default-image

Αντιδράσεις και αποκαλύψεις για τον Ρίχτερ

Απόψεις
Αντιδράσεις και αποκαλύψεις για τον Ρίχτερ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα όσα αποκαλύφθηκαν στην εκπομπή "ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ" της "ΚΡΗΤΗ TV" την Παρασκευή, παρόντος του επίτιμου αρχηγού ΓΕΕΘΑ Μανούσου Παραγιουδάκη, και μετά την ατυχή παρέμβαση του εισηγητή για τη βράβευση του Γερμανού ιστορικού Ρίχτερ, του επίκουρου καθηγητή στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης Ανδρέα Στεργίου στην ίδια εκπομπή, γεννούν πλέον αλυσιδωτές αντιδράσεις.

Του Γιώργου Σαχίνη

Για ατυχή επιλογή του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης, φωτογραφίζοντας ταυτόχρονα τον εισηγητή της πρότασης Ανδρέα Στεργίου, κάνει λόγω με δημόσια παρέμβασή της η αναπληρώτρια πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Ελένη Παπαδάκη. Η αναπληρώτρια πρύτανης επισημαίνει ότι «η συγκεκριμένη επιλογή δημιουργεί μόνο προβλήματα και σίγουρα δεν έχει την ευρύτερη κοινωνική αποδοχή ο συγκεκριμένος επιστήμονας, τουλάχιστον για την κοινωνία της Κρήτης, καθώς θίγει την ιστορία της. Το πανεπιστήμιο δεν είναι αποκομμένο από την κοινωνία της Κρήτης και την ιστορία της».

Η δήλωση αυτή, που τιμά την αναπληρώτρια του πρύτανη και που αποδεικνύει ότι οι πρυτανικές Αρχές, λαμβάνοντας το μήνυμα των καθολικών αντιδράσεων της κοινωνίας της Κρήτης, αδειάζουν την εν κρυπτώ τελετή αναγόρευσης του Ρίχτερ, γεννάει πλέον νέα δεδομένα και ερωτήματα για την υπόθεση. Μετά τη γενναία παραδοχή της αναπληρώτριας του πρύτανη για το ολίσθημα, με τη σημείωση ότι στην κρυφή τελετή αναγόρευσης του Ρίχτερ κανείς από τις πρυτανικές Αρχές δε μετείχε, το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι τι θα πράξει άμεσα το Πανεπιστήμιο για το θέμα, ώστε έμπρακτα η κοινωνία να αντιληφθεί ότι η ηθική τάξη αποκαθίσταται; Πολύ περισσότερο το ίδιο το Τμήμα Πολιτικών Επιστημών δε θα πρέπει άμεσα να συνεδριάσει και πρώτιστα να ακυρώσει την τελετή αναγόρευσης του κ. Ρίχτερ σε επίτιμο διδάκτορά του; Πλέον υπάρχει απόλυτο θέμα ουσίας, αφού και η Πρυτανεία και μέλη του τμήματος αδειάζουν το όλο εγχείρημα, από ποιους έχει αναγορευτεί επίτιμος διδάκτορας ο κ. Ρίχτερ.

Συνεχίζονται την ίδια ώρα οι αντιδράσεις και στην πανεπιστημιακή κοινότητα, μετά την αποκάλυψη της "Ν.Κ." ότι κρυφίως και κάτω από συνθήκες απόλυτης μυστικοπάθειας, που θύμιζαν μυστικιστικό τάγμα, το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης, παρούσης της προέδρου του και του προτείνοντος επίκουρου καθηγητή και άλλοτε διδακτορικού φοιτητή του κ. Ρίχτερ, το μεσημέρι της Πέμπτης αναγόρευσε τελικά το Γερμανό καθηγητή και συγγραφέα, Heinz Richter, υλοποιώντας την απόφασή του που αναβλήθηκε, όπως αποδείχθηκε, προσωρινά την Τετάρτη λόγω της αντίδρασης πολιτών του Ρεθύμνου. Αίσθηση προκάλεσε και ο απαξιωτικός τόνος του κ. Στεργίου απευθυνόμενος στον επίτιμο αρχηγό ΓΕΕΘΑ Μανούσο Παραγιουδάκη στα πλαίσια της εκπομπής "ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ" της "ΚΡΗΤΗ TV" την Παρασκευή, επειδή ο άλλοτε αρχηγός του Στρατεύματος με ανοιχτή δημόσια επιστολή του είχε ζητήσει από τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης να επανεξετάσει την απόφαση αναγόρευσης του Ρίχτερ σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου.

Η τελετή

Ο καθηγητής Στεργίου αποκάλεσε υποκινητή των αντιδράσεων (!) τον επίτιμο αρχηγό ΓΕΕΘΑ, αλλά όταν ο δημοσιογράφος στην ίδια εκπομπή ρώτησε τον κ. Στεργίου για την κρυφή τελετή αναγόρευσης του Ρίχτερ, η κοινή γνώμη άκουσε έναν ακαδημαϊκό δάσκαλο έκπληκτη να ψεύδεται. Ο κ. Στεργίου είπε ότι η τελετή ήταν ανοιχτή, όχι μυστική, ότι τα μέλη του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών είχαν ειδοποιηθεί όλα, ότι υπήρχε επίσημη ανακοίνωση και γνώση της τελετής. Όταν όμως πιέστηκε να πει ποιοι παρίσταντο και κυρίως πώς η τελετή έγινε με απουσία των πρυτανικών Αρχών, μίλησε για «έκτακτες περιστάσεις» (!), δηλώνοντας ότι, αν και παρών στην τελετή αναγόρευσης, αρμόδιοι για να πουν ποιοι ήταν παρόντες είναι ο κοσμήτορας της Σχολής και η πρόεδρος του Τμήματος.

Παρεμβάσεις

Στο μεταξύ, με γραπτή του παρέμβαση ένας από τους κορυφαίους ιστορικούς της Σύγχρονης Ελλάδας, άλλοτε καθηγητής στο Ρέθυμνο και σήμερα επισκέπτης καθηγητής στις σχολές του, αν και καθηγητής στο ΑΠΘ, ο Γιώργος Μαργαρίτης αλλά και ο Δημήτρης Φίλιας από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο παρεμβαίνουν καταλυτικά για το βιβλίο του κατά τ' άλλα "φιλέλληνα Ρίχτερ".

Ενώ οι υπεύθυνοι του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών υποστηρίζουν ότι o Ρίχτερ έκανε «επιστημονική έρευνα», για την οποία στην εκπομπή "ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ" της "ΚΡΗΤΗ TV" αποκαλύφθηκε ότι ο Ρίχτερ μόνο τρεις μέρες έχει περάσει στην Κρήτη για την ιστορική του έρευνα, ο καθηγητής του ΑΠΘ Γιώργος Μαργαρίτης, με επιστολή του προς το Εθνικό Συμβούλιο Διεκδίκησης των οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα, αποδομεί τα γραφόμενα του Γερμανού ακαδημαϊκού.

Ο Γ. Μαργαρίτης

Αναλυτικά ο κ. Μαργαρίτης αναφέρει:

«Αγαπητοί φίλοι και συναγωνιστές,

Ο κ. Ρίχτερ ανήκει σε μια μεγάλη ομάδα ιστορικών που αναζητούν κυρίως το "πολιτικά ορθό", περισσότερο ίσως από αυτήν την ίδια την ιστορική ακρίβεια. Το "πολιτικά ορθό" αρθρώνεται πάνω στην έκδηλη προσπάθεια "καταμερισμού" ευθυνών - ακροτήτων κ.λπ. - ανάμεσα σε αντιμαχόμενους που τότε ήσαν εχθροί, σήμερα είναι "σύμμαχοι και φίλοι". Τα παραπάνω είναι ενοχλητικά για την επιστήμη της Ιστορίας και ίσως περισσότερο ενοχλητικά για την πολιτική - σε τελευταία ανάλυση - αποτίμηση των γεγονότων του χθες.

Στο ζήτημα της Μάχης της Κρήτης και των όσων επακολούθησαν στο νησί ο Ρίχτερ εφαρμόζει την ίδια και την αυτή συνταγή. Δυστυχώς γι' αυτόν, οι καταστάσεις δε βοηθούν τη "δίκαιη" κατανομή ευθυνών, κάθε άλλο μάλιστα.

Α. Προφανώς ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος δεν κρίθηκε στη Μάχη της Κρήτης. Η επίδραση που είχε η Μάχη της Κρήτης στην έκβαση της ναζιστικής εισβολής στη Σοβιετική Ένωση έχει γίνει το αντικείμενο ευρύτατης επιστημονικής συζήτησης, η οποία αποσυνδέει μάλλον τα δύο γεγονότα. Οι γερμανικές μονάδες που εμπλέχθηκαν στη μάχη στο νησί δεν ήσαν ούτε απαραίτητες, ούτε προγραμματισμένες για το ανατολικό μέτωπο. Για λόγους δε κλιματικών συνθηκών, οι θερινές επιχειρήσεις στο ανατολικό μέτωπο πάντοτε ξεκινούσαν στα τέλη Ιουνίου, τουλάχιστον. Σε καμία περίπτωση όμως αυτό δε σημαίνει ότι η Μάχη της Κρήτης δεν αποτέλεσε σημαντικό σταθμό στην εξέλιξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Β. Η ιδιομορφία της Μάχης της Κρήτης της αποδίδει σημαντικά χαρακτηριστικά: Για πρώτη φορά στην ως τότε πορεία του πολέμου η ναζιστική εισβολή βρήκε απέναντί της μια γενικευμένη λαϊκή εξέγερση. Εξέγερση που δεν οργανώθηκε από κανέναν επίσημο ή κρατικό φορέα, καθώς οι Βρετανοί δεν πίστευαν σε αυτή, οι δε ελληνικές - βασιλικές - Αρχές την αντιμετώπιζαν μάλλον με απέχθεια και φόβο (ειδικά μετά την εκτέλεση στο δρόμο του πρώην διοικητή της Μεραρχίας Κρήτης). Μέχρι τότε αυτή η μορφή της Αντίστασης δεν είχε σημειωθεί σε κανένα από τα κράτη που έπεσαν θύματα ναζιστικής επίθεσης. Από αυτή την άποψη η Αντίσταση του λαού της Κρήτης στην εισβολή σηματοδότησε το τέλος της παθητικής αποδοχής από τα λαϊκά στρώματα και τις πατριωτικές δυνάμεις της υπεροχής των γερμανικών όπλων. Δύο μήνες αργότερα αυτή η αμφισβήτηση πήρε διαστάσεις στο Μαυροβούνιο αρχικά, σε όλα τα Βαλκάνια στη συνέχεια. Ο αγώνας του λαού της Κρήτης πρόσθεσε μια σημαντική νέα παράμετρο στον αγώνα ενάντια στο ναζισμό και τη Νέα Ευρώπη που αυτός δημιουργούσε.

Γ. Ως συνέπεια των παραπάνω, για πρώτη φορά στον πόλεμο αυτό, οι Γερμανοί επιστράτευσαν το μέτρο των "αντιποίνων". Έδωσαν δηλαδή στον εαυτό τους το "δικαίωμα" της μαζικής εξόντωσης αμάχων ως "εκδίκηση" για τις "ατυχίες" του στρατού τους. Στη συνέχεια αυτό έγινε κανόνας, ως τότε όμως το προσωπείο της "πολιτισμένης κατάκτησης" επικρατούσε και επέτρεπε στους διάφορους "Κουίσλιγκ" - όπως στον ημέτερο στρατηγό Τσολάκογλου και το επιτελείο του - να προσφέρουν "γη και ύδωρ" στους ναζί στο όνομα της "συμφιλίωσης" και των "πολιτισμένων σχέσεων".

Μετά τη Μάχη της Κρήτης αυτά τελείωσαν. Ο καθένας γνώριζε με ποιους είναι και τι κάνει. Η Κρήτη, εξαιτίας των αγώνων του λαού της, έγινε έτσι σταθμός στην κλιμάκωση της ναζιστικής θηριωδίας και σταθμός στον εκβαρβαρισμό του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Για τον Ρίχτερ ετούτα τα ιδιαίτερα σημαντικά "ξεχνιούνται" και θάβονται σε "πολιτικά ορθές" εκφράσεις. Στο έργο του παρουσιάζονται όλοι να έχουν το δίκιο τους - σε τρόπο ώστε να μην το έχει κανείς - και όλοι να έχουν την αξία τους. Οι Γερμανοί αλεξιπτωτιστές ορίζονται ως ριψοκίνδυνοι σύγχρονοι "ιππότες", άξιοι θαυμασμού από εχθρούς και φίλους! Αποκρύπτεται έτσι το γεγονός ότι το σώμα αυτό είχε συγκροτηθεί από φανατικούς ναζί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Γι' αυτούς το δικαίωμα των λαών στην προάσπιση της ελευθερίας τους είναι ύψιστη ύβρις κατά του Φύρερ και της γερμανικής ανώτερης φυλής και ο θάνατος των υβριστών είναι στρατιωτικό τους καθήκον. Για ιππότες όντως πρόκειται - για ιππότες της ναζιστικής κόλασης όμως.

Όσο για την υποτίμηση της Αντίστασης του λαού της Κρήτης, δυο μόνο λόγια. Πραγματικά η γεωγραφία, η μορφολογία του εδάφους, η πυκνότητα της γερμανικής κατοχής και η πυκνή παρουσία Βρετανών - με τη δική τους αντίληψη για το αντάρτικο - δεν οδήγησαν στη δημιουργία ελεύθερης Ελλάδας και μαζικών στρατιωτικών αντιστασιακών σχηματισμών στο νησί. Στις συγκεκριμένες συνθήκες όμως οι αγώνες του λαού της Κρήτης ενάντια στον κατακτητή ποτέ δεν έπαψαν. Η καλύτερη μαρτυρία γι' αυτό είναι οι εκδικητικές θηριωδίες στις οποίες διαρκώς προέβαιναν οι δυνάμεις κατοχής. Ή μήπως δεν έγιναν τέτοια στην Κρήτη; Θα μπορούσε ο Ρίχτερ να μας εξηγήσει σχετικά. Συμπερασματικά είναι πολύ δύσκολο να είσαι "πολιτικά ουδέτερος" σε υποθέσεις κατάκτησης, λεηλασίας, υποδούλωσης και αιματοκυλίσματος λαών. Ο Ρίχτερ είναι Γερμανός. Δεν είναι κακό αυτό, κάθε άλλο. Αλλά να δικαιώνει το ναζισμό και τις πρακτικές του επειδή είναι Γερμανός είναι κακό, πολύ κακό. Είναι κακό για τους Γερμανούς περισσότερο παρά για εμάς. Εμείς την Ιστορία μας, τους μάρτυρες και τους ήρωες τούς έχουμε και τους τιμάμε. Η Γερμανοί είναι εκείνοι που θα πρέπει να ξεδιαλέξουν τους δικούς τους ήρωες. Εάν συμπεριλαμβάνουν τους αλεξιπτωτιστές του Στούντεντ και τους φανατισμένους ναζί στο εθνικό τους Πάνθεον, υπάρχει πρόβλημα - γι' αυτούς. Σημαίνει ότι δεν κατάλαβαν τίποτε από την Ιστορία».

Δ. ΦΙΛΙΑΣ

Αντίδραση και από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Ο Δημήτρης Φίλιας, αναπληρωτής καθηγητής Ιονίου Πανεπιστημίου, για το ίδιο θέμα σημειώνει: «Ως ακαδημαϊκός δάσκαλος, διαμαρτύρομαι εντόνως και δηλώνω ότι αισθάνομαι προδομένος από τη στάση των συναδέλφων μου του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης, οι οποίοι με τη συγκεκριμένη πράξη αναγόρευσης του Γερμανού ερευνητή δέχονται την παραποίηση της Ιστορίας. Φαίνεται ότι κάποιοι εξακολουθούν να αρέσκονται στο άνοιγμα της κερκόπορτας!

Καλά, δε βρέθηκε ένα από τα μέλη ΔΕΠ του τμήματος αυτού να ορθώσει ανάστημα στην Κρήτη; Ο πρύτανης;

Φίλοι λεβέντες Κρητικοί, πώς το δεχτήκατε έτσι σιωπηλά ή με ισχνές διαμαρτυρίες; Τα κόκκαλα του μεγάλου Ρεθυμνιώτη συγγραφέα και πνευματικού μου πατέρα Παντελή Πρεβελάκη θα ριγούν! Ναι, καταλαβαίνω, ο αγνωστικισμός σας και η "μεταμοντέρνα" ερμηνείας σας της Ιστορίας δε σας αφήνει χώρο για τέτοια! Δε θα πω το κοινότοπο ότι "η Ιστορία θα σας κρίνει", αφού θα πρέπει να κριθείτε από την κοινωνία της οποίας, κατά τα άλλα, θέλετε να είναι οι ταγοί. Ντροπή, "συνάδελφοι"!».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News