Βρετανική εταιρεία σχεδιάζει να απελευθερώσει γενετικά τροποποιημένο δάκο στην Ισπανία

Απόψεις

Η δοκιμή θέτει τη βιοποικιλότητα και την ελαιοπαραγωγή της Μεσογείου σε κίνδυνο - Καμπάνια για να σταματήσει η απελευθέρωση του μεταλλαγμένου δάκου

Η βρετανική εταιρεία Oxitec σχεδιάζει να απελευθερώσει στο περιβάλλον γενετικά τροποποιημένο δάκο της ελιάς, στην Ισπανία (Καταλονία). Τα έντομα είναι γενετικά τροποποιημένα κατά τέτοιο τρόπο ώστε οι θηλυκοί απόγονοι να πεθαίνουν ως προνύμφες μέσα στις ελιές, ενώ οι επόμενες γενιές των αρσενικών μυγών θα επιβιώσουν. Η Oxitec σχεδιάζει να απελευθερώσει περίπου 5000 δάκους ανά εβδομάδα στην Ισπανία, κοντά στην πόλη της Tarragona. Η δοκιμή πεδίου αναμένεται να διαρκέσει ένα έτος και θα καλύψει ένα χώρο 1000m2, καλυμμένο με δίχτυα. Ωστόσο, εάν οι δάκοι διαφύγουν μπορούν να εξαπλωθούν χωρίς κανέναν έλεγχο.

Ο δάκος θεωρείται ως είδος που εξαπλώνεται ραγδαία όταν βρεθεί σε κατάλληλο οικοσύστημα. Με την πάροδο του χρόνου οι γ.τ. απόγονοι μπορούν να εξαπλωθούν σε όλη την περιοχή της Μεσογείου και σε όλες τις τοποθεσίες όπου θα συναντήσουν  αυτόχθονες πληθυσμούς. Μια ευρεία συμμαχία οργανώσεων από τις μεσογειακές χώρες όπως η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Ισπανία απαιτούν ότι οποιαδήποτε τέτοια απελευθέρωση θα πρέπει να απαγορευτεί εντελώς.

Το σχέδιο της Oxitec είναι πως οι αρσενικοί γ.τ. δάκοι θα ζευγαρώσουν με θηλυκούς και θα εισάγουν τα τεχνητά, γονίδια τους στο γηγενή πληθυσμό. Ως εκ τούτου, θεωρούν ότι ο πληθυσμός των γηγενών δάκων θα μειωθεί και θα ελαχιστοποιήσει την οικονομική ζημία στην παραγωγή ελαιολάδου. Εάν η τεχνολογία προχωρήσει όπως προγραμματίζει η Oxitec, θα μπορούσε, μετά από μια μακρά χρονική περίοδο, να οδηγήσει σε μείωση του πληθυσμού των ειδών μυγών στις περιοχές που θα επηρεαστούν. Η βιοποικιλότητα, μπορεί έτσι να διαταραχθεί σοβαρά, με όλες τις πιθανές συνέπειες και παρενέργειες για την ευαίσθητη ισορροπία του οικοσυστήματος, τα συστήματα παραγωγής τροφίμων και το περιβάλλον. Επιπλέον, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ότι τα τεχνητά γονίδια θα καταλήξουν να είναι μόνιμα παρόντα στους αυτόχθονες πληθυσμούς δάκου. Ο δάκος της Oxitec εμπεριέχει τεχνητό DNA, από ένα μίγμα θαλάσσιων οργανισμών, βακτηρίων, ιών και άλλων εντόμων. Ενώ η Oxitec ισχυρίζεται πως τα στελέχη του γ.τ. δάκου είναι γενετικώς σταθερά στο εργαστήριο, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τη γενετική σταθερότητα ή την οικολογική συμπεριφορά των εντόμων αυτών μετά την απελευθέρωση τους.

Το κείμενο με το οποίο γίνεται η συλλογή υπογραφών διαμαρτυρίας είναι το παρακάτω:

Να σταματήσει η απελευθέρωση μεταλλαγμένου δάκου στην Ισπανία

«Η Ταραγκόνα και κατ' επέκταση η Ευρώπη και ο κόσμος, δεν είναι ένα υπαίθριο εργαστήριο δοκιμών! Η ιδέα της εταιρείας Oxitec να απελευθερώσει 260.000 άτομα στείρου, γενετικά τροποποιημένου δάκου με ένα μίγμα DNA από θαλάσσιους οργανισμούς, βακτήρια, ιούς και άλλα έντομα είναι τόσο ανατριχιαστική όσο και γελοία.

Για να κάνουμε μια επιστημονική μελέτη θα πρέπει να είμαστε σε θέση να σηματοδοτήσουμε σαφή όρια. Είναι ολοφάνερο ότι αυτό είναι αδύνατο σε αυτή την περίπτωση, δεδομένου ότι τα έντομα περιπλανώνται, δεν υπακούουν σε σύνορα και άλλωστε η στειρότητα δεν είναι 100% αποτελεσματική. Όταν το «πείραμα» δεν πετύχει τί θα γίνει; Προφανώς, δεν υπάρχει τρόπος για να το σταματήσουμε.

Ένα φάρμακο που θα μπορούσε να σώσει ζωές πρέπει να περάσει από μακροχρόνιο και αυστηρό έλεγχο. Αυτό θα πρέπει να εφαρμόζεται ακόμη περισσότερο για τους ΓΤΟ οργανισμούς σε ανοικτό χώρο! Είναι αρκετά 5 χρόνια πειραματισμού για να γνωρίζουμε ποιες είναι οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις; Δεν έχουμε μάθει τίποτα από τον καπνό;

Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις δεν μπορεί να εκτιμηθούν βιαστικά και προφανώς πρέπει να αξιολογηθούν από διάφορα ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ εργαστήρια, όχι μόνο από την εταιρεία που έχει το οικονομικό συμφέρον.

Μεταξύ των άλλων πιθανών συνέπειών που θα μπορούσε να προκαλέσει η απελευθέρωση αυτών των όντων είναι ότι οι προνύμφες των μυγών πεθαίνουν ΜΕΣΑ στις ελιές. Και ποιος θέλει να φάει μια νεκρή, γενετικά τροποιημένη προνύμφη δάκου με τις ελιές του; Όχι πάντως εγώ».

Μπορείτε να υπογράψετε ΕΔΩ

Τη διαμαρτυρία υπογράφουν οι οργανώσεις Amigos de la Tierra (Ισπανία), Agrobio (Πορτογαλία), BiotechWatch (Ελλάδα), Criigen (Γαλλία), Federation Nationale d' Agriculture Biologique, FNAB (Γαλλία), Ecologistas en Accion (Ισπανία), Generations Futures (Γαλλία), Greenpeace (Ισπανία), OGM dangers (Γαλλία), Plataforma Andalucia Libre de Transgenicos (Ισπανία), Portuguese Plataforma Transgenicos Fora (Πορτογαλία), Red de Semillas (Ισπανία), Rete Semi Rurali (Ιταλία), Sciences Citoyennes (Γαλλία), Sociedad Espanola para la Agricultura Ecologica, SEAE (Ισπανία), Testbiotech (Γερμανία).

Περισσότερες πληροφορίες για το θέμα θα βρείτε στο  ΕΔΩ