default-image

Το μεγάλο κόλπο με τις ξένες πινακίδες στην Κρήτη

Κρήτη
Το μεγάλο κόλπο με τις ξένες πινακίδες στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλη πληγή στην ελληνική οικονομία αποτελούν τα επιβατηγά Ι.Χ. με βουλγαρικές κυρίως, όπως και με άλλες ξένες πινακίδες, που κινούνται ελεύθερα στη χώρα μας, χωρίς να πληρώνουν τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας ή λοιπούς άλλους φόρους.

Στο πλαίσιο της ελεύθερης κυκλοφορίας εμπορευμάτων και προσώπων μελών της στην Ε.Ε., το κακό έχει παραγίνει, με την κατάσταση να είναι εντελώς ανεξέλεγκτη. Και αυτό γιατί ο κάτοχος ενός επιβατηγού Ι.Χ. με βουλγαρικές πινακίδες μπορεί να μπαίνει και να βγαίνει στην Ελλάδα όποτε θέλει, αλλά να μένει όσο θέλει, και αυτό χωρίς ουσιαστικά κανείς να μπορεί να ελέγξει πόσο θα παραμείνει. Έτσι, πολλοί είναι αυτοί που περνούν τα σύνορα, "αλωνίζουν" ή και δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στην Κρήτη και γενικότερα στη χώρα μας, χωρίς να πληρώνει τα τέλη και τους φόρους που τους αναλογούν.

Και μη μου πείτε ότι δεν ξέρετε ή δεν έχετε δει κάποιον να κινείται για καιρό με ξένες πινακίδες στον τόπο μας, στον οποίο δήθεν ήρθε για "τουριστικούς" λόγους, αλλά μας έμεινε αμανάτι; Ειδικά στην ενδοχώρα και των τεσσάρων νομών του νησιού, τα παραδείγματα είναι πάρα πολλά.

"Παρκάρουν" μόνιμα στη χώρα μας

Για να κυκλοφορεί νόμιμα στη χώρα μας Ι.Χ. με ξένες πινακίδες, υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί, οι οποίες είναι οι εξής:

α) Η συνήθης κατοικία του κατόχου του αυτοκινήτου να βρίσκεται εκτός Ελλάδος,

β) η διαμονή του στην Ελλάδα να είναι προσωρινή,

γ) η χρήση του οχήματος να είναι ιδιωτική και

δ) η κυκλοφορία οχήματος με ξένες πινακίδες στο έδαφος της χώρας μας να μην ξεπερνά τους 6 μήνες.

Εντούτοις, πολλές φορές οι παραπάνω προϋποθέσεις καταπατούνται από τον ιδιοκτήτη του Ι.Χ., ενώ η έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών αλλά και η ελλιπής λειτουργία τους κάνει πρόσφορο το έδαφος για τον πολλαπλασιασμό των κρουσμάτων αυτών. Όλα αυτά έχουν ως συνέπεια τα Ι.Χ. που κυκλοφορούν με βουλγαρικές πινακίδες και έχουν "παρκάρει" σχεδόν μόνιμα στη χώρα μας να είναι αυτή τη στιγμή κυριολεκτικά αμέτρητα, πράγμα που σημαίνει μεγάλη φοροδιαφυγή...

Όπως μάλιστα επιβεβαιώνει και ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Μεταφορών Ηρακλείου Δημήτρης Σηφάκης, «πρόκειται για ένα θέμα πολύ μεγάλης έκτασης, που για να επιλυθεί απαιτείται η διεύρυνση της εποπτείας στην κυκλοφορία».

Μόνο στα φορτηγά που έρχονται για επαγγελματικούς λόγους υπάρχει περιορισμός στο πού θα κινηθούν και στο πόσο καιρό θα παραμείνουν εντός της χώρας. Από την άλλη, όταν επιβατηγό Ι.Χ. με βουλγαρικές πινακίδες περνάει τα ελληνικά σύνορα για τουριστικούς λόγους, οι περιορισμοί είναι πιο χαλαροί. Με το να μη λειτουργούν σωστά οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, μόνο αν ο κάτοχος του Ι.Χ. πέσει σε έλεγχο της Τροχαίας ή άλλου αστυνομικού οργάνου θα διαπιστωθεί ότι ο χρόνος κυκλοφορίας του οχήματος με ξένες πινακίδες στο έδαφος της χώρας μας ξεπέρασε το επιτρεπτό όριο. Έτσι, κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά πόσα οχήματα με ξένες πινακίδες κυκλοφορούν ή παραμένουν στο νησί και στη χώρα μας σήμερα, γεγονός που, όπως επισήμανε και ο κ. Σηφάκης, κάνει επιτακτική την ανάγκη ο τρόπος εκτελωνισμού τους να αυστηροποιηθεί.

Το θέμα έχει εξαγριώσει τους Έλληνες πολίτες, που στο τέλος κάθε έτους βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν τσουχτερά ποσά σε τέλη κυκλοφορίας, ενώ το ελληνικό κράτος από την πλευρά του, βλέποντας ότι χάνει οικονομικά, προσπαθεί με νόμους βγαλμένους από το 1988 (επί αναπληρωτή υπουργού Γεωργίου Πέτσου) να αντιμετωπίσει την πλημμυρίδα των αυτοκινήτων με βουλγαρικές πινακίδες, που κινούνται χωρίς να πληρώνουν τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας ή άλλους φόρους και χαράτσια (τεκμήρια) στην Ελλάδα.

ΒΑΡΙΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Πρόστιμα από 2.500 έως 10.000 ευρώ

Όπως προκύπτει από απάντηση της αρμόδιας υφυπουργού Οικονομικών κ. Αικατερίνης Παπανάτσιου στη Βουλή, η απόφαση Πέτσου από το 1988 προβλέπει ότι, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες διαπιστώνεται κυκλοφορία οχήματος με ξένες πινακίδες στη χώρα χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει, ο Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας προβλέπει βαριές κυρώσεις, οι οποίες για κοινοτικά επιβατικά οχήματα (π.χ. Βουλγαρίας) κυμαίνονται από 2.500 έως 10.000 ευρώ, ενώ για οχήματα με πινακίδες τρίτων χωρών εφαρμόζονται οι διατάξεις περί λαθρεμπορίας, που φτάνουν στο τριπλάσιο των αναλογούντων δασμών ή φόρων και κατάσχεση του οχήματος με παραπομπή του ιδιοκτήτη στον εισαγγελέα.

Ωστόσο, η απάντηση της κ. Παπανάτσιου στην ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. κ. Ευάγγελου Μπασιάκου - που αφορούσε στο ποια μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση για να ανασχέσει το κύμα των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους με βουλγαρικές πινακίδες - πως «το συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο είναι ξεκάθαρο και αυστηρό, η δε εφαρμογή του αποτελεί βασική προτεραιότητα για τις τελωνειακές και τις λοιπές ελεγκτικές Αρχές της χώρας μας», δείχνει ότι στην πράξη δε φαίνεται να μπορούσαν να κλείσουν τα πάσης φύσεως "παράθυρα" ή "τρύπες" του συστήματος αυτού είτε με ελέγχους, είτε εάν π.χ. ένα τέτοιο Ι.Χ. είναι "περασμένο" σε εταιρεία, που στη Βουλγαρία δημιουργούνται και με 2 λέβα (1 ευρώ), αν δεν παρθούν πιο δραστικά και πιο αυστηρά μέτρα.

Ρεπορτάζ: Μαρία Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News