default-image

Έρχεται η “Black Friday”, έτοιμοι για... όλα οι καταναλωτές

Κρήτη
Έρχεται η “Black Friday”, έτοιμοι για... όλα οι καταναλωτές

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διχάζει τον εμπορικό κόσμο της Κρήτης η "Μαύρη Παρασκευή" ή αλλιώς "Black Friday" που πλησιάζει!

Έτοιμοι για όλα οι καταναλωτές - όσοι δηλαδή έχουν την οικονομική δυνατότητα - προκειμένου να επωφεληθούν από τις μεγάλες προσφορές αύριο Παρασκευή 24 Νοεμβρίου, που θα εφαρμοστεί ο θεσμός της "Black Friday", με ποσοστά εκπτώσεων που θα αγγίζουν και το 80%.

Ωστόσο, πρόκειται για ένα θεσμό που για άλλους θεωρείται μια γιορτή του εμπορίου και για άλλους... μαύρη μέρα, με κάποιους εμπόρους να γνέφουν το κεφάλι συγκαταβατικά συμμετέχοντας σε αυτήν, και άλλους να την απαρνιούνται, θεωρώντας τη ξενόφερτη και απόρροια της κρίσης που, όπως λένε, δε φέρνει το επιθυμητό αποτέλεσμα στους τζίρους, παρά μόνο ορισμένων πολυεθνικών καταστημάτων.

Στο θεσμό της "Black Friday", πάντως, ειδικά στην πρωτεύουσα αρχίζουν να συμμετάσχουν αρκετές επιχειρήσεις, κυρίως ηλεκτρικών ειδών, επιφυλάσσοντας μεγάλες προσφορές στους καταναλωτές. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά καταστήματα μετέτρεψαν το θεσμό σε "Μαύρη Εβδομάδα" ή "Black week", όπως θα λέγαμε στα Αγγλικά, ξεκινώντας τις προσφορές από τη Δευτέρα ή την Τρίτη.

Η προετοιμασία, πάντως, για τη "Μαύρη Παρασκευή" ξεκίνησε από νωρίς σε όλη τη χώρα, οδηγώντας φέτος και τους πιο επιφυλακτικούς να προετοιμαστούν κατάλληλα, με επάρκεια αποθεμάτων στα καταστήματά τους. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι φέτος αποφάσισαν να οργανωθούν και οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, διεκδικώντας μερίδιο από τις λιανεμπορικές αλυσίδες, εγχώριες και ξένες. Ωστόσο στην Κρήτη οι απόψεις διίστανται.

 Αντίθετοι στον "αμερικανικό" αυτό θεσμό, που τείνει να γίνει μόδα και στη χώρα μας εμφανίζεται τόσο ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Μανόλης Κουμαντάκης, όσο και ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων.

«Μας έχουν προκύψει τελευταία κάτι αμερικανικά συστήματα, τα οποία προσπαθούν να προσαρμοστούν στις δικές μας αγορές και νοοτροπία. Ελεύθερος είναι ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει, αλλά το λιανικό εμπόριο προχωράει, καλώντας την ελληνική κοινωνία να το στηρίξει με άλλους τρόπους, μέσα από προσφορές και ποιοτικά προϊόντα», είπε ο κ. Κουμαντάκης.

Οι εργαζόμενοι

Την αντίθεσή της στην "Black Friday" εκφράζει και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ). Υποστηρίζει ότι αυτό που γίνεται αυτή τη μέρα ουσιαστικά είναι «να στοιβάζεται αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθος καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν οτιδήποτε θεωρούν φθηνό, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας».

Επίσης, η ΟΙΥΕ κάνει λόγο για έναν «αμερικανικό θεσμό, που όλα γίνονται στο βωμό του κέρδους των μεγάλων εμπόρων».

Προσοχή

Η καθιέρωση πλέον της "Black Friday" στη συνείδηση εμπόρων και καταναλωτών οδήγησε φέτος και τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή να προβεί στην έκδοση οδηγιών προς επιχειρηματίες και καταναλωτές.

Έτσι, «συστήνεται στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν κατά την Παρασκευή 24/11/2017 (σ.σ. αύριο). Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι, κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμές (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).

Οι έμποροι θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις "Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών" (βλ. άρθρο 78). Η διαπίστωση παραβάσεων κυρώνεται βάσει των διατάξεων της παρ. 9 του άρθρο 78 των Κανόνων ΔΙΕΠΠΥ (για είδη μαζικής κατανάλωσης, όπως είδη διατροφής, ατομικής υγιεινής και οικιακής καθαριότητας) και του άρθρου 21 του Ν. 4177.13 (για όλα τα άλλα καταναλωτικά αγαθά).

Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις καταγγελίες τους για τυχόν παραβάσεις που διαπιστώνουν, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (http://www.1520.gov.gr/), καθώς και στην τηλεφωνική γραμμή 1520, η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 9 π.μ. μέχρι τις 3 μ.μ.

Η ιστορία της "Black Friday"

Η "Μαύρη Παρασκευή" είναι μια γιορτή του εμπορίου που ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ. Εικόνες με ουρές χιλιάδων ανθρώπων που θέλουν να επωφεληθούν από τις μεγάλες προσφορές κάνουν το γύρο του κόσμου. Στο εξωτερικό είναι τέτοια η "σημασία" της Μαύρης Παρασκευής, που συχνά σημειώνονται επεισόδια ανάμεσα σε καταναλωτές.

Ο όρος "Black Friday" έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της χριστουγεννιάτικης περιόδου στις ΗΠΑ. Πώς προέκυψε η "Black Friday"; Στις αρχές της δεκαετίας του '60, οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφες, και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό.

Καθιερώθηκε, λοιπόν, η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου με σημαντικά αυξημένους τζίρους. Εξ ου και η ονομασία "Black Friday".

Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, ο όρος "Black Friday" χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Σκοπός ήταν να περιγράψουν τη φρικτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Από το 2008 η "Μαύρη Παρασκευή" ("Black Friday") ξεκίνησε και στον Καναδά, προκειμένου να μην ταξιδεύουν οι Καναδοί καταναλωτές στις ΗΠΑ για να ψωνίζουν, ενώ πρόσφατα, μόλις το 2013, η μόδα επεκτάθηκε και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Πραγματοποιείται, επίσης, στο Μεξικό, στη Ρουμανία, στην Ινδία και στη Γαλλία, ενώ σε κάποιες χώρες πραγματοποιείται μόνο από ηλεκτρονικά καταστήματα.

«Όχι» στην "Black Friday"

Να μη συμμετέχουν στις εκπτώσεις και προσφορές της "Μαύρης Παρασκευής" καλεί τις επιχειρήσεις των Χανίων ο Εμπορικός Σύλλογος της πόλης. Με ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος εκφράζει την αντίθεσή του στη "Μαύρη Παρασκευή", υποστηρίζοντας ότι «οι πολυεθνικές θέλουν να μας βάλουν στο χέρι, βρίσκοντας ένα νέο "καταναλωτικό πρότυπο", τη "Μαύρη Παρασκευή"». Σημειώνει μάλιστα πως αποτέλεσμα ήταν «όσοι από τους μικρούς εμπόρους θέλησαν να ακολουθήσουν αυτήν την ενέργεια, είδαν ζημιές στα ταμεία τους». Για το λόγο αυτό και παροτρύνει το καταναλωτικό κοινό να προτιμά τις μικρές τοπικές επιχειρήσεις.

Ρεπορτάζ: Μαρία Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News