Νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου με βέλτιστες λύσεις και δίκαιες αποζημιώσεις

Απόψεις
Νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου με βέλτιστες λύσεις και δίκαιες αποζημιώσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου, όπως το εμπνευστήκαμε και υιοθετήθηκε απ’ όλες τις κυβερνήσεις, είναι ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα της χώρας, που θα εξυπηρετεί την οικονομία της Κρήτης για τις επόμενες δεκαετίες, αλλά θα αλλάξει και τη φυσιογνωμία της περιοχής, το οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι.

Γράφει ο Βασίλης Κεγκέρογλου*

Συνεπώς α) η αντιμετώπιση των επιπτώσεων, β) τα αναγκαία έργα οδικής διασύνδεσης, γ) τα ανταποδοτικά οφέλη και δ) οι δίκαιες αποζημιώσεις αναδεικνύονται σε τέσσερις κρίσιμους παράγοντες, ώστε αυτό να κατασκευαστεί απρόσκοπτα και να λειτουργήσει με τον βέλτιστο και αποδοτικότερο τρόπο.

Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Κρήτης έδειξε ότι δύο στους τρεις κατοίκους της περιοχής του Καστελίου Πεδιάδος τάσσονται υπέρ της δημιουργίας του νέου αεροδρομίου στην περιοχή. Το θεωρούν έργο που αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης.

Παράλληλα, ένα 11% είναι ενάντια στο έργο, θεωρώντας το καταστροφικό για την περιοχή. Σημειώνεται ότι αυτό το ποσοστό έχει αυξηθεί κατά δύο μονάδες, σε σχέση με προγενέστερη έρευνα, και σε αυτό έχουν συμβάλλει αναμφισβήτητα οι λαθεμένες επιλογές της κυβέρνησης, που στρέφουν την τοπική κοινωνία εναντίον του έργου.

Την Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής σχετική επίκαιρη ερώτησή μου για δίκαιες αποζημιώσεις στην περιοχή κατασκευής του νέου αεροδρομίου Καστελίου, η οποία προκάλεσε πολλά ερωτηματικά, αφού ο αρμόδιος υπουργός δεν απάντησε στα περισσότερα ερωτήματα που του τέθηκαν και προσπάθησε να “γκριζάρει” τις προτάσεις μου, διαστρεβλώνοντάς τις.

Ωστόσο, έδωσε απάντηση για τα ανταποδοτικά οφέλη και συγκεκριμένα ότι από το 2% των κερδών το 1% θα πηγαίνει στον Δήμο Μινώα Πεδιάδος και το άλλο 1% στους όμορους Δήμους, και ότι θα χρηματοδοτηθεί ο Δήμος για την εκπόνηση ΣΧΟΑΠ, για να αποφευχθεί η άναρχη ανάπτυξη.

Όμως, δεν έδωσε απαντήσεις α) για τις οδικές συνδέσεις Καστελίου-Μεσαράς, την αναβάθμιση του δρόμου Ηράκλειο-Αρκαλοχώρι-Καστέλι και τη σύνδεση με Ιεράπετρα, β) για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων, που επισημαίνει τόσο η ΜΠΕ όσο και οι επιστημονικοί φορείς (υποστήριξε αναληθώς ότι η οδική σύνδεση Χερσονήσου-Καστελίου περιλαμβάνεται πια στο έργο, ενώ αρχικά δεν περιλαμβανόταν), γ) σχετικά με την πρότασή μας να ονομαστεί το διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου “Αντώνης Τρυφίτσος” και δ) για τις δίκαιες αποζημιώσεις που ζητώ και απαιτούν οι πολίτες, όπου προσπάθησε να μου αποδώσει αίτημα παρέμβασης στη Δικαιοσύνη.

Κάθε άλλο. Η Δικαιοσύνη κινείται μέσα στο πλαίσιο νόμων, όπως αυτοί εισάγονται από την κυβέρνηση ή με προτάσεις νόμων των βουλευτών και ψηφίζονται από τη Βουλή.

Ο κ. Σπίρτζης και η κυβέρνηση εδώ και καιρό δεν ασχολούνται με το θέμα της δίκαιης αποζημίωσης, αλλά μόνο με το θέμα του εξοβελισμού των ιδιοκτητών, ενεργοποιώντας την ειδική, fast track διαδικασία με το 7Α, που είναι εις βάρος των ιδιοκτητών.

Επιπλέον, τουλάχιστον αστεία, ανεδαφική και αναχρονιστική μπορεί να χαρακτηριστεί η δήθεν προσπάθεια εξεύρεσης λύσης που ανακοίνωσε ο κ. Σπίρτζης για μεταφύτευση ελαιώνων σε δημόσια έκταση, όχι μόνο επειδή δεν υπάρχει τέτοια δημόσια έκταση για υλοποίηση του εγχειρήματος, αλλά και επειδή μας γυρίζει πίσω στην αναδιανομή των εθνικών γαιών, που σήμερα και για το συγκεκριμένο μέρος δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα των κατοίκων της περιοχής.

Η πρότασή μας, που είναι πρόταση μετά από διαβούλευση με τους κατοίκους της περιοχής, είναι: Μετά τις αποφάσεις των δικαστηρίων και λόγω της αποκλήρωσης των ιδιοκτητών, εξολοκλήρου ή σε σημαντικό βαθμό, και του εξαναγκασμού αλλαγής επαγγέλματος να προβλεφθεί πρόσθετη κοινωνική αποζημίωση, ως προσαύξηση της αποζημίωσης που θα αποφασίσουν τα δικαστήρια με βάση το ποσοστό της αγροτικής περιουσίας που απαλλοτριώνεται.

Πρέπει με κάθε τρόπο να γίνει αντιληπτό στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. ότι διαχειρίζονται τις τύχες των ανθρώπων, αλλά και σε ορισμένους που ενδεχομένως υποστηρίζουν ότι είναι ικανοποιητικές οι αποζημιώσεις, ότι θα προκύψουν πολλές, μη αντιστρεπτές μεταβολές στο οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι, με απρόβλεπτες επιπτώσεις, αφήνοντας πολλούς συντοπίτες μας χωρίς παραγωγικά εργαλεία.

Και εξηγούμαι αναφέροντας ένα απλό αλλά ενδεικτικό παράδειγμα: Ο Συνεταιρισμός Ευαγγελισμού προχώρησε σε μια πολύ μεγάλη επένδυση νέου εξοπλισμού του ελαιοτριβείου, αλλά με την εξαφάνιση των ελαιώνων και των παραγωγών το συνεταιριστικό ελαιοτριβείο μένει χωρίς πρώτη ύλη και οδηγείται στο κλείσιμο και τη χρεωκοπία, αφού δεν υπάρχει πρόνοια γι’ αυτό.

Το ίδιο όλοι οι αγρότες που πρόσφατα προμηθεύτηκαν τρακτέρ ή άλλα εργαλεία και εξοπλισμό, που τώρα πρέπει να μεταπωληθεί “κοψοχρονιάς”, αφού καθίσταται αχρείαστος και δεν περιλαμβάνεται στις αποζημιώσεις.

Πολλοί θα πουν ότι αυτά είναι μικρά προβλήματα σε σχέση με το τεράστιο έργο που θα δημιουργηθεί με το νέο αεροδρόμιο Καστελίου.

Μα, επειδή ακριβώς είναι μικρά αλλά και πολύ σημαντικά για τον καθένα που ζημιώνεται και αλλάζει βίαια η ζωή του, οφείλουμε να τα αντιμετωπίσουμε.

Γι’ αυτό επιμένουμε και θα επιμείνουμε να προχωρήσει το μεγάλο αναπτυξιακό έργο με βέλτιστες λύσεις και δίκαιες αποζημιώσεις, που απαιτούν και αξίζουν οι κάτοικοι της περιοχής.

* Ο Βασίλης Κεγκέρογλου είναι γραμματέας Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής και βουλευτής Ηρακλείου.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News