Η «τέχνη» της μονταζιέρας

Απόψεις
Η «τέχνη» της μονταζιέρας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανθρώπινο λάθος; Μάλλον... Θα ξανά συμβεί; Φυσικά!

Το τελευταίο «ατόπημα» στο «μέτωπο» της πλαστής παρουσίασης γεγονότων ήρθε από γνωστή εκπομπή που προβάλλεται κάθε σαββατοκύριακο σε κανάλι εθνικής εμβέλειας, παρουσιάζοντας γεγονότα που είχαν συμβεί το 2015 στα σύνορα της χώρας με τη Βόρεια Μακεδονία, ως επεισόδια που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη Κυριακή 1 Μαρτίου 2020 στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Βέβαια, δεν είναι το πρώτο και - δυστυχώς - ούτε το τελευταίο ανάλογο περιστατικό, καθώς, λόγω συμφέροντος, ανθρωπίνου λάθους, έλλειψης χρόνου, γνώσης και αντίληψης εν γένει, θα ξανά συμβεί το... κακό.

Στις «θρυλικές» πλέον γκάφες αντίστοιχου τύπου συγκαταλέγεται το ρεπορτάζ που «έπαιξε» στο... επανιδρυθέν κανάλι προ ετών και συγκεκριμένα μία μέρα μετά τη θέσπιση capital controls, αναδεικνύοντας δύο έντρομες ηλικιωμένες γυναίκες μπροστά από ένα ΑΤΜ, που προσπαθούν να προστατέψουν η μία την άλλη. Η εν λόγω φωτογραφία, βέβαια, ήταν από άλλη χρονιά, άλλη χώρα και δεν είχε καμία σχέση με την επιβολή του μέτρου στη χώρα μας.

Τα fake news, βέβαια, δε χρησιμοποιούνται μόνο από δημοσιογράφους και μιντιακούς ομίλους. Πλείστα τα παραδείγματα και από πολιτικούς που χρησιμοποίησαν ψευδείς ειδήσεις για την ενίσχυση επιχειρημάτων, ως ντοκουμέντα για την απόδειξη των λεγομένων τους και ως κρυφό «άσσο» στις «κοκορομαχίες» των πάνελ.

«Θραύση» είχε κάνει η σχετικά πρόσφατη ανάρτηση «γαλάζιου» βουλευτή στα κοινωνικά δίκτυα, στην οποία «παρασύρθηκαν» και άλλοι βουλευτές, μέσω της οποίας κατονόμαζε το «βαθύ λαρύγγι» που έδωσε τους ανήλικους θεατές της ταινίας «Τζόκερ» σε σινεμά της Αθήνας. Εν προκειμένω, η κυρία που κατονομαζόταν, η όποια ειρήσθω εν παρόδω ήταν τέως γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, δεν είχε καμία σχέση με το συγκεκριμένο περιστατικό.

Για τον σκοπό ανίχνευσης τέτοιων ψευδών ειδήσεων υπάρχουν σελίδες που εργάζονται αποκλειστικά για την ανάδειξή τους, όπως το «Ελληνικά Hoaxes», ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου η ενημέρωση κερδίζει σε ταχύτητα αλλά χάνει σε... ποιότητα.

Χαρακτηριστική είναι και η - κατά καιρούς - κινδυνολογία για “αστεροειδή γίγαντα” που πλησιάζει τον πλανήτη, για το τέλος του κόσμου που... έρχεται, για αρχαίες προφητείες, σκευάσματα εταιρειών με επικίνδυνες συνέπειες και η λίστα είναι... ατέλειωτη.

Τέλος, έχουν υπάρξει και πολλά ρεπορτάζ δελτίων ειδήσεων που ανέδειξαν «γεγονότα» τα οποία είχαν ως πηγή γνωστή σατιρική σελίδα, το «Κουλούρι», που εμπνέεται φανταστικές ιστορίες για να αναδείξει οξύμωρες και περίεργες «σκοπιές» μιας είδησης, συνήθειας ή συμπεριφοράς.

Η τέχνη της μονταζιέρας αναδεικνύεται, οπισθοχωρεί και επανέρχεται στην «κανονικότητα», γεγονός που δεν προκαλεί έκπληξη, ιδιαίτερα αν αναλογιστούμε πως έχουμε να κάνουμε με ένα περιβάλλον «ζωντανό», χαρακτηρισμένο από τον ανθρώπινο παράγοντα και τις... επιλογές του, κι όχι με «καραντίνα» εργαστηρίου.

Σε ένα πλαίσιο όπου πρέπει να παρθούν αποφάσεις «on the spot», με ορίζοντα δευτερολέπτων, δεν είναι δυνατόν να μην συμβούν λάθη και –εκείνα- δεν είναι πάντα ηθελημένα. Άλλωστε, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, λόγω «έντιμου» ή «ανέντιμου πρότερου βίου», μπορείς να διακρίνεις αν υπάρχει κίνητρο πίσω από το λάθος. Εν προκειμένω, στο τελευταίο «ατόπημα», η συγγνώμη είναι μάλλον ειλικρινής.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News