default-image

Μετά την “Black Friday” η “Cyber Monday” !

Κρήτη
Μετά την “Black Friday” η “Cyber Monday” !

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διάφορα τερτίπια συνεχίζουν να εφαρμόζουν τα καταστήματα και οι εμπορικές αλυσίδες, ελπίζοντας στην αναθέρμανση της αγοράς. Έτσι, μετά την "Black Friday", για την οποία τόσο σούσουρο έγινε, για όσους δεν πρόλαβαν να εκμεταλλευτούν τις προσφορές της η δεύτερη ευκαιρία για να κάνουν τις αγορές τους δόθηκε με την "Cyber Monday" (!), με τα καταστήματα χθες Δευτέρα που την εφάρμοσαν να κάνουν απίστευτες εκπτώσεις και προσφορές, αλλά μόνο για τις αγορές που γίνονταν online.

Όσον αφορά πάντως στη "Μαύρη Παρασκευή", σύμφωνα με τα αναλυτικά αποτελέσματα έρευνας της ΕΣΕΕ, η αγοραστική κίνηση στις κεντρικές αγορές παρουσίασε ανομοιόμορφη εικόνα ανά την Ελλάδα, αλλά και μεταξύ εμπορικών καταστημάτων και αλυσίδων, εν μέσω και των επιφυλάξεων από τους Εμπορικούς Συλλόγους, με πολλούς την ίδια ώρα να μιλάνε για μη καλή οργάνωση και έλλειψη συνεννόησης για την εφαρμογή της. Και όλα αυτά ενώ το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, με τίτλο "Απλοποίηση διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων, άρση κανονιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό και λοιπές διατάξεις", φέρνει αλλαγές στον τρόπο καθορισμού των προσφορών-εκπτώσεων.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στο νέο νόμο αποσαφηνίζεται η έννοια των προσφορών, με ρητή παραπομπή στον ορισμό του κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες, ενώ εισάγεται υποχρέωση σαφούς αναγραφής της αρχικής και της νέας μειωμένης τιμής των προϊόντων που διατίθενται σε προσφορά, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν. Κατόπιν τούτου, ενισχύονται η διαφάνεια και η ποιότητα της πληροφόρησης του καταναλωτή, ενώ με τη διατήρηση του περιορισμού του ποσοστού (50%) των ειδών που πρέπει να διατίθενται σε προσφορά λαμβάνονται υπόψη οι δυνατότητες και οι ανάγκες μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, ώστε να διασφαλίζεται ο υγιής ανταγωνισμός με μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Επίσης καθιερώνεται η δυνατότητα κάθε αντιπεριφερειάρχη, μετά από γνώμη των δήμων, των εμπορικών και επαγγελματικών οργανώσεων της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, να ορίζει μία περίοδο προσφορών ανά δύο έτη, με μέγιστη χρονική διάρκεια ένα μήνα, κατά την οποία επιτρέπεται η προσφορά του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα. Με αυτή τη ρύθμιση ενισχύεται η ευελιξία των εμπορικών επιχειρήσεων αναφορικά με τη διάθεση περισσότερων ειδών σε προσφορά, ενώ λαμβάνονται περισσότερο υπόψη οι ανάγκες των τοπικών κοινωνιών.

Μετά την "Black Friday", ήρθε και η "Cyber Monday"

Μετά την "Black Friday", στην Ελλάδα ήρθε και η "Cyber Monday"! Όπως ο θεσμός αυτής της μέρας προστάζει, χθες Δευτέρα τα καταστήματα προχώρησαν σε απίστευτες εκπτώσεις και προσφορές, μόνο όμως στις αγορές που έγιναν online. Ο θεσμός άρχισε μόλις το 2005 για πρώτη φορά στις Ηνωμένες Πολιτείες - και είναι η... απάντηση στην "Black Friday" (την πρώτη Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, οπότε σηματοδοτείται η έναρξη των χριστουγεννιάτικων εκπτώσεων).

Η "Cyber Monday" διαρκεί μόνο μία ημέρα, ενώ χαρακτηριστικό είναι ότι στις ΗΠΑ πέρυσι, κατά τη διάρκειά της, οι αγορές - μόνο καταναλωτικά αγαθά, όχι π.χ. τουριστικές υπηρεσίες - διαμορφώθηκαν στο 1,46 δισ. δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 17% σε σχέση με το 2011.

Ο όρος "Cyber Monday" χρησιμοποιείται στην Αργεντινή, τη Γερμανία, τη Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιαπωνία, την Ιρλανδία, τον Καναδά, την Κίνα, την Κολομβία, τη Νορβηγία, την Ολλανδία, την Ουγκάντα, την Πορτογαλία, τη Σουηδία και τη Χιλή. Αξίζει να σημειωθεί πως οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν να επωφεληθούν προσφορών για αγορές από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα από μεθαύριο Πέμπτη 1η Δεκεμβρίου έως τις 7 του ίδιου μήνα, οπότε θα πραγματοποιηθεί η Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Πρόκειται για θεσμό που άρχισε το 2013 και διοργανώνεται από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Το 2015 συμμετείχαν στην εν λόγω δράση πάνω από 100 καταστήματα, με προσφορές έως και 70%. Ο τζίρος που πραγματοποιήθηκε την Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2015 ήταν αυξημένος κατά 34% σε σύγκριση με αυτόν της εβδομάδας που προηγήθηκε (24-30 Νοεμβρίου).

Αυξήθηκε ο τζίρος τη "Μαύρη Παρασκευή"

Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει η έρευνα της ΕΣΕΕ, κάνοντας έναν απολογισμό για την πρώτη απόπειρα εφαρμογής της "Black Friday" στην Ελλάδα, είναι ότι σε γενικές γραμμές πρόκειται για μια πρωτοβουλία υιοθέτησης του διεθνούς θεσμού από τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες, με το "βομβαρδισμό" ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με τη συγκεκριμένη ημέρα και των συντονισμένων προωθητικών ενεργειών τους, στην ουσία "παρέσυραν" τα εμπορικά καταστήματα ώστε να συμμετέχουν σχεδόν αιφνιδίως και την τελευταία στιγμή. Επίσης, σύμφωνα με την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας, η γενική στάση του επιχειρηματικού κόσμου απέναντι στο θεσμό «μπορεί να γίνει θετική, αν υπάρξει οργάνωση και σωστός συντονισμός», ώστε η "Black Friday" να λαμβάνεται ως πρωτοβουλία των εμπορικών καταστημάτων στις κεντρικές εμπορικές αγορές «και όχι ως μια πρακτική των μεγάλων αλυσίδων που υιοθετείται αναγκαστικά και από τα μικρά καταστήματα». Μεταξύ άλλων, πάντως, προκύπτει ότι οι καταναλωτές σε κεντρικές αγορές φάνηκαν να ήταν πιο έτοιμοι από τους καταστηματάρχες για την "Black Friday".

«Η πρώτη "απόπειρα" της "Black Friday" πέτυχε», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης. Σύμφωνα με μίνι έρευνα του ΙΝΕΜΥ (Ινστιτούτο Εμπορίου & Υπηρεσιών) της ΕΣΕΕ για τη "Μαύρη Παρασκευή", υπήρξε αύξηση της αγοραστικής κίνησης στις κεντρικές αγορές.

Συγκεκριμένα, στο Ηράκλειο, στα Χανιά και στις πόλεις του Λασιθίου υπήρξε συμμετοχή σε ποσοστό από 15 έως 20% των εμπορικών καταστημάτων, ενώ το ποσοστό των πολυεθνικών ήταν μεγαλύτερο. Οι προσφορές κατά μέσο όρο κινήθηκαν στο 20-60%. Σημειώθηκαν αυξημένες πωλήσεις την Παρασκευή, κάτι όμως στο οποίο συνέβαλαν και οι ονομαστικές εορτές. Μερίδα εμπόρων και καταναλωτών ανέφερε, εξάλλου, πως ο θεσμός της "Black Friday" είναι ένα «τρικ» με μεγάλη διαφήμιση από τις αλυσίδες.

Μεταξύ άλλων πόλεων, στο Ρέθυμνο οι καταστηματάρχες δε συμμετείχαν στο θεσμό, καθώς δεν υπήρξε ενημέρωση των καταστημάτων. Ωστόσο οι έμποροι παρουσίασαν θετική στάση απέναντι στο διεθνή αυτό θεσμό, κυρίως για να μπορέσουν τα καταστήματα να διαθέσουν στοκ εμπόρευμα.

Η κίνηση στις άλλες πόλεις

Οι κεντρικές αγορές της Αττικής παρουσίασαν συμμετοχή των καταστημάτων σε μικρό ποσοστό. Κυρίως συμμετείχαν τα "επώνυμα" καταστήματα και οι αλυσίδες, με επίπεδο εκπτώσεων περίπου 21-40%. Στο κέντρο της Αθήνας παρουσιάστηκε υψηλή επισκεψιμότητα, αλλά κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες, ενώ δεν υπάρχει εικόνα για τα μικρά καταστήματα.

Στη Θεσσαλονίκη συμμετείχαν ελάχιστα καταστήματα στην "Black Friday", κυρίως τα μεγάλα και οι πολυεθνικές, στα οποία χαρακτηριστικά δημιουργήθηκαν "ουρές" από καταναλωτές. Τα λίγα εμπορικά καταστήματα που συμμετείχαν έκαναν εκπτώσεις της τάξεως του 10% και κυρίως σε μικρό μέρος των νέων παραλαβών.

Στην Πάτρα σημειώθηκε συμμετοχή κυρίως μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%). Τα λίγα εμπορικά καταστήματα που συμμετείχαν έκαναν εκπτώσεις της τάξεως του 20-40%, κυρίως σε εμπορεύματα στοκ και πολύ μικρό μέρος της νέας σεζόν. Ωστόσο, σημειώθηκε υψηλή επισκεψιμότητα στην εμπορική αγορά σε σχέση με τον υπόλοιπο μήνα.

Στα Ιωάννινα συμμετείχαν αρκετά καταστήματα, σχεδόν το 50%, με εκπτώσεις της τάξεως του 20-30%.Παρουσιάστηκε καλύτερη κίνηση των πωλήσεων σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, που η αγορά δεν είχε καθόλου κόσμο. Στη Ρόδο, την Αλεξανδρούπολη και τη Λάρισα είχαμε συμμετοχή κυρίως των μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%), με ειδικές πρόσφορες στα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών. Ωστόσο, όπως τονίστηκε, η συνεχόμενη ύπαρξη εκπτώσεων και προσφορών στα καταστήματα δεν καθιστά το θεσμό σε κάποιο ιδιαίτερο γεγονός.

Ρεπορτάζ : Μαρία Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News