Τα κύρια αίτια πρόκλησης σιδηροδρομικών δυστυχημάτων

Απόψεις
Τα κύρια αίτια πρόκλησης σιδηροδρομικών δυστυχημάτων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για πόσο ακόμα θα θρηνούμε θύματα σε σιδηροδρομικά ατυχήματα στην Ελλάδα;

Συγκλονισμένο είναι το πανελλήνιο αλλά και όλος ο πλανήτης μετά τη μετωπική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη, που είχε ως αποτέλεσμα 57 νεκρούς και 85 τραυματίες, εκ των οποίων οι 66 νοσηλεύονται σε νοσοκομεία της Λάρισας, της Κατερίνης και της Θεσσαλονίκης.

Του Δημήτρη Κων. Σαρρή*

Η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού ατόμων, στον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών, παραμένει σε εξέλιξη κι εμείς αναρωτιόμαστε για πόσο ακόμα θα θρηνούμε θύματα σε σιδηροδρομικά ατυχήματα στην Ελλάδα. Γιατί, δυστυχώς, ετησίως στη χώρα μας χάνουν τη ζωή τους περίπου 25 άνθρωποι από συγκρούσεις και εκτροχιασμούς τρένων.

Η αιματηρή πρωτιά της Ελλάδας

Η έρευνα που διεξήγαγε το MIIR σχετικά με τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά και ελληνικά δεδομένα δείχνει ότι τα σιδηροδρομικά ατυχήματα είναι εξαιρετικά συχνά στην Ελλάδα, οδηγώντας σε 137 θανάτους και 97 ανθρώπους να τραυματιστούν σοβαρά μεταξύ 2010 και 2018. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία (2018), λοιπόν, η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στην Ε.Ε. όσον αφορά στον αριθμό των θανάτων από σιδηροδρομικά ατυχήματα σε αναλογία με τα χιλιόμετρα που διένυσαν τα τρένα στη χώρα κατά τη διάρκεια του έτους.

Ποιες είναι όμως οι αιτίες που προκαλούνται σιδηροδρομικά ατυχήματα και δυστυχήματα; 

1. Η κατάσταση του Δικτύου

Αν και το πρόβλημα είναι αναμφίβολα υπαρκτό και πρέπει να αντιμετωπιστεί, ειδικά επειδή ένα μεγάλο μέρος των σιδηροτροχιών του δικτύου παραμένει εκτεθειμένο, η ανάλυση δεδομένων δείχνει ότι η δήλωση πως η μεταναστευτική ροή προς την Ελλάδα αποτελεί το κύριο σιδηροδρομικό ζήτημα είναι - τουλάχιστον - μια υπερβολικά απλουστευμένη ερμηνεία τού υπό εξέταση θέματος. Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά στις κορυφαίες θέσεις των ποσοστών κινδύνου, καταλαμβάνοντας, για παράδειγμα, τη δεύτερη θέση ως προς τους θανάτους ανά σιδηροδρομικό χιλιόμετρο το 2012 και παραμένοντας στις πρώτες θέσεις τα επόμενα χρόνια - όταν το μεταναστευτικό ρεύμα δεν ήταν τόσο υψηλό όσο σήμερα.

2. Οι ισόπεδες διαβάσεις

Οι ισόπεδες διαβάσεις είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα των ελληνικών σιδηροδρόμων. Ο αριθμός τους είναι αρκετά υψηλός, γεγονός που τις καθιστά επαναλαμβανόμενο στοιχείο στις αναφορές ατυχημάτων. Το πρόβλημα είναι πιο έντονο στις αστικές περιοχές, καθώς οι κάτοικοι επεμβαίνουν αυθαίρετα και δημιουργούν αυτοσχέδιες διαβάσεις, σύμφωνα με την ειδική έκθεση “Σύστημα Καταγραφής και Παρακολούθησης Συμβάντων στο Εθνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο” της RAS (Νοέμβριος 2018).

Ειδικότερα, υπάρχουν επικίνδυνες ισόπεδες διαβάσεις σε επαρχιακές περιοχές, όπου αγρότες ή εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ρίχνουν χώμα και το ισοπεδώνουν, δημιουργούν μια ισόπεδη διάβαση στη μέση του πουθενά, γιατί κάποιος πρέπει να περάσει από πάνω για να φτάσει στα χωράφια του. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι στο Γκάζι της Αθήνας. Σε μια περιοχή που λειτουργεί με 25 kV, επειδή υπάρχουν μπαρ και καφετέριες, υπάρχουν 3 ισόπεδες διαβάσεις για πεζούς σε μια γραμμή όπου περνούν τρένα κάθε 10 λεπτά. Δύο από τις διαβάσεις δημιουργήθηκαν από τον Δήμο, ενώ η άλλη από τους κατοίκους της περιοχής. Η πρώτη διάβαση, στην έξοδο του μετρό Κεραμεικός, είναι μια ξύλινη κατασκευή που επιτρέπει στους πεζούς - συχνά μεθυσμένους - να διασχίζουν τις σιδηροδρομικές γραμμές. Μετά τα 30 μέτρα, υπάρχει μια δεύτερη διάβαση πεζών. Περιβάλλεται από μπαρ και καφετέριες, όπου και τοποθετήθηκε μια ξύλινη ράμπα για εύκολη πρόσβαση. Είναι εντελώς τρομακτικό για τους οδηγούς να περνούν απ’ αυτό το τμήμα της διαδρομής μετά τις 8-9 το βράδυ και, δυστυχώς, υπήρξαν πολλά ατυχήματα και στα δύο σημεία.

Το τρίτο βρίσκεται ακριβώς πριν από την κοντινή γέφυρα Rosiniol, όπου κάτοικοι της περιοχής έχουν κόψει τα συρματοπλέγματα, με καταστροφικά αποτελέσματα. Και είναι απαράδεκτο που δεν έγινε καμία προσπάθεια να αντικατασταθούν αυτές οι διαβάσεις από μια υπερυψωμένη, ασφαλή διάβαση πεζών, μιας και πολλοί πεζοί έχουν χάσει τη ζωή τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της “Σιδηροδρομικής Ασφάλειας στην Ε.Ε. - Επισκόπηση Ασφάλειας 2017” του ERA, υπάρχουν 31 απροστάτευτες (“παθητικές”) ισόπεδες διαβάσεις ανά 100 χιλιόμετρα σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, ενώ ο μέσος όρος της Ε.Ε. είναι 23. Όταν πρόκειται για διελεύσεις με ενεργό σύστημα προειδοποίησης, το οποίο θα μπορούσε να είναι είτε δωμάτιο φύλαξης είτε ηλεκτρονικό εμπόδιο, αυτοί οι αριθμοί μετακινούνται στο 34 για την Ελλάδα και στο 26 για την Ε.Ε. Συνολικά, η Ελλάδα είχε 1.263 ισόπεδες διαβάσεις το 2018, εκ των οποίων το 45% ήταν παθητικές.

3. Οι μεταναστευτικές ροές

Το 2018, ο αριθμός των θανάτων και των τραυματισμών αυξήθηκε σε ανησυχητικό βαθμό. Σύμφωνα με την τελευταία Ετήσια Έκθεση Ασφάλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, αυτό οφείλεται κυρίως στους μετανάστες, οι οποίοι «αποτελούν το κύριο πρόβλημα των ελληνικών σιδηροδρόμων», αφού «δε γνωρίζουν τη γλώσσα, δεν κατανοούν τις προειδοποιητικές πινακίδες και επομένως δεν ακολουθούν τους κανόνες ασφαλείας» και, στην προσπάθειά τους να φτάσουν στα σύνορα, «κινούνται κατά μήκος σιδηροδρομικών γραμμών ή βρίσκουν καταφύγιο σε σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις, γεγονός που οδηγεί σε πολλά ατυχήματα».

Ποιες είναι, όμως, οι βαθύτερες αιτίες ατυχημάτων που καθιστούν σταθερά την Ελλάδα μία από τις πρώτες χώρες της Ε.Ε. όσον αφορά στους θανάτους και τους τραυματισμούς στους σιδηροδρόμους; Μεταξύ 2015 και 2017, 13 ατυχήματα προκλήθηκαν από ζητήματα υποδομής, όπως ράγες και διακόπτες, 7 από προβλήματα τροχαίου υλικού που επηρεάζουν τους τροχούς ή/και τα συστήματα πέδησης, 24 από προβλήματα διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, 5 από φυσικά αίτια και σε 97 περιπτώσεις η αιτία ήταν “εσωτερική”, δηλαδή περιστατικά που αφορούν οδηγούς, πεζούς, βανδαλισμούς και άλλες κατηγορίες.

α) Η μη ολοκλήρωση βασικών εργασιών υποδομής επιδεινώνει την κατάσταση και αυτό προκαλείται κυρίως από τη μη ολοκλήρωση βασικών έργων υποδομής, όπως το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης.

β) Εργαζόμενοι που εργάζονται πέραν από τις δυνατότητές τους.

γ) Μια ακόμη αιτία ατυχημάτων και δυστυχημάτων στους σιδηροδρόμους είναι και οι σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό, που ουσιαστικά αυξάνει την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους.

δ) Τέλος, τα λάθη στην τεχνολογία λειτουργίας μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε ατυχήματα.

* Ο Δημήτρης Κωνσταντίνου Σαρρής είναι πρώην υφυπουργός - νομάρχης Ηρακλείου.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News