Τη μείωση τιμών σε πάνω από 2.000 κωδικούς σε σούπερ-μάρκετ ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, την πρωτοβουλία μείωσης τιμών που ξεκίνησε το υπουργείο Ανάπτυξης, και στην οποία συμμετέχουν τα σούπερ-μάρκετ και οι προμηθευτές τους.
Με βάση τα στοιχεία που κοινοποίησε το υπουργείο, η μεσοσταθμική μείωση που θα δουν οι καταναλωτές στο ράφι κυμαίνεται στο 8%. Πρόκειται για 1.074 κωδικούς που αφορούν τρόφιμα και 1.106 κωδικούς από άλλες κατηγορίες προϊόντων, με τον συνολικό αριθμό να ξεπερνά «σημαντικά» τον αρχικό στόχο, όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης.
Η πρωτοβουλία αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος της χρονιάς, δηλαδή από σήμερα έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2025. Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι το εξής: «Άραγε πώς είδε ο κόσμος τη μείωση των τιμών στα σούπερ-μάρκετ;». Μήπως πλέον έχει πάθει και έχει μάθει και έτσι κρατάει κυριολεκτικά και μεταφορικά “μικρό καλάθι”, ξέροντας εκ των προτέρων πως όσες - και καλά - μειώσεις τιμών κι αν γίνουν, τα... μισθά δε φτάνουν για να καλύψουν τις ανάγκες μιας οικογένειας;
Η έννοια της ακρίβειας - δηλαδή της διαρκούς αύξησης τιμών - έχει γίνει μέρος της καθημερινότητας πολλών ελληνικών νοικοκυριών. Η κρίση στην ενέργεια, οι διακυμάνσεις στις πρώτες ύλες, τα μεταφορικά κόστη και οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού επιβαρύνουν το κόστος παραγωγής και διάθεσης προϊόντων. Το αποτέλεσμα είναι το “καλάθι” του σούπερ-μάρκετ να προκαλεί πλέον πονοκέφαλο στους καταναλωτές, που με 700 και 800 ευρώ μισθό, με το νοίκι και τους λογαριασμούς να “τρέχουν”, ξέρουν πως θα αναγκαστούν να αρκεστούν στα απολύτως βασικά είδη και όχι σε αυτά που θα επιθυμούσαν να αγοράσουν.
Οι διεθνείς τιμές των πρώτων υλών, των λιπασμάτων, της ενέργειας και της συσκευασίας βρίσκονται υπό πίεση. Οι αυξήσεις αυτές μετακυλίονται εν μέρει στην τελική τιμή των προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων.
Η Ελλάδα ως χώρα με πολλά νησιά και επαρχιακά σημεία επιβαρύνεται περισσότερο στα μεταφορικά. Επιπλέον, η αύξηση τιμής στα καύσιμα επηρεάζει άμεσα το κόστος παράδοσης και διακίνησης προϊόντων σε απομακρυσμένες περιοχές.
Από την άλλη, ο ανταγωνισμός μεταξύ μεγάλων αλυσίδων και μικρότερων καταστημάτων οδηγεί σε διαφοροποιήσεις τιμολογιακής πολιτικής. Τα μικρότερα καταστήματα συχνά δεν έχουν τη δυνατότητα να απορροφήσουν λειτουργικά κόστη όπως οι μεγάλες αλυσίδες και έτσι σημειώνονται μεγάλες διαφοροποιήσεις στις τιμές.
Δυσπιστία για το κατά πόσο η μείωση θα είναι διαρκής
Οι πολίτες, ενώ καλωσορίζουν τις μειώσεις τιμών ως προσωρινή “ανάσα”, εκφράζουν δυσπιστία για το κατά πόσο θα είναι διαρκής. Πολλοί τονίζουν ότι τα εισοδήματα δεν έχουν αυξηθεί ανάλογα με τις δαπάνες στο καλάθι. Άλλοι πάλι ξέρουν πως, αν τώρα οι τιμές πέφτουν, αυτό θα είναι προσωρινό και θα ξανανέβουν στο μέλλον, κάτι που όπως λένε συνηθίζει να γίνεται κατά κόρον...
Από την πλευρά των καταστημάτων και των προμηθευτών, από αρκετούς το μέτρο θεωρείται δύσκολο να εφαρμοστεί για όλα τα προϊόντα, ειδικά κάτω από το βάρος των αυξήσεων εισροών και των μεταφορικών. Υποστηρίζουν ότι κάποιες μειώσεις ενδέχεται να οδηγήσουν σε μείωση κερδοφορίας ή σε περιορισμό ποιοτήτων.
Παρ’ όλα αυτά, η ακρίβεια στα σούπερ-μάρκετ στην Ελλάδα είναι ένα πολύπλευρο πρόβλημα που συνδέεται τόσο με διεθνείς τάσεις (ενέργεια, πρώτες ύλες), όσο και με εγχώριες πρακτικές (διαφάνεια, ανταγωνισμός, έλεγχοι). Τα κυβερνητικά μέτρα για μείωση τιμών και διαφάνεια δείχνουν κατεύθυνση αντιμετώπισης του προβλήματος, ωστόσο η διατηρησιμότητά τους θα εξαρτηθεί από τη ρύθμιση κόστους των εισαγόμενων, τη συνεργασία όλων των κρίκων της αλυσίδας (παραγωγοί, προμηθευτές, λιανέμποροι) και την εντατικότερη επίβλεψη και ελέγχους. Οψόμεθα λοιπόν...