Απόψεις

Διάλογος δεν γίνεται με κλειστά αυτιά

Παραφράζοντας τον Μακρυγιάννη: Τούτη την εκπαίδευση την έχουμε όλοι μαζί…

Γράφει ο Βασίλης Ορφανός*

Διαβάσαμε στις δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας σχετικά με τις ώρες διδασκαλίας που χάνονται συνεπεία των καταλήψεων ότι όλες οι χαμένες ώρες μαθημάτων θα καλυφθούν μέσω διδασκαλίας τις ημέρες σχολικών εορτών, αργιών, Σαββάτων και σχολικών περιπάτων. Διαβάσαμε επίσης ότι από αύριο (1η Οκτωβρίου) στις σχολικές μονάδες που τελούν υπό κατάληψη ξεκινά υποχρεωτική για όλους σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Δεν έχω πια παιδιά στο σχολείο· έχουν όμως οι άλλοι. Και αυτό θεωρώ ότι μου δίνει το δικαίωμα – και την υποχρέωση – να απευθυνθώ ως πολίτης αυτού του τόπου στην κεφαλή του Υπουργείου Παιδείας και να σχολιάσω.

Κυρία Υπουργέ, ως γονιός αλλά και ως παιδαγωγός και ψυχολόγος σάς λέω ότι κάνετε σαν να έχετε χάσει την ψυχραιμία σας. Σαν να μην μπορείτε να επιβάλετε τη θέλησή σας στους μαθητές, και να σας έπιασε το πείσμα να γίνει οπωσδήποτε το δικό σας. Θα γίνει, κυρία Υπουργέ. Και ξέρετε γιατί; Γιατί εσείς έχετε την εξουσία, γιατί εσείς είστε η πέτρα, και οι μαθητές είναι το αυγό. Κι όπως και να πάει το πράγμα, το αυγό θα σπάσει, όχι η πέτρα. Βέβαια, θα λερωθεί ίσως κι αυτή λίγο, αλλά με τον καιρό θα ξεπλυθεί η λερωματιά, θα ξεθωριάσει και θα ξεχαστεί. Το έχουμε δει αυτό πολλές φορές στο παρελθόν (όχι μ’ εσάς). Το αυγό όμως; Στο οποίο, πάντως, επωάζεται το μέλλον αυτού του τόπου…

Κυρία Υπουργέ, οι μαθητές (και οι εκπαιδευτικοί  –  μην τους ξεχνούμε κι αυτούς,  κι εκείνοι κινδυνεύουν από τον κορονοϊό) σάς έχουν ζητήσει συγκεκριμένα, λογικά και ρεαλιστικά μέτρα. Μέτρα που εσείς στο Υπουργείο σας οφείλατε να τα σκεφτείτε και να τα έχετε ήδη έτοιμα από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Και είχατε τον απαιτούμενο χρόνο. Όμως, κάνατε ελάχιστα. Και τώρα έρχεστε και εξαναγκάζετε τους μαθητές. Διότι αυτό κάνετε, κυρία Υπουργέ. Στην ουσία φέρεστε σαν εκείνο τον γονιό, που επειδή το παιδί του δεν διάβασε τα μαθήματά του το απόγευμα, το υποχρεώνει να τα διαβάσει τη νύχτα και το κρατάει ξύπνιο σχεδόν μέχρι τα μεσάνυχτα.

Έπειτα, δίνετε εντολή για την υποχρεωτική εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλους. Που σημαίνει ότι θα εντοπίζονται και οι απόντες. Ή κάνω λάθος;  Άρα, κομμένος ο τσαμπουκάς. Γιατί αυτήν την εντύπωση μου δίνετε, κυρία Υπουργέ (κι όχι μόνο σε μένα): ότι αντιμετωπίζετε τις διαμαρτυρίες των μαθητών ως τσαμπουκά. Απορώ πως δεν το καταλαβαίνετε.

Γι’ αυτό, κυρία Υπουργέ, σας καλώ και σας παρακαλώ να ξανασκεφτείτε την απόφασή σας, γιατί τα μπρά-ντε-φέρ τα κάνουμε μόνο με ίσους μας (και εδώ το πάνω χέρι το έχετε εσείς, ως εξουσία). Ταιριάζει, νομίζω, να σας θυμίζω έναν  φωτεινό στίχο από τον ψαλμό 142, που σίγουρα τον ξέρετε: καὶ μὴ εἰσέλθῃς εἰς κρίσιν μετὰ τοῦ δούλου σου, ὅτι οὐ δικαιωθήσεται ἐνώπιόν σου.

Επιτρέψτε μου, σας παρακαλώ, να σας θυμίσω επίσης ότι «στου κύκλου τα γυρίσματα που ανεβοκατεβαίνου  / και του τροχού, που ώρες ψηλά κι ώρες στα βάθη πιαίνου», πολλοί από τους σημερινούς μαθητές Λυκείου θα έχουν δικαίωμα ψήφου στις επόμενες εκλογές.

Κλείνετε τη δήλωσή σας ως εξής: «Θεμιτή κάθε θέση και άποψη, αλλά ο διάλογος γίνεται με ανοιχτά σχολεία. Δεν μπορεί οποιοσδήποτε να εμποδίζει την πρόσβαση στην εκπαίδευση».

Συμφωνώ απολύτως με την δεύτερη πρόταση. Όμως, ελεύθερη πρόσβαση στην εκπαίδευση σημαίνει πριν απ’ όλα ελεύθερη πρόσβαση στις σχολικές αίθουσες. Αλλά με το να μην παίρνετε ουσιαστικά και αποτελεσματικά μέτρα, αφήνετε να δημιουργείται ένα κλίμα υγειονομικής ανασφάλειας σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Με την αδράνεια του Υπουργείου Παιδείας συμβάλατε στο να αισθανόμαστε τις σχολικές αίθουσες ως υγειονομικό ναρκοπέδιο. Τι να την κάνω την ελεύθερη πρόσβαση σε ένα υγειονομικό ναρκοπέδιο;

Όσο για την πρόταση «ο διάλογος γίνεται με ανοιχτά σχολείο», εγώ θα τη συμπλήρωνα ως εξής: «και με ανοιχτά αυτιά». Όμως εσείς, κυρία Υπουργέ, ακούσατε με ανοιχτά αυτιά τους μαθητές, και την εκπαιδευτική κοινότητα γενικότερα;

Κυρία Υπουργέ, παραφράζοντας τον Μακρυγιάννη, θα σας έλεγα πως τούτη την Εκπαίδευση «την έχουμε όλοι μαζί, και σοφοί κι αμαθείς, και πλούσιοι και φτωχοί, και πολιτικοί και στρατιωτικοί, και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι». Είναι λοιπόν χρέος όλων μας να τη φροντίσουμε, όσο καλύτερα μπορούμε. Αλλά για να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε, πρέπει πρώτα να συζητήσουμε ακούγοντας προσεκτικά ο ένας τον άλλον. Αν, όμως, έχουμε κλειστά τα αυτιά μας, τι διάλογο να κάνουμε

Αυτά έχω να πω στην κυρία Υπουργό. Ως ένας από τους πλέον μικρότερους ή σχεδόν.

Λίγα λόγια για τον Βασίλη Ορφανό

Ο Βασίλης Ορφανός είναι εκπαιδευτικός – ψυχολόγος

Με σπουδές στην Παιδαγωγική Ακαδημία Ηρακλείου, στο Πανεπιστήμιο Paris V- Rene Descartes (maitrise και D.E.A. Ψυχολογίας) και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (πτυχίο Βυζαντινού και Νεοελληνικού Τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής). Υπηρέτησε στην εκπαίδευση ως δάσκαλος Δημοτικού, ως καθηγητής γαλλικής και ως καθηγητής ψυχολογικών και παιδαγωγικών μαθημάτων σε σχολές επιμόρφωσης δασκάλων και νηπιαγωγών. Έχουν δημοσιευθεί άρθρα του για παιδαγωγικά, ψυχολογικά και φιλολογικά θέματα.

Έχει ασχοληθεί συστηματικά με την Ψυχανάλυση λακανικής κατεύθυνσης. Το 2014 εκδόθηκε από τη Βικελαία Βιβλιοθήκη το βιβλίο του"Λέξεις τουρκικής προέλευσης στο κρητικό ιδίωμα".

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια