Αγγέλα Δουλγεράκη

1.350. 000 οι νεκροί το 2018 σε τροχαία

5η Παγκόσμια εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας Ο.Η.Ε. - 6 έως 12 Μαΐου 2019.

Η 5η παγκόσμια εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, αφιερωμένη στην ανάγκη συγκρότησης ενός Ηγετικού επιτελείου για την Οδική Ασφάλεια, ξεκινάει τη Δευτέρα 6 Μαΐου.

Λίγους μήνες πριν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είχε δημοσιοποιήσει τα στοιχεία για το 2018, με σαφείς αρνητικές εξελίξεις, επισημαίνοντας την αύξηση των τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις παγκόσμια.

1.350. 000 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους στους δρόμους του κόσμου το 2018! Πολλοί περισσότεροι ήταν οι σοβαρά τραυματίες.

Το 2018 το τροχαίο τραύμα αποτέλεσε την 8η αιτία θανάτου παγκόσμια, όταν το 2000 αποτελούσε την 10η.

Δυστυχώς επιβεβαιώνεται με μαθηματική ακρίβεια η πρόβλεψη του Π.Ο.Υ, από το 2.000, πως «αν δεν ληφθούν ουσιαστικά μέτρα το 2030 οι τροχαίες συγκρούσεις θα αποτελούν το 5ο αίτιο θανάτου και θα προκαλούν 2.400.000 θανάτους το χρόνο». Ήδη σήμερα οι τροχαίοι τραυματισμοί είναι το 1ο αίτιο θανάτου για τα παιδιά 5 έως 14 ετών και για τους νέους 15 έως 29 ετών παγκόσμια.

Λίγους μήνες πριν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για την Ασφάλεια στις Μεταφορές επεσήμανε πώς αν και συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηπείρους η Ευρώπη είναι σε καλύτερη θέση στο επίπεδο Οδικής Ασφάλειας, για 5η συνεχή χρονιά δεν παρατηρήθηκε ουσιαστική πρόοδος στον περιορισμό των θανάτων και των τραυματισμών από τροχαία σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Σα συνέπεια, για δεύτερη συνεχή δεκαετία, δεν επιτεύχθηκε ο στόχος που είχε τεθεί να περιοριστούν κατά 50% οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις.

Η Ελλάδα αν και από την έναρξη της οικονομικής κρίσης εμφάνισε σημαντική πτωτική τάση στον αριθμό θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις, εξακολουθεί να παραμένει πάντα στην ομάδα με τις χειρότερες επιδόσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο με τριπλάσια πιθανότητα θανάτου ή τραυματισμού στο οδικό δίκτυο συγκριτικά με τις ασφαλέστερες ευρωπαϊκές χώρες.

Κανένας θάνατος στο δρόμο δεν είναι αποδεκτός!

Παρότι ο Π.Ο.Υ αλλά και οι χώρες που εμφάνισαν ουσιαστικά αποτελέσματα στον δραστικό περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων και των θυμάτων τους επιμένουν πως: «Οι τροχαίες συγκρούσεις είναι προβλέψιμες. Άρα μπορούν να προληφθούν!» πολύ λίγοι μάλλον θέλουν να τους ακούσουν. Το «Όραμα Μηδέν», η πολιτική άποψη πως με ένα μακροπρόθεσμο ρεαλιστικό σχέδιο που θα προκύψει από τον συντονισμό των υπηρεσιών και την συμμετοχή της κοινωνίας μπορούμε να εξαλείψουμε τους τροχαίους τραυματισμούς αν και είναι η μόνη πολιτική για την οδική ασφάλεια στον πλανήτη που είχε πραγματικά αποτελέσματα παραμένει εξαιρετικά μειοψηφική.

Φαίνεται πως υπάρχουν πληθυσμοί διαθέσιμοι για να εξοντωθούν και οι άνθρωποι, ιδιαίτερα οι νέοι, θεωρούνται “φονεύσιμοι”…

Αν θέλουμε να ακολουθήσουμε μια αντίστροφη πορεία, να σταματήσουμε απλά να καταγράφουμε τους νεκρούς όπως συμβαίνει εδώ και 70 χρόνια, μπορούμε να το κάνουμε μέσα από την συγκρότηση ενός Ηγετικού επιτελείου για την Οδική Ασφάλεια με την ισότιμη συμμετοχή εκπροσώπων των υπουργείων Υγείας, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών, Μεταφορών, Δικαιοσύνης και όλων των εμπλεκόμενων κοινωνικών φορέων.

Ενός επιτελείου που θα έχει σαν στόχο το «Όραμα Μηδέν» και που θα επιδιώξει η χώρα μας μέσα στην προσεχή τριετία να βρίσκεται στην πεντάδα με τις ασφαλέστερες χώρες της Ευρώπης.

Είναι σαφές σε όλους όσους έχουν ασχοληθεί έμπρακτα με το θέμα Οδική Ασφάλεια πως στη χώρα μας υπάρχει ένα δυναμικό ανθρώπων τόσο στις υπηρεσίες Υγείας, όσο και στην Τροχαία και στην Πυροσβεστική που έχει και τη γνώση και τη θέληση και την ευαισθησία να παλέψει για να γίνει αυτό πράξη.

Αλλά το αν θα μπορέσει να το κάνει είναι καθαρά απόφαση ΠΟΛΙΤΙΚΗ.

5/5/2019 Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα.

Σχόλια