Απόψεις

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

«Η οικονομική κρίση αλλοίωσε τους χριστιανούς»

Κατά καιρούς έχει διατυπωθεί πως ο σημερινός άνθρωπος έχει απομακρυνθεί από την Εκκλησία και τον Θεό. Επίσης, όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναφέρονται στον χριστιανικό λόγο, χαρακτηρίζοντάς τον ως αναχρονιστικό και πεπαλαιωμένο, που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες του πιστού.

Η “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με έναν από τους μεγαλύτερους ακαδημαϊκούς-θεολόγους της Ευρώπης, τον George Martin, o οποίος με προθυμία αποδέχτηκε την επιθυμία μας για την παραχώρηση συνέντευξης. Η “Νέα Κρήτη” έθεσε στον καθηγητή του Πανεπιστημίου Βέρνης καίρια ζητήματα με κοινωνικές προεκτάσεις. Η οικονομική κρίση, η αθεΐα αλλά και η ομοφυλοφιλία βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνέντευξης.

Συνέντευξη στον Νίκο Κοσμαδάκη

Αξιοσημείωτη ήταν η απάντηση του George Martin στο ερώτημα που αφορούσε στην ομοφυλοφιλία, ο οποίος ξεκαθάρισε πως οι ερωτικές και σεξουαλικές συνευρέσεις ατόμων του ίδιου φύλου είναι ένα ζήτημα ταμπού μόνο για τις ορθόδοξες Εκκλησίες της Ευρώπης, πράγμα που δε συμβαίνει το ίδιο με τις υπόλοιπες χριστιανικές Εκκλησίες. Η συνέντευξη που παραχώρησε είναι αποκαλυπτική.

* Πιστεύετε πως ο λόγος της χριστιανικής θρησκείας είναι πειστικός στις μέρες μας;

«Ναι, ο λόγος μπορεί να είναι πειστικός αν ο χριστιανός μιλάει στα θεμέλια της αγάπης του με τον Θεό και με όλους τους συνανθρώπους, αλλά και στα θεμέλια της Αγίας Γραφής, ερμηνευόμενης στην καθημερινή ζωή, και αν ο ομιλητής δεν περιορίζεται στους λόγους, αλλά εφαρμόζει τη βούληση του Θεού, ακολουθώντας τις εντολές του Χριστού στη ζωή του. Μη πειστικοί είναι όσοι διατάσσουν ή συμβουλεύουν άλλους χωρίς να απολογούνται για τις δικές τους παραβάσεις και παραλείψεις. Έτσι είναι δύσκολο να είναι πειστικός ο λόγος του χριστιανού».

* Η οικονομική κρίση πιστεύετε πως αλλοίωσε τον χριστιανό;

«Αλλοίωσε τον χριστιανό στις χώρες με προφανή οικονομική κρίση, όπως η Ελλάδα: Πολλοί χριστιανοί συνειδητοποίησαν τις ανάγκες των άλλων και μοιράστηκαν τα αγαθά με άλλους.

Η οικονομική κρίση δεν αλλοίωσε πολύ τον χριστιανό στις εύπορες χώρες. Εκεί χριστιανοί έχουν συνήθως την τάση να περιορίσουν την ενσυναίσθησή τους στην προσευχή και κάποια οικονομική βοήθεια».

«Σε πολλές προτεσταντικές Εκκλησίες υπάρχουν λειτουργίες για την ευλογία των ομοφυλόφιλων ζευγαριών. Αντίθετα, όμως, στην Ελλάδα η ομοφυλοφιλία θεωρείται σε μεγάλο βαθμό ως μη φυσική, μη κανονική, και μεταξύ των ορθόδοξων χριστιανών θεωρείται αμαρτία. Γι’ αυτόν τον λόγο πρέπει η ορθόδοξη ηθική θεολογία στην Ελλάδα να επαναπροσδιορίσει θετικά τη θέση της απέναντι στους ομοφυλοφίλους»

* Η ομοφυλοφιλία είναι ένα θέμα-ταμπού στην Εκκλησία. Μήπως πρέπει η Εκκλησία να επαναπροσδιορίσει τη στάση της σε κοινωνικά ζητήματα, όπως εκείνο της ομοφυλοφιλίας;

«Η ομοφυλοφιλία είναι ένα θέμα-ταμπού μόνο στις παραδοσιακές ορθόδοξες Εκκλησίες της Ευρώπης. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία στην Αμερική, στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και στις προτεσταντικές Εκκλησίες έχουμε έναν ανοιχτό διάλογο για το θέμα, επειδή αρκετοί χριστιανοί ομοφυλόφιλοι, γκέι και λεσβίες έκαναν το coming out των στις Εκκλησίες τους και βρήκαν τρόπους αναγνωρισμένους να ζήσουν δημοσίως τη διαφορετικότητά τους στη μέση της εκκλησίας. Σε πολλές προτεσταντικές Εκκλησίες υπάρχουν λειτουργίες για την ευλογία των ομοφυλόφιλων ζευγαριών. Αντίθετα, όμως, στην Ελλάδα η ομοφυλοφιλία θεωρείται σε μεγάλο βαθμό ως μη φυσική, μη κανονική, και μεταξύ των ορθόδοξων χριστιανών θεωρείται αμαρτία. Γι’ αυτόν τον λόγο πρέπει η ορθόδοξη ηθική θεολογία στην Ελλάδα να επαναπροσδιορίσει θετικά τη θέση της απέναντι στους ομοφυλοφίλους. Στην ιστορία της ηθικής Χριστιανικής, ηθικές οδηγίες άλλαζαν διαρκώς.

Προσωπικά η θεολογική γνώμη μου για την ομοφυλοφιλία έχει ως εξής: Δεν είναι πλασμένοι όλοι οι άνθρωποι με φυσική διάθεση για ετεροφυλοφιλικές σχέσεις. Για τη μεγάλη πλειοψηφία, αυτή η προτίμηση είναι φυσική, για μια μειοψηφία η επιθυμία για ομοφυλοφιλικές σχέσεις είναι φυσική, και για μια ακόμα μικρότερη μειοψηφία ολοκληρωτική σεξουαλική εγκράτεια είναι κατά τη φύση της. Όλες αυτές οι διαφορετικές αντιλήψεις στις σεξουαλικές σχέσεις είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης και είναι δώρα του Θεού, χαρίσματα. Πρέπει να είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτά τα διαφορετικά χαρίσματα, αντί να κρίνουμε αρνητικά τον γάμο ή τις σχέσεις ομοφυλοφίλων ή να είμαστε ενάντια του σεξουαλικού ασκητισμού».

Ο θεολόγος George Martin

* Ο σωστός χριστιανός είναι εκείνος που νηστεύει και προσεύχεται;

«Ναι, ο σωστός χριστιανός είναι εκείνος που νηστεύει και που τηρεί τους κανόνες της Εκκλησίας του. Η νηστεία είναι υγεία για το σώμα και για την ψυχή, εάν πραγματοποιείται με καλή προαίρεση και με μέτρο. Η προσευχή είναι απαραίτητη για έναν χριστιανό, για να μείνει ζωντανός πνευματικά, όπως η αναπνοή είναι απαραίτητη για να επιζήσει φυσικά.

Κάποιος που νηστεύει και προσεύχεται δημοσίως μπορεί να είναι υποκριτής και φορμαλιστής. Ο Ιησούς μάς συμβουλεύει να προσευχηθούμε και να νηστέψουμε στα κρυφά (Ματ. 6:5-6.16-18)».

* Φοβάστε την αθεΐα ως ένα κίνημα που αποκτά περισσότερους οπαδούς στις μέρες μας;

«Γιατί; Με τον Νίκο Καζαντζάκη λέω: “Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφτερος”. Για τη σχέση μου με τον Θεό αυτά τα λόγια είναι προσωπικό σύνθημα και κατευθυντήρια γραμμή. Δεν ελπίζω τίποτα στην επίγεια αυτή ζωή, ούτε στην ανάπτυξη της Εκκλησίας του Χριστού. Ο αριθμός των χριστιανών ακολουθώντας τον Χριστό θα μειωθεί ακόμη περαιτέρω. Και λοιπόν; Μια ποσοτική προσέγγιση προς τη σημασία μιας θρησκείας είναι παραπλανητική, καθώς βασίζεται στην οικονομική κοσμοθεωρία».

* Τι πρέπει να κάνει σήμερα ο άνθρωπος ώστε να βάλει σε νέα θεμέλια τη σχέση του με τον Θεό;

«Δεν μπορώ να σας πω τι θα κάνετε εσείς ή ο αναγνώστης της συνέντευξης αυτής. Θα έπρεπε να σας γνωρίζω προσωπικά. Θα έπρεπε να γνωρίζω τα παλιά θρησκευτικά θεμέλιά σας, εάν είναι τώρα πεπαλαιωμένα και δε σας κάνουν πια.

Γενικά θα συνιστούσα στους ελληνικούς ορθόδοξους χριστιανούς: Τολμάτε να ψάξετε νέα θεμέλια στη σχέση σας με τον Θεό! Διαμορφώστε μια προσωπική σχέση με τον Θεό στην καθημερινότητά σας. Προσεύχεστε στον Θεό για να τον βρείτε στη δουλειά σας, στη φύση, στη μουσική, στις καλές τέχνες, στον αθλητισμό, στη σχέση με τον αγαπημένο ή την αγαπημένη σας.

Και κοιτάζετε ξανά τα παλιά θρησκευτικά θεμέλια από τα παιδικά σας χρόνια: Ανακαλύψτε νέες απόψεις της όμορφης λειτουργίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Βρείτε ιερείς και χριστιανούς λαϊκούς που δέχονται, καταλαβαίνουν και ενθαρρύνουν εσάς όπως είστε, για να δοκιμάσετε τα αληθινά θεμέλια της Χριστιανικής θρησκείας: τη χωρίς αγάπη του Θεού για κάθε άνθρωπο».

Σχόλια