100.000 μαθητές της Β' Λυκείου «πείραμα» στα χέρια του υπουργού

Απόψεις
100.000 μαθητές της Β' Λυκείου «πείραμα» στα χέρια του υπουργού

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γράφει ο Λευτέρης Αυγενάκης*

Η Παιδεία είναι ο καθρέφτης προόδου μιας κοινωνίας. Πρωταρχικός στόχος της Ν.Δ. είναι να βάλει την παιδεία στην πρώτη γραμμή των εθνικών προτεραιοτήτων για την Ελλάδα του μέλλοντος.

Δυστυχώς, η παιδεία σήμερα νοσεί. Η σημερινή κυβέρνηση της μετριότητας, της ημιμάθειας και της ευνοιοκρατίας υπονομεύει τη δημόσια παιδεία, το δημόσιο σχολείο, το δημόσιο πανεπιστήμιο. Μάλιστα, από τον Ιανουάριο του 2015 μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση υιοθέτησε περισσότερες από 100 ρυθμίσεις που έχουν αποσαρθρώσει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Η πιο πρόσφατη προσπάθεια υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο τού κ. Γαβρόγλου, που αφορά στις αλλαγές στο νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ. Η προχειρότητα και η παντελής απουσία σχεδιασμού στις επιχειρούμενες αλλαγές έχουν προκαλέσει αγωνία και άγχος σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς.

Περίπου 100.000 μαθητές της Β’ Λυκείου και οι οικογένειές τους αγωνιούν. Στο τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς πρέπει να συμπληρώσουν ένα πρώτο μηχανογραφικό δελτίο (α’ δήλωση προτίμησης), δίχως, ωστόσο, να γνωρίζουν τα δεδομένα αναφορικά με τη διαμόρφωση των επιστημονικών πεδίων, τα εξεταζόμενα μαθήματα, τα νέα τμήματα που έχουν δημιουργηθεί, την προσμέτρηση του βαθμού του απολυτηρίου, τα τμήματα των ΤΕΙ που δεν έχουν συνενωθεί με κάποιο ΑΕΙ και μια σειρά σημαντικών ζητημάτων που επηρεάζουν τις προτιμήσεις τους σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ειδικότερα:

1) Οι μαθητές της Β’ Λυκείου καλούνται υποχρεωτικά να δηλώσουν τον Ιούλιο 10 προτιμήσεις τμημάτων, δίχως να γνωρίζουν σε ποιο επιστημονικό πεδίο ανήκουν τα νέα τμήματα που έχουν δημιουργηθεί.

2) Οι μαθητές, οι οποίοι επιθυμούν να σπουδάσουν σε κάποιο τμήμα ΤΕΙ, δε γνωρίζουν αν θα έχουν αυτή τη δυνατότητα, καθώς δεν είναι σαφές το πώς θα διαμορφωθεί το τοπίο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το επόμενο διάστημα, προκειμένου να κάνουν τον προγραμματισμό τους και τις επιλογές τους.

3) Περαιτέρω, οι μαθητές δε γνωρίζουν το επιστημονικό αντικείμενο και τα επαγγελματικά δικαιώματα σε πολλά νέα τμήματα, προκειμένου να επιλέξουν.

4) Ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί εάν το μάθημα των Λατινικών θα αντικατασταθεί από την Κοινωνιολογία, ώστε να γνωρίζουν οι μαθητές τι θα επιλέξουν.

5) Θολό είναι το τοπίο και αναφορικά με τη διεξαγωγή των εξετάσεων της Γ’ Λυκείου σε επίπεδο Δήμων ή Περιφερειών και την προσμέτρηση του βαθμού του απολυτηρίου κατά 10% στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ένα σχέδιο της κυβέρνησης που εγείρει σημαντικά ζητήματα ισονομίας και διαβλητότητας των εξετάσεων.

6) Ασαφές είναι και το ζήτημα της δυνατότητας των μαθητών να διαγωνίζονται σε μαθήματα που δεν ανήκουν στο επιστημονικό πεδίο το οποίο έχουν επιλέξει, προκειμένου να έχουν πρόσβαση σε τμήματα άλλων πεδίων.

7) Ιδιαίτερη αναστάτωση υπάρχει στους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων, οι οποίοι μέχρι τώρα εισάγονταν με ποσοστό 20% στα ΤΕΙ, αφού πλέον θα έχουν ελάχιστες επιλογές. Ήδη, µε την κατάργηση των ΤΕΙ Ηπείρου, Θεσσαλίας, Ιονίου και Στερεάς Ελλάδας θα χαθούν, μέχρι στιγμής, για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. 1.143 θέσεις, αριθμός που ενδέχεται να αυξηθεί σημαντικά με την επικείμενη συνένωση και άλλων ΤΕΙ με ΑΕΙ.

Είναι ανεπίτρεπτο να μπαίνουν σε μια διαδικασία αγωνίας και άγχους μαθητές και οι οικογένειές τους, αφού δεν έχουν καμία εικόνα για την ύλη, τα τμήματα και τον τρόπο που θα διαγωνιστούν. Είναι αδιανόητο το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας να αγνοεί τι πρόκειται να εφαρμοστεί για τους μαθητές, οι οποίοι σε λίγους μόλις μήνες καλούνται να δηλώσουν προτιμήσεις.

Καλούμε τον υπουργό Παιδείας να βάλει τέλος στην αγωνία των 100.000 μαθητών και των οικογενειών τους και να μην προχωρήσει σε κανένα νέο πείραμα και σε καμία αλλαγή στον χώρο της εκπαίδευσης.

Για τη Νέα Δημοκρατία, η μεταρρύθμιση στην Παιδεία αποτελεί κορυφαία πολιτική προτεραιότητα. Με μεθοδική δουλειά και προσεκτική προετοιμασία, έχουμε ήδη επεξεργαστεί το νόμο-πλαίσιο για την εκπαίδευση, το οποίο θα κατατεθεί το πρώτο δίμηνο της διακυβέρνησης της Ν.Δ. Στον πυρήνα του σχεδίου μας βρίσκονται το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο, τα οποία πρέπει να στηριχτούν, να αναβαθμιστούν και να ενισχυθούν. Το σχέδιό μας γεφυρώνει το σημερινό χάσμα μεταξύ της παρεχόμενης εκπαίδευσης και των αναγκών μιας αγοράς εργασίας που αλλάζει διαρκώς. Αποτελεί μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας, αλλά και καθρέφτη προόδου μιας κοινωνίας, διασφαλίζοντας το δικαίωμα όλων να αποκτούν πραγματικές ευκαιρίες ευημερίας.

Δεν έχουμε άλλη επιλογή από την υπέρβαση, από ένα γενναίο άλμα στο μέλλον, μια μεγάλη πολιτική αλλαγή αλήθειας και προόδου. Θέλει τόλμη: την έχουμε. Θέλει πολιτική βούληση: τη διαθέτουμε. Θέλει σχέδιο και ιδέες: τις εκθέτουμε στην κρίση της ακαδημαϊκής και της εκπαιδευτικής κοινότητας και των πολιτών. Όχι άλλος χαμένος χρόνος. Μαζί μπορούμε να πάμε την Ελλάδα μπροστά. Αξίζουμε καλύτερα!

* Ο Λευτέρης Αυγενάκης είναι γραμματέας Πολιτικής Επιτροπής της Ν.Δ. και βουλευτής Ηρακλείου.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News