Η κατασκευή του σιδηρόδρομου στην Κρήτη

Απόψεις
Η κατασκευή του σιδηρόδρομου στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Του Δημήτρη Κ. Τυραϊδή*

Πολύς θόρυβος γίνεται τον τελευταίο καιρό για την κατασκευή σιδηρόδρομου στη Μεγαλόνησο. Καλή ιδέα, αλλά έχω μισό αιώνα περίπου που ζω στην Κρήτη και οφείλω να πω πως είναι ένας επίγειος παράδεισος. Κι από τότε που πρωτοεγκαταστάθηκα στον άγιο τούτο τόπο, άκουγα κατά καιρούς για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής που θα καλύπτει όλο το μήκος της, από τη δυτική Κίσσαμο, την αρχόντισσα της Κρήτης - έτσι την αποκαλώ εγώ - έως το ανατολικότερο μέρος της, τον Άγιο Νικόλαο.

Μακάρι να ευδοκιμήσει η ιδέα αυτή γιατί θα βοηθήσει πάρα πολύ στην πιο ασφαλή μετακίνηση των ανθρώπων και στη μεταφορά της πληθώρας των προϊόντων που παράγει η Μεγαλόνησος. Εκκρεμούν όμως άλλα ζωτικής σημασίας έργα, που πρέπει να υλοποιηθούν, και στη συνέχεια να προγραμματιστούν κι άλλα, μεταξύ αυτών και ο σιδηρόδρομος. Έχουμε στο νησί μας έναν παμπάλαιο εθνικό δρόμο, που η μισή άσφαλτος είναι ανακατωμένη με αίμα εκατοντάδων ανθρώπων, και δεν το λέω εγώ, οι διάφορες αρμόδιες Αρχές το διατυμπανίζουν σχεδόν καθημερινά. Χρόνια και χρόνια τώρα προγραμματίζουν τον ΒΟΑΚ και ο προγραμματισμός δε βλέπουμε να παίρνει “σάρκα και οστά”.

Υποσχέσεις επί των υποσχέσεων απ’ όλες τις κυβερνήσεις που κυβέρνησαν τη χώρα, τουλάχιστον από τότε που έγινα μόνιμος κάτοικος του νησιού. Το μόνο που βλέπουμε κάθε χρόνο είναι επιδιορθώσεις επί των επιδιορθώσεων, μπαλώματα επί των μπαλωμάτων, κι αν έγιναν κάποια έργα σε διάφορα σημεία της εθνικής οδού, έγιναν πρόχειρα και χωρίς να βελτιώσουν ουσιαστικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα του νησιού. Όλοι το γνωρίζουμε, όταν διεκπεραιώθηκε ο ΒΟΑΚ, η σημερινή κυκλοφορία σε σχέση με εκείνη που υπήρχε τότε φαντάζει όπως η μέρα με τη νύχτα. Ήθελα και να ήξερα, τι κάνουν οι βουλευτές του μαρτυρικού τούτου νησιού. Δε βλέπουν ότι στην υπόλοιπη Ελλάδα, από τότε που φτιάχτηκε ο δικός μας ΒΟΑΚ μέχρι και σήμερα, έχουν δοθεί στην κυκλοφορία χιλιάδες χιλιόμετρα και μάλιστα σύγχρονων οδικών προδιαγραφών; Γιατί δε φωνάζουν να γίνει το ίδιο και στην Κρήτη, κι όχι μόνο οι εκάστοτε βουλευτές, αλλά και οι πρωθυπουργοί που ήταν κρητικής καταγωγής δεν πάτησαν πόδι, όπως λέμε στο χωριό μου, να βελτιωθεί όλο το οδικό δίκτυο του νησιού; Αλλά και ο νυν πρωθυπουργός μας έχω την εντύπωση ότι δεν έπραξε τα δέοντα και για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, αλλά και για όλο το οδικό δίκτυο. Δεν ξέρω πού οφείλεται αυτή η αδράνεια, για να μην την ονομάσω αδιαφορία τους, και το λέω αυτό αναλαμβάνοντας την ευθύνη γι’ αυτό που γράφω.

Είναι δρόμος ο ΒΟΑΚ κατάλληλος, σε σχέση με την άκρατη άνοδο του τουρισμού σήμερα από τότε που διεκπεραιώθηκε; Μπορεί στον σημερινό δρόμο να οδηγήσει, χωρίς να τρέμει σε όλη του τη διαδρομή, κάποιος που έρχεται πρώτη φορά στην Κρήτη, ειδικότερα αν προέρχεται π.χ. από την Αυστραλία; Δεν έχω ταξιδέψει βέβαια πολύ μακριά έξω από την Ελλάδα, αλλά και στην τηλεόραση βλέπω τους δρόμους σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη πόσο πιο άνετοι είναι κατασκευασμένοι, και ακούω τις εντυπώσεις άλλων που έχουν ταξιδέψει σε άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πηγαίνετε, κύριοι υποψήφιοι βουλευτές, να δείτε ιδίοις όμμασι την εθνική οδό στη δυτική Κρήτη, έξω από το Καστέλι μέχρι το Ελαφονήσι, γιατί εκεί πρέπει να καταλήξει η εθνική οδός, να δείτε τα χάλια της. Θα φρίξετε, θα απογοητευτείτε, θα νιώσετε αλλόκοτα, που λέμε στη Ρούμελη. Και να σκεφτείτε ότι σ’ εκείνο το μέρος, το δυτικό κομμάτι της Κρήτης, υπάρχουν οι πιο αξιόλογες και οι πιο πολυβραβευμένες παραλίες ανά την υφήλιο. Εκεί είναι το Ελαφονήσι, ένας τόπος που, αν τον επισκεφτείτε, φαντάζεστε ότι βρίσκεται σε άλλον πλανήτη. Εκεί βρίσκονται και τα πεντάμορφα Φαλάσαρνα, που αν έστω και μια φορά τα επισκεφτείς, σίγουρα θα τα ξαναεπισκεφτείς, γιατί σε μαγεύει η ομορφιά τους. Επίσης, εκεί βρίσκεται και η Γραμβούσα, ο λεγόμενος Μπάλος, που όχι μόνο σε μαγεύει, αλλά οι εικόνες της δε θα σβήσουν ποτέ από το μυαλό σου.

Για να επισκεφτείτε όμως τις ομορφιές της δυτικής Κρήτης, γιατί εκείνες γνωρίζω και για εκείνες γράφω, και για να μην παρεξηγηθώ από τους Κρητικούς της υπόλοιπης Κρήτης, πρέπει να προικιστείτε με μεγάλη υπομονή και επιμονή γιατί θα δυσκολευτείτε να διασχίσετε την Κίσσαμο και ο λόγος είναι γιατί δεν έχει άλλον δρόμο ώστε να παρακάμψετε το κέντρο της πόλης και να συνεχίσετε το ταξίδι σας. Χρόνια και χρόνια λένε οι βουλευτές, που πηγαίνουν στην πιο πάνω περιφέρεια για να “ψαρέψουν” ψήφους, ότι πρώτη προτεραιότητά τους θα είναι να κατασκευαστεί ο περιφερειακός δρόμος της Κισσάμου... άμα γίνουν κυβέρνηση. Τέλος πάντων...

Τελειώνοντας το σημερινό μου άρθρο, σας λέω έτσι πολύ απλά: Προγραμματίστε και βάλτε μπροστά να φτιάξετε πρώτα τα τελείως απαραίτητα, π.χ. τον ΒΟΑΚ, τον δρόμο Χανιά-αεροδρόμιο, ώστε κάποια στιγμή να γίνουν δρόμοι της προκοπής, για να μη θρηνούμε κάθε χρόνο θύματα, διορθώστε λίγο όλο το οδικό δίκτυο ειδικότερα των ορεινών περιοχών, στεριώστε και τα γκρεμισμένα γιοφύρια κ.ά. έργα που γνωρίζετε ποια έχουν προτεραιότητα να γίνουν κι έπειτα συζητήστε για τον σιδηρόδρομο. Αν μπορείτε, βέβαια, αρχίστε να τα κατασκευάζετε όλα μαζί. Μπορείτε;

* Ο Δημήτρης Κ. Τυραϊδής είναι συγγραφέας-ποιητής, μέλος της Παγκοσμίου Ενώσεως Ελλήνων Λογοτεχνών, μέλος των Πνευματικών Δημιουργών νομού Χανίων και άλλων πολλών πολιτιστικών συλλόγων.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News