Απόψεις

Ένα βήμα εκπαιδευτικού εκσυγχρονισμού

Για τη Νέα Δημοκρατία, η μεταρρύθμιση στην Παιδεία αποτελεί πρώτη πολιτική προτεραιότητα. Οι τρεις πυλώνες της πολιτικής μας: Αυτονομία, Αξιολόγηση, Αριστεία. Αυτές οι τρεις έννοιες συνθέτουν αξιακά την πρότασή μας για την Παιδεία

Η ποιότητα της Παιδείας στη χώρα µας οριοθετεί όχι απλά την προοπτική της για το μέλλον, αλλά, σε τελική ανάλυση, την ποιότητα της Δημοκρατίας µας. Κι αυτό διότι η Παιδεία μας δεν αποτελεί μόνον όχημα προόδου, αλλά θώρακα ορθολογισμού του πολίτη απέναντι στα βέλη της ευκολίας του λαϊκισμού και της δημαγωγίας.

Γράφει ο Λευτέρης Αυγενάκης*

Δυστυχώς, η Παιδεία σήμερα νοσεί. Η σημερινή κυβέρνηση της μετριότητας, της ημιμάθειας και της ευνοιοκρατίας εκδικείται την Ελλάδα της γνώσης και υπονομεύει τη δημόσια παιδεία, το μόνο καταφύγιο των λιγότερο προνομιούχων.

Η Παιδεία αποτελεί μηχανή ανάπτυξης, που ανοίγει νέους δρόμους, δημιουργεί ευκαιρίες και φωτίζει “όνειρα”. Είναι ο βασικός «κοινωνικός ανελκυστήρας», όπως ανέφερε πρόσφατα ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε ομιλία του σε ακαδημαϊκούς και πρέπει να αποτελεί εθνική προτεραιότητα.

Πρέπει να συνδέεται με την οικονομία και να ανελίσσεται συνεχώς, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας αγοράς εργασίας που διαρκώς εξελίσσεται. Να πρεσβεύει την αρχή της αξιοκρατίας, με διδάσκοντες που διαθέτουν όλα τα απαιτούμενα εφόδια για τον ρόλο τους, αλλά και κίνητρα και διάθεση με μια αξιοπρεπή αμοιβή, ώστε να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, να επιτελέσουν το λειτούργημα της “εκμάθησης”.

Για τη Νέα Δημοκρατία, η μεταρρύθμιση στην Παιδεία αποτελεί πρώτη πολιτική προτεραιότητα. Οι τρεις πυλώνες της πολιτικής μας: Αυτονομία, Αξιολόγηση, Αριστεία. Αυτές οι τρεις έννοιες συνθέτουν αξιακά την πρότασή μας για την Παιδεία.

Αυτονομία, διότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι από τα πιο συγκεντρωτικά στην Ευρώπη, με μεγαλύτερη ελευθερία στην οργάνωση, τη διαχείριση πόρων και την επιλογή διδακτικού προσωπικού, αλλά και με μεγαλύτερη ελευθερία στην κατάρτιση προγράμματος σπουδών και στην επιλογή διδακτικών μεθόδων.

Αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα, διότι η αποκέντρωση και η αυτονομία σε καμία περίπτωση δεν ταυτίζονται με την ασυδοσία, την αναξιοκρατία και την απουσία ελέγχου και λογοδοσίας. Αντίθετα, η αξιολόγηση πρέπει να γίνεται οργανωμένα, χρησιμοποιώντας σύγχρονες τεχνικές, και να διασφαλίζει την ορθή και αποδοτική λειτουργία και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Αριστεία, διότι η αριστεία δεν αφορά στους λίγους. Αφορά στους πολλούς. Όταν μιλάμε για μια δημόσια παιδεία με λογική αριστείας, εννοούμε την πρόσβαση, την κινητικότητα, την ορμή προς τα πάνω, τις ατομικές και οικογενειακές υπερβάσεις για την πρόοδο των παιδιών μας.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η χώρα έχει ανάγκη από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να έχει στον πυρήνα του μια βασική αρχή: «Ίσες ευκαιρίες για όλους!».

Την ίδια στιγμή, που σήμερα η ελευθερία λόγου και έκφρασης θεωρείται αυτονόητη στη χώρα μας, τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι αδιανόητο να στεγάζονται από φοιτητές που φοβούνται να εξωτερικεύσουν τις σκέψεις τους και να βάζουν φραγμό στον λόγο τους. Κανείς δε στιγματίζεται για τις ιδέες του. Είναι η ώρα του τέλους της ανομίας στα ακαδημαϊκά Ιδρύματα. Ήρθε η ώρα που η ασφάλεια στους ακαδημαϊκούς χώρους δε θα θεωρείται, αλλά θα είναι δεδομένη.

Είναι ώρα να γίνει ένα αποφασιστικό βήμα πραγματικού εκπαιδευτικού εκσυγχρονισμού. Αυτή είναι η δέσμευση της Ν.Δ. και του προέδρου της Κυριάκου Μητσοτάκη, μα πάνω απ’ όλα είναι μια επείγουσα αναγκαιότητα και προϋπόθεση εξόδου από την κρίση.

* Ο κ. Λευτέρης Αυγενάκης είναι γραμματέας Πολιτικής Επιτροπής της Ν.Δ. και βουλευτής Ηρακλείου.

Σχόλια