default-image

Αλλάζουν 45 χλμ. στον ΒΟΑΚ - Η νέα χάραξη

Κρήτη
Αλλάζουν 45 χλμ. στον ΒΟΑΚ - Η νέα χάραξη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Προς νέα χάραξη σε αρκετά μεγάλο ποσοστό βαδίζει ο ΒΟΑΚ! Κατά το ένα τρίτο και λίγο παραπάνω αναμένεται να αλλάξει η χάραξη του ΒΟΑΚ κατά το προωθούμενο έργο ανακατασκευής του λεγόμενου "πυρηνικού" τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα, δηλαδή του τμήματος Ηρακλείου-Χανίων.

Στο τραπέζι, μέσω επιστημονικής πλέον τεκμηρίωσης, δεσπόζει πλέον η λύση της νέας χάραξης για το 34-35% του ΒΟΑΚ, ήτοι για περί τα 45 από τα 120 συνολικά χιλιόμετρα στα οποία εκτείνεται ο εθνικός δρόμος από τη Σούδα μέχρι τα Ληνοπεράματα, ενώ στο υπόλοιπο κομμάτι δε θα πάμε σε αλλαγή χάραξης, αλλά σε διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου.

Τα 120 χλμ. αποτελούν πρακτικά το μήκος του ΒΟΑΚ που προωθείται για ανακατασκευή, μιας και τόσο στο κομμάτι Σούδας-Χανίων όσο και στο κομμάτι από τα Ληνοπεράματα και πέρα υπάρχουν ήδη προδιαγραφές τετράιχνου αυτοκινητοδρόμου. Και συνεπώς δε χρειάζεται στη πράξη να γίνει ανακατασκευή!

Η παραπάνω εικόνα, της λύσης της νέας χάραξης για το ένα τρίτο και λίγο παραπάνω του μήκους του ΒΟΑΚ από Σούδα ως Ληνοπεράματα, προκύπτει με βάση το πρώτο χειροπιαστό επιστημονικό "εργαλείο" που έχει ετοιμαστεί. Ο λόγος για την τεχνική μελέτη με αντικείμενο "Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανίων-Ηρακλείου"... Μελέτη που έχει ετοιμαστεί από τον τεχνικό σύμβουλο που προσελήφθη για το σκοπό αυτό, και έχει αποσταλεί από τον ΟΑΚ στην Περιφέρεια Κρήτης, με ανεπίσημο ωστόσο χαρακτήρα, μιας και δεν έχει εγκριθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να σταλεί επισήμως προς γνωμοδότηση στην Περιφέρεια. Ουσιαστικά η τεχνική αυτή προκαταρκτική μελέτη έχει σταλεί στην Περιφέρεια για να έχει μια πρώτη ενημέρωση, ένα πρώτο στίγμα τού τι αυτή προβλέπει.

Αυτό ακριβώς, το γενικό στίγμα, το περίγραμμα της πρώτης σημαντικής μελέτης για το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, αποκαλύπτει σήμερα η "Ν.Κ." με τη βοήθεια του αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος και προέδρου της Επιτροπής Περιβάλλοντος Νίκου Καλογερή.

Ο ίδιος, όπως ήταν αναμενόμενο, δε θέλησε να μπει σε λεπτομέρειες, εν αναμονή της έγκρισης της μελέτης από το ΥΠΟΜΕΔΙ και της επίσημης αποστολής της προς γνωμοδότηση στην Περιφέρεια. Δέχτηκε ωστόσο, δεδομένου του μεγάλου ενδιαφέροντος της τοπικής κοινωνίας για το τι σχεδιάζεται γύρω από το κρίσιμο αναπτυξιακό έργο του νησιού, να μας σκιαγραφήσει το προφίλ και τα βασικά σημεία της τεχνικής αυτής μελέτης. Μελέτης, όπως τόνισε με νόημα, που παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, έχει ρεαλιστικές βάσεις και συγκεντρώνει με μια πρώτη ανάγνωση τη θετική ματιά και τη στήριξη της Περιφέρειας...

Ο αντιπεριφερειάρχης

«Η τεχνική αυτή προκαταρκτική μελέτη αφορά ως αντικείμενο το τμήμα του ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Ηράκλειο, για την ακρίβεια μέχρι τη Χερσόνησο. Πρακτικά όμως, για να το ξεκαθαρίσουμε, η μελέτη αφορά σε ένα μήκος του ΒΟΑΚ περί τα 120 χλμ. Αφήνουμε απέξω δηλαδή το τμήμα του ΒΟΑΚ μετά τη Σούδα προς δυτικά που διέρχεται από τα Χανιά, διότι έχει χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου. Αφήνουμε, επίσης, απέξω όλο το τμήμα του ΒΟΑΚ από Ληνοπεράματα και πέρα μέχρι τη Χερσόνησο. Όλο το κομμάτι αυτό, όταν με το καλό τελειώσει και το υπό εξέλιξη σήμερα οδικό τμήμα Γουρνών-Χερσονήσου, παρουσιάζει τις απαιτούμενες προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου (τετράιχνος δρόμος, με διαχωριστικό κ.τ.λ.). Άρα πρακτικά μιλάμε για 120 χλμ. προς ανακατασκευή», ανέφερε ο κ. Καλογερής.

Από τα 120 αυτά χιλιόμετρα που προωθούνται προς ανακατασκευή-αναβάθμιση, προωθείται η αλλαγή της υφιστάμενης χάραξης σε ένα ποσοστό κοντά στο 35%. Ή, αλλιώς, μιλάμε για αλλαγή χάραξης προς τα μέσα, νοτιότερα δηλαδή από ό,τι σήμερα, για περί τα 45 περίπου χλμ. από τα 120. Η αλλαγή χάραξης, σύμφωνα με τη μελέτη, κρίνεται αναγκαία ώστε να εξασφαλιστούν τα απαιτούμενα γεωγραφικά, γεωμετρικά, γεωλογικά κ.τ.λ. χαρακτηριστικά για τη διαμόρφωση τετράιχνου αυτοκινητόδρομου (με διαχωριστικό στηθαίο και με 4 λωρίδες, συν τη βοηθητική ανά κατεύθυνση).

Πού προτείνεται λοιπόν με βάση τη μελέτη νέα χάραξη του ΒΟΑΚ; Όπως εξήγησε ο κ. Καλογερής, μέσα στη μελέτη "φιγουράρουν" τόσο τμηματικές νέες χαράξεις, ανά ολόκληρα δηλαδή τμήματα, όσο και σημειακές, περιορισμένη δηλαδή νέα χάραξη σε σημεία που υπάρχουν στροφές κ.τ.λ.

Τα βασικά τμήματα

Τα βασικά τμήματα στα οποία γίνεται λόγος για εγκατάλειψη της σημερινής χάραξης είναι τα εξής, από δυτικά προς τα ανατολικά:

- Πλατάνι Χανίων-Καλύβες Χανίων: 3,5 χλμ.

- Βρύσες Χανίων-Πετρές Ρεθύμνου: 16 χλμ.

- Πετρές Ρεθύμνου-Ατσιπόπουλο Ρεθύμνου: 7 χλμ.

- Φόδελε Ηρακλείου-Ληνοπεράματα Ηρακλείου: 15 χλμ.

Για το πρώτο τμήμα αμέσως μετά τη Σούδα, δηλαδή από Πλατάνι προς Καλύβες, υπάρχει ζήτημα και με το έδαφος. Πρόσφατα άλλωστε ήταν και τα φαινόμενα κατολισθήσεων. Για το λόγο αυτό και εξετάζεται μέσα στη μελέτη η λύση κατασκευής σήραγγας.

Τα δύο τμήματα από Βρύσες μέχρι Πετρέ και από Πετρέ μέχρι Ατσιπόπουλο αποτελούν ουσιαστικά μια ενότητα. Αυτή της ευρύτερης περιοχής της Γεωργιούπολης, όπου η μελέτη παρουσιάζει πρόταση μετατόπισης της χάραξης λίγο πιο μέσα - νοτιότερα δηλαδή, όχι βεβαίως σε πολύ μεγάλη απόσταση, αλλά σε μια απόσταση χοντρικά της τάξης των 2-4 χιλιομέτρων.

Για το κομμάτι αυτό φαίνεται, όπως είχαμε γράψει τις ημέρες του Περιφερειακού Συνεδρίου Κρήτης, να εξετάζει με ζέση τη λύση της νέας, νοτιότερης χάραξης και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, ώστε να μη διαταραχτεί η σημαντική οικονομική-τουριστική δραστηριότητα που υπάρχει στην εν λόγω περιοχή.

Όπως είχαμε γράψει χαρακτηριστικά τότε, υπάρχει ανησυχία για εγκαταστάσεις που ενδεχομένως θα πρέπει να κλείσουν. Υπάρχει ανησυχία για τη μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση κατά τα χρόνια που θα διαρκέσουν οι εργασίες. Επίσης υπάρχει προβληματισμός για το μεγάλο κόστος των απαλλοτριώσεων, λόγω του ότι μιλάμε για τουριστικές περιοχές- "φιλέτα" με υψηλή αξία γης. Για όλα αυτά λοιπόν φαίνεται να εξετάζεται πολύ σοβαρά πλέον το σενάριο νέας χάραξης, πιο νότιας.

Για το τμήμα από το Φόδελε ως τα Ληνοπεράματα η τεχνική μελέτη προτάσσει την ανάγκη μετατόπισης της χάραξης, ώστε να περιοριστούν - να αμβλυνθούν - οι σημερινές επικίνδυνες, δύσκολες στροφές. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι μέσα στη μελέτη υπάρχει για το κομμάτι από Φόδελε ως Ληνοπεράματα και ένα σενάριο παραλλαγής, που μοιάζει είναι η αλήθεια πιο δύσκολο και πολύ πιο κοστοβόρο. Ποιο είναι αυτό; Η κατασκευή ουσιαστικά μιας τεράστιας σήραγγας, ή μιας συνέχεια τούνελ!

Αυτά είναι λοιπόν τα βασικά τμήματα στο κομμάτι Ηρακλείου-Χανίων του ΒΟΑΚ για τα οποία προτάσσεται το σενάριο της νέας χάραξης. Από εκεί και πέρα, όπως επισήμανε ο αντιπεριφερειάρχης, υπάρχουν κάποιες επιμέρους σημειακές περιπτώσεις μετατόπισης της χάραξης σε δύσκολα σημεία, με περίεργες στροφές, όπως στην περιοχή των Σισών και στο Μπαλί.

Μελέτη για Χερσόνησο-Άγιο Νικόλαο

Θα ακολουθήσει, εξ όσων γνωρίζουμε, και δεύτερη τεχνική μελέτη για το κομμάτι από Χερσόνησο μέχρι Άγιο Νικόλαο. «Άλλωστε, για το σκοπό αυτό έχει εγκρίνει η Περιφέρεια μια χρηματοδότηση ύψους 70.000 ευρώ προς τον ΟΑΚ Α.Ε. Και εκεί έχω την αίσθηση πως θα υπάρχουν ενδιαφέροντα πράγματα σε επίπεδο τεχνικό: χάραξη, σήραγγες, γέφυρες κ.τ.λ. Αλλά θα πρέπει να περιμένουμε», κατέληξε ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος-Ενέργειας...

Όρια ταχύτητας και κόμβοι : Από 80-120 χλμ./ώρα

Τι άλλο κεντρίζει το ενδιαφέρον στην τεχνική αυτή μελέτη με μια πρώτη ματιά; Οι προβλεπόμενες ταχύτητες - τα όρια ταχυτήτων δηλαδή - που κυμαίνονται από τα 80 έως τα 120 χλμ./ώρα. Δεν προβλέπεται δηλαδή όριο ταχύτητας στα 130 χλμ. όπως ισχύει σε άλλους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους, όπως η Εγνατία. Και αυτό, όπως εξήγησε ο κ. Καλογερής, επειδή θα χρειάζονταν άλλες προδιαγραφές, που ίσως και θα ήταν υπερβολικές για τέτοια μήκη δρόμου. Αξιοσημείωτο, επίσης, το ότι προβλέπονται στο μελλοντικό, ανακατασκευασμένο ΒΟΑΚ πολλοί κόμβοι, πολλοί περισσότερο από ό,τι σήμερα (κοντά στους 25), ώστε να εξυπηρετείται η πρόσβαση σε πολλούς οικισμούς.

Γενικότερα, ως προς το προφίλ της μελέτης, η Περιφέρεια μοιάζει καταρχήν να έχει θετική άποψη. Βεβαίως, όπως διευκρίνισε ο κ. Καλογερής, «αυτή τη στιγμή μιλάμε σε πολύ πρώιμη, θεωρητική βάση. Η μελέτη αυτή θα πρέπει να εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, να σταλεί σε εμάς εδώ στην Περιφέρεια και σε άλλους εμπλεκόμενους φορείς, και να γίνει διαβούλευση. Υπάρχει δηλαδή πολύ "ψωμί" ακόμα και δε μιλάμε για οριστικές λύσεις, παρά μονάχα για προτάσεις και εναλλακτικά σενάρια. Σε κάθε περίπτωση, η μελέτη μοιάζει να είναι σε σωστή, ρεαλιστική βάση και πνεύμα. Αποτελεί σίγουρα μια πρώτη πολύ καλή βάση για συζήτηση με φόντο το έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ».

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββιδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News