κοινότητας. Αυτό δεν νομίζω να ενοχλεί τον οποιονδήποτε από την ώρα που καλείται όχι ως πρόεδρος κάποιας υπαρκτής οντότητας αλλά ως ηγέτης μιας κοινότητας.

Είναι προφανές ότι καλείται να συμμετάσχει, ενδεχομένως, σε κάποιες επαφές που θα γίνουν στο περιθώριο. 

Μέχρι στιγμής ουδεμία προσπάθεια ή νύξη ή πρόσκληση έγινε είτε για να υπάρξει, όπως άκουσα, πενταμερής είτε διμερής. Αλλά οι διμερείς συναντήσεις δεν με ενοχλούν, γίνονται και στην Κύπρο. Εάν θα γίνουν και με άλλους στο Νταβός δεν με ενοχλεί ποσώς.

Οι σχεδιασμοί που δεν έχουν να προσφέρουν τίποτε επί του παρόντος δεν θεωρώ ότι θα ήταν ωφέλιμοι. Αντίθετα ενδεχόμενα να οδηγήσουν σε αξεπέραστα αδιέξοδα.

Θα έχετε συνάντηση με τον κ. Ακιντζί;

Δεν έχουμε συμφωνήσει σε κάτι ανάλογο.

Δεν μπορούσε ας πούμε να γίνει μια κουβέντα για την ασφάλεια έστω και άτυπα;

Εάν θέλουν να το κάνουν οι εγγυήτριες είναι θέμα δικό τους. Αλλά η δική μας θέση όπως και της Ελλάδας και της Αγγλίας είναι μια, ότι σύγχρονα κράτη το 2015 δεν νομίζω να χρειάζονται είτε εγγυητές είτε να αισθάνονται ότι αμφισβητείται η κυριαρχία τους. Όταν αυτά τα κράτη είναι μέλη μιας ευρύτερης ομάδας κρατών όπως είναι η ΕΕ.

Η εμπειρία σας και τα όσα σας πληροφορούν για τις προθέσεις της Τουρκίας τι σας λένε, είναι εφικτή η πλήρης κατάργηση των εγγυήσεων;

Δεν συζητούν επί του παρόντος και δεν θα ήθελα να σχολιάσω. Εγώ λέω ποια είναι η δική μας θέση. Υπάρχουν άλλοι τρόποι που μπορεί να δώσουν τα προαπαιτούμενα και για τη μια και για την άλλη κοινότητα. Γιατί οι μεν Τουρκοκύπριοι δεν εμπιστεύονται τους Ελληνοκύπριους, οι δε Ελληνοκύπριοι δεν εμπιστεύονται την Τουρκία. Αλλά αυτό δεν λύνεται με εγγυήτριες χώρες ή με εγγυητές, αλλά μέσα από την προστασία που παρέχει η ΕΕ στους πολίτες της, μέσα από τις διατάξεις του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και ενδεχόμενα στα πρώτα στάδια μετά τη λύση, από μια ειρηνευτική δύναμη με άλλους όρους εντολής.

Στη βάση του κεφαλαίου 7;

Είναι καλά γνωστό ότι το έχουμε εγείρει προς όλους όσοι, είτε επισκέφθηκαν την Κύπρο είτε τους έχω συναντήσει στο εξωτερικό. Θεωρώ ότι είναι μια σημαντική παράμετρος διασφάλισης των ανησυχιών της ελληνοκυπριακής πλευράς αλλά και των Τουρκοκυπρίων.

Για το περιουσιακό η διαφωνία σας, απ' αυτό που αντιλαμβανόμαστε εμείς, είναι στο ποιος έχει τον πρώτο λόγο, ο ιδιοκτήτης ή ο χρήστης. Φαίνεται ότι η διαφωνία είναι θεμελιώδης. Ποιος μπορεί να είναι ένας λογικός συμβιβασμός;

Κατ' αρχήν να πούμε ότι αναγνωρίζεται το δικαίωμα του ιδιοκτήτη. Και δεν υπήρχε κι άλλη επιλογή για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Ο πρώτος λόγος δίνεται με το δικαίωμα προσφυγής στις επιτροπές αποζημιώσεων. Πέραν τούτου αναγνωρίζεται και η υπαρκτή κατάσταση της παρουσίας χρηστών των ελληνοκυπριακών περιουσιών. Είτε νόμιμα είτε παράνομα είναι μια πραγματικότητα. Στην υπόθεση Δημόπουλος έχει δοθεί και μια περιγραφή των δικαιωμάτων του χρήστη. Συνεπώς στη διαδικασία διεκδίκησης της περιουσίας λαμβάνονται υπόψη και κάποια κριτήρια που αφορούν τον χρήστη.

Υπάρχουν αλλού οι δυσκολίες ως προς τα κριτήρια που η επιτροπή κατά την ενάσκηση των καθηκόντων της θα πρέπει να λάβει υπόψη. Εκεί είναι οι περισσότερες από τις διαφορές. Ας μην επικεντρωθούμε όμως σε συγκεκριμένους τομείς διαφωνιών. Επαναλαμβάνω ότι υπάρχουν διαφωνίες, υπάρχουν διαφορές και δυσκολίες.

Ο κ. Άιντα θεωρείτε ότι συμβάλλει προς τη σωστή κατεύθυνση;

Δεν παρεμβαίνει. Μέχρι στιγμής ο διάλογος διεξάγεται μεταξύ των δύο ηγετών και των διαπραγματευτών. Ούτε και έχει ζητηθεί, ούτε και έχει επιδιώξει ο κ. Άιντα να κάνει γεφυρωτικές προτάσεις εκεί και όπου παρατηρούνται διαφορές.

Η εκτός της αίθουσας δράση και η συμπεριφορά του σας προβληματίζει;

Ο κ. Άιντα χαρακτηρίζεται από μια υπεραισιοδοξία. Είναι ως χαρακτήρας τέτοιος. Πολλές φορές υπερβαίνει τις πραγματικότητες προκειμένου να κρατήσει ένα καλό κλίμα.

Δεν θεωρώ ότι αυτό είναι και το καλύτερο γιατί καμιά φορά δημιουργούνται και εικόνες που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και οι οποίες αν θέλετε προκαλούν πρόβλημα, είτε στον ένα είτε στον άλλο ηγέτη, με αποτελέσματα να παρατηρούνται και εσωτερικές αντιδράσεις. Και τούτο, όταν όχι μόνο δεν έχει επιτευχθεί μια συνολική λύση αλλά ούτε υπήρξαν οριστικές συγκλίσεις ώστε να μπορούμε να μιλούμε για κάτι πιο συγκεκριμένο. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι υπάρχει συναντίληψη σ' ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, όμως, υπάρχουν και συγκεκριμένες διαφορές.

Οι κινήσεις που κάνει στον διεθνή χώρο ή οι επαφές που έχει σε διάφορες πρωτεύουσες πόσο υποβοηθητικές είναι ή πόσο σας προβληματίζουν;

Να μιλήσω για τα θέματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι καλά γνωστό ότι επειδή η Κύπρος έχει ενταχθεί με άλυτο το κυπριακό πρόβλημα έχει θεωρηθεί από πλευράς Τουρκοκυπρίων ότι ήταν μια ευμενής μεταχείριση των Ελληνοκυπρίων από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπήρχε μια δυσπιστία έναντι της ΕΕ. Γι' αυτό και από δικής μας πλευράς, προκειμένου να εμπλακεί ενεργότερα η ΕΕ, ενθαρρύναμε συναντήσεις για να κατανοήσουν και οι Τ/κ ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια ένωση κρατών, μεταξύ των οποίων και η Κύπρος, η οποία δεν είναι υπέρ του ενός και εναντίον του άλλου. Να κατανοήσουν ότι με την υλοποίηση και την εφαρμογή των βασικών αρχών, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και με τον τρόπο που λειτουργεί δεν ευνοεί συγκεκριμένες ομάδες πολιτών σε κράτη-μέλη, αλλά αναφέρεται ευρύτερα στο σύνολο των πολιτών της Ε.Ε.

Υπάρχουν, όμως, και κινήσεις όπως για παράδειγμα προσπάθειες για συναντήσεις που, κατά την άποψή μου, δεν θεωρώ ότι είναι ωφέλιμες, όσο και εάν ο κ. Άιντα πιστεύει πως μπορεί να είναι.

Αλλά αυτό δεν νομίζω να έχει σημασία. Να το ξεκαθαρίσουμε ότι με τις επαφές δεν αναγνωρίζονται κράτη. Οι συναντήσεις, όπως γίνονταν και στο παρελθόν είτε πυκνότερα είτε αραιότερα, δεν είναι αυτές που αποτελούν την αιτία αναγνώρισης. Η αναγνώριση είναι από κράτη που γίνεται και όχι από υπουργούς ή αξιωματούχους οποιουδήποτε κράτους ή οποιασδήποτε ένωσης.

Φαντάζομαι έχετε σκεφτεί ή προβληματιστεί για το ενδεχόμενο να μην καταλήξει αυτή η διαδικασία σε μια συμφωνία. Υπάρχει ένα σχέδιο Β; Τι επιπτώσεις θα υπάρξουν εάν δεν καταλήξουμε;

Οι συνέπειες θα είναι αυτές της μη λύσης, που παγιώνεται το στάτους κβο και τα τετελεσμένα εμπεδώνονται με αποτέλεσμα να αλλοιώνονται τα συστατικά μιας λύσης. Λαμβάνονται και πρέπει να ληφθούν υπόψη όλα αυτά χωρίς να σημαίνει ότι ένα αδιέξοδο, που το απεύχομαι, θα οδηγούσε την ίδια ώρα σε αναγνώριση του ψευδοκράτους.

Διερωτώμαι εάν η Τουρκία θα ήθελε κάτι ανάλογο. Το χειρότερο είναι η επέκταση της Τουρκίας και η ενσωμάτωση των κατεχομένων.

Δεν είναι, όμως, η πρώτη φορά που διεξάγονταν συνομιλίες και κατέληξαν σε αδιέξοδο. Οι συνέπειες δεν ήταν η αναγνώριση του παράνομου καθεστώτος αλλά ήταν η παγίωση τετελεσμένων που δυσχεραίνουν την επόμενη διαπραγμάτευση.

Υπάρχουν καλές πιθανότητες να εκλεγεί ο διαπραγματευτής πρόεδρος της Γενικής Συνέλευσης, που σημαίνει ότι τον Ιούνιο φεύγει. Έχετε σκεφτεί αντικαταστάτη; 

Κατ' αρχήν εύχομαι το καλύτερο στον κ. Μαυρογιάννη, που οι οιωνοί φαίνεται να είναι αρκούντως ευνοϊκοί. Αλλά εάν εκλεγεί ο κ. Μαυρογιάννης θα αναλάβει την 1η του Γενάρη του 2017.Συνεπώς αυτή την ώρα δεν με προβληματίζει. Αυτή την ώρα αυτό που πράττουμε είναι την ενίσχυση της διαπραγματευτικής ομάδας με αγορά υπηρεσιών από διεθνείς οίκους ώστε να είμαστε ενισχυμένοι.

Θεωρώ ότι η αγορά υπηρεσιών είτε στα συνταγματικά είτε στα θέματα περιουσίας είτε στα θέματα ασφάλειας είναι εκ των ων ουκ άνευ.

Κανείς όμως δεν μιλά για την οικονομική πτυχή της λύσης;

Όχι, αντίθετα, γίνεται σημαντική προεργασία από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, από τη Διεθνή Τράπεζα και όχι μόνο. Έτσι ώστε να υπάρχει μια πλήρης και σαφής εικόνα για το τι θα στοιχίζει από πλευράς λειτουργίας το νέο καθεστώς πραγμάτων, τι απαιτούνται για αποζημιώσεις, επανεγκαταστάσεις και ούτω καθ' εξής.

Τόσο το ΔΝΤ όσο και ΔΤ παρέχουν εμπειρογνωμοσύνη με τις μελέτες που άρχισαν και γίνονται για να έχουμε μια σαφέστερη εικόνα του κόστους και της λειτουργίας του νέου κράτους μετά τη μετεξέλιξη και των ποσών που απαιτούνται για αποζημιώσεις αλλά και επανεγκατάσταση εκείνων που πρέπει να μετακινηθούν ή για ανάκτηση περιουσιών από πλευράς προσφύγων.

Μήπως αυτό μπορεί να δημιουργήσει πρόσθετες φοβίες για τους Ελληνοκύπριους ότι ενδεχομένως να βρεθούν αντιμέτωποι με ένα νέο μνημόνιο το οποίο αυτή τη φορά θα σχετίζεται με τη λύση του Κυπριακού;

Δεν θεωρώ ότι μπορεί να συσχετιστεί το ένα με το άλλο. Οπωσδήποτε θα έχει ένα κόστος η λύση, αλλά η μη λύση θα έχει πολύ περισσότερο. Τα οφέλη από τη λύση είναι απείρως μεγαλύτερα από το ενδεχόμενο συνέχισης της στασιμότητας. Δεν διαβλέπω τον όποιο κίνδυνο για μνημόνια ή ανάλογες καταστάσεις, ούτε και παραγνωρίζεται το γεγονός υψηλού κόστους, είναι κάτι που πρέπει να ληφθεί υπόψη.

Οι προσπάθειες γίνονται μέσω διαφόρων ταμείων ούτως ώστε να υπάρξει μια αντιμετώπιση του προβλήματος χωρίς τις όποιες αρνητικές συνέπειες στα θέματα της οικονομίας. Αντίθετα, αντιληφθείτε ποια θα είναι η ανάπτυξη σε περίπτωση που λυθεί το Κυπριακό μέσα από ανοικοδομήσεις, μέσα από επενδύσεις, μέσα από σωρεία άλλων θετικών εξελίξεων που θα παρατηρηθούν.

Κεφάλαιο φυσικό αέριο. Τι νεότερο έχουμε πέραν των συναντήσεων κορυφής;

Προχωρούμε με τους σχεδιασμούς μας. Οι ανακαλύψεις στο «Ζορ» εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Αιγύπτου και η εγγύτητά του προς τα δικά μας θαλασσοτεμάχια πιστεύω αναβαθμίζουν ακόμα περισσότερο τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Κύπρος, λαμβάνοντας υπόψη ιδιαίτερα τις στενές σχέσεις που αναπτύσσουμε με χώρες της περιοχής, στις ΑΟΖ των οποίων επίσης έχουν ανευρεθεί μεγάλα κοιτάσματα φυσικού αερίου.

Τόσο οι σχέσεις με το Ισραήλ όσο και με την Αίγυπτο και όχι μόνο, δημιουργούν προοπτικές αναβάθμισης και όχι υποβάθμισης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ακόμα και η τυχόν βελτίωση των σχέσεων Τουρκίας-Ισραήλ από την ώρα που δεν επηρεάζονται -κι αυτή είναι η ρητή διαβεβαίωση του πρωθυπουργού Νετανιάχου- οι σχέσεις Κύπρου και Ισραήλ, αναβαθμίζουν το ενδιαφέρον για λύση του Κυπριακού, προκειμένου να αρθούν τα κωλύματα ή να ελευθερωθούν οι δίοδοι για διοχέτευση αερίου προς την Τουρκία είτε για εσωτερική κατανάλωση είτε για τους όποιους οραματισμούς έχει.

Μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένος σ' αυτό; Το Ισραήλ τι ρόλο μπορεί να παίξει;

Οι σχέσεις μας με το Ισραήλ και οι συνέργειες αξιοποίησης του φυσικού αερίου ενδεχόμενα μέσω του Αφροδίτη και του ΖΟΡ με διοχέτευση προς την Αίγυπτο θεωρείται μία εκ των σημαντικότερων επιλογών. Μια άλλη εκ των επιλογών, εννοώ από πλευράς Ισραήλ, εάν αποκατασταθούν οι σχέσεις τους, είναι η τυχόν αγορά από πλευράς Τουρκίας η οποία χρειάζεται αγωγούς για μεταφορά φυσικού αερίου. Οι αγωγοί είτε θα περάσουν μέσα από την Κύπρο είτε μέσα από την ΑΟΖ της. Και στις δύο περιπτώσεις όμως απαιτείται η συναίνεση της Κυπριακής Δημοκρατίας και η συγκατάθεσή της. Ως εκ τούτου, ομαλοποίηση των σχέσεων με το Ισραήλ αναβαθμίζει το κίνητρο της Τουρκίας για λύση του Κυπριακού.

Τριμερείς έγιναν με την Αίγυπτο, θα γίνουν και με το Ισραήλ. Τι άλλο να αναμένουμε;

Προγραμματίζεται με την Ιορδανία τριμερής η οποία ενδεχόμενα να μετατραπεί σε τετραμερής. Υπάρχουν και από πλευράς Ευρώπης χώρες οι οποίες ενδιαφέρονται ώστε να διευρύνουμε τη συμμαχία και τη συνεργασία.

Ποιο είναι το βασικό κριτήριο για σας, για να επαναδιεκδικήσετε δεύτερη θητεία;

Δεν συζητώ αυτή τη στιγμή θέμα επαναδιεκδίκησης ή μη. Αυτό που έπραττα σ' όλη μου την πολιτική διαδρομή ήταν να υπηρετώ από τη θέση που εκλέγομαι και να καταξιώνομαι και αν εθεωρείτο ότι πέτυχα τότε και μόνο θα μπορούσα να προβληματιστώ για το επόμενο βήμα.

Δεν σκεφτήκατε καθόλου το όλο θέμα;

Ούτε με απασχολεί. Όμως να σας πω κάτι. Εάν ο στόχος είναι μια δεύτερη πενταετία, σημαίνει ότι θα πρέπει να προσαρμόζεσαι προκειμένου να είσαι αρεστός και να μην είσαι ωφέλιμος, με αποτέλεσμα να αποτύχεις.

Αυτό ήταν μια πάγια τακτική που ακολούθησα και μια πάγια θέση που είχα σ' όλη μου την πολιτική διαδρομή. Ουδέποτε εκλεγόμουν σ' ένα αξίωμα και σκεπτόμουν το επόμενο αξίωμα. Αν καταξιωθείς μέσα από τη δουλειά σου ή μέσα από το έργο που θα παράξεις τότε έχεις δικαίωμα. Εάν στερείσαι της ελαχίστου κρίσης να αντιληφθείς ότι απέτυχες, εάν έχεις αποτύχει, τότε είσαι καταδικασμένος να υποστείς μια βίαιη μετακίνηση από τις διεκδικήσεις σου. Γι' αυτό και σ' όλη μου την πολιτική διαδρομή δεν έχασα εκλογές.

Θεωρείτε ότι είναι καιρός για ανασχηματισμό της κυβέρνησης;

Ο ανασχηματισμός για να γίνει χάρη του ανασχηματισμού το θεωρώ αδόκιμο.

Αξιολογώντας θα πρέπει να πω ότι είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από την απόδοση των υπουργών. Μπορεί να έγιναν λάθη και δεν τα χρεώνω προσωπικά στους υπουργούς αλλά συλλογικά σε όλους μας. Και έγιναν λάθη. Θέλω όμως να πιστεύω ότι τα όποια λάθη δεν έβλαψαν είτε την οικονομία είτε γενικότερα τα συμφέροντα του λαού.

Συνεπώς αυτή την ώρα το συγκεκριμένο θέμα δεν με προβληματίζει. Εξάλλου υπήρξαν αλλαγές διαφόρων υπουργών.

Αυτή την ώρα δεν μελετώ το θέμα του ανασχηματισμού.

Κάποιοι υπουργοί που πιθανόν να κατέλθουν υποψήφιοι στις βουλευτικές;

Σίγουρα δεν θα πάρουν άδεια άνευ απολαβών…

Έχει κουβεντιάσει κάποιος μαζί σας για το ενδεχόμενο αυτό;

Όχι ακόμα. Έχω υπόψη μου έναν υπουργό, ο οποίος πιθανόν να ενδιαφερθεί.

Εμφανίζεστε να είστε σε σοβαρή διάσταση με κρατικούς αξιωματούχους που εσείς έχετε επιλέξει και διορίσει. Τι σημαίνει για την εικόνα τη δική σας και της κυβέρνησής σας αυτή η αμφισβήτηση;

Δεν αμφισβήτησα ποτέ και κανένα. Μπορεί να υπήρξαν στιγμές που υπήρξε σύγκρουση με ανεξάρτητους αξιωματούχους. Οφείλω να πω ότι δεν είναι αμφισβήτηση είτε της αξίας τους είτε του βαθμού συνεργασίας μας. Εξάλλου το να διαφωνήσεις ή ιδιαίτερα όταν αισθάνεσαι ότι πιθανότατα να υπερβαίνουν τα όρια των εξουσιών τους δεν σημαίνει και κατ' ανάγκην ότι αμφισβητείς την αξία τους ή ότι είσαι σε σύγκρουση μαζί τους.

Συνεπώς αν αυτή η εικόνα είναι που έχει δοθεί λυπούμαι (γιατί δόθηκε αυτή η εικόνα).

Αλλά οφείλω να πω ότι εμπιστεύομαι απόλυτα τους ανεξάρτητους θεσμούς όπως βεβαίως αναμένω και σεβασμό από πλευράς τους, του εκλελεγμένου Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας.Είτε το θέλουμε είτε όχι ο Πρόεδρος εκλέγεται για να κυβερνήσει. Η εντολή του λαού είναι να εφαρμόσει το πρόγραμμά του. Παρεμβάσεις που μπορεί να το παρεμποδίζουν, ενοχλούν.

Αλλά στην εκτέλεση των καθηκόντων, για να πούμε πιο συγκεκριμένα, του Γενικού Ελεγκτή όχι μόνο δεν υπήρξε παρέμβαση στο έργο του, αλλά αντίθετα αυτό που πράξαμε ήταν να δώσουμε άλλες 30 θέσεις προκειμένου να γίνεται πιο αυστηρός έλεγχος εκεί και όπου οι αρμοδιότητές του το υπαγορεύουν. Εκείνο που καμιά φορά ενοχλεί είναι ότι κατά τη διάρκεια της έρευνας ή ακόμα και προ της ενάρξεως της έρευνας διαρρέουν επιστολές. Δεν το αποδίδω στον Γενικό Ελεγκτή, δεν γνωρίζω από ποιους και γιατί γίνεται. Όμως υπάρχουν περιπτώσεις όπου θυματοποιείται κόσμος που στο τέλος αποδεικνύεται ότι δεν διαπλέκεται.

Εκείνο το οποίο είπαμε πολλές φορές κατ' επανάληψη με τον Γενικό Ελεγκτή είναι πως όταν ολοκληρωθεί μια έρευνα ουδείς ενδοιασμός υπάρχει να δημοσιοποιηθεί και να υπάρξει αντιμετώπιση και από πλευράς του κράτους. Από δικής μου πλευράς, και το επαναλαμβάνω και σήμερα, θέλω να είναι άτεγκτος εκεί και όπου διαπιστώνει διασπάθιση δημόσιου χρήματος, κατάχρηση εξουσίας και διαπλοκή.

Αυτή την τριετία, έχω την εντύπωση πως υπήρξε τέτοια αποφασιστικότητα στη δίωξη και την πάταξη της παρανομίας όση δεν υπήρξε τα προηγούμενα 50 χρόνια στη Δημοκρατία. Δεν νομίζω να υπήρξε ποτέ προηγουμένως ανάλογο φαινόμενο και να δούμε τόσους επώνυμους να αντιμετωπίζουν τη Δικαιοσύνη.

Επαναλαμβάνω, τον Γενικό Ελεγκτή τον θέλω να λειτουργεί όπως λειτουργεί με την αυστηρότητα που τον διακρίνει. Εκεί που εφιστώ ελαφρά την προσοχή είναι να μην δημοσιοποιούνται τυχόν υπό διερεύνηση υποθέσεις, δηλαδή να παραβιάζουμε τον κανόνα ότι ο καθένας είναι αθώος μέχρις αποδείξεως του αντιθέτου.

Από την ώρα που αποδεικνύεται διαπλοκή και αυστηρότητα πρέπει να επιδεικνύεται και ουδεμία μα ουδεμία παρέμβαση από οποιονδήποτε δεν θα είναι δυνατό να επιτραπεί.

Με την κ. Γιωρκάτζη έκλεισε το θέμα;

Είμαι σε συνεννόηση με τον Γενικό Εισαγγελέα και έχω κάποιες εκ των απόψεών του ενώπιόν μου και προβληματίζομαι. Αυτό το οποίο έχουμε συζητήσει με την κ. Γιωρκάτζη είναι έκθεση εμπειρογνωμόνων, που η ίδια η Κεντρική Τράπεζα διόρισε, και αφορά στη διοικητική μεταρρύθμιση του τρόπου διοίκησης της ΚΤ, έτσι ώστε να αποτραπούν αμφιβολίες ως προς τον τρόπο άσκησης των καθηκόντων ή της λήψεως αποφάσεων. Βρισκόμαστε σ' ένα προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας της σχετικής νομοθεσίας η οποία πιστεύω θα γίνει αποδεκτή και από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Και από την ίδια;

Σε συνεννόηση πάντα και με την ίδια.

Βγαίνουμε από το Μνημόνιο. Για τους πολίτες θα αλλάξει κάτι;

Η έξοδος από το Μνημόνιο δεν σημαίνει και χαλάρωση είτε της δημοσιονομικής πειθαρχίας είτε και εγκατάλειψη του εκσυγχρονισμού του κράτους μέσα από μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να είχαν γίνει προ δεκαετιών. Επομένως, θα συνεχίσουμε την πολιτική αυστηρότητας σ' ό,τι αφορά στον έλεγχο των δημοσιονομικών. Να υπάρξει δημοσιονομική πειθαρχία από τη μια και να είναι αξιόπιστο το κράτος και να μην περιέλθει στην ίδια αναξιοπιστία. Από την άλλη, θα προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις και πιστεύω να έχουμε σύμμαχους τη Βουλή γιατί είναι προς όφελος του κράτους.

Αυτό που θα ήθελα είναι να απευθύνω έκκληση προς τις διάφορες συνδικαλιστικές οργανώσεις και να πω ότι έξοδος από το Μνημόνιο δεν σημαίνει τέρμα της κρίσης. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε πολλά προβλήματα που αναφέρονται είτε σε ευάλωτες ομάδες είτε στην ανεργία. Συνεπώς θα πρέπει να δούμε πώς με σοβαρότητα αντιμετωπίζονται τα προβλήματα. Η έκκλησή μου είναι να υπάρξει η ίδια υπεύθυνη στάση που υπήρξε την προηγούμενη τριετία και που έφερε τα απτά θετικά αποτελέσματα.

Θέλω να πιστεύω ότι, κατ' αντίθεση με άλλες χώρες, οι δικές μας συνδικαλιστικές οργανώσεις έδειξαν ένα υψηλό επίπεδο ευθύνης και βοήθησαν σημαντικότατα στο να φτάσουμε εδώ που φτάσαμε. Έχουμε κι εδώ δρόμο να διανύσουμε. Δεν ξεπεράστηκαν όλα τα προβλήματα.

Για να μπορέσεις να δημιουργήσεις προοπτικές ανάπτυξης χρειάζεσαι σταθερότητα. Χρειάζεσαι συνέπεια στις πολιτικές που βοηθούν στη σταθεροποίηση της αξιοπιστίας του κράτους ή του τραπεζικού συστήματος. Συνεπώς θέλω να πιστεύω ότι με την υπευθυνότητα όλων μπορούμε να έχουμε θετικότερα αποτελέσματα στο αμέσως επόμενο διάστημα.

Τον Μάρτη θα είναι καθαρή έξοδος;

Θα είναι καθαρή έξοδος. Αυτός είναι και ο στόχος μας και ελπίζω να τα καταφέρουμε. Να έχουμε μια καθαρή έξοδο χωρίς γεφυρωτικό πρόγραμμα.

Είναι ώριμο το πολιτικό σύστημα να στηρίξει όλα αυτά;

Παρά τα όσα λέγονται και παρά την αρνητική στάση του Δημοκρατικού Κόμματος απέναντι στην πολιτική που ακολουθείται για το εθνικό πρόβλημα, τουλάχιστον στα θέματα της οικονομίας υπήρξε απόλυτα υπεύθυνο. Τήρησε μια στάση υπευθυνότητας. Όπως έπραξαν κι άλλα κόμματα κατά καιρούς που βοήθησαν στην επίτευξη των στόχων μας. Θέλω να πιστεύω ότι και στα εναπομείναντα την ίδια υπεύθυνη στάση θα τηρήσει το συγκεκριμένο κόμμα και όχι μόνο.

Στο θέμα των αποκρατικοποιήσεων, με βάση τη διαμορφούμενη εικόνα στη Βουλή, δεν φαίνεται ότι θα περάσει η θέση της κυβέρνησης. 

Ως αποτέλεσμα των επιδόσεών μας τα τρία τελευταία χρόνια, της βελτίωσης των δημόσιων οικονομικών και των επικρατουσών συνθηκών γενικότερα έχουμε επιτύχει στο να διαφοροποιηθεί η θέση της Τρόικας όσον αφορά στον έναν εκ των δύο μεγάλων ημικρατικών οργανισμών, δηλαδή την Αρχή Ηλεκτρισμού.Σ' ό,τι αφορά στην Αρχή Τηλεπικοινωνιών, αυτό το οποίο φαίνεται να υπάρχει είναι μια κοινή σύμπτωση θέσεων σε σχέση με τη μετοχοποίηση και το ποσοστό συμμετοχής του στρατηγικού επενδυτή.

Συνεπώς δεν θεωρώ ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά με τα πολιτικά κόμματα. Ακούω κόμματα να μιλούν για μετοχοποίηση και συνεπώς δεν μιλούμε για πλήρη αποξένωση των στοιχείων της Αρχής Τηλεπικοινωνιών.

Όσον αφορά στην Αρχή Λιμένων δεν είναι καν αποκρατικοποίηση. Είναι διαχείριση και έχω την εντύπωση, παρακολουθώντας τι έγινε στην Ελλάδα, ότι είναι τεράστια η προοπτική που διανοίγεται. Ιδιαίτερα αυτή την περίοδο που μια οραματική πολιτική της Κίνας «Ο δρόμος του μεταξιού» αναβιώνει και αναβαθμίζει σημαντικά τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Κύπρος μελλοντικά.

Θέλουμε να είναι ένας ευέλικτος οργανισμός που θα διαχειρίζεται τα λιμάνια, να έχει κάθε ενδιαφέρον να προσελκύσει περισσότερη κίνηση και βεβαίως τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, περισσότερα έσοδα για το κράτος. Γενικότερα προς όφελος της οικονομίας.

Πηγή: philenews.com

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News