default-image

Στο "πηγάδι" ακόμα 6 εκατ. ευρώ για τη μεγάλη γέφυρα!

Κρήτη
Στο "πηγάδι" ακόμα 6 εκατ. ευρώ για τη μεγάλη γέφυρα!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το έχουμε ξαναγράψει... Με ένα μαγικό, μυστήριο τρόπο, τα μεγάλα δημόσια έργα στην Κρήτη κατορθώνουν να "ρουφάνε" συνεχώς λεφτά. Λεφτά εκ των υστέρων και αφού υποτίθεται ότι έχουν ολοκληρωθεί!

Πάνω που νομίζει κανείς πως τεχνικά τα έργα είναι έτοιμα, προκύπτουν νέες τεχνικές απαιτήσεις, νέες τεχνικές ανάγκες και άρα νέες δαπάνες.

Τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση, πέρα από το πολυσυζητημένο για το εκτροχιασμένο κόστος του φράγμα Αποσελέμη, αποδεικνύεται και η μεγάλη γέφυρα στο Χαμέζι της Σητείας.

Μετά την αλλαγή εργολάβου, αφού ο αρχικός ανάδοχος είχε κηρυχθεί έκπτωτος, ο νέος ανάδοχος έθεσε θέμα ενίσχυσης της γέφυρας με μια μεγάλη παρέμβαση ύψους 6 εκατ. ευρώ. Στο υπουργείο Υποδομών, σε συνεννόηση και σε ανοιχτό δίαυλο με τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, αμφιταλαντεύτηκαν για ένα μεγάλο διάστημα γύρω από ένα κρίσιμο δίλημμα: Αν η γέφυρα είναι εντάξει για χρήση, ή αν το πρώτο κομμάτι της, που είχε φτιαχτεί πριν χρόνια, από την πρώτη εταιρεία που κηρύχθηκε έκπτωτη, θα πρέπει να ενισχυθεί μέσω μεγάλης παρέμβασης!

Τελικά, όπως φαίνεται, στο υπουργείο κατέληξαν σε μια άποψη.

Θα γίνει η ενίσχυση της γέφυρας με ένα κονδύλι ύψους 6 εκατ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτό το παρήγορο της υπόθεσης είναι πως θα μπει τέλος σε ένα "σίριαλ" που έχει τόσο κουράσει και μια καινούργια γέφυρα θα παραδοθεί κάποια στιγμή τα επόμενα χρόνια επιτέλους σε χρήση. Το παρήγορο της υπόθεσης δεν αναιρεί, βεβαίως, και το παράδοξο από κοινωνικής τουλάχιστον σκοπιάς. Ότι θα πρέπει εκ των υστέρων να δοθούν και άλλα χρήματα και να ενισχυθεί μια γέφυρα, η οποία, με βάση μελέτη του πρώτου εργολάβου που είχε εγκρίνει τότε το υπουργείο Υποδομών, είναι μια χαρά από πλευράς τεχνικών προδιαγραφών, όπως φτιάχτηκε αρχικά!

Εδώ, απ' ό,τι αναφέρει το ρεπορτάζ, πρόκειται για ένα τεχνικό παράδοξο. Υπάρχουν δύο διαφορετικές "σχολές" στις τάξεις του τεχνικού, μηχανικού κόσμου ως προς τις προδιαγραφές τέτοιων μεγάλων κοιλαδογεφυρών, όπως αυτή στο Χαμέζι, που έχει μήκος κοντά στα 850 μέτρα!

Στο υπουργείο τα έβαλαν κάτω. Ζύγισαν το κόστος της νέας παρέμβασης, που φυσικά θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και από εθνικούς πόρους. Ζύγισαν από την άλλη τον κίνδυνο και την ελάχιστη έστω πιθανότητα απρόοπτου γεγονότος στη γέφυρα, αν έμενε ως έχει. Έτσι, προκρίθηκε η λύση της ενίσχυσής της με νέο κόστος και νέα καθυστέρηση, δίχως όμως να είναι απολύτως σίγουροι στο υπουργείο, με τις διαφορετικές τεχνικές απόψεις που τους έχουν κατατεθεί, αν η συμπληρωματική παρέμβαση 100% είναι και αναγκαία... Προφανώς ισχύει το "φύλαγε τα ρούχα σου" για οτιδήποτε, έστω και ακραίο ενδεχόμενο!

Γεφύρι της Άρτας... Το πολύπαθο ιστορικό

Τουλάχιστον προκύπτει επιτέλους μια απόφαση στο δίλημμα και ξεκαθαρίζει, καταπώς φαίνεται, το τοπίο γύρω από ένα τόσο πολύπαθο έργο. Εδώ, άλλωστε, το ιστορικό για το σημαντικό αυτό οδικό έργο της Κρήτης μιλά από μόνο του.

Το οδικό έργο Αυχήν Αγκαθιάς-Χαμέζι, που περιλαμβάνει και τη μεγάλη κοιλαδογέφυρα των 850 μέτρων, δημοπρατήθηκε το 2003, ως έργο με πακέτο τη μελέτη-κατασκευή. Μετά το διαγωνισμό και τη δημοπράτηση υπήρξε μια δικαστική διαμάχη χρόνων, με προσφυγές και ενστάσεις από τους εργολάβους που συμμετείχαν στο διαγωνισμό του 2003. Τελικά το έργο κατοχυρώθηκε στην εταιρεία ΕΡΚΑΤ και ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2006. Το έργο υποτίθεται θα έπρεπε να είχε τελειώσει το 2009, αλλά ένα χρόνο μετά έσκασε η "βόμβα".

Ο ανάδοχος, η ΕΡΚΑΤ, κηρύχθηκε έκπτωτη λόγω κατάθεσης πλαστών εγγυητικών, χώρια βεβαίως τα οικονομικά προβλήματα που τρέναραν την πρόοδο των εργασιών.

Το 2013, το οδικό έργο απέκτησε νέο ανάδοχο, μια θυγατρική εταιρεία του "Άκτωρα", που ανέλαβε να φτιάξει το δρόμο μήκους 4,5 χιλιομέτρων και να ολοκληρώσει τη γέφυρα. Εκεί προέκυψε και η αναπάντεχη εμπλοκή με το κομμάτι της γέφυρας. Ο νέος ανάδοχος έθεσε θέμα εκτεταμένης ενίσχυσης της γέφυρας με ειδικά ανθρακονήματα και στήριξη.

Και εδώ άρχισε το μπέρδεμα... Βλέπετε, στο υπουργείο δεν ήξεραν τι να κάνουν. Είχαν στα χέρια την πρώτη μελέτη της πρώτης εταιρείας, της ΕΡΚΑΤ, που θέλει να είναι μια χαρά από τεχνικής άποψης το επίμαχο κομμάτι της γέφυρας. Είχαν όμως στα χέρια και μια δεύτερη εμπειρογνωμοσύνη, μια δεύτερη μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, για λογαριασμό του δεύτερου εργολάβου, του "Άκτωρα", που λέει το αντίθετο: πως υπάρχει τεχνικά πρόβλημα και θα πρέπει να ενισχυθεί το επίμαχο κομμάτι της γέφυρας, με μια παρέμβαση προϋπολογισμού περί τα 6 εκατομμύρια ευρώ!

Με τα πολλά, πάρθηκε η απόφαση για την ενίσχυση της γέφυρας. Η απόφαση "κλείδωσε" σε πρόσφατη σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών, με συμμετοχή εκπροσώπων του ΟΑΚ Α.Ε., και όπως ειπώθηκε εκεί, σύντομα να έρθουν και οι πιστώσεις για να προχωρήσει η συμπληρωματική παρέμβαση.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News