Γράφουμε για έναν νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Μιλάμε για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην ιστορία του νησιού, με διακηρυγμένο στόχο τη διασύνδεση της Κρήτης από τη μία άκρη στην άλλη. Και όμως το «άλλη άκρη» στα χαρτιά τελειώνει στον Άγιο Νικόλαο. Από εκεί και μετά, η ανατολική Κρήτη, το Λασίθι, η Σητεία μοιάζει να βγαίνει από τον χάρτη. Σαν να μην υπάρχει. Σαν να είναι τιμωρημένοι οι κάτοικοί της που τόλμησαν να ζουν πιο ανατολικά.
Μπορεί η Περιφέρεια και η κυβέρνηση να διαβεβαιώνουν πως αυτό δεν ισχύει, όμως η ίδια η ιστορία και η πορεία του έργου δείχνουν πως από την ωριμότητα του έργου μέχρι την υλοποίηση μάλλον τα πράγματα απογοητεύουν. Για να είμαστε πιο ξεκάθαροι, ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ, που αγνοεί επιδεικτικά την επέκταση από Άγιο Νικόλαο μέχρι Σητεία, είναι τουλάχιστον εξοργιστικός. Το τμήμα από Χανιά μέχρι Ηράκλειο, όπως όλα δείχνουν, προχωρά, χωρίς όμως και εκεί να έχουν γίνει άλματα. Μεγάλες εργολαβίες, μεγαλεπήβολες εξαγγελίες, φαντασμαγορικές παρουσιάσεις power point και υπουργοί να χαμογελούν μπροστά σε χάρτες. Όμως από τον Άγιο και μετά; Σιγή ασυρμάτου. Μερικά “μπαλώματα”, υποσχέσεις αορίστου χρόνου και η κλασική φράση «το εξετάζουμε».
Ας ελπίσουμε πως η άφιξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κρήτη θα ανατρέψει αυτές τις μαύρες σκέψεις που κάνουν οι Κρητικοί και κυρίως οι κάτοικοι του Λασιθίου, που νιώθουν ουραγοί στην προσπάθεια για ανάπτυξη.
Πόσο ακόμα να εξετάσετε; Η Κρήτη δεν τελειώνει στον Άγιο Νικόλαο. Η Σητεία με το αεροδρόμιό της, το λιμάνι της, την τουριστική ανάπτυξη και την ιστορία της παραμένει για το κράτος μια ξεχασμένη περιοχή. Και το Λασίθι, μια ολόκληρη περιφερειακή ενότητα, πληρώνει τη “γεωγραφική της θέση” με δεκαετίες καθυστέρησης, εγκατάλειψης και κοροϊδίας. Το αίτημα για έναν ενιαίο, σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, που θα ενώνει πραγματικά την Κρήτη από τη Σητεία μέχρι την Κίσσαμο, δεν είναι πολυτέλεια. Είναι το ελάχιστο. Είναι το αυτονόητο.
Οι κάτοικοι της ανατολικής Κρήτης δε ζητούν χάρη. Ζητούν ισότητα. Ζητούν να μη χρειάζεται να διανύεις 200 χιλιόμετρα με στροφές του 1960 και επικίνδυνες παρακάμψεις για να πας από τη μία άκρη του νησιού στην άλλη. Βέβαια, να είμαστε ειλικρινείς, και η υπόλοιπη Κρήτη δεν πιέζει όσο πρέπει, μιας και ο δρομάκος από εκεί θα περάσει κανονικά. Η κυβέρνηση, όποια κι αν είναι, δεν έχει πλέον άλλοθι. Το 2025 δεν είναι αποδεκτό να υπάρχει Περιφερειακή Ενότητα χωρίς ασφαλή, σύγχρονη οδική σύνδεση. Το πρόβλημα δεν είναι τεχνικό. Είναι πολιτικό. Είναι πρόβλημα προτεραιοτήτων. Και κάπως, εδώ και χρόνια το Λασίθι είναι πάντα τελευταίο.
Καλούμε την Πολιτεία να σταματήσει την κοροϊδία. Αν ο ΒΟΑΚ δε φτάσει στη Σητεία, τότε δεν είναι “Οδικός Άξονας Κρήτης”. Είναι ένας ημιτελής δρόμος για τους λίγους. Και τότε οι λέξεις ανάπτυξη και ισοτιμία δεν είναι τίποτε άλλο από ψεύτικες υποσχέσεις. Ώρα για έργα. Όχι άλλα λόγια. Έχει υποχρέωση ο πρωθυπουργός να κλείσει αυτό το ζήτημα μια για πάντα, αφού η Κρήτη των τεράστιων δυνατοτήτων ζητά αυτό που έχουν εδώ και χρόνια όλοι οι υπόλοιποι Έλληνες. Κύριε πρωθυπουργέ, περιμένουμε να σας ακούσουμε!