Απόψεις

Το διεθνές σύστημα για ασφάλεια της ναυσιπλοΐας

...και οι χάρτες που χρησιμοποιεί

Το 1972, με πρωτοβουλία των διεθνών οργανισμών ΙΗΟ (International Hydrographic Organization στο Μονακό) και ΙΜΟ (International Maritime Organization στο Λονδίνο) αποφασίστηκε και το 1974 δημιουργήθηκε η Παγκόσμια Υπηρεσία Προειδοποιήσεων Ναυσιπλοΐας (World - Wide Navigational Warning Service - WWNWS), που καθιέρωσε το Παγκόσμιο Σύστημα Κινδύνου και Ασφάλειας στη θάλασσα (Global Maritime Distress and Safety System - GMDSS).

*Του Ηρακλή Καλογεράκη

 

Το σχέδιο αυτό εγκρίθηκε το 1988 και τέθηκε σε ισχύ το 1992. Έτσι από τότε η WWNWS συντονίζει όλους τους ανά τον κόσμο κρατικούς φορείς, ήτοι τις Υδρογραφικές Υπηρεσίες που ενημερώνουν σχετικά με τον ασφαλή πλου των πλοίων και τη διόρθωση ναυτικών χαρτών, τις Εθνικές Μετεωρολογικές Υπηρεσίες για προειδοποιήσεις και προβλέψεις καιρού, τα Κέντρα Συντονισμού Διασώσεων (RCC) σε περίπτωση κινδυνεύοντας σκάφους και τη διεθνή Υπηρεσία Επιτήρησης Πάγων (ΙΙΡ) για ενημέρωση επί ύπαρξης παγόβουνων στους ωκεανούς.

Για την καλύτερη διανομή των πληροφοριών αυτών, η υδρόγειος χωρίστηκε σε 21 περιοχές (γεωγραφικές), που ονομάζονται NAVAREA (μετάδοση προειδοποιήσεων ναυσιπλοΐας) και METAREA (μετάδοση μετεωρολογικών πληροφοριών) και κάθε περιοχή έχει ένα κράτος στον ρόλο του συντονιστή. Κάθε μία περιοχή υποδιαιρείται σε υπο-περιοχές (Sub - areas), τα όρια των οποίων συνήθως συμπίπτουν με την ΑΟΖ του παράκτιου κράτους.

Η Μεσόγειος με τη Μαύρη θάλασσα ανήκουν στη NAVAREA ΙΙΙ (Περιοχή ΙΙΙ) με συντονιστή την Ισπανία, ενώ για την περιοχή Μετεωρολογικών Πληροφοριών METAREA ΙΙΙ συντονιστής είναι για μεν το δυτικό μέρος η Μετεωρολογική Υπηρεσία της Γαλλίας, ενώ για το ανατολικό η Μετεωρολογική Υπηρεσία της Ελλάδας.

Οι METAREA, για διευκόλυνση των διαδικασιών, συνήθως χωρίζονται σε μικρότερες θαλάσσιες περιοχές. Στην Ανατολική Μεσόγειο, για την έκδοση μετεωρολογικών προβλέψεων και ενημερώσεων, υπάρχουν 36 υπο-περιοχές.

Στην υπο-περιοχή μας, τον ρόλο του συντονιστή για τη συλλογή, επεξεργασία και διαβίβαση των μηνυμάτων NAVTEX (αρχικά λέξεων NAVigational TEXt) έχει η Υδρογραφική Υπηρεσία, που συνεργάζεται στενά με τις συναρμόδιες υπηρεσίες, την ΕΜΥ και τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος.

Τα εξωτερικά όρια των ελληνικών θαλάσσιων περιοχών συμπίπτουν με τα διεθνώς καθιερωθέντα όρια της περιοχής FIR Αθηνών, καθώς και με αυτά της περιοχής Ευθύνης για την Έρευνα-Διάσωση (SAR) σε περίπτωση ναυτικών και αεροπορικών ατυχημάτων.

Η περιοχή Ευθύνης Έρευνας και Διάσωσης της Ελλάδος διαιρείται παραπέρα σε έξι υπο-περιοχές, με τα αντίστοιχα υπο-κέντρα σε Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Χανιά, Ρόδο και Μυτιλήνη.

 * Ο Ηρακλής Καλογεράκης είναι αντιναύαρχος Π.Ν. ε.α.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια