Απόψεις

«Οι αλήθειες για τον ΒΟΑΚ»

Της Χρυσάνθης Καμπουράκη

Για την Κρήτη το “γιοφύρι της Άρτας” είναι η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα, για τον οποίο τα τελευταία 50 χρόνια έως το 2015 είχαν διατεθεί 450 εκατ. ευρώ και είχαν κατασκευαστεί 49,5 χλμ., όχι ως ασφαλής αυτοκινητόδρομος. Κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος, εμπαιγμός των Κρητικών από τις κυβερνήσεις, ψεύτικες υποσχέσεις, εγκληματική αδιαφορία και εγκατάλειψη του νησιού, που έχει θρηνήσει εκατοντάδες θύματα, λόγω της επικινδυνότητας του κεντρικού οδικού δικτύου.

Το 2015 χαρακτηρίστηκε με υπουργική απόφαση αυτοκινητόδρομος ο άξονας από το Καστέλι Χανίων έως τη Σητεία. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τον σχεδίασε ως ενιαίο αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα προστατευτική. Ολοκλήρωσε δε την κατασκευή τμημάτων, που ήταν ώριμα. Παρά τη δημοσιονομική στενότητα και την οικονομική δυσχέρεια της χώρας, είχε την πολιτική βούληση και την αποφασιστικότητα να σχεδιάσει, να θεμελιώσει και να προωθήσει την υλοποίηση του πολύπαθου ΒΟΑΚ, 300 περίπου χιλιομέτρων, με 25 ανισοεπίπεδους κόμβους και σήραγγες. Το έργο θα ολοκληρωνόταν σε 4 χρόνια, με προϋπολογισμό συνολικά 1,5 δισ. ευρώ.

Υλοποίησε τις κυκλοφοριακές μετρήσεις θερινών και χειμερινών μηνών. Προώθησε μελέτες και τους διαγωνισμούς, που θα ολοκληρώνονταν στο τέλος του 2019, για τα τρία τμήματα, με διαφορετική μορφή χρηματοδότησης. Μέσα δε Ιουνίου του 2018 έκανε ανάρτηση της Υπουργικής Απόφασης στη “Διαύγεια” και στην εφημερίδα της Ε.Ε.

Μετά από πεντάμηνη παράταση στις εταιρείες, στις 8/10/2018 έγινε ο διαγωνισμός, που προκήρυξε το υπουργείο Υποδομών για το τμήμα Χανίων-Χερσονήσου, 163 χλμ., και 36 χλμ. επέκταση συνδέσεων και 9,3 χλμ. ανισόπεδων κόμβων, με σύμβαση παραχώρησης, για τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία και τη συντήρησή του. Υποβλήθηκαν 5 αιτήσεις ενδιαφέροντος και η σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφόταν το καλοκαίρι του 2019, ενώ η έναρξη των εργασιών θα γινόταν στα τέλη του 2019.

Το δεύτερο τμήμα, “Χερσόνησος-Νεάπολη”, 23 χιλιομέτρων και με ανισόπεδους κόμβους 13,2 χλμ., θα υλοποιούταν με μοντέλο χρηματοδότησης ΣΔΙΤ - Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Κατά τον διαγωνισμό υποβλήθηκαν 5 αιτήσεις, δείγμα εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και στην Ελλάδα. Στους δύο αυτούς διαγωνισμούς ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση αξιολόγησης των συμμετεχουσών εταιρειών.

Το τρίτο τμήμα, “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, 14 χιλιομέτρων, θα κατασκευαζόταν με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους ως δημόσιο έργο. Η εκπόνηση μελετών για τη δημοπράτησή του βρισκόταν στο τελικό στάδιο. Για τους δρόμους Χανίων-Καστελίου Κισσάμου και Αγίου Νικολάου-Σητείας θα προωθούταν δημοπράτηση στρατηγικών μελετών, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός, Χρ. Σπίρτζης, τον Μάρτιο του 2019.

Όλο αυτόν τον μαραθώνιο αγώνα, την επίπονη σκληρή δουλειά, τα τάχιστα και πραγματικά βήματα έναρξης της υλοποίησης τού για 50 χρόνια ξεχασμένου έργου, κύριε Μητσοτάκη και κύριε Καραμανλή, τα βλέπετε “μολυβιές στον χάρτη”; Συνεχίζετε χωρίς ντροπή να εμπαίζετε τον ταλαιπωρημένο λαό της Κρήτης, με τα ψέματα και την προπαγάνδα, με την οποία καταλάβατε την εξουσία και την ασκείτε με τα ίδια όπλα, γιατί μόνο αντιλαϊκό και αντικοινωνικό έργο έχετε να επιδείξετε.

Δύο χρόνια έχετε “παγώσει”, έχετε σταματήσει όλα τα προκηρυγμένα και συμβασιοποιημένα έργα, που παραλάβατε από την κυβέρνηση των μεγάλων έργων, την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, και αρκείστε σε επικοινωνιακά παιγνίδια κοροϊδίας των πολιτών. Συνεχίζετε στον ΒΟΑΚ, τώρα ξαφνικά, τα βήματα και τη λύση που εφάρμοζε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, σφετερίζεστε υποκριτικά αυτό το πολύπτυχο και πολύμοχθο έργο της, μιλώντας για «ασήμαντα σκίτσα». Είστε αναξιόπιστοι, γιατί την αλήθεια τη γνωρίζουν άμεσα οι φορείς των ΟΤΑ και οι πολίτες από τις διαβουλεύσεις, τις συνεχείς ενημερώσεις και επισκέψεις του Χρ. Σπίρτζη και του Αλ. Τσίπρα στο νησί μας.

Τώρα λοιπόν ανακοίνωσαν στους Κρητικούς, υποτιμώντας τη νοημοσύνη τους, ότι ο ΒΟΑΚ θα αρχίσει το 2023, τότε που θα τέλειωνε επί ΣΥΡΙΖΑ, θα τελειώσει δήθεν 6 χρόνια μετά, ενώ δεν έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, αφού δεν προβλέπεται από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και οι επιλέξιμες δαπάνες από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι μέχρι το 2026. Άρα το τμήμα χρηματοδότησης από εθνικούς πόρους “Νεάπολη-Σητεία” παραπέμπεται στις καλένδες. Τους ανακοίνωσαν χωρίς αιτιολόγηση ότι το κόστος θα είναι άνω του 30% πιο υψηλό από το υπολογισμένο με ακρίβεια από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ότι θα τους επιβάλουν διόδια, υποβάλλοντάς τους σε αφαίμαξη. Συνήθης τακτική εξάλλου των κυβερνήσεων της Ν.Δ. είναι να αυξάνουν το κόστος των έργων προς όφελος των δικών τους μεγαλοεργολάβων, εις βάρος του Δημοσίου.

Χρεώνουν επίσης τον ελληνικό λαό με τα έξοδα των γεωλογικών μελετών, ενώ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε πετύχει την υποχρέωση των συμμετεχουσών εταιρειών να φέρουν γεωλογικές μελέτες με δικά τους έξοδα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ωστόσο ζητά από την κυβέρνηση της Ν.Δ. να αφήσει την αδράνεια και τη “λάσπη” και να επιταχύνει την ολοκλήρωση των διαγωνισμών, τη συμβασιοποίηση του έργου και να συμπεριλάβει ως δημόσιο έργο τα τμήματα Σούδας-αεροδρομίου Χανίων, Αγίου Νικολάου-Σητείας και Παχιάς Άμμου-Ιεράπετρας. Να αξιοποιήσει τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες και να απαλλάξει τους Κρητικούς από τα διόδια.

Οι τωρινές εξαγγελίες της κυβέρνησης της Ν.Δ. να μη μείνουν και πάλι κούφιες υποσχέσεις και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, γιατί ο ΒΟΑΚ είναι αναπτυξιακή προτεραιότητα για την Κρήτη, έργο μεγαλόπνοο, αναγκαίο για την ασφάλεια, τις οικονομικές δραστηριότητες, τις επενδύσεις και τον τουρισμό του αδικημένου νησιού μας.

 

* Η Χρυσάνθη Καμπουράκη είναι μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Ηρακλείου και πρώην υποψήφια βουλευτής.

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια