Η υποβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου

Απόψεις
Η υποβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γρέφει η Χρυσάνθη Καμπουράκη *

Το αντιεκπαιδευτικό Ν/Σ 11/6/2020 άνοιξε την κερκόπορτα της υποβάθμισης του Δημόσιου Σχολείου. Με την  υπουργική απόφαση διαμόρφωσης του ωρολόγιου προγράμματος του σχολικού έτους 2020-2021 Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η συντηρητική και αυταρχική κυβέρνηση της ΝΔ, χωρίς διάλογο, η οποία δεν είδε και δεν έλαβε υπόψη τις μαζικές πανελλήνιες αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, επιστρέφει το σύγχρονο σχολείο 40 χρόνια πίσω, στο ωρολόγιο πρόγραμμα πριν τις προοδευτικές τομές του 1982.

Στο τεχνοκρατικό, αναχρονιστικό, οπισθοδρομικό Σχολείο της κυβέρνησης της ΝΔ, κολλημένης στα αρνητικά του παρελθόντος, η οποία προωθεί τη στείρα μηχανική, χρησιμοθηρική γνώση, γίνεται ''έξωση'', από το Γενικό Λύκειο, της Τέχνης και της Καλλιτεχνικής Παιδείας, ακυρώνοντας την ανάγκη της αισθητικής και συναισθηματικής καλλιέργειας των μαθητών, της καλλιέργειας δεξιοτήτων και ανάδειξης ταλέντων. Αποδυναμώνει τον διαπαιδαγωγικό ρόλο και τον πλούτο του Δημόσιου Σχολείου, το στόχο της πολύπλευρης ανάπτυξης της προσωπικότητας των εφήβων, χωρίς να ενδιαφέρεται να εφοδιάσει τη νέα γενιά με πλούσιες γνώσεις και ικανότητες, μέσα από το παρωχημένο και αναποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα, που προωθεί.

Καταργεί ταυτόχρονα και τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, το ''Γραμμικό Σχέδιο'', το ''Ελεύθερο Σχέδιο'', τη δεύτερη ξένη γλώσσα και μειώνει τις ώρες στα άλλα, (ενώ αυξάνει τις ώρες στα Θρησκευτικά) στρέφοντας καταναγκαστικά στην παραπαιδεία, στην ιδιωτική εκπαίδευση, περιθωριοποιώντας τους φτωχότερους  και αδύναμους οικονομικά μαθητές, εντείνοντας τις άνισες ευκαιρίες, τις ταξικές διακρίσεις και κοινωνικές ανισότητες, στοχεύοντας στην αναπαραγωγή μιας ιεραρχημένης και πειθαρχημένης κοινωνίας. Για αυτόν τον σκοπό παραμερίζει τη κοινωνιολογία, ο κ. Γεωργιάδης είχε πει ότι ''αναπαράγει τις Αριστερές ιδέες'' και παράλληλα καταργεί ή συρρικνώνει μαθήματα  πολιτικής παιδείας, για να μη διαμορφώνουν οι έφηβοι κοινωνική και πολιτική συνείδηση, ούτε την ελεύθερη σκέψη, για να μην διεκδικούν τα δικαιώματα της κοινωνικής πλειοψηφίας και την εδραίωση της Δημοκρατίας. Η Τέχνη και οι κοινωνικές επιστήμες φόβιζαν πάντα συντηρητικά και αυταρχικά καθεστώτα, που υπηρετούν βίαια το δόγμα ''νόμος και τάξη'', για να περιστέλουν τα δικαιώματα των πολιτών, προκειμένου να μην απειλούν την εξουσία τους. Η κυβέρνηση επιπρόσθετα επιβάλλει στους εφήβους ένα εξεταστικό μαραθώνιο, την ''παπαγαλία'', ένα υπέρμετρο ανταγωνισμό, διογκώνοντας τον ατομικισμό και αποδυναμώνοντας τη συλλογικότητα, για να τους χειραγωγεί ευκολότερα.

Εξοβελίζει και την περιβαλλοντική παιδεία, γιατι η οικολογική συνείδηση είναι εμπόδιο στην εξυπηρέτηση των μεγάλων συμφερόντων, στο βωμό των οποίων θυσιάζουν το περιβάλλον, όπως καταδεικνύει και το περιβαλλοντοκτόνο ν/σ, το οποίο ψήφισαν πρόσφατα. Επιφέρει ακόμα δραματική μείωση των ωρών βασικών μαθημάτων της Βιολογίας, της Χημείας, της Οικονομικής Επιστήμης.

Αυτή είναι η πολυδιαφημισμένη αριστεία της κυβέρνησης της ΝΔ, η ισοπέδωση και η απαξίωση του βασικού καθολικού κοινωνικού αγαθού της δωρεάν Δημόσιας Παιδείας για τους πολλούς και η εύνοια για τη ''γαλάζια'' αριστεία του πλούτου, την αριστεία των λίγων και εκλεκτών ''ημετέρων'', οι οποίοι θα εκμεταλλεύονται τους πολλούς και ικανούς; ''Αριστεία'', έστω και με πλαστά πτυχία, χρήση αθέμιτων μέσων, αρκεί να ανήκουν στα πελατειακά τους ''φιλέτα''; ''Αριστεία'' ως κυριαρχία της αναξιοκρατίας και αδιαφάνειας, που θα ακυρώνει τη Δημοκρατία και το Σύνταγμα;

Εξετάζεται ωστόσο και η νομική προσβολή αυτής της αντισυνταγματικής αυτής υπουργικής απόφασης, που συρρικνώνει το ωρολόγιο πρόγραμμα της Δευτεροβάθμιας Εκ/σης, αφυδατώνοντάς την από το πνεύμα του εκσυγχρονισμού, που κυριαρχεί στα ευρωπαϊκά σχολεία. Πέρα από την καταπάτηση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών, πλήττονται ταυτόχρονα βάναυσα και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, καθώς χάνονται διδακτικές ώρες, δεν θα συμπληρώνουν το ωράριο τους, θα μετακινούνται σε πολλά σχολεία ή ακυρώνονται ειδικότητες και θα χαθούν χιλιάδες οργανικές θέσεις. Αντί να υλοποιήσει τους δρομολογημένους από την προηγούμενη κυβέρνηση διορισμούς, η κυβέρνηση της ΝΔ ανοίγει ξανά το μνημονιακό δρόμο στις διαθεσιμότητες και απολύσεις, με όλες τις τραγικές συνέπειες για τις οικογένειες και την ελληνική κοινωνία.

Είναι γενικά παραδεκτό πως δεν μπορεί η κυβέρνηση να μετατρέπει τη νέα γενιά σε ''πειραματόζωο'', για να εξυπηρετούνται κομματικές σκοπιμότητες, τορπιλίζοντας το μέλλον των νέων αλλά και της χώρας μας. Δεν έχει δικαίωμα να γκρεμίσει ό,τι θετικό χτίστηκε στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης, καταδικάζοντας την στην οπισθοδρόμηση, μετατρέποντας της σε κομματικό εργαλείο. Οφείλει η κυβέρνηση του Κ. Μητσοτάκη να εφαρμόσει το Σύνταγμα και τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Παιδείας, γιατι η εξουσία στη Δημοκρατική Ελλάδα δεν είναι κληρονομική, ούτε η χώρα τσιφλίκι τους και ο ελληνικός λαός έχει τη δύναμη να ακυρώσει την επικίνδυνη πολιτική ''αριστεία'' τους.

*Καμπουράκη Χρυσάνθη μέλος της Ν.Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου και πρώην υποψήφια βουλευτής

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News