Απόψεις

Η πρόοδος των έργων στο νησί μας Ιούνιο και Ιούλιο 2018

Σημαντική είναι η εξέλιξη της πορείας των μεγάλων έργων που δρομολογούνται και υλοποιούνται στην Κρήτη, παρά τη δημοσιονομική στενότητα και τις οικονομικές δυσχέρειες της χώρας.

Αλλεπάλληλες υπήρξαν οι επισκέψεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών το τελευταίο διάστημα στο νησί μας, που καταδεικνύουν την πολιτική βούληση και αποφασιστικότητα να προωθηθούν τα έργα που δικαιούται ο τόπος μας, ο οποίος ήταν παραμελημένος εδώ και πολλές δεκαετίες από τις κυβερνήσεις του παρελθόντος.

Γράφει η Χρυσάνθη Καμπουράκη*

Τώρα μια συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί σε φορείς και πολίτες, καθώς προχωρούν οι διαδικασίες κατασκευής των έργων. Σημαντικές, ακριβείς λεπτομέρειες για την πορεία τους μας δίνουν οι έγκριτοι δημοσιογράφοι της εφημερίδας “Νέας Κρήτης”, που ακούραστα και αντικειμενικά παρακολουθούν την πρόοδο αυτών των έργων.

Αρχικά, η ανακατασκευή του πολύπαθου γιοφυριού της Άρτας, του ΒΟΑΚ, μήκους περίπου 300 χιλ. (κάποια τμήματα παραδόθηκαν πρόσφατα) και κόστους 1,8 δισ. ευρώ, προχωρά με συγκεκριμένο πλάνο και χρονοδιαγράμματα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (ΥΥΜ), ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος με δύο λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα ασφαλείας.

Θα έχουν ολοκληρωθεί σε 4 χρόνια τα 3 τμήματά του, με τρεις διαγωνισμούς και διαφορετική μορφή χρηματοδότησης: πρώτον Χανίων-Χερσονήσου 199 χιλ. και 36 χιλ. επεκτάσεις και συνδέσεις και ανισοεπίπεδο κόμβο 9,3 χιλ., με σύμβαση παραχώρησης, δεύτερον Χερσονήσου-Νεάπολης 22,5 χιλ. και ανισοεπίπεδο κόμβο 13,2 χιλ. με συνεργασία Δημοσίου και Ιδιωτών (ΣΔΙΤ) και τρίτον Νεάπολης-Αγίου Νικολάου 14 χιλ. ως δημόσιο έργο.

Η ανακατασκευή του πολύπαθου γιοφυριού της Άρτας, του ΒΟΑΚ, μήκους περίπου 300 χιλ. (κάποια τμήματα παραδόθηκαν πρόσφατα) και κόστους 1,8 δισ. ευρώ, προχωρά με συγκεκριμένο πλάνο και χρονοδιαγράμματα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (ΥΥΜ), ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος με δύο λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα ασφαλείας

Για τα τμήματα Χανίων-Καστελίου Κισσάμου και Αγίου Νικολάου-Σητείας το υπουργείο θα προωθήσει τη δημοπράτηση της στρατηγικής μελέτης. Έμπρακτα βήματα υλοποίησης του έργου είναι η ανάρτηση, κατά τα μέσα Ιουνίου, της υπουργικής απόφασης προκήρυξης των διαγωνισμών στη “Διαύγεια” και στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακολουθούν οι διαγωνισμοί αρχές Αυγούστου, προσφορές, προσωρινός ανάδοχος, οριστικός σχεδιασμός και υπογραφή της σύμβασης έως Ιούνιο 2019.

Η αντιπολίτευση, πιστή στα δυσοίωνα σενάρια, μιλά με θράσος για «καθυστερήσεις», ενώ αυτή ως κυβερνήσεις του παρελθόντος, με τόσα κοινοτικά προγράμματα χρηματοδότησης και την εποχή των “παχιών αγελάδων”, έπρεπε να τα έχει υλοποιήσει δεκαετίες πριν και με τις εγκληματικές παραλείψεις της έχουν πληρώσει βαρύ φόρο αίματος εκατοντάδες συνάνθρωποί μας, λόγω επικινδυνότητας του ΒΟΑΚ.

Άμεση παρέμβαση ωστόσο τέθηκε σε προτεραιότητα, στον κόμβο Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας, περίπου 4 χιλ. επί του ΒΟΑΚ, αίτημα πάρα πολλών ετών, για να αποκτήσουν οι δύο τουριστικοί οικισμοί ασφαλή πρόσβαση και οδική ασφάλεια, για να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα στα επικίνδυνα αυτά σημεία.

Έγινε το άνοιγμα των προσφορών 8 εταιρειών, 6 από την Κρήτη, από όπου και ο προσωρινός ανάδοχος, και μετά τη δημοπράτησή του μπαίνει στον δρόμο της υλοποίησης. Το κόστος 5 εκατ. χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όπως αναρτήθηκε η απόφαση στη “Διαύγεια” από το ΥΥΜ και έχει προθεσμία ολοκλήρωσης 365 ημέρες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.

Ο υπουργός Αλέξης Σπίρτζης προανήγγειλε και την άμεση δημοπράτηση του επικίνδυνου κόμβου στο Πολυτεχνείο Χανίων. Παράλληλα εξασφαλίστηκαν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση από το υπουργείο επιπλέον άλλα 25 εκατ. ευρώ, για έργα άμεσης βελτίωσης των οδικών υποδομών.

Ταυτόχρονα προχωρά η κατασκευή του κάθετου οδικού άξονα Αγίας Βαρβάρας-Μεσαράς, όπου αυτοψία έκανε πρόσφατα ο ίδιος ο υπουργός, ο οποίος προωθείται με εθνικούς πόρους 40 εκατ. ευρώ, διότι είχε απενταχθεί από το ΕΣΠΑ μετά από μια 15ετία που παρέμενε ημιτελής. Η περάτωσή του έχει οριστεί στις 31/3/2019 για να μην αναγκαστεί να επιστρέψει η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή 80 εκατ. ευρώ.

Ένα άλλο έργο πνοής για την Κρήτη, αναπτυξιακό για τη στήριξη ιδιαίτερα του τουρισμού, θεωρείται το νέο διεθνές, υπερσύγχρονο αεροδρόμιο Καστελίου Ηρακλείου, για το οποίο τα βήματα προχωρούν ικανοποιητικά, παρά τον πόλεμο που δέχεται, οι κατασκευαστικές εργασίες του θα αρχίσουν το φθινόπωρο και θα ολοκληρωθεί σε μια εξαετία.

Προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχθεί από το 2017 η ελληνο-ινδική κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR και κατόπιν διαγωνισμού επιλέχτηκε ως ανεξάρτητος μηχανικός επίβλεψης της κατασκευής του η διεθνής εταιρεία, αμερικανικών συμφερόντων, Hill Ihternational. Μετά τη γνωμοδότηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος σχετικά με την επικαιροποιημένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τη συμβασιοποίηση του έργου, θα ανακηρυχθεί ο οριστικός ανάδοχος και θα αποσταλεί η σύμβαση παραχώρησης στο Ελεγκτικό Συνέδριο και τέλος θα κυρωθεί από την ελληνική Βουλή στις αρχές του φθινοπώρου 2018.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε τη σύμβαση παραχώρησης και το σχέδιο χρονοδιαγραμμάτων του ΥΥΜ και αναμένεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η χρηματοδότηση του ελληνικού Δημοσίου για τη συμμετοχή του στο κόστος του έργου.

Από την άλλη πλευρά αναλαμβάνονται σημαντικές στρατηγικές πρωτοβουλίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ενεργειακή αναβάθμιση του νησιού μας, μέσα από 5 μεγάλα επενδυτικά σχέδια υποθαλάσσιας μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, κόστους πολλών δισ. ευρώ.

Τα δύο πρώτα κομβικά σχέδια αφορούν τη μικρή και τη μεγάλη ηλεκτρική υποβρύχια, καλωδιακή διασύνδεση της Κρήτης με Πελοπόννησο και Αττική αντίστοιχα, που θα ολοκληρωθούν το 2020 και θα διασφαλίσουν την ηλεκτρική επάρκεια του νησιού, αφού το 2020 θα αρχίσουν να υπολειτουργούν ή να κλείνουν οι συμβατικές μονάδες των ρυπογόνων εργοστασίων της ΔΕΗ στην Κρήτη.

Το μεγάλο καλώδιο, το μεγαλύτερο στον κόσμο, μήκους 176 χλμ., μετά το ναυάγιο των διαπραγματεύσεων ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξίας EuroAsia Interconnector, για την ένταξή του στο διακρατικό έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου και Ισραήλ, ανατέθηκε ως επείγον από τη ΡΑΕ απευθείας στον ΑΔΜΗΕ, ενημερώνοντας και την Κομισιόν, με πρόβλεψη για ΣΔΙΤ.

Για το μικρό καλώδιο υποβρύχιας ηλεκτρικής διασύνδεσης Χανίων-Πελοποννήσου ολοκληρώθηκε ο διεθνής διαγωνισμός και φορέας υλοποίησης του έργου είναι ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφορών Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε. Τα άλλα 3 σχέδια για το 2020-2022 αφορούν στα μεγάλα διακρατικά πρότζεκτ μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μέσω υποθαλάσσιων καλωδίων, που θα συνδέσουν ενεργειακά την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ, μετατρέποντας την Κρήτη σε ενεργειακό κόμβο, γέφυρα ενεργειακής σύνδεσης Ευρώπης και Μέσης Ανατολής.

Επιπρόσθετα ενδιαφέρον παρουσιάζει η δρομολόγηση επιτέλους της ανέγερσης του νέου Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου και Ανατολικής Κρήτης, το οποίο βρίσκεται σε αναμονή από το 2002.

Μετά δηλαδή από δεκαετίες αδράνειας και αναβλητικότητας ως κυβερνώντες, εμφανίζονται τώρα ως αντιπολίτευση αυστηροί επικριτές και με υποκριτικό ενδιαφέρον, ενώ στην πραγματικότητα εύχονται να ναυαγήσουν όλα αυτά τα έργα για να μπορέσουν πιο εύκολα να ανακαταλάβουν την εξουσία.

Το έργο λοιπόν ανέλαβε το υπουργείο Υποδομών και εκδόθηκε υπουργική απόφαση, χαρακτηρίζοντάς το «επείγον», για να αποκτήσει η περιοχή μας σύντομα ένα αξιοπρεπές Δικαστικό Μέγαρο και όχι να φιλοξενείται τόσα χρόνια σε «ετοιμόρροπα ή νοικιασμένα κτήρια».

Αποφασίστηκε η ανάθεσή του στη Γενική Γραμματεία Υποδομών του ΥΥΜ, αναθέτουσα Αρχή είναι η Διεύθυνση Κτηριακών Υποδομών του υπουργείου και αναμένεται να ανακοινωθεί η σχετική δημοπρασία, καθώς δεν αποτελεί εμπόδιο το έγγραφο της Εφορίας Αρχαιοτήτων ότι η ενδεχόμενη ανεύρεση αρχαιολογικών ευρημάτων θα ανέβαζε το κόστος, το οποίο έβρισκαν ως πρόφαση μη προώθησης του έργου οι προηγούμενες κυβερνήσεις.

Τέλος, να προσθέσουμε ότι παραχωρείται η χερσαία ζώνη του λιμανιού στον Δήμο Ηρακλείου, δέσμευση του πρωθυπουργού από την επίσκεψή του στο Ηράκλειο στις 20/12/2016, και εντείνονται οι διεργασίες και τα θεσμικά βήματα ολοκλήρωσης του πάγιου και χρόνιου αυτού αιτήματος.

Επίσης παραχωρούνται 53 στρέμματα του στρατοπέδου Μαρκόπουλου από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας στον Δήμο Χανίων, σταθερό αίτημα από το 1952, για δόμηση κτηρίων κοινωφελούς χρήσης στα 8 στρέμματα, πολιτιστικών, αθλητικών κέντρων, βρεφονηπιακού σταθμού, χώρου συναθροίσεων, εκδηλώσεων, εστίασης, στάθμευσης και διοίκησης. Η μετεγκατάσταση στο στρατόπεδο Ραυτοπούλου Αγιάς, κόστους 1 εκατ. ευρώ, θα επιβαρύνει το Δημόσιο.

Τα Χανιά, εξάλλου, όπως και το Ηράκλειο αξιοποιούν επιπρόσθετα τη χρυσή ευκαιρία ένταξης στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα “ΦιλόΔημος” του υπουργείου Εσωτερικών και Οικονομίας, για αναγκαία έργα ύδρευσης και αποχέτευσης σε διάφορες περιοχές, με θετικές συνέπειες για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και την προστασία της υγείας τους.

Όλα αυτά τα έργα, συμπερασματικά, δεν είναι εξαγγελίες και υποσχέσεις εμπαιγμού του κρητικού λαού, αλλά βρίσκονται σε ώριμο στάδιο υλοποίησης, χάρη στο όραμα και το στρατηγικό σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης, που τολμά, παρά τον “πόλεμο” που αντιμετωπίζει και εν καιρώ αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας, να αναβαθμίσει μέσα από τα μεγάλα έργα το επίπεδο ζωής και τον ρόλο της Κρήτης και ολόκληρης της Ελλάδας, εξυπηρετώντας τον κεντρικό κυβερνητικό σχεδιασμό της γενικότερης παραγωγικής ανασυγκρότησης και δίκαιης ανάπτυξης, με κομβικό υπόδειγμα την Κρήτη.

* Η Χρυσάνθη Καμπουράκη είναι μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου και διαμερισματική σύμβουλος του Δήμου.

Σχόλια