default-image

Eλληνοκυπριακή ΑΟΖ, LNG και συνεκμετάλλευση κοιτασμάτων

Απόψεις
Eλληνοκυπριακή ΑΟΖ, LNG και συνεκμετάλλευση κοιτασμάτων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο φόρος VAT για Ελλάδα και Κύπρο που είναι μέλη της ΕΕ είναι 19%. Σύμφωνα με το γραφείο της ΕΕ που αφορά το φόρο VAT, ο φόρος αυτός πρέπει να εφαρμοσθεί υποχρεωτικά και για τις εταιρείες που δρούν στις ΑΟΖ αλλά και για τις εταιρείες που εξορύσσουν ορυκτά σε Ελλάδα και Κύπρο γενικώς. Αυτό είναι σαφές. Αυτό που είναι ασαφές είναι αν η Ελληνική νομοθεσία έχει προσαρμοσθεί πλήρως με την οδηγία αυτή, στο κομμάτι που αφορά την εξόρυξη π.χ. λιγνίτη, χρυσό, σπάνιες γαίες, υδρογονάνθρακες κλπ.

Του καθηγητή Γ. Ζουγανέλη

Για να πληρώσουν το φόρο VAT οι εταιρείες που εξορύσσουν ή θα εξορύξουν υδρογονάνθρακες πρέπει να είναι γνωστά τα όρια των ΑΟΖ. Αυτό δεν ισχύει για την Ελλάδα αλλά ούτε και για τη Κύπρο. Το ΥΠΕΚΑ προκηρύσσοντας οικόπεδα παράνομα σε διεθνή ύδατα δρά κατά των συμφερόντων της Ελλάδας αλλά και της ΕΕ. Ο ΣΔΟΕ το ξέρει αυτό; Η ΕΕ το ξέρει αυτό; Το ίδιο σημαντικό για την ανάπτυξη πρόβλημα αφορά και τη Κύπρο, που δεν έχει πλήρως καθορισμένη ΑΟΖ.

Ένα άλλο θέμα που αφορά τη φορολόγηση των εταιρειών εξόρυξης υδρογονανθράκων είναι το θέμα της διπλής φορολόγησης. Αμερικανικές, Ιταλικές, Κορεατικές εταιρείες δεν μπορεί να φορολογούνται στην Ελλάδα και τη Κύπρο αν φορολογούνται αντίστοιχα στις ΗΠΑ, στην Ιταλία, τη Κορέα ή σε κάποιο φορολογικό παράδεισο. Όπως αντιλαμβάνεσθε η οριοθέτηση των ΑΟΖ απο την Ελλάδα  και τη Κύπρο με γεωγραφικές συντεταγμένες αποσταλμένες στον ΟΗΕ είναι κάτι που πρέπει να γίνει άμεσα. Τις υφαλοκρηπίδες να τις ξεχάσουν. Η αναφορά σε κείμενα σταλμένα στον ΟΗΕ για μέσες γραμμές δεν αρκεί αφού μπορεί να προκύψουν τεράστια θέματα που προς το παρόν δεν θα αναφέρω. Οριοθέτηση με μεθοδολογίες δεν γίνεται.

Αυτό που πρέπει να προωθηθεί απο πλευράς Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ είναι η μεταφορά φυσικού αερίου πρός την ΕΕ με αγωγούς απο τα κοιτάσματα μέσω Κρήτης. Ο αγωγός μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος Ισραήλ-Kύπρου-Kρήτης δεν έχει νόημα και θα ανεβάσει τις τιμές στον τελικό καταναλωτή.

Στο θέμα "γεωστρατηγική" μπαίνουν διάφορα θέματα που ήδη συζήτησα εδώ. Πρέπει οπωσδήποτε να διαβάσετε αυτό το άρθρο και να κατανοήσετε το διάγραμμα που έχω αναρτήσει εκεί.

Στο χάρτη βλέπετε τη μεταφορά του φυσικού αερίου  απο την Αίγυπτο πρός τη Τουρκία μέσω Ισραήλ, Λιβάνου και Συρίας (κόκκινες γραμμές). Με διακεκομμένες γραμμές φαίνονται μελλοντικοί αγωγοί μεταφοράς φυσικού αερίου που πιθανόν να κατασκευασθούν. Τα  γαλανά τετραγωνάκια με το κίτρινο στο εσωτερικό τους δείχνουν τις θέσεις που υπάρχουν εργοστάσια LNG στη περιοχή (ένα στην Αίγυπτο, ένα στο Ισραήλ και πιαθνόν ένα ακόμη στη Τουρκία).

Κανένας πόλεμος δε γίνεται για "Εθνικούς" λόγους…

Εργοστάσιο LNG θα μπορούσε να γίνει απο τη Ρωσία και στη Συρία, στη Ταρτούς…

Μεγάλης στρατηγικής σημασίας είναι λοιπόν, αν στη θέση του φίλα προς τη Τουρκία κράτους ISIL θα υπάρξει Κουρδιστάν για τον έλεγχο της μεταφοράς του φυσικού αερίου προς τη Μεσόγειο και την ΕΕ, μέσω της Κύπρου απο το Ιράκ και το Ιράν. Όλοι τους ξέρουν τι κάνουν εκτός από Έλληνες και Κύπριους πολιτικούς που είναι για να ξύνουν της μαϊμούς το κ.λο.

Σε αυτό το σημείο να πούμε μερικά σημαντικά πράγματα τεχνολογικής φύσης. Δίπλα σε κάθε εργοστάσιο LNG πρέπει να υπάρχει και ένας χώρος αποθήκευσης LNG, ώστε το φυσικό αέριο να χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις κρίσεων. Αυτά που έλεγε το ΥΠΕΚΑ για αποθήκευση φυσικού αερίου σε παλαιά κοιτάσματα είναι για το Γκούφη… και άλλο πράγμα κρύβουν.

Εργοστάσια LNG όπως και αποθήκευση σε μορφή LNG μπορεί να γίνουν σε πλατφόρμες ή σε ειδικά κατασκευασμένα πλοία. Αν αυτά τα τεχνητά νησιά, για τα οποία πρώτος εγώ μίλησα σε συνέντευξή μου στην Ελλάδα, είναι τοποθετημένα σε διεθνή ύδατα δεν θα φορολογούνται με VAT απο την ΕΕ.

To άρθρο μου για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας με μπαταρίες υψηλής ισχύος το έχετε διαβάσει; Nα το διαβάσετε προσεκτικά (βλέπετε εδώ).

Αλήθεια, αυτό το πλοίο αποθήκευσης LNG που θα "παρκάρει" μελλοντικά στα όρια των 6 νμ (διεθνή ύδατα) έξω απο την Αλεξανδρούπολη θα πληρώνει VAT; To 5% φορολόγηση απο εξορύξεις στα κοιτάσματα της Καβάλας αποδίδεται στη περιφέρεια; Ο περιφερειάρχης εκεί γιατί δεν διαμαρτύρεται; Είναι δυνατόν να ευνοείται αθέμιτος ανταγωνισμός και η ΕΕ να κάνει τη πάπια;

Πρόσφατα η "τριανδρία της ευτυχίας" Σαμαράς, Αναστασιάδης και Ελ Σίσι συμφώνησαν το φτηνό Κυπριακό φυσικό αέριο να καθαρίζεται στην Αίγυτπο και να υγροποιείται ή να προωθείται μέσω Ισραήλ, Λιβάνου και Συρίας πρός τους αγωγούς της Τουρκίας όπου θα μεταπωλείται ακριβότερα. Κέρδος απο αυτό θα έχουν οι Έλληνες εφοπλιστές και οι Τούρκοι, με περισσότερο ευνοημένους τους δεύτερους αφού θα ελέγχουν τη ροή του φυσικού αερίου προς την ΕΕ με τη βοήθεια των ΗΠΑ, δηλαδή θα γίνουν οι Ουκρανοί της Μεσογείου. Βλέπετε τώρα γιατί η Ουκρανία είναι σημαντική για το ΝΑΤΟ; To NATO θέλει να ελέγχει τις γραμμές εισόδου φυσικού αερίου στην ΕΕ. Για το λόγο αυτό η οδός μέσω Τουρκίας ευνοείται έναντι της οδού μέσω Ελλάδας.

Η συνεκμετάλλευση των κοιτασμάτων με τη Τουρκία, προς την οποία η Ελλάδα και η Κύπρος προχωρούν μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους, φανερούς και όχι. Αν ο αγωγός απο τα κοιτάσματα της ΑΟΖ της Κύπρου δεν πάει μέσω Ελλάδας στην ΕΕ αλλά μέσω Τουρκίας τότε γίνεται συνεκμετάλλευση, αφού το φυσικό αέριο της Κύπρου θα πληρώνει "ενοίκιο" στη Τουρκία για να πάει πρός την ΕΕ, κάτι που δεν έγινε με τον ΤΑP απο την Ελλάδα. Να μη μιλήσω για τη παράδοση της ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους, που πιστεύω ότι πρέπει να παρέμβει η ΕΕ.

Θα γίνουν πολλά "τεχνητά" νησιά σε διεθνή ύδατα, όσο δεν υπάρχουν ΑΟΖ…

Η Τουρκία παραβαίνει το Νόμο της Θάλασσας δημιουργώντας ζώνη ασφαλείας 5 νμ γύρω απο το Βάρβαρος που κάνει έρευνες στην εν δυνάμει Κυπριακή ΑΟΖ αντί της απόστασης των 500 μέτρων που επιτρέπεται. Αυτό οι Αμερικανοί  και στον ΟΗΕ δεν το βλέπουν;

Εκτός απο όλα τα παραπάνω υπάρχει και το θέμα των "θέσεων εργασίας" και της "ανάπτυξης" που είναι απαγορευμένη λέξη σε Ελλάδα και Κύπρο. Αν οι αγωγοί μεταφοράς φυσικού αερίου απο τα κοιτάσματα της Κυπριακής ΑΟΖ προς τη Κύπρο και την Ελλάδα δεν γίνουν, όπως και τα εργοστάσια LNG ή οι αποθήκες LNG έστω σε πλοία δεν θα υπάρξει ανάπτυξη της χημικής βιομηχανίας στις χώρες αυτές και θα χαθούν πολλές θέσεις εργασίας. Η Τουρκία αν συμπαθούσε όσο λέει τους Τορυκκύπριους και υποστηρίζει το σωστό, όπως λέει, θα έπρεπε να αφήσει να φτειαχτεί στη Κύπρο ένα εργοστάσιο LNG  για τις ανάγκες της ΕΕ.

Ο σχεδιασμός είναι μεγάλη υπόθεση και χρειάζονται πολλές τεχνολογικές γνώσεις. Αυτές δεν τις έχουν τα χαϊβάνια της ποιλιτικής σε Ελλάδα και Κύπρο. Δεν περιμένω να αλλάξει κάτι στην Ελλάδα αν ανέβει το ΣΥΡΙΖΑ. Όλοι είναι μια παρέα αποτυχημένω επιλογών εκείνων που έφεραν τη κατάσταση εδώ.Μήπως είναι καιρός να κληθούν να αναλάβουν τα ηνία της Ελλάδας αυτοί που μπορούν και όχι αυτοί που απλά θέλουν;

Ακόμη και όσα έγραψα εδώ δεν μπορούν να εφαρμοσθούν απο τα αποτυχημένα λαμόγια της πολιτικής. Είναι πολυπαραμετρικές ιδέες και οικονομολογικές οπτικές γωνίες δεν μπορούν να μπούν σε τεχνολογικά θέματα και ιδέες αν ο σχεδιαστής δεν το θέλει. Ο σχεδιαστής στη προκειμένη περίπτωση δεν είναι αυτοί. Άλλος είναι.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News