Ο ανασχηματισμός και τα «μηνύματά» του...

Απόψεις
Ο ανασχηματισμός και τα «μηνύματά» του...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άρθρο του Πέτρου Μηλιαράκη

Αλήθεια, δεν το είχαμε σκεφτεί! Το μόνο που απασχολούσε τον ελληνικό λαό ήταν το... "φτιασίδι" του Υπουργικού Συμβουλίου. Προσφάτως οι οικογένειες που πέρασαν έγκλειστες τις εορτές δεν είχαν "άλλο ζήτημα" να τους απασχολεί από το "ποιοι" θα είναι οι υπουργοί και οι υφυπουργοί της κυβέρνησης και εάν ο κ. πρωθυπουργός θα κάνει κάποιο "λίφτινγκ" στο "πρόσωπο" της κυβέρνησής του. Έτσι ο κ. πρωθυπουργός, ανταποκρινόμενος στις ανάγκες και ανησυχίες της κοινωνίας, προέβη σε ανασχηματισμό της κυβέρνησής του...

Ας σοβαρευτούμε, όμως, γιατί το πρόβλημα έχει άλλες διαστάσεις και άλλα χαρακτηριστικά. Η κίνηση δε αυτή του κ. πρωθυπουργού έχει κάποια "μηνύματα".

«Τι» ξεκαθάρισε ο κ. πρωθυπουργός

Ο κ. πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι ιδρύει "σύστημα Κυριάκου Μητσοτάκη". Εκείνο, όμως, που ξεκαθάρισε πιο πολύ είναι ότι το "σύστημα" αυτό έχει αμιγώς δεξιά χαρακτηριστικά, με στοιχεία ακροδεξιάς έκφρασης. Επικρατούσα δε είναι η "μεταπολιτευτική πολιτική Σχολή" του Γιώργου Καρατζαφέρη, με προεξέχοντα στο Υπουργικό Συμβούλιο τον υπουργό Εσωτερικών, Μάκη Βορίδη (ας μη λησμονούμε ποτέ και την απώτερη καταγωγή του υπουργού Εσωτερικών με το γνωστό "μπαλταδάκι").

Ταυτοχρόνως, επιδιώκεται με την κίνηση του ανασχηματισμού να σηματοδοτηθεί ότι δεν παρακάμπτεται η "ομάδα Σαμαρά", με την ενεργοποίηση της Σοφίας Βούλτεψη. Με τη διαδικασία αυτή αρκεί να σηματοδοτείται (ανεξαρτήτως αποτελέσματος) "σκληρή στάση" για τη μεταναστευτική πολιτική, ώστε να καλυφθεί έτσι και ένα άλλο μέρος της ακροδεξιάς κοινωνίας.

Παραλλήλως, το "σύστημα Κυριάκου Μητσοτάκη" ξεκαθαρίζει τη σχέση του με την "καραμανλική πτέρυγα". Δεν υπουργοποιούνται δύο σοβαρά στελέχη της "καραμανλικής πτέρυγας", παρότι πράγματι διακρίνονται για τον σοβαρό πολιτικό τους λόγο, στο πλαίσιο ασφαλώς του πολιτικού τους φορέα. Αναφέρομαι στους Θεόδωρο Ρουσσόπουλο και Ευριπίδη Στυλιανίδη. Ειδικότερα, ως προς τον δεύτερο, σε πρόσφατη τηλεοπτική του εμφάνιση, ξεπερνώντας το επίπεδό του, στήριξε τις πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης Μητσοτάκη με ασυνήθη γι' αυτόν πολιτικό λόγο. Απ' ό,τι, όμως, φαίνεται, ο κ. πρωθυπουργός έμεινε ασυγκίνητος.

Επίσης, η απομάκρυνση από την κυβέρνηση του Τάκη Θεοδωρικάκου, παλαιού αριστερού, παλαιού Πασόκου, και νυν Νεοδημοκράτη, δείχνει ότι θα αναλάβει όλο το βάρος του "νέου αφηγήματος" των εκλογικών διαδικασιών, που δε φαίνεται να αργούν, και πάντως θα λάβουν χώρα εντός του έτους 2021.

Τα μηνύματα, όμως, που δίνονται από το κυβερνητικό σχήμα είναι τέτοια, που διερωτάται κανείς «πώς» είναι δυνατόν να πειστεί η κοινωνία ότι το "σύστημα Κυριάκου Μητσοτάκη" είναι κεντροδεξιό και όχι αμιγώς δεξιό με στοιχεία ακροδεξιάς. Εκτός και αν αναμένεται από το εκσυγχρονιστικό μπλοκ του τέως ΠΑΣΟΚ ανοιχτή στήριξη προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη (βλ. π.χ. Άννα Διαμαντοπούλου, Λίνα Μενδώνη και ενδεχομένως άλλους...).

"Τι" μέλλει γενέσθαι;

Το "σύστημα Κυριάκου Μητσοτάκη" ξεκαθάρισε τις προθέσεις του στο εσωκομματικό πεδίο. Ως εκεί η διαχείριση δε δημιουργεί προβλήματα στον κ. πρωθυπουργό. Τα ζητήματα που θα προκύψουν στους όποιους σχεδιασμούς για αιφνιδιαστικές εκλογές εστιάζουν σε τρεις παραμέτρους που ξεπερνούν τις προθέσεις του "συστήματος Κυριάκου Μητσοτάκη".

Τα ζητήματα δε που ξεπερνούν τον κ. πρωθυπουργό έχουν ως εξής:

1. Η εξέλιξη της πανδημίας: Όσο και εάν επεκταθεί στην κοινωνία ο εμβολιασμός, το φαινόμενο του COVID-19 θα αποτελεί πάντοτε την απαραίτητη προϋπόθεση των όποιων πολιτικών κινήσεων και πρωτοβουλιών. Και τούτο διότι μόνο μια απόλυτη ύφεση του φαινομένου θα μπορεί να δικαιολογεί προσφυγή στις κάλπες.

2. Η κυβέρνηση θα τελεί υπό το άγχος της πτώσης των ποιοτικών χαρακτηριστικών στο πρόσωπο του κ. πρωθυπουργού, υπό την πίεση (α) του οικονομικού ζητήματος και (β) των εθνικών θεμάτων, ιδιαιτέρως ως προς τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

3. Το τρίτο, όμως, και σοβαρότερο στοιχείο που θα πιέζει ασφυκτικά την κυβέρνηση είναι το οικονομικό πρόβλημα. Ο κ. πρωθυπουργός απώλεσε το πολιτικό πλεονέκτημα ότι έσωσε τη χώρα από την πανδημία, πλεονέκτημα που διατηρούσε μέχρι το καλοκαίρι του 2020. Επίσης, δεν είναι καθόλου εύκολο να πειστούν όλοι όσοι έχουν πληγεί από την οικονομική διαχείριση της κρίσης του COVID-19, ότι η κυβέρνηση ενήργησε με τον καλύτερο τρόπο, ώστε να μη φτάσουν εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και άτομα στα όρια απόκρημνης ηθικής και οικονομικής κατάστασης.

Τα προαναφερόμενα προβλήματα που θα πολιορκούν την κυβέρνηση θα την πιέζουν για εκλογές, και τούτο είναι αδιστάκτως βέβαιον.

Το "νέο αφήγημα"

Εάν, όπως προαναφέρεται, οι συνθήκες της δημόσιας υγείας το επιτρέπουν, και με δεδομένο ότι δεν υπάρχει πλέον το πρόβλημα της λίστας, που δεν ευνοεί την προεκλογική εκστρατεία αστικών κομμάτων και κυρίως της Ν.Δ., το "σύστημα Κυριάκου Μητσοτάκη" θα επενδύσει στην αξιοποίηση των από την Ε.Ε. προερχόμενων κονδυλίων των 70 δισ. ευρώ, που θα υποσχεθεί στον ελληνικό λαό. Η Ν.Δ. θα επικαλείται τα 32,5 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, εκ των οποίων τα 19,5 δισ. ευρώ θα αφορούν επιχορηγήσεις και τα 12,5 δισ. ευρώ θα αφορούν δάνεια. Επίσης, θα επικαλείται τα περίπου 40 δισ. ευρώ από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό για το ΕΣΠΑ και την Κοινή Αγροτική Πολιτική.

Με αυτό το "αφήγημα" θα επιχειρηθεί η έξοδος προς το εκλογικό σώμα.

Μόνο που στην αντιπολίτευση θα ανήκει το χρέος να αποδείξει ότι μόνο 9,5 δισ. ευρώ αφορούν επιχορηγήσεις και ότι αυτό το χρήμα θα δοθεί σε βάθος 6 ετών, που σημαίνει ότι για κάθε Έλληνα πολίτη των 10 εκατομμυρίων αναλογεί λιγότερο από ένα (1) ευρώ την ημέρα!

* Ο Πέτρος Μηλιαράκης δικηγορεί στα Ανώτατα Ακυρωτικά Δικαστήρια της Ελλάδας και στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια του Στρασβούργου και του Λουξεμβούργου (ECHR και GC - EU).

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News