Απόψεις

Εκπαιδευτικός Επιστημονικός Τουρισμός, γνώση, ψυχαγωγία και αναψυχή

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κουσκούκης*

Ο εκπαιδευτικός ως σχολικός και φοιτητικός τουρισμός αφορά μαθητές και φοιτητές που αναζητούν τον εμπλουτισμό της γνώσης τους,  των εμπειριών τους, καθώς και τον συνδυασμό αυτών με την ψυχαγωγία και την αναψυχή.

Εκπαιδευτικός τουρισμός είναι ειδική μορφή τουρισμού που συνδυάζει την εκπαίδευση με την αναψυχή, στο πλαίσιο της οποίας οι επισκέπτες τουρίστες είτε ατομικά είτε συνοδευόμενοι από εκπαιδευτικούς ή συγγενείς ή φίλους, επιλέγουν τουριστικούς προορισμούς, με βάση τα παρεχόμενα εκεί εκπαιδευτικά προγράμματα και συνδυάζουν τις διακοπές τους στους προορισμούς αυτούς με τη συμμετοχή τους σε εκπαιδευτικές, πολιτιστικές και εθελοντικές δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα κάθε κύκλου σπουδών οποιουδήποτε επιπέδου. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες πραγματοποιούνται στο πλαίσιο εκπαιδευτικών, ευρωπαϊκών ή διεθνών προγραμμάτων σε συνεργασία με εκπαιδευτικά ιδρύματα και φορείς της ημεδαπής ή της αλλοδαπής κατά τη διάρκεια του έτους και αφορούν τουριστικά εκπαιδευτικά προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης με εκμάθηση ξένων γλωσσών, με επισκέψεις σε ερευνητικές και εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις, σε διάφορους τουριστικούς προορισμούς.

Η τόνωση του εσωτερικού μαθητικού τουρισμού, η αντιμετώπιση της εποχικότητας του τουρισμού, η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, η ενίσχυση της αγοράς εσωτερικού τουρισμού, όπως και η τόνωση του ξενοδοχειακού τομέα, των τοπικών οικονομιών και κοινωνιών με απόρροια την ενίσχυση στον τομέα της απασχόλησης και κατ’ επέκταση της ελληνικής οικονομίας είναι μερικά από τα αποτελέσματα της ενίσχυσης του εκπαιδευτικού επιστημονικού τουρισμού.

Ο Επιστημονικός Τουρισμός αφορά συμμετέχοντες που έχουν ως κύριο η δευτερεύοντα στόχο την επιστημονική ενημέρωση και επιμόρφωση σε θέματα ειδικού ενδιαφέροντος, την απόκτηση ειδικών γνώσεων, την συμπλήρωση της ακαδημαϊκής τους μόρφωσης και κοινωνικής συγκρότησης, καθώς και την διερεύνηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Τουρισμός νεολαίας είναι μια δυναμικά αναπτυσσόμενη μορφή τουρισμού, που αξιοποιεί την χρήση των νέων τεχνολογιών στην αναζήτηση και επιλογή τουριστικού προορισμού, ενισχύοντας την διαδικτυακή επιχειρηματικότητα παρέχοντας ελκυστικές και ανταγωνιστικές τουριστικές επιλογές, και στην οποία άτομα νεαρής ηλικίας επισκέπτονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους προορισμούς για να αποκτήσουν ταξιδιωτικές εμπειρίες ζωής, για εκπαιδευτικούς λόγους, για συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις, καθώς και για διαμονή σε κατασκηνώσεις και άλλου είδους δραστηριότητες αναψυχής.

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της ψηφιακής μεταρρύθμισης είναι καθοριστικής σημασίας να κατέχει κάποιος, όχι μόνο πρακτικές δεξιότητες όπως διπλώματα, πτυχία κ.α. (hard skills), αλλά να αναπτύσσει χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του και συμπεριφορές, οι λεγόμενες δεξιότητες (soft skills) που θεωρούνται ως η πιο in demand.

Πολυνομία, πλήθος υπουργικών αποφάσεων, ΚΥΑ, νομοθετικών ρυθμίσεων, εγκυκλίων, διευκρινιστικών αποφάσεων κι άλλα, με αποτέλεσμα την σύγχυση και την απροθυμία εμπλεκόμενων φορέων στην κατάρτιση και συμμετοχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων εκδρομών

Προτεινόμενα μέτρα επιστημονικού εκπαιδευτικού τουρισμού είναι η δημιουργία ενός νέου σύνθετου, άρτιου, στοχευμένου και σαφέστατου νομοθετικού πλαισίου, που θα κατατοπίζει, καθοδηγεί, διευκολύνει και προστατεύει τους ενδιαφερόμενους, δηλαδή καθηγητές, μαθητές, φοιτητές, φορείς και άλλους αφενός σε προγράμματα εκπαιδευτικού και πολιτιστικού περιεχομένου από την Ελλάδα και το εξωτερικό και αφετέρου προγράμματα εκπαίδευσης και γνωριμίας πολιτιστικής κληρονομιάς καθώς και προγράμματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας με περιγράμματα - προϋποθέσεις μετακινήσεων σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των μαθητών, συνόδων καθηγητών και υπεύθυνων ξεναγήσεων, με συνεργασία όλων των δημοσίων υπηρεσιών και εμπλεκόμενων φορέων. Περαιτέρω προτείνεται  χορήγηση δελτίων (εισιτηρίων) προγράμματος μαθητικού τουρισμού όλων των μεταφορικών μέσων, σε αρχαιολογικούς ιστορικούς και πολιτικούς χώρους και σε αγορές πάσης φύσεως με φροντίδα των εμπορικών συλλόγων και θέσπιση πρόσθετης  εβδομάδας διακοπών για εκπαιδευτικά ιδρύματα, κυρίως για τα σχολεία κατά τη  χειμερινή περίοδο και προτροπή υλοποίησης από τους εμπλεκόμενους φορείς με επιλογή εκ μέρους της εκπαιδευτικής - σχολικής κοινότητας των τοπικών εκδρομικών προορισμών αλλά και της ευρύτερης περιοχής για ενίσχυση των τοπικών επιχειρήσεων όπως προτίμηση τουριστικών πρακτορείων του νόμου τους για την οργάνωση των εκδρομών τους, καθώς και προσφορά δελεαστικών πακέτων, που εκτός των εκπαιδευτικών σκοπών, μπορούν να καλύψουν ακόμη και τις πιο υψηλές απαιτήσεις, και κάλυψη της δαπάνης των ξεναγήσεων από τα κατά τόπους επαγγελματικά επιμελητήρια.

Κωνσταντίνος Κουσκούκης 

Καθηγητής Δερματολογίας – Νομικός – Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Ιαματικής Ιατρικής - Πρόεδρος Ελληνικού Συνδέσμου Τουρισμού Υγείας

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια