Απόψεις

Προσέγγιση της Cosco σε ξενοδόχους για δημιουργία 4 μονάδων στον Πειραιά

«Το λιμάνι με την ταχύτερη ανάπτυξη παγκοσμίως είναι ο Πειραιάς», γράφει η “Die Zeit”, σημειώνοντας ότι το 2019 θα αποτελεί το μεγαλύτερο της Μεσογείου, όπως και ότι - αν συνεχιστεί αυτός ο ρυθμός - θα εκτοπίσει το Αμβούργο από την τρίτη θέση στην Ευρώπη. Η ταχύτατη ανάπτυξη με σύγχρονες προδιαγραφές του λιμανιού στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων και του κλάδου της κρουαζιέρας είναι η επιλογή της Κίνας για να καταστήσει το λιμάνι σε σημαντικό κόμβο στον νέο δρόμο του μεταξιού προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Γράφει ο Γεώργιος Βασιλάκης*

Στον απόηχο των παραπάνω βλέπουμε την εταιρεία Cosco να κάνει μια σειρά επιχειρηματικές κινήσεις. Η εταιρεία λοιπόν Cosco έχει σειρά επαφών με μεγάλους ελληνικούς και ξένους ξενοδοχειακούς ομίλους, τις οποίες πραγματοποιεί αυτό το διάστημα η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, στο πλαίσιο της διαδικασίας ανάπτυξης τεσσάρων ξενοδοχειακών μονάδων που περιλαμβάνονται στα πλάνα των επενδύσεων της Cosco.

Σύμφωνα με άριστα ενημερωμένες πηγές, έχουν γίνει συναντήσεις με στελέχη των Accor, Hilton Worldwide, Marriott International και ένα γαλλικό fund που ενδιαφέρεται για την επένδυση.

Επίσης, έχουν γίνει συζητήσεις με μεγάλους ελληνικούς ομίλους, μεταξύ των οποίων αναφέρονται τόσο η Λάμψα όσο και η Grecotel, ενώ έχει κλειστεί ραντεβού και με μεγάλο αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο, που έχει τοποθετηθεί αποφασιστικά στον ελληνικό ξενοδοχειακό χάρτη και στην Αθήνα. Επιπλέον συναντήσεις έχουν γίνει και με την Bluehouse Capital και άλλους ομίλους που τοποθετούνται και σε εμπορικά κέντρα.

Η εταιρεία Cosco έχει σειρά επαφών με μεγάλους ελληνικούς και ξένους ξενοδοχειακούς ομίλους, τις οποίες πραγματοποιεί αυτό το διάστημα η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, στο πλαίσιο της διαδικασίας ανάπτυξης τεσσάρων ξενοδοχειακών μονάδων που περιλαμβάνονται στα πλάνα των επενδύσεων της Cosco

Η διαδικασία, σύμφωνα με κύκλους της Cosco, αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες, και οι υπογραφές σε μνημόνιο αλληλοκατανόησης για το πρώτο ή τα πρώτα από τα τέσσερα ξενοδοχεία να έχουν μπει έως τα τέλη του έτους. Προϋπόθεση είναι η έγκριση του master plan που έχει καταθέσει η εισηγμένη από τις αρμόδιες ελληνικές Αρχές, καθώς οι εν λόγω επενδύσεις δεν περιλαμβάνονται στις υποχρεωτικές της σύμβασης παραχώρησης.

Αυτός, όμως, είναι και ο ένας από τους λόγους που η επιλογή δε θα γίνει με ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία, αφού αφορά ιδιωτικό έργο. Ο άλλος λόγος είναι ότι δεν προβλέπεται δημόσια ή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Πάντως, η έγκριση του master plan έχει ήδη καθυστερήσει για μια σειρά από αιτίες στις οποίες περιλαμβάνονται και οι αντιδράσεις συγκεκριμένων κλάδων στα κινεζικά σχέδια, μεταξύ των οποίων και στη ναυπηγοεπισκευή.

Τα σχέδια για την κατασκευή και λειτουργία τεσσάρων ξενοδοχείων εντός του λιμένα (τρία πέντε αστέρων και ένα τεσσάρων), αλλά και για εμπορικό κέντρο βασίστηκαν σε μελέτη που έγινε για λογαριασμό του ΟΛΠ από τη McKinsey, με στόχο την ανάδειξη του Πειραιά σε μητροπολιτικό κέντρο κρουαζιέρας.

Το ένα 5άστερο σχεδιάζεται να χωροθετηθεί στην περιοχή Πόρτο Λεόνε, δηλαδή στη νότια πλευρά του λιμανιού, εκεί όπου βρίσκεται και η προβλήτα κρουαζιερόπλοιων. Το δεύτερο ξενοδοχείο πέντε αστέρων τοποθετείται στη λεγόμενη “Παγόδα” στην ακτή Μιαούλη, με διατήρηση της σκεπής της που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα.

Τα άλλα δύο ξενοδοχεία, ένα τεσσάρων και ένα πέντε αστέρων, που είναι και πιθανότερο, σύμφωνα με πληροφορίες, να αναπτυχθούν πρώτα, σχεδιάζεται να γίνουν με μετατροπή των αποθηκών (“μικρή” και “μεγάλη”, που βρίσκονται δίπλα στις παλαιές διαμετακομιστικές αποθήκες σιτηρών) σε κατάλληλα για ξενοδοχεία κτήρια.

Παράλληλα, ο ΟΛΠ έχει δρομολογήσει τη διαδικασία και για την παραχώρηση χώρων της χερσαίας ζώνης του για την ανάπτυξη και τη λειτουργία τριών πολυτελών εστιατορίων.

Η διοίκηση του ΟΛΠ δίνει ιδιαίτερη σημασία στην ανάπτυξη αυτών των τουριστικών συγκροτημάτων, εκτιμώντας ότι έτσι θα προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον για να τονώσει και την κρουαζιέρα.

«Αυτές οι επενδύσεις εξυπηρετούν τον προσδιορισμένο ως στρατηγικό στόχο ανάδειξης του Πειραιά σε κορυφαίο προορισμό για τη homeport κρουαζιέρα στη Μεσόγειο, και επιδιώκεται η προσέλκυση πρόσθετων 580.000 homeport επιβατών, με περίπου 100.000 να προέρχονται από την Κίνα», εξηγούν πηγές της Cosco.

Η Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση και το master plan του λιμανιού είναι δύο σχέδια που πρέπει να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά. Αποτέλεσμα της ευόδωσης της προσπάθειας θα είναι η καλύτερη εικόνα του λιμανιού με υποδομές πολυτελείας, που δε θα θυμίζουν σε τίποτε το τι υπήρχε πριν στους χώρους αυτούς.

* Ο κ. Γεώργιος Βασιλάκης είναι οικονομολόγος-φοροτεχνικός.

Σχόλια