Διαφάνεια, έλεγχος και Δημοκρατία

Απόψεις
Διαφάνεια, έλεγχος και Δημοκρατία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διαφάνεια και αποτελεσματικές μυστικές υπηρεσίες δεν μπορούν να συνυπάρξουν

Οι μυστικές υπηρεσίες κάθε χώρας υπάρχουν για να εξασφαλίζουν έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση για πιθανές εχθρικές κινήσεις στην εκάστοτε κυβέρνηση. Άλλοτε το καταφέρνουν και άλλοτε όχι. Η θέση και η αποστολή τους στις δομές μιας δημοκρατικής, ευνομούμενης Πολιτείας όμως είναι αυτή και σε αυτό το έργο οφείλουν να παραμένουν εστιασμένες.

*Του Πέτρου Λάζου

Η αποτελεσματική λειτουργία των μυστικών υπηρεσιών και του πλεονεκτήματος που παρέχει στη διατήρηση της εθνικής ασφάλειας έγιναν απόλυτα αντιληπτά στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 2020. Όταν είχαμε την τουρκική προσπάθεια ασύμμετρης επίθεσης στον Έβρο, μέσω της εργαλειοποίησης των μεταναστευτικών ροών. Δεν έχουν γίνει γνωστά πολλά (καλώς), αλλά είναι γεγονός πως οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις δεν αιφνιδιάστηκαν και αντέδρασαν εξαιρετικά ψύχραιμα. Θα πρέπει να θεωρείται σίγουρο ότι τα πράγματα δυτικά του Έβρου θα ήταν πολύ διαφορετικά σήμερα, εάν δεν υπήρχε έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας...

Κατά καιρούς, διάφοροι ιδεοληπτικοί τύποι με απόλυτη άγνοια ή εσκεμμένη αδιαφορία για τον κρίσιμο ρόλο της ΕΥΠ στην ασφάλεια της χώρας και τη σημασία της για την ύπαρξη και λειτουργία της Δημοκρατίας ζητούν «διαφάνεια». Ανάλογα την εποχή και το πολιτικό κλίμα, ποικίλλει και η αφορμή από την οποία εκκινούν τα αιτήματα. Πάντα όμως γίνονται σε εφαρμογή αυτού που αποκαλούμε ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς και της τελείως αδικαιολόγητης, ενοχικής συμπεριφοράς της Κεντροδεξιάς.

Εξαίρεση φυσικά δε θα μπορούσε να αποτελέσει και η παρούσα συγκυρία, με την ηλεκτρονική παρακολούθηση Ανδρουλάκη. Με το ξεκίνημά της σχεδόν, άρχισαν οι διάφοροι καλοθελητές να ζητούν «διαφάνεια στην ΕΥΠ», «πείτε μας πώς μπορεί να έγινε η παρακολούθηση», «να ανακοινωθούν οι λόγοι που έγινε η παρακολούθηση» κι άλλα όμορφα και γραφικά, τα οποία όμως απαγορεύονται από τον νόμο. Όλως τυχαίως, από τους ίδιους τύπους που θεωρούν πως «η θάλασσα δεν έχει σύνορα», πως «τα σύνορα πρέπει να είναι ανοιχτά», και οι οποίοι, πάντα όλως τυχαίως, εκφράζουν και προωθούν θέσεις που συμφωνούν απόλυτα με τα τουρκικά συμφέροντα. Είμαι βέβαιος πως πρόκειται για σύμπτωση, αλλά μοιάζει αδύνατον να μην παρατηρηθεί η συνοδοιπορία. Τόσο εξόφθαλμη είναι η ομοιότητα...

Με απλά λόγια, διαφάνεια και αποτελεσματικές μυστικές υπηρεσίες δεν μπορούν να συνυπάρξουν. Πρόκειται για την απόλυτη αντίφαση. Για όνομα του Θεού, ονομάζονται “μυστικές” για κάποιους λόγους. Προφανείς λόγους! Όποιος ισχυρίζεται πως πρέπει η υπηρεσία πληροφοριών ενός κράτους να λειτουργεί υπό άπλετο φως, είτε δεν έχει ιδέα για τις πραγματικότητες της ζωής, είτε είναι συνειδητός εχθρός της Δημοκρατίας! Διότι Δημοκρατία χωρίς ασφάλεια δεν μπορεί να υπάρξει και αυτό είναι δεδομένο.

Στον ίδιο βαθμό, αν όχι μεγαλύτερο όμως, η μη ύπαρξη διαφάνειας στις ενέργειες των υπηρεσιών πληροφοριών δεν μπορεί και δεν πρέπει να σημαίνει ταυτόχρονη ανυπαρξία ελέγχου τους. Απλά ο έλεγχος δεν είναι δυνατόν να ασκείται με τη δημοσιοποίηση των ενεργειών και των τακτικών που εφαρμόζονται από την υπηρεσία. Διότι αυτό θα σήμαινε την ενημέρωση των εχθρών για τον τρόπο λειτουργίας της. Μερικά ή ολικά, λίγη σημασία έχει. Δεν πρέπει να ενημερώνεται κανείς, πλην των αρμοδίων, για τον τρόπο που λειτουργεί η υπηρεσία πληροφοριών μιας χώρας. Τόσο απλό είναι.

Έλεγχος πρέπει και είναι απαραίτητο να ασκείται! Υπάρχουν τρόποι! Πολλοί τρόποι! Χωρίς όμως να γνωστοποιούνται οι μέθοδοι λειτουργίας, κάτι που θα την καθιστούσε ευάλωτη και αναποτελεσματική!

Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν είναι εφικτό να ασκείται με τον ίδιο τρόπο που γίνεται σε άλλες δυτικές δημοκρατίες, δηλαδή μέσω των (αυτονόητων) κοινοβουλευτικών διαδικασιών. Εκεί, βλέπετε, δεν έχουν κοινοβουλευτικό κόμμα το οποίο να παραβιάζει το Σύνταγμα καταστατικά, να έχει επανειλημμένα καταφερθεί κατά της άμυνας της χώρας και να επιδιώκει την ανατροπή του πολιτεύματος. Επίσης εκεί δεν υπάρχουν ούτε ως ιδέα οι διαρροές που συμβαίνουν στις κλειστές συνεδριάσεις όλων των επιτροπών του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Διότι εκεί, οι διαρροές επιφέρουν βαρύτατες ποινές, οι οποίες και επιβάλλονται και εκτελούνται! Υπάρχουν άλλοι τρόποι. Π.χ. με ανάθεση της αρμοδιότητας ελέγχου σε μέλη του Ανωτάτου Δικαστηρίου της χώρας. Χρειάζεται έλεγχος και πρέπει να θεσμοθετηθεί άμεσα.

Χωρίς όμως να κυκλοφορούν οι λεπτομέρειες εκτός των γραφείων που τον ασκούν και οπωσδήποτε όχι για να μην παρακολουθείται ο άλφα ή ο βήτα πολιτικός. Αυτό, εφόσον τηρούνται οι νόμιμες διαδικασίες, δεν υπάρχει κανείς λόγος και δεν πρέπει ν’ αλλάξει. Εάν ο αρμόδιος εισαγγελέας κρίνει πως πρέπει κάποιος πολιτικός να τεθεί υπό παρακολούθηση, γιατί να μην τεθεί; Τι παραπάνω έχει π.χ. ο κύριος Ανδρουλάκης από εσάς ή από εμένα; Έχει πιστοποιηθεί ως άγιος και με αδυναμία να παρανομήσει από κάποιο ειδικό όργανο της Πολιτείας και δεν το ξέρουμε; Ή μήπως διαθέτει κάποιο προϊόν ή προσόν που δε διαθέτουν όλοι οι υπόλοιποι κάτοικοι αυτής της χώρας;

Εάν είναι αλήθεια ότι παρακολουθείτο το 2018 ο νυν πρωθυπουργός και αυτό είχε συμβεί μέσω της νόμιμης διαδικασίας και με την έγκριση του αρμόδιου εισαγγελέα, γιατί να μην είχε πραγματοποιηθεί η παρακολούθηση; Γιατί θα πρέπει η ελληνική Πολιτεία να φέρεται περισσότερο δημοκρατικά σε κάποιους απ’ όσο σε κάποιους άλλους;

Αυτός ακριβώς πρέπει να είναι ο στόχος του ελέγχου. Χωρίς αποκάλυψη μεθόδων και απορρήτων της υπηρεσίας, να επιβεβαιώνει την εφαρμογή ισονομίας για όλους τους πολίτες, ανεξάρτητα της θέσης τους και με βάση τον νόμο και μόνο.

Χωρίς ισονομία, ισοπολιτεία και ασφάλεια, δεν μπορεί να υπάρξει Δημοκρατία, δεν μπορεί να υπάρξει χώρα. Κι όποιος δεν το καταλαβαίνει, ας πάει να κάνει διακοπές για μερικούς μήνες στη Βόρειο Κορέα! Ή την Τουρκία. Εκεί είναι βέβαιο ότι θα κατανοήσει τη διαφορά μεταξύ Δημοκρατίας και ασυδοσίας. Με τον δύσκολο τρόπο βέβαια, αλλά είναι σίγουρο ότι θα το κατανοήσει πλήρως.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News