Αντώνης Γκορτζής

Οι χορηγίες στον κόσμο των επιχειρήσεων

Τα τελευταία χρόνια αυξάνονται σταθερά οι χορηγίες λόγω της ευαισθητοποίησης της κοινωνίας

Γράφει ο Αντώνης Γκορτζής, Πρόεδρος Επιχειρηματικής Ηθικής 

Oι χορηγίες είναι ένας θεσμός που χρονολογείται απο το 509 π.χ., όταν στην Αρχαία Ελλάδα εξέλεγε κάθε χρόνο, κάθε φυλή το χορηγό μεταξύ των πλουσιοτέρων μελών της. Αυτός ανελάμβανε τα έξοδα των θεατρικών έργων. Παράλληλα στην Ρώμη το όνομα του Μαικήνα, έγινε γνωστό για την ενίσχυση που έδωσε σε λογοτέχνες όπως ο Οράτιος και ο Βιργίλιος. Στην σημερινή σύγχρονη εποχή, ο θεσμός της χορηγίας άρχισε να αναπτύσσεται περίπου από την δεκαετία του 60 στην Αμερική. Η χορηγία αφορούσε την οικονομική υποστήριξη, μη κερδοσκοπικών δραστηριοτήτων απο επιχειρήσεις, με προσδοκώμενο αντιστάθμισμα την αύξηση της γνώσης και τη βελτίωση της εικόνας και του κύρους.

Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται η μεταβολή της στάσης του κοινού προς αυτόν που κάνει τη χορηγία και την διεύρυνση της κοινωνικής αποδοχής του. Εάν φανταστεί κανείς μια εταιρία ότι μοιάζει μ’ενα τρίγωνο, που έχει 3 ορόφους, ο 1ος όροφος της βάσης  είναι η «σωστή οργάνωση της εταιρίας», ο 2ος όροφος των αξιών – «αξίες που έχουν να κάνουν με τα προϊόντα – τους ανθρώπους – τις ηθικές αξίες της εταιρίας» καταλήγοντας στον 3ο όροφο που είναι βασικά η συμμετοχή της εταιρίας στα «κοινωνικά δρόμενα» – έτσι η εταιρία να μπορεί να λέει και να έχει εταιρικό λόγο ύπαρξης και συμπεριφοράς όπως επίσης υψηλού επιπέδου εικόνα.

Η χορηγία βασικά χωρίζεται σε προϊοντική χορηγία και σε εταιρική.

Γενικότερα οι χορηγίες ενισχύουν:

-           αθλητικές εκδηλώσεις

-           πολιτιστικές εκδηλώσεις

-           συναυλίες

-           εκθέσεις

-           καλλιτέχνες

-           διαλέξεις

-           Επιστημονικές εκδηλώσεις

-           Βραβεία

-           Βιβλία

-           Εκδόσεις

-           Οικονομικά κείμενα

-           Ερευνητικά προγράμματα

-           Υποτροφίες

-           Συνέδρια

-           Μελέτες

-           Περιβαλλοντικές εκδηλώσεις

-           Δενδροφυτεύσεις

-           Καθαρισμός ακτών

-           Προστασία ζώων

-           Προστασία λιμνών

-           Προστασία θαλασσών

-           Προστασία βιότοπων

-           Προστασία πάρκων

Τα τελευταία χρόνια αυξάνονται σταθερά οι χορηγίες λόγω της ευαισθητοποίησης της κοινωνίας και ειδικότερα του επιχειρηματικού κόσμου, σαν μια υπεύθυνη ομάδα για την βοήθεια και την βελτίωση της ζωής μας. Επίσης τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αλλαγές στο χώρο της χορηγίας. Το ενδιαφέρον αρκετών έχει εντοπισθεί στις φιλανθρωπίες, χαρακτηρίζονται δε σαν «κοινωνική χορηγία». Απ’ την άλλη μεριά οι οργανισμοί που δέχονται αυτού του είδους τις χορηγίες προωθούν τις χορηγίες αυτές σαν ένα εργαλείο του Marketing για να μπορούν να προσελκύσουν χρήματα.

Σ ’αυτό το σημείο πρέπει να πει κανείς οτι αυτού του είδους οι χορηγίες μπορούν να χαρακτηρισθούν από τις εταιρίες σαν :

            1) κύριες χορηγίες ή

            2) σιωπηρές χορηγίες

Δηλαδή πολλοί  κάνουν χορηγίες σε οργανισμούς ή σε πρόσωπα χωρίς να δίδουν καμιά δημοσιότητα. Από την άλλη πλευρά, οι περισσότερες εταιρίες δουλεύουν με στόχο κάποια φανερή ανταποδοτικότητα.

Τι περιμένει κανείς από την χορηγία.

-           κτίσιμο εικόνας

-           σχέσεις με πολιτεία/κοινότητα

-           ανάλυσης της χορηγίας από την πλευρά κόστους και του κοινού  στόχου

-           την ανταποδοτικότητα της χορηγίας

-           να μην υπάρχει αντίθεση του στόχου της χορηγίας με τους εταιρικούς στόχους

-           Καλό θα είναι να υπάρχει ένας χορηγός. Αυτό γιατί δημιουργεί αναταραχή στον καταναλωτή. Ιδιαίτερα δε εάν το όνομα δεν είναι ιδιαίτερα δυνατό

-           Θα πρέπει η χορηγία να δένει με την εταιρία ή το προϊόν. Εάν όχι, τότε θα πρέπει παντού να φαίνεται το όνομα του χορηγού

-           Πάντοτε εκτός της χορηγίας θα πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμα χρήματα για να διαφημισθεί η χορηγία

-           Κανονικά θα πρέπει το διαφημιστικό ποσό να ισούται με την χορηγία

-           Θα πρέπει η χορηγία να προσθέτει αξία στην εταιρία/προϊόν και όχι να τα μειώνει

-           Καλό θα είναι εφόσον είναι εφικτό να παίζουν ενεργό ρόλο στην χορηγία και το προσωπικό ή πελάτες ή καταναλωτές

-           Εάν η χορηγία πρόκειται να είναι επαναλαμβανόμενη καλό θα είναι να υπάρχει έρευνα πριν και μετά στο κοινό στόχο

-           Θα πρέπει οι χορηγίες να έχουν διάρκεια. Αυτό δίνει την δυνατότητα για καλύτερη ενημέρωση στο κοινό στόχο

 

To πιο σημαντικό ωστόσο είναι, η χορηγία να προσθέτει αξία στην εταιρία/προϊόν και όχι να τα μειώνει. Οι εταιρίες αναμένουν ότι οι επενδύσεις τους σε κοινωνικούς σκοπούς θα εξασφαλίσει χειροπιαστά επιχειρηματικό οφέλη και θα βοηθήσει στην επίτευξη των γενικότερων επιχειρηματικών στόχων.

Ωστόσο υπάρχει μια διαφορά μεταξύ της ουσιαστικής συμμετοχής και της απλής υποστήριξης κάποιου σκοπού, που δεν θα επηρεάσει κάποιο καταναλωτή. Οι οργανισμοί που θα επιλέξει μια επιχείρηση να υποστηρίξει θα πρέπει να συνδέονται με τις πιο «στενές» της αξίες.

Οι επιχειρήσεις, επομένως, έχουν αρχίσει να αναγνωρίζουν το γεγονός ότι είναι μέρος της κοινωνίας και όχι έξω από αυτήν.

  • Σε έρευνα στην Αγγλία το 89% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν πιστεύουν οτι οι μεγάλοι οργανισμοί πρέπει να αφιερώσουν πηγές (resources) σε κοινωνικά προβλήματα.
  • 83% ανέφερε ότι θα αγόραζαν προϊόντα εταιρίας που γνώρισαν ότι έκανε κοινωνικό έργο.
  • Επίσης, ολοένα και περισσότερες εταιρίες παράγουν «κοινωνικούς απολογισμούς» για ενημέρωση των μετοχών τους αλλά και άλλων ηγετών γνώμης.

Μια επιχείρηση σήμερα για να επιβιώσει πρέπει να έχει Ηγεσία, Σωστή Διαχείριση Ανθρωπίνων Πόρων, επιχειρηματική ηθική ,Κοινωνική Συμβολή κ.α., αλλιώς δεν μπορεί να περιμένει επιχειρησιακά αποτελέσματα. Οι εταιρίες που θα επιβιώσουν είναι αυτές που θα πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις. 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Σχόλια