ftoxeiaa

Δεν πάνε διακοπές οι Έλληνες

Απόψεις
Δεν πάνε διακοπές οι Έλληνες

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η νέα πραγματικότητα της εποχής που μας καλεί να "προσαρμοστούμε" σε "λιτό βίο"

Πριν από μερικά χρόνια, το ελληνικό καλοκαίρι ήταν συνώνυμο με τα σχέδια για διακοπές, την αναχώρηση για κάποιο νησί, τις βουτιές και τις ατελείωτες ώρες κάτω από τον ήλιο. Τα τελευταία χρόνια όμως, όλο και περισσότεροι Έλληνες δεν πάνε διακοπές και αυτό τείνει να γίνει μια νέα πραγματικότητα της δύσκολης εποχής που βιώνουμε...   

Οικονομική αβεβαιότητα και κόστος ζωής στέκονται εμπόδιο στην επιθυμία των περισσότερων Ελλήνων για απόδραση ή έστω για ολιγοήμερες διακοπές. Άρα, όπως κανείς αντιλαμβάνεται, η οικονομική στενότητα των νοικοκυριών και η αβεβαιότητα για το αύριο τείνουν να βάλουν “φρένο” στη συγκεκριμένη επιθυμία μιας μεγάλης μερίδας πολιτών για άλλη μία χρονιά. Παρότι η Ελλάδα έχει βγει θεωρητικά από τα μνημόνια, οι επιπτώσεις της δεκαετούς κρίσης είναι ακόμα εμφανείς, με τους μισθούς να παραμένουν χαμηλοί, σε αντίθεση με το γεγονός ότι το κόστος ζωής αυξάνεται... Ακόμα και ένα τριήμερο σε κοντινό προορισμό μπορεί να κοστίσει όσο ένας μηνιαίος λογαριασμός ρεύματος. Έτσι, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται έντονα η τάση του “τουρισμού για λίγους”. Πολλοί νιώθουν πλέον «ξένοι στον τόπο τους» όταν προσπαθούν να κλείσουν διακοπές μέσα στη χώρα τους. 

Παράλληλα, έχει αλλάξει και ο τρόπος που οι Έλληνες προσεγγίζουν τις διακοπές. Πολλοί επιλέγουν αυθημερόν εξορμήσεις, βραδινά μπάνια ή ακόμα και το μπαλκόνι τους ως “καλοκαιρινό προορισμό”. Άλλοι πάλι, μετατρέπουν το πατρικό στο χωριό σε κύρια επιλογή, αποφεύγοντας τα κοσμοπολίτικα μέρη. 

Να μην ξεχνάμε, βέβαια, και τον παράγοντα “ψυχολογική κόπωση” των Ελλήνων... Μετά από χρόνια πανδημιών, ακρίβειας και αβεβαιότητας, πολλοί απλώς... δεν έχουν διάθεση για να φτιάχνουν βαλίτσες. Οι διακοπές, από δικαίωμα και ανάγκη, έχουν μετατραπεί σε πολυτέλεια ή ακόμα και σε πηγή άγχους για το αν “πρέπει” να τις οργανώσεις. 

Η φράση “δεν πάνε διακοπές οι Έλληνες” παύει να αποτελεί υπερβολή. Είναι η αντανάκλαση μιας κοινωνίας που προσπαθεί να ανασάνει μέσα σε δύσκολες συνθήκες. Ίσως ήρθε η ώρα να επαναπροσδιορίσουμε τι σημαίνει “καλοκαίρι” και “ξεκούραση”, όχι με βάση το πού πας, αλλά το πώς νιώθεις. Μια σαφή τάση εξοικονόμησης χρημάτων των Ελλήνων στις φετινές διακοπές καταδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 800 καταναλωτές απ’ όλη την Ελλάδα, που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο 2025. 

Η τάση αυτή εκφράζεται μέσα από την επιλογή εξοχικών και ενοικιαζόμενων δωματίων, τη συστηματική προετοιμασία γευμάτων στον χώρο διαμονής, την αποφυγή εξόδων για εστίαση και την εντατική αγορά τροφίμων από σούπερ-μάρκετ, φούρνους, οπωροπωλεία και άλλες τοπικές επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η πλειονότητα των ερωτηθέντων (52%) δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, γεγονός που ενδέχεται να αντικατοπτρίζει είτε οικονομικές πιέσεις, είτε άλλους προσωπικούς περιορισμούς. 

Ωστόσο, το 48% σκοπεύει να κάνει διακοπές, το 33% έστω και περιορισμένες, το 14% δηλώνει πως θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο και 1% περισσότερες ημέρες. Απ’ όσους σχεδιάζουν διακοπές, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για 8 έως 14 ημέρες, ενώ 24% για 4 έως 7 ημέρες. Ο μέσος χρόνος διακοπών για όσους τελικά ταξιδέψουν διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, στοιχείο που επιβεβαιώνει την τάση για συγκρατημένες αποδράσεις. 

Η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (31%), είτε διαμονή (23%). Το 21% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% διαμονή σε ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη διατροφή), κάτι που αποτελεί ένδειξη για τη δυνατότητα οικονομικής ανταπόκρισης των ελληνικών νοικοκυριών στις εναλλακτικές που υπάρχουν. 
Τέλος, μόλις το 5% επιλέγει camping και το 5% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό, σύμφωνα πάντα με την έρευνα. 
 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News