default-image

Ιδού το πόρισμα φωτιά για τα κοτόπουλα σε απόρους

Απόψεις
Ιδού το πόρισμα φωτιά για τα κοτόπουλα σε απόρους

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελικά τα κοτόπουλα που μοιράστηκαν στους απόρους από το Δήμο Ηρακλείου είχαν μείνει για 7,5 ώρες εκτός ψυγείου λόγω ακαταλληλότητας του χώρου και όσα περίσσεψαν δόθηκαν στα Φιλανθρωπικά Ιδρύματα Καλοκαιρινού!

Και το καταπληκτικό είναι ότι για όλα αυτά που συνέβησαν το Φεβρουάριο του 2017 δε βρέθηκε από την έρευνα που έγινε να φταίει κάποιος, τουλάχιστον υπάλληλος του Δήμου Ηρακλείου, αν και λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 2016 είχαν ξαναμοιραστεί κοτόπουλα κάτω από τις ίδιες συνθήκες και από τον ίδιο χώρο!

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ: ΣΦΡΑΓΙΣΤΗΚΕ Η ΑΠΟΘΗΚΕ ΑΠΟ ΟΠΟΥ ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΑΝ ΤΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΑ ΤΩΝ ΑΠΟΡΩΝ

Αυτό διαπιστώνει ρητά και κατηγορηματικά το πόρισμα της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ), που διενεργήθηκε μετά τις καταγγελίες υπαλλήλων του προγράμματος του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας για Απόρους (ΤΕΒΑ) για τις ακατάλληλες συνθήκες των χώρων φύλαξης και αποθήκευσης ευπαθών τροφίμων προς το Συνήγορο του Πολίτη, το δήμαρχο Ηρακλείου και την Περιφέρεια Κρήτης.

Το πόρισμα της ΕΔΕ του Δήμου Ηρακλείου αποδίδει ευθέως ευθύνες στην Περιφέρεια Κρήτης, που έχει την ευθύνη του προγράμματος, και αναφέρει ότι δε φταίει κάποιος εκ των δημοτικών υπαλλήλων.

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ: ΕΠΤΑΜΙΣΗ ΩΡΕΣ ΕΚΤΟΣ ΨΥΓΕΙΟΥ ΚΟΤΟΠΟΥΛΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΦΤΩΧΟΥΣ

Όμως το ερώτημα παραμένει: Αφού δε φταίει υπάλληλος, τότε ποιος μπορεί να φταίει; Οι ευθύνες λοιπόν αναζητούνται πλέον στο ανώτερο επίπεδο της διοικητικής πυραμίδας, που είναι το πολιτικό!

Εξάλλου στο βάθος... το πόρισμα σκιαγραφεί ενδείξεις πολιτικών ευθυνών για δύο αντιδημάρχους, τόσο της Κοινωνικής Πολιτικής, που έχει στην αρμοδιότητά της το ΤΕΒΑ, όσο και των Τεχνικών Έργων, καταλογίζοντας αναποτελεσματικότητα 6 μηνών για να ρευματοδοτηθεί η επίμαχη αποθήκη! Μάλιστα, γίνεται λόγος για έλλειψη συνεργασίας μεταξύ υπηρεσιών του Δήμου, με την αναφορά «αίτημα της μιας Υπηρεσίας μπαίνει στα συρτάρια άλλης»!

Τις γραπτές καταγγελίες των υπαλλήλων, που προκάλεσαν την ΕΔΕ, είχε δημοσιεύσει η "Νέα Κρήτη", προκαλώντας σάλο για την ενέργεια του Δήμου Ηρακλείου να διανείμει κοτόπουλα εκτός ψυγείου, στα πλαίσια της λεγόμενης Κοινωνικής Πολιτικής, για την οποία είχαν τεθεί υψηλοί στόχοι από την παρούσα δημοτική Αρχή!

Η αποκάλυψη για τα κοτόπουλα και τους ακατάλληλους χώρους του Δήμου Ηρακλείου ήρθε αμέσως μετά το προηγούμενο "χτύπημα", ότι η Κοινωνική Πολιτική του Δήμου Ηρακλείου άφησε χωρίς δεκατιανό τους μαθητές αδύναμων οικογενειών όλο το χειμώνα!

Το πόρισμα της ΕΔΕ ανακοινώθηκε αποσπασματικά στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου στις 31 Ιουλίου 2017, και σήμερα η "Νέα Κρήτη" εξασφάλισε και παρουσιάζει αναλυτικά στις επόμενες σελίδες 10-11 την έκθεση της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης, που διενεργήθηκε κατόπιν εντολής από το δήμαρχο Ηρακλείου Βασίλη Λαμπρινό.

Το πόρισμα θα μπορούσε να υποστηρίξει κάποιος ότι διαπιστώνει μεν το "έγκλημα", όμως απαλλάσσει όλους τους τυχόν υπόπτους, τουλάχιστον τους υπαλλήλους του Δήμου Ηρακλείου, και καταλήγει με την ευχή ότι «η ανθρώπινη αξιοπρέπεια μετράει πάνω απ' όλα, και δικό μας μέλημα και φροντίδα είναι να συνεχιστεί το σπουδαίο αυτό πρόγραμμα με μεγαλύτερη προσπάθεια εκ μέρους όλων, για να εξαλείψουμε τυχόν παραλείψεις που εγκυμονούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία των ωφελουμένων».

Εν ολίγοις, το πόρισμα της ΕΔΕ, που αναζητά τυχόν πειθαρχικά παραπτώματα, δεν αποδίδει ευθύνες σε κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο ή υπάλληλο, απλώς περιγράφει ένα κακοφορμισμένο διαχειριστικό σύστημα του προγράμματος, που οδήγησε σε αμέλειες και παραλείψεις τόσο από πλευράς της Περιφέρειας, όσο και από πλευράς του Δήμου Ηρακλείου.

Και πλέον το νομοτελειακό ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Αν το πόρισμα της ΕΔΕ δε διαπιστώνει πειθαρχικές ευθύνες σε υπαλλήλους για «αμέλειες και παραλείψεις», που γίνεται παραδεκτό ότι υπήρξαν, τότε ποιος μπορεί να έχει την ευθύνη για «τα προβλήματα που φέρονται να διαπιστώθηκαν κατά τις διανομές», όπως αναφέρεται στην πρώτη κιόλας παράγραφο του πορίσματος;

Στην πυραμίδα της Δημόσιας Διοίκησης καμία υπηρεσία δεν είναι αυτόνομη. Όλες υπάγονται σε πολιτικό προϊστάμενο. Εν προκειμένω, η αρμοδιότητα του προγράμματος είναι ευθύνη της Διεύθυνσης Κοινωνικής Ανάπτυξης του Δήμου Ηρακλείου, που υπάγεται στην Αντιδημαρχία Κοινωνικής Πολιτικής, όπου αντιδήμαρχος είναι η Μαρία Καναβάκη, και η οποία διορίστηκε στη θέση αυτή το Μάρτιο του 2016 από τον ίδιο το δήμαρχο Ηρακλείου Βασίλη Λαμπρινό.

Συνεπώς, αν οι υπάλληλοι και οι υπηρεσίες δεν ευθύνονται για το "φόνο" που η ΕΔΕ παραδέχεται ότι έχει διαπραχθεί - αφού μοιράστηκαν κοτόπουλα που έμειναν εκτός ψυγείου γιατί δεν υπήρχε ρεύμα στην αποθήκη - τότε ποιος έχει την ευθύνη;

Μια Ένορκη Διοικητική Εξέταση που διατάσσεται από το δήμαρχο δεν είναι δυνατό να απαντήσει βεβαίως στην ερώτηση περί πολιτικών ευθυνών, αφού διερευνά τυχόν πειθαρχικές ευθύνες υπαλλήλων. Η εν λόγω ΕΔΕ, βεβαίως, ακτινοσκοπεί, ωστόσο, τις ευθύνες, πολιτικές και πειθαρχικές, που έχει η Περιφέρεια Κρήτης, αφού λίγο-πολύ αναφέρει ότι δεν παρασχέθηκε ούτε βοήθεια, ούτε οδηγία, ούτε τα σεμινάρια έγιναν πριν την επίμαχη διανομή, ούτε φυσικά εξασφάλισε η Περιφέρεια χώρους διανομής, όπως είχε υποχρέωση.

Και έτσι έρχεται επιβεβαιωθεί για ακόμη μια φορά το ευφυολόγημα που κυκλοφορεί μεταξύ των στελεχών που ασκούν τη Δημόσια Διοίκηση στην Ελλάδα: «Κάνε μια ΕΔΕ για να μη βρεθεί ποτέ ποιος φταίει»!

Η Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) διενεργήθηκε με εντολή του δημάρχου Ηρακλείου Βασίλη Λαμπρινού στις 2 Μαΐου 2017 και, αφού χορηγήθηκε παράταση ενός μηνός, ολοκληρώθηκε τελικά στις 21 Ιουλίου 2017.

Η ΕΔΕ διατάχθηκε μετά τις έγγραφες καταγγελίες υπαλλήλων του ΤΕΒΑ προς το Δήμο Ηρακλείου, την Περιφέρεια Κρήτης και το Συνήγορο του Πολίτη ότι έγινε διανομή κακοσυντηρημένων κοτόπουλων από την αποθήκη διανομής Η9 της νέας Λαχαναγοράς και τη ζοφερή περιγραφή του χώρου και των ακατάλληλων συνθηκών, αφού δεν υπήρχε ρεύμα, νερό, ψυγεία και η πόρτα δεν έκλεινε ερμητικά, με αποτέλεσμα να είναι ελεύθερη η πρόσβαση σε ζωύφια και τρωκτικά.

Ο χώρος αυτός εγκαταλείφθηκε μετά την επίμαχη διανομή του Φεβρουαρίου 2017, προφανώς γιατί διαπιστώθηκε το πρόβλημα και, όπως γίνεται αντιληπτό, δεν ελέγχθηκε και ποτέ από τη Δημόσια Διοίκηση, αφού είχε πλέον πάψει να χρησιμοποιείται. Οι καταγγελίες έγιναν αρχές Μαρτίου για διανομή που είχε γίνει μεταξύ 14-16 Φεβρουαρίου 2017.

Το εντυπωσιακό είναι ότι, κάτω από τις ίδιες συνθήκες, χωρίς ρεύμα και ψυγεία, είχε γίνει διανομή, όπως λέει το πόρισμα, και στις 14 Δεκεμβρίου 2016, όμως δεν έγινε καταγγελία και το θέμα δε διερευνήθηκε περαιτέρω.

Το πόρισμα είναι "κόλαφος" για το Δήμο Ηρακλείου. Αφού όλοι οι υπάλληλοι κρίνονται αθώοι, τότε κάποιος θα πρέπει να έχει την ευθύνη, έστω την πολιτική, για μια κοινώς ομολογουμένως προβληματική ενέργεια.

Μάλιστα, ο δήμαρχος παραδέχτηκε ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου, προχθές Δευτέρα 31 Ιουλίου, ότι έκαναν οι υπάλληλοι σωστά τη δουλειά τους και με τις πράξεις τους, την καταγγελία δηλαδή, βοήθησαν στη λύση του προβλήματος. Αυτή η παραδοχή Λαμπρινού δυσχεραίνει τη θέση της ίδιας της αντιδημάρχου.

Το πόρισμα αποδίδει ευθέως ευθύνη και στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Ηρακλείου για το ρεύμα που δεν είχε η αποθήκη, αφού ήταν γνωστό από τις 7 Δεκεμβρίου 2016 η διακοπή της ηλεκτροδότησης, και οι υπηρεσίες επανασύνδεσαν το ρεύμα μόλις τον Ιούνιο του 2017. Μάλιστα, το πόρισμα λέει ότι δεν υπάρχει συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών και πως η μια υπηρεσία βάζει τα αιτήματα της άλλης στο συρτάρι. Με ευκολία το πόρισμα αποδίδει ευθύνη στην Περιφέρεια Κρήτης ως επικεφαλής του προγράμματος της Τοπικής Κοινωνικής Σύμπραξης για την εφαρμογή του ΤΕΒΑ, όσο και στο Υγειονομικό, που ανήκει στην Περιφέρεια Κρήτης.

Στην ΕΔΕ κλήθηκαν και κατέθεσα μόνο υπάλληλοι, αφού είναι διοικητική πράξη και δεν αφορά στα πολιτικά πρόσωπα, και ελήφθησαν καταθέσεις από 16 μάρτυρες-υπαλλήλους που εμπλέκονταν στο πρόγραμμα.

Είναι εντυπωσιακό ότι οι προϊστάμενοι των υπηρεσιών, σύμφωνα με το πόρισμα, θεωρούσαν υπεύθυνους για όλα τους υπαλλήλους-μέλη των Επιτροπών.

Το πόρισμα αναφέρει: «Σύμφωνα πάντα με τις καταθέσεις των μελών των Επιτροπών, η υπεύθυνη υλοποίησης του προγράμματος και ο διευθυντής Κοινωνικής Ανάπτυξης τούς θεωρούσαν υπεύθυνους για οτιδήποτε πρόβλημα ήθελε προκύψει και ότι αυτοί έπρεπε να δίνουν λύσεις».

Αμέσως παρακάτω το πόρισμα αναφέρει: «Σημειωτέον ότι ο έλεγχος από το Υγειονομικό στην αίθουσα Η9 έγινε 15 μήνες μετά την έναρξη του προγράμματος». Δηλαδή, αν δεν επέμεναν με καταγγελίες στο Συνήγορο του Πολίτη οι υπάλληλοι, δε θα γινόταν έλεγχος;

Σε άλλο σημείο του πορίσματος, η διευθύντρια Περιβάλλοντος, Αγροτικής Ανάπτυξης και Εμπορίου, που διεξήγαγε την ΕΔΕ, γράφει: «Άποψή μου είναι ότι δεν υπήρξε σωστή συνεργασία μεταξύ Περιφέρειας Κρήτης και Δήμου Ηρακλείου». Ακόμη και γι' αυτό όμως θα αναρωτηθεί κάποιος αν φταίει κάποιος από τους δύο και ποιος έχει την πολιτική ευθύνη.

Στην αμέσως επόμενη σελίδα το πόρισμα παραδέχεται ότι «όλα τα μέλη των Επιτροπών, με σύμφωνη γνώμη και ορθώς έπραξαν, ενεργοποιήθηκαν και ενημέρωσαν τους αρμόδιους φορείς για τα σοβαρά προβλήματα και τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν για τη δημόσια υγεία».

Οι υπάλληλοι ενημέρωσαν. Ποιοι δεν άκουσαν; Και εδώ ακριβώς έρχεται να αποδώσει πολιτικές ευθύνες το πόρισμα με την αναφορά:

«Παρά τα επανειλημμένα έγγραφα προς τους αρμοδίους για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπιζαν στους χώρους διανομής, ελάχιστα επιλύθηκαν, καθότι τους θεωρούσαν υπεύθυνους για την επίλυση όλων των προβλημάτων προέκυπταν». Δηλαδή, ενημέρωναν πολιτικούς και υπηρεσιακούς προϊσταμένους και εκείνοι τους θεωρούσαν υπεύθυνους για να λύσουν τα προβλήματα;

Και ακριβώς στις αμέσως επόμενες παραγράφους του πορίσματος περιγράφονται οι πολιτικές ευθύνες μεταξύ δύο αντιδημάρχων, της Κοινωνικής Πολιτικής και των Τεχνικών Έργων. Συγκεκριμένα, αναφέρεται: «Πληροφοριακά σας ενημερώνω ότι το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης της αίθουσας Η9 επιλύθηκε μετά από έξι μήνες.

Τηλεφωνικά ενημερώθηκαν από την Τεχνική Υπηρεσία ότι το συμβόλαιο με τη ΔΕΗ έγινε τον Ιούνιο του 2017 και ότι τη 12η Ιουνίου 2017 θα γινόταν η σύνδεση παροχής ρεύματος. Όταν δεν υπάρχει σωστή συνεργασία μεταξύ των Υπηρεσιών του Δήμου, όταν αιτήματα της μιας Υπηρεσίας μπαίνουν στα συρτάρια της άλλης, επόμενο είναι να μη δίνονται λύσεις σε σοβαρά προβλήματα ή να επιλύονται με καθυστέρηση έξι μηνών, όπως της αίθουσα Η9».

Μάλιστα, το πόρισμα αναφέρει ότι στις 4 Ιουλίου η Διεύθυνση Κοινωνικής Ανάπτυξης διαβίβασε εκθέσεις αυτοψίας από τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου, σύμφωνα με τις οποίες «οι χώροι τους οποίους χρησιμοποιεί ο Δήμος Ηρακλείου κρίνονται κατάλληλοι από υγειονομικής άποψης. Οι διορθωτικές ενέργειες που αναφέρονται στις εκθέσεις δεν αίρουν την καταλληλότητα των χώρων».

Δηλαδή, παρά τις καταγγελίες των υπαλλήλων, το πρόβλημα δεν επιλύθηκε, ενώ το πόρισμα στην τελευταία σελίδα του αποδίδει εμμέσως πολιτικές ευθύνες, αφού αναφέρει ότι «για την υλοποίηση ενός επιχειρησιακού προγράμματος επισιτιστικής και βασικής υλικής συνδρομής από το ΤΕΒΑ χρειαζόταν καλύτερη οργάνωση, συνεχής και ενεργή παρακολούθηση, καλύτερη συνεργασία και σωστός συντονισμός για να είχαμε τα θεμιτά αποτελέσματα».

Θα πρέπει, ωστόσο, να αναφερθούν ορισμένα ερωτηματικά που παραμένουν:

Η έγγραφη καταγγελία των υπαλλήλων στις 24 Μαρτίου μιλούσε για γεγονότα και όχι για εν δυνάμει γεγονότα. Δηλαδή πράγματα που έχουν συμβεί και συμβαίνουν: «τα κοτόπουλα έχουν υποστεί αλλοιώσεις, παραμένουν εκτός ψυγείου, διάβρωση πολλών προϊόντων»...

Σε ό,τι αφορά τη μυοκτονία, η αντιδήμαρχος είπε ότι έχει πιστοποιητικό μυοκτονίας, ωστόσο αποτελεί γρίφο η ημερομηνία του εγγράφου. Δηλαδή, τα παραστατικά αναφέρονται σε μυοκτονία προ εξαμήνου. Η ίδια για ποια ημερομηνία έκανε λόγο;

Οι ψυκτικοί θάλαμοι παραμένουν άγνωστο πού βρίσκονται, αν και η ίδια δήλωσε ότι τοποθετήθηκαν στις αποθήκες. Και σε αυτή που έκλεισε, δηλαδή;

Από μέρους των υπαλλήλων υπήρξαν επανειλημμένες καταγγελίες. Το πόρισμα τι λέει επ' αυτού; Η Διεύθυνση Κοινωνικής Ανάπτυξης τι λέει για το κατάστημα Η9; Ότι θα πρέπει να γίνονται διανομές; Εμμένει στη θέση της ότι όλα έγιναν καλώς. Συνεπώς; Δεν έκλεισε η υπηρεσία το κατάστημα Η9, αλλά οι υπάλληλοι έπαψαν να το λειτουργούν! Συνεπώς πώς ο δήμαρχος μπορεί να λέει ότι όλα βελτιώθηκαν μετά τις καταγγελίες;

ΟΙ ΕΠΙΜΑΧΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

Αναλυτικά το πόρισμα της ΕΔΕ για τα κοτόπουλα

Η "Νέα Κρήτη" παρουσιάζει αυτούσιες τις τελευταίες τέσσερις σελίδες του 8σέλιδου πορίσματος, όπου φαίνεται όλο το ιστορικό και πως δεν είχε γίνει μια μόνο φορά διανομή κοτόπουλων υπό κακές συνθήκες.

Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, αναφέρεται:

«Παρά τα τεράστια προβλήματα, όλες οι διανομές έγιναν το έτος 2016. Στις 14-12-2016, ημέρα παραλαβής και διανομής νωπών προϊόντων-κοτόπουλα, προέκυψε το μεγάλο πρόβλημα στην αποθήκη Η9, καθότι διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε παροχή ρεύματος. Στον πίνακα της ΔΕΗ υπήρχε σημείωμα ότι διεκόπη η παροχή ρεύματος από τις 7-12-2016. Παρά ταύτα, η διανομή πραγματοποιήθηκε, τα κοτόπουλα διανεμήθηκαν αμέσως και τα υπόλοιπα εδόθησαν στα Φιλανθρωπικά Ιδρύματα Καλοκαιρινού.

Το έτος 2017, σύμφωνα με την ΑΔΣ 39/2017, ορίστηκαν νέες τριμελείς Επιτροπές, τις οποίες έχω αναφέρει. Η πρώτη διανομή για το έτος 2017 έγινε στις 14, 15 και 16 Φεβρουαρίου 2017.

Όλα τα μέλη των Επιτροπών, όπως αναφέρουν στα σχετικά έγγραφά τους και τις καταθέσεις τους, δεν είχαν καμία ενημέρωση σχετικά με το πρόγραμμα ΤΕΒΑ, απλώς εν τάχει πραγματοποιήθηκε μια συνάντηση των μελών με την υπεύθυνη υλοποίησης του Προγράμματος κ. Τσαμάνδουρα μία μέρα πριν τη διανομή και ενημερώθηκαν σχετικά.

Ενώ το πρόβλημα του ρεύματος είχε επισημανθεί από τις 14-12-2016, παρά τις ενέργειες που έγιναν προς την Τεχνική Υπηρεσία από την κ. Κορναράκη, δεν επιλύθηκε. Παρά ταύτα, η διανομή στις 14, 15, 16-2-2017 από την αίθουσα Η9 πραγματοποιήθηκε, καθότι οι ωφελούμενοι περίμεναν απ' έξω (250 άτομα).

Σύμφωνα με τις καταθέσεις των μελών της επιτροπής, τα κοτόπουλα μέσα σε παλέτες τοποθετήθηκαν στο πάτωμα και παρέμειναν κάποια μέχρι τις 2:30 μ.μ.

Η διανομή γινόταν σταδιακά μέχρι τις 2:30 μ.μ. Ό,τι περίσσευε μετά το πέρας της διανομής δινόταν στα Φιλανθρωπικά Ιδρύματα Καλοκαιρινού. Έκτοτε η αίθουσα Η9 έκλεισε.

Στις 3-3-2017 τα μέλη των επιτροπών παρακολούθησαν ένα σεμινάριο για τη συντήρηση τροφίμων, το οποίο διοργάνωσε η Περιφέρεια Κρήτης.

Εισηγητής ήταν ο κ. Τίμπης, καθηγητής-τεχνολόγος τροφίμων. Έγινε εκτενέστατη συζήτηση μεταξύ του εισηγητή και των υπαλλήλων του Δήμου Ηρακλείου για τις συνθήκες διανομής και αποθήκευσης των τροφίμων σε όλες τις αίθουσες και χαρακτήρισε εγκληματική ενέργεια να παραμείνει κοτόπουλο από τις 7 το πρωί έως τις 2:30 μ.μ. εκτεθειμένο.

Μετά από το σεμινάριο, τα μέλη των Επιτροπών ενυπόγραφα κατέθεσαν τις απόψεις τους και για τη δική τους προστασία το έστειλαν και στο Συνήγορο του Πολίτη, προκειμένου να διαφυλάξουν τους εαυτούς τους από επαγγελματικό κίνδυνο, αλλά και για τη Δημόσια Υγεία.

Σύμφωνα πάντα με τις καταθέσεις των μελών των Επιτροπών, η υπεύθυνη υλοποίησης του Προγράμματος και ο διευθυντής Κοινωνικής Ανάπτυξης τούς θεωρούσαν υπεύθυνους για οτιδήποτε πρόβλημα ήθελε προκύψει και ότι αυτοί έπρεπε να δίνουν λύσεις.

Σημειωτέον ότι ο έλεγχος από το Υγειονομικό στην αίθουσα Η9 έγινε 15 μήνες μετά την έναρξη του προγράμματος.

Πάντα με γνώμονα τις καταθέσεις όλων των μαρτύρων, μελετώντας όλα τα σχετικά έγγραφα, προσπάθησα να κατανοήσω γιατί δε λειτούργησε ορθά όλο το σύστημα για την υλοποίηση του προγράμματος ΤΕΒΑ.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, θεωρώ ότι υπήρξαν λάθη και παραλείψεις όχι εσκεμμένα, αλλά περισσότερο λόγω άγνοιας απ' όλους τους εμπλεκόμενους στο πρόγραμμα αυτό.

Άποψή μου είναι ότι δεν υπήρξε σωστή συνεργασία μεταξύ της Περιφέρειας και του Δήμου Ηρακλείου. Σύμφωνα με τον οδηγό εφαρμογής του προγράμματος, υπήρχαν επιλέξιμες δαπάνες.

Η Περιφέρεια θεωρεί ότι οι δαπάνες αυτές μπορούσαν να γίνουν μόνο από το δικαιούχο εταίρο και όχι από το Δήμο Ηρακλείου. Μελετώντας τον οδηγό εφαρμογής του προγράμματος, έχω τη γνώμη ότι η Περιφέρεια θα μπορούσε να καλύψει όλες τις δαπάνες που απαιτούνταν, ήτοι μίσθωση ψυκτικών θαλάμων, οχημάτων, ακινήτων, και δαπάνες προσωπικού.

Ο Δήμος Ηρακλείου κατέβαλε μεγάλες προσπάθειες για την κάλυψη των δαπανών, αλλά τελικά κατάφερε να του δοθούν τρεις ψυκτικοί θάλαμοι και τα έξοδα μεταφοράς διανομής των προϊόντων.

Πριν τον ορισμό της τριμελούς Επιτροπής του έτους 2016 και των Επιτροπών του 2017, δεν προηγήθηκε κάποιο σεμινάριο για τη συντήρηση των τροφίμων.

Εύλογο είναι οι υπάλληλοι του Δήμου Ηρακλείου, με μορφωτικό επίπεδο διαφορετικό και άσχετο απ' αυτά που τους ανατέθηκαν, να πανικοβληθούν και να κάνουν λάθη εν αγνοία τους.

Τα σεμινάρια έπρεπε να προηγηθούν των ορισμών των Επιτροπών, ούτως ώστε οι υπάλληλοι να είχαν τη δυνατότητα να εγκλιματιστούν και να γνωρίσουν τι είναι το πρόγραμμα ΤΕΒΑ και ποιες είναι οι αρμοδιότητές τους.

Όλα τα μέλη των Επιτροπών, με σύμφωνη γνώμη και ορθώς έπραξαν, ενεργοποιήθηκαν και ενημέρωσαν τους αρμόδιους φορείς για τα σοβαρά προβλήματα και τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν για τη δημόσια υγεία.

Θεωρώ τα μέλη των Επιτροπών υπεύθυνα άτομα, τα οποία προσπάθησαν για το καλύτερο για την υλοποίηση του προγράμματος.

Παρά τα επανειλημμένα έγγραφα προς τους αρμοδίους για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπιζαν στους χώρους διανομής, ελάχιστα επιλύθηκαν, καθότι τους θεωρούσαν υπεύθυνους για την επίλυση όλων των προβλημάτων που προέκυπταν.

Θεωρώ ότι δεν υπήρξε ο σωστός συντονισμός εκ μέρους της υπεύθυνης υλοποίησης του Προγράμματος ΤΕΒΑ για την επίλυση των σοβαρών προβλημάτων. Ο ρόλος ήταν συντονιστικός, διοικητικός, διεκπεραίωσης εγγράφων και παρακολούθησης του έργου. Φυσικά προσπάθησε για το καλύτερο δυνατό, αλλά, όπως και άλλοι, δε γνώριζε τόσα όσα θα τη βοηθούσαν να επιλύει τα προβλήματα.

Παρότι μερικά από αυτά ήταν αδύνατον να λυθούν. Έπρεπε όλοι οι εμπλεκόμενοι, πριν την έναρξη του προγράμματος, να είχαν μελετήσει τον οδηγό εφαρμογής του προγράμματος, ο οποίος δεν τους εδόθη ποτέ.

Πληροφοριακά σας ενημερώνω ότι το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης της αίθουσας Η9 επιλύθηκε μετά από έξι μήνες. Τηλεφωνικά ενημερώθηκα από την Τεχνική Υπηρεσία ότι το συμβόλαιο με τη ΔΕΗ έγινε τον Ιούνιο του 2017 και ότι τη 12η Ιουνίου 2017 θα γινόταν η σύνδεση παροχής ρεύματος.

Όταν δεν υπάρχει σωστή συνεργασία μεταξύ των Υπηρεσιών του Δήμου, όταν αιτήματα της μιας Υπηρεσίας μπαίνουν στα συρτάρια της άλλης, επόμενο είναι να μη δίνονται λύσεις σε σοβαρά προβλήματα ή να επιλύονται με καθυστέρηση έξι μηνών, όπως της αίθουσας Η9.

Πρόσφατα έλαβα ένα έγγραφο με αρ. εμπιστ. πρωτ. 262/4-7-2017 από τη Διεύθυνση Κοινωνικής Ανάπτυξης, σχετικό με την καταλληλότητα χώρων προγράμματος ΤΕΒΑ, με το οποίο μου διαβιβάζονται οι εκθέσεις αυτοψίας από τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Π.Ε. Ηρακλείου, σύμφωνα με τις οποίες οι χώροι τους οποίους χρησιμοποιεί ο Δήμος Ηρακλείου κρίνονται κατάλληλοι από υγειονομικής άποψης.

Οι διορθωτικές ενέργειες που αναφέρονται στις εκθέσεις δεν αίρουν την καταλληλότητα των χώρων. Γνωστοποιούν μάλιστα ότι εγγράφως ενημερώθηκε η Διεύθυνση Συντήρησης και Αυτεπιστασίας του Δήμου Ηρακλείου, ώστε να προβεί άμεσα στη διόρθωση.

Σύμφωνα με τις καταθέσεις όλων των μελών των Επιτροπών, του διευθυντή Κοινωνικής Ανάπτυξης του Δήμου Ηρακλείου, κ. Φανούριου Οικονομάκη, του διευθυντή Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Κρήτης, κ. Σπυρίδωνα Επιτροπάκη, της υπεύθυνης υλοποίησης του Προγράμματος Αργυρώς Τσαμάνδουρα, της προϊσταμένης του Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής κ. Μαρίας Κορναράκη, καταλήγω στα κάτωθι συμπεράσματα:

Υπήρξαν αμέλειες και παραλείψεις σχεδόν απ' όλους του εμπλεκόμενους. Δε θεωρώ ότι για τα σοβαρά προβλήματα που προέκυψαν υπεύθυνο είναι μόνο ένα άτομο. Η έλλειψη πολλές φορές καλής συνεργασίας, σωστού συντονισμού, η άγνοια πολλών θεμάτων που αφορούσαν το πρόγραμμα ΤΕΒΑ δημιούργησαν πολλά προβλήματα, εκ των οποίων ελάχιστα επιλύθηκαν.

Από τα στοιχεία που συνέλεξα μελετώντας όλα τα σχετικά έγγραφα και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις καταθέσεις των μαρτύρων, δεν προκύπτει ευθύνη ενός συγκεκριμένου υπαλλήλου για πειθαρχικό παράπτωμα.

Πρέπει, πάντως, να επισημανθεί ότι για την υλοποίηση ενός επιχειρησιακού Προγράμματος Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής από το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους (ΤΕΒΑ/FEAD) χρειαζόταν καλύτερη οργάνωση, συνεχής και ενεργή παρακολούθηση, καλύτερη συνεργασία και σωστός συντονισμός, για να είχαμε τα θεμιτά αποτελέσματα.

Οι ωφελούμενοι του προγράμματος αυτού είναι άνθρωποι που διαβιούν σε δύσκολες συνθήκες, αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, κάποιοι βρίσκονται σε καταστάσεις ακραίας φτώχιας και σήμερα με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας.

Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια μετράει πάνω απ' όλα, και δικό μας μέλημα και φροντίδα είναι να συνεχιστεί το σπουδαίο αυτό πρόγραμμα με μεγαλύτερη προσπάθεια εκ μέρους όλων, για να εξαλείψουμε τυχόν παραλείψεις, που εγκυμονούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία των ωφελουμένων».

Ρεπορτάζ: Γιώργος Σαχίνης, Λευτέρης Συμβουλάκης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News