Απόψεις

Ο νόμος για την αναδοχή και την υιοθεσία στην Ελλάδα

Εξελίξεις σε έναν τομέα με χαρακτηριστικά χρόνιας παραμέλησης και αναχρονιστικής μεθοδολογίας

Η παιδική προστασία στη χώρα μας είναι ένα ευαίσθητο και ιδιαίτερο κομμάτι, που χρειάζεται η Πολιτεία να φροντίζει, να επιμελείται, να προωθεί πάντα με γνώμονα το συμφέρον του παιδιού. Συγχρόνως είναι ένας τομέας με χαρακτηριστικά χρόνιας παραμέλησης και αναχρονιστικής μεθοδολογίας.

*Γράφει η Νίκη Γιαμαλάκη

Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε παιδιά που έχουν ανάγκη προστασίας να βρίσκονται σε ιδρύματα με κύρια φροντίδα τη φυσική μα και την ψυχική τους υγεία. Παράλληλα, δε, υπάρχει η ανάγκη συνανθρώπων μας που επιθυμούν να γίνουν ανάδοχοι γονείς μα και να υιοθετήσουν ένα παιδί. Αυτή την ανάγκη πολλές φορές την κάλυπταν αδιαφανείς διαδικασίες, με απρόβλεπτες συνέπειες κυρίως εις βάρος του παιδιού.

Τη λύση της οικογενειακής ζωής, που δίνει για το παιδί ο συνδυασμός των αναγκών των δύο πλευρών, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και η αναπληρώτρια υπουργός κ. Φωτίου έδωσαν με τον Ν. 4538/2018. Έναν εμβληματικό νόμο που βάζει φρένο στην οποία αυθαιρεσία, υπηρετώντας με απόλυτα διαφανή και ψηφιακό τρόπο την αναδοχή και υιοθεσία παιδιών, όπως υπαγορεύονται από τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Στα Εθνικά Μητρώα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας anynet.gr για πρώτη φορά εγγράφονται όλα τα παιδιά που βρίσκονται σε δημόσια ή σε ιδιωτικά ιδρύματα, καθώς και όλοι οι υποψήφιοι γονείς. Επίσης, σύμφωνα με τον παραπάνω νόμο, το πληροφοριακό σύστημα προτείνει στους αρμόδιους επιστήμονες των φορέων παιδικής προστασίας και εποπτείας τα πιθανά ταιριάσματα παιδιών και υποψήφιων γονιών, με επιστημονικό και διαφανή τρόπο.

Οι φορείς δε που ορίζει με σαφήνεια ο νόμος είναι η μονάδα παιδικής προστασίας που έχει την ευθύνη του παιδιού των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας και οι Διευθύνσεις Κοινωνικής Μέριμνας των Περιφερειών για τα ΝΠΙΔ, το δε ΕΚΚΑ έχει την ευθύνη τήρησης των εθνικών μητρώων.

Σήμερα και μετά από έναν χρόνο ουσιαστικής αδράνειας του νόμου, η κυβέρνηση επανέρχεται. Σε ένα άσχετο νομοσχέδιο, αυτό της ψηφιακής διακυβέρνησης που κατατέθηκε στη Βουλή, η κυβέρνηση της Ν.Δ. συμπεριέλαβε δύο τροπολογίες που αφορούν αυτόν τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ για την αναδοχή και υιοθεσία και μάλιστα στο πιο ευαίσθητο σημείο του, που αφορά το ταίριασμα των παιδιών με τους υποψήφιους αναδόχους ή θετούς γονείς. Για την ίδια διαδικασία, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εργασίας έχει ήδη από 7 Ιουλίου αποστείλει στις Υπηρεσίες λεπτομερείς οδηγίες για τον τρόπο που γίνονται.

Η παρέμβαση μέσω των τροπολογιών, για την παραγραφή των ως άνω υπεύθυνων φορέων και τη δυνατότητα, οι υπουργοί να ορίζουν αυτούς τους φορείς μάς βρίσκει αντίθετους και μας δημιουργεί την υποψία στην επιστροφή αδιαφανών διαδικασιών που σαν αποτέλεσμα θα έχουν την εκτόξευση του ποσοστού αποτυχίας και τη δημιουργία προϋπόθεσης επιστροφής του παιδιού στο ίδρυμα, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την ψυχική του υγεία.

Εκείνο που κατά τη γνώμη μας είναι καίριο και επιτακτικό είναι η τήρηση του Ν. 4538/2018, η συνέχεια χωρίς παρεμβολές στους φορείς ώστε οι επιστημονικά καταρτισμένοι ειδικοί να συνεχίσουν το σπουδαίο έργο τους πάντα με γνώμονα το συμφέρον του παιδιού.

Και παιδί δεν είναι μονάχα το νεογέννητο ή σε πολύ μικρή ηλικία, παιδιά στα ιδρύματα είναι και σε μεγαλύτερη ή μεγάλη ηλικία, είναι τα παιδιά ΑμεΑ, που έχουν απόλυτη ανάγκη τη μεγάλη αγκαλιά μιας οικογένειας.

*Η Νίκη Γιαμαλάκη είναι πρώην πρόεδρος Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Κρήτης.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια