Μερικές ακόμα ανεπιτυχείς απόπειρες επακολούθησαν τις επόμενες δεκαετίες χωρίς η Παιδεία μας να καταφέρει εισέτι να αποκτήσει αξιόπιστο Απολυτήριο – Διαβατήριο για τα Πανεπιστήμια όπως συμβαίνει όχι μόνο στην Ευρωπαϊκή Εσπερία αλλά και στην Βαλκανική μας Περιφέρεια. Αντιθέτως υπό το όραμα της Ελεύθερης Πρόσβασης διολισθήσαμε στην σημερινή πραγματικότητα της Ελεύθερης Διέλευσης από το Λύκειο. Δεν είναι άλλωστε χρονικά μακρινή η ειλικρινής παραδοχή Υπουργού της Παιδείας ότι «η Χώρα δεν έχει Λύκειο».
Όσοι διακονούν την Παιδεία μετρώντας το αποτέλεσμα, έχουν την πεποίθηση ότι φοιτά στο Λύκειο η πλέον ευφυής γενεά, αποστερημένη από τις παραδοσιακές εκπαιδευτικές αξίες του ελέγχου, της μελέτης, της άσκησης και της εξάσκησης. Ένα Λύκειο Μαθητών οι οποίοι αποφοιτούν με υψηλές βαθμολογίες χωρίς να γνωρίζουν την πράξη της διαίρεσης άνευ αριθμομηχανής. Μαθητών οι οποίοι δεν κατανοούν την χρησιμότητα πολλών κλασικών δεξιοτήτων που έχουν ακυρωθεί από την τεχνολογία και την ταχύτητα των κινητών που αδιαλείπτως κρατούν ανά χείρας .
Με λιτό και απόλυτο Λόγο η Χώρα χρειάζεται πρωτίστως ένα Ελληνικό Απολυτήριο, αξιόπιστο και αδιάβλητο . Χωρίς αυτήν την αναγκαία προϋπόθεση η Ιδιωτική Αγορά των ΑΕΙ θα αποβεί αθέμιτα και συντριπτικά ανταγωνιστική για τα Δημόσια Πανεπιστήμια - των Πανελλαδικών και της ΕΒΕ - ιδίως εκείνων της Περιφέρειας. Η Ελεύθερη Πρόσβαση στα Ιδιωτικά και στα Δημόσια Πανεπιστήμια οφείλει να έχει ως κοινό παρονομαστή τον Απολυτήριο Τίτλο και αυτό θα σημάνει το Τέλος των Πανελλαδικών Εξετάσεων που μακροημερεύουν μόνο σε τριτοκοσμικές Χώρες που δεν εμπιστεύονται το Σχολείο.
Η υποχρέωση της εξέτασης στις Πανελλαδικές και η υπέρβαση από τους υποψηφίους του χαμηλότερου βαθμολογικού ορίου όσων επιθυμούν να φοιτήσουν στα υπό σύσταση Ιδιωτικά Πανεπιστήμια που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας , είναι ασφαλώς το ελάχιστο αποδεκτό αντίβαρο στην ύπαρξη του εξεταστικού φραγμού της ΕΒΕ για τα Δημόσια Πανεπιστήμια. Δεν αναιρείται ωστόσο η άμεση ανάγκη να οδηγηθούμε τάχιστα σε μία εκπαιδευτική ολοκλήρωση, με την απόκτηση ενός αξιόπιστου Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου, που θα αναζωογονήσει το Λύκειο και θα είναι το διαβατήριο για την τριτοβάθμια. Σήμερα το Σχολείο στην ανώτερη δευτεροβάθμια είναι κέντρο προετοιμασίας τεσσάρων μαθημάτων, με ακώλυτη μάλιστα την προαγωγή από τάξη σε τάξη. Οφείλουμε ακόμα να συνειδητοποιήσουμε, ότι οι Πανελλαδικές είναι ένας απαιτητικός Διαγωνισμός κατάταξης των υποψηφίων και όχι μια διαδικασία διαβαθμισμένης πιστοποίησης βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων που οφείλει να παρέχει το Λύκειο. Κατά συνέπεια οι ενδοσχολικές δοκιμασίες που οπωσδήποτε θα υπάρξουν σε εθνικό επίπεδο θα πρέπει να ανασχεδιασθούν χωρίς την κεκτημένη δυσκολία των θεμάτων των Πανελλαδικών η οποία έχει ήδη μετακομίσει και στις Τράπεζες των Θεμάτων του Λυκείου. Μία πρόχειρη εφαρμογή που δεν θα διασφαλίσει και την στάθμιση απλών θεμάτων σε μία ευρεία ύλη και δεν θα προστατεύσει το αδιάβλητο θα οδηγήσει στην μαζική απόρριψη και αμφισβήτηση του εγχειρήματος όπως συνέβη και στο παρελθόν. Ήρθε ωστόσο η ώρα να εμπιστευθούμε το Λύκειο και τους Δασκάλους που το διακονούν.
*Ο κ. Γιώργος Χατζητέγας είναι Φυσικός - Φροντιστής