default-image

Δημιουργώντας κουλτούρα επιχειρηματικής συνεργασίας

Απόψεις
Δημιουργώντας κουλτούρα επιχειρηματικής συνεργασίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το "Παγκρήτιο forum προώθησης κρητικών προϊόντων στα κρητικά ξενοδοχεία και τα Δίκτυα Διανομής" ξεκίνησε ως πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, σε μια προσπάθεια σταδιακής επανένωσης της τοπικής παραγωγής με την κατανάλωση στα κρητικά ξενοδοχεία, και μετά από τέσσερα χρόνια αποτελεί πλέον θεσμό για όλη την Κρήτη.

Του Θωμά Φορτετσανάκη *

Το εγχείρημα βρήκε αμέσως τη στήριξη των υπόλοιπων Επιμελητηρίων του νησιού, καθώς επίσης της Περιφέρειας, των Ενώσεων Ξενοδοχείων και πολλών άλλων φορέων και παραμένει μια πρωτοποριακή προσπάθεια σε πανελλήνιο επίπεδο.

Οι συνεργασίες παραγωγών και ξενοδόχων αυξάνονται χρόνο με το χρόνο, καθώς γίνεται κατανοητό ότι η τοπική παραγωγή των παραδοσιακών κρητικών προϊόντων, με τα μοναδικά γευσιγνωστικά χαρακτηριστικά και τις συνταγές της απλότητας, θα πρέπει με κάθε τρόπο να βρουν το δρόμο τους προς τα τοπικά ξενοδοχεία.

Φυσικά, κανείς δε ζει σ' ένα ουτοπικό κόσμο για να πιστέψει πως το μοντέλο του μαζικού τουρισμού που κυριαρχεί στην Κρήτη σήμερα και βασίζεται στις ανταγωνιστικές τιμές προσέλκυσης πελατών θ' αλλάξει σε ένα βράδυ, ώστε ν' αντικαταστήσει τα εισαγόμενα προϊόντα με ντόπια.

Η προσπάθεια του Παγκρήτιου Φόρουμ είναι κυρίως παιδευτική. Αυτός είναι και ρόλος του επιμελητηριακού θεσμού, να δημιουργεί, δηλαδή, τις συνθήκες υπό τις οποίες λειτουργεί εύρυθμα η τοπική αγορά, να διαμορφώνει την κουλτούρα συναλλαγών που επιτρέπει τη μέγιστη οικονομική ανάπτυξη.

Στο Επιμελητήριο Ηρακλείου είναι σταθερή η πεποίθησή μας πως η οικονομική ανάπτυξη βασίζεται στη διαμόρφωση του ευρύτερου οικονομικού πλαισίου, στη δημιουργία, δηλαδή, μιας πυραμίδας που στη βάση της βρίσκεται ο πρωτογενής και ο τριτογενής τομέας και στην κορυφή της η υπόλοιπη επιχειρηματική δημιουργία.

Κάθε δράση ανάπτυξης και σύζευξης αυτών των τομέων μεταφράζεται σε οικονομική ευρωστία και επακόλουθη ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων - μελών μας. Αντίθετα, η αποτυχία των δύο τομέων αποφέρει συρρίκνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Θυμάμαι την αγωνία μας όταν ξεκίνησε αυτή η δράση στο Επιμελητήριο Ηρακλείου, να πραγματοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα ραντεβού για να γίνει ανταλλαγή εμπειριών από τους παραγωγούς και τους καταναλωτές των κρητικών προϊόντων.

Ήταν χαρακτηριστική η απογοήτευση πολλών παραγωγών, οι οποίοι, είτε επειδή δε διέθεταν ανταγωνιστικές τιμές, είτε επειδή τα προϊόντα δεν πληρούσαν διαδικαστικά στάνταρντ, δεν μπόρεσαν να πραγματοποιήσουν συμφωνίες με τα ξενοδοχεία. Όλα αυτά τα προβλήματα ξεπερνιούνται σταδιακά.

Στα τέσσερα αυτά χρόνια πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 20.000 επιχειρηματικές συναντήσεις, στις οποίες έγινε ανταλλαγή απόψεις, έκλεισαν επικερδείς συμφωνίες και εστάλησαν εκατέρωθεν μηνύματα.

Η πλειονότητα των επιχειρηματιών συμμετέχουν επαναλαμβανόμενα στις συναντήσεις και μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι σήμερα υπάρχουν αρκετά ξενοδοχεία που χρησιμοποιούν πλέον σε μεγάλο βαθμό κρητικά προϊόντα στην κουζίνα τους.

Σταδιακά διαμορφώνεται μια κουλτούρα συνεργασίας, μέσα από την οποία γίνονται εκατέρωθεν κατανοητές οι ιδιαιτερότητες κάθε προϊόντος και οι απαιτούμενες προδιαγραφές, προκειμένου το προϊόν αυτό να καταλήξει στο πιάτο των τουριστών. Με βάση αυτές τις προδιαγραφές, οι παραγωγοί μαθαίνουν τι ζητάει η ξενοδοχειακή αγορά, σε ποιες ποσότητες και πότε, με στόχο τον ισοσκελισμό προσφοράς και ζήτησης.

Φυσικά, δεν είναι όλα τα προϊόντα κατάλληλα για τα ξενοδοχεία, όπως δεν είναι όλα τα ξενοδοχεία κατάλληλα για ν' απορροφήσουν τα κρητικά προϊόντα.

Και εδώ το Παγκρήτιο Φόρουμ διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, καθώς στόχος του είναι, μεταξύ άλλων, ν' αναδείξει τα σημεία που πρέπει να ξεπεραστούν για να γίνουν συμφωνίες.

Ο πρωταρχικός στόχος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου ήταν και είναι να φέρει στο τραπέζι των καταναλωτών τ' αγαθά της τοπικής παραγωγής. Τα υπόλοιπα είναι αντικείμενο της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας, η οποία βρίσκει το δρόμο και αναδεικνύει πάντα τις καλύτερες λύσεις που μεταφράζονται σε συμφωνίες και οδηγούν στην οικονομική ανάπτυξη.

Είμαστε πραγματικά υπερήφανοι που μια δράση την οποία σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε από την αρχή, βρήκε το δρόμο της, έλυσε τα νηπιακά της προβλήματα και αποτελεί πλέον θεσμό για την Κρήτη.

Θεωρώ πως τέτοιες προσπάθειες δικαιώνουν την ανάγκη ύπαρξης του επιμελητηριακού θεσμού, που βάλλεται ακατάπαυστα τα τελευταία χρόνια και προσπαθεί να βρει τη θέση που πραγματικά του αξίζει, σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα.

Ταυτόχρονα, μας δείχνουν το δρόμο που πρέπει ν' ακολουθήσουμε για ένα πραγματικά ανταποδοτικό προς τα μέλη του Επιμελητήριο, που υπηρετεί τους επιχειρηματίες - μέλη του και τον τόπο μας.

* Ο Θωμάς Φορτετσανάκης είναι στέλεχος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News