default-image

Τα απρόοπτα των πανελλαδικών, έμεινε εκτός με 18.000 μόρια!

Κρήτη
Τα απρόοπτα των πανελλαδικών, έμεινε εκτός με 18.000 μόρια!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επτά στους δέκα υποψηφίους των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων κατόρθωσαν να εισαχθεί σε κάποιο τμήμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα "πέρασε" το 69,14% των υποψηφίων, ωστόσο υπήρξαν και κάποιοι που έμειναν εκτός κατ' επιλογήν. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση μη εισαχθέντος υποψηφίου που είχε συγκεντρώσει 18.000 μόρια, αλλά δεν πέρασε κάπου επειδή είχε δηλώσει μόνο ιατρικές σχολές.

Συνολικά φέτος εισήχθησαν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση 72.973 υποψήφιοι (έναντι 70.988 που είχαν εισαχθεί το 2015). Οι περισσότεροι υποψήφιοι που έμειναν εκτός προέρχονταν από τον τομέα των ανθρωπιστικών σπουδών. Αυτό εξηγείται και από το γεγονός ότι οι υποψήφιοι που επιλέγουν τις θεωρητικές σχολές είναι πολύ περισσότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις.

Οι υποψήφιοι του δεύτερου και του τρίτου πεδίου (Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες και Επιστήμες Υγείας και Ζωής) βγήκαν κερδισμένοι, καθώς ήταν λιγότεροι σε αριθμό και άρα είχαν περισσότερες πιθανότητες εισαγωγής εξαρχής.

Ωστόσο, η επόμενη ημέρα της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων βρίσκει την κοινωνία προβληματισμένη, καθώς, όπως προκύπτει, υπάρχουν φοιτητές οι οποίοι εισάγονται σε καθ' όλα αξιόλογες σχολές με βαθμούς κάτω από τη βάση.

Εισαγωγή στην τριτοβάθμια με 1.560 μόρια!

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση των μελλοντικών εκπαιδευτικών (νηπιαγωγών) που πέρασαν στο Πανεπιστήμιο με 9, αλλά και επιτυχόντα του ΤΕΙ Κοζάνης στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών και Βιομηχανικού Σχεδιασμού που πέτυχε εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με 1.560 μόρια. Η βαθμολογία αυτή ισοδυναμεί με βαθμούς-ρεντίκολο: Αν κάποιος γράψει ένα οκταράκι στην Έκθεση και μηδέν (!) σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα μπορεί να γίνει φοιτητής!

Γένους θηλυκού

Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται πως η επιτυχία στα μαθήματα είναι γένους θηλυκού, καθώς από τους φετινούς επιτυχόντες οι 30.929 είναι κορίτσια και οι 27.526 αγόρια. Από τους 72.973 εισαχθέντες 10.624 υποψήφιοι "πέτυχαν" στη σχολή της πρώτης τους προτίμησης.

Βάσεις

Η εικόνα που παρουσιάζουν οι βάσεις του 2016 είναι μικτή. Τα παιδαγωγικά τμήματα και οι θεωρητικές σχολές σημειώνουν πτώση, ενώ οι ιατρικές και παραϊατρικές σχολές άνοδο της βάσης εισαγωγής. Επίσης, πτώση σημείωσαν τμήματα όπως είναι οι αρχιτεκτονικές σχολές και τα τμήματα μουσικών σπουδών, στα οποία απαιτούνταν εξετάσεις ειδικών μαθημάτων, καθώς αρκετοί ήταν οι υποψήφιοι που δεν πέρασαν το όριο της βάσης που χρειάζεται.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως στην άλλοτε περιζήτητη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά μπόρεσε να εισαχθεί φοιτητής που συγκέντρωσε μέσο όρο 11 με άριστα το 20 στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.

Δε συγκρίνονται

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως οι φετινές βάσεις δε συμβαδίζουν με τις περσινές, λόγω του νέου συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων που ίσχυσε φέτος. Με βάση το νέο σύστημα οι υποψήφιοι δίνουν 4 ή 5 μαθήματα, ενώ με το βάση το παλιό έδιναν 6 ή 7.

Παρ' όλα αυτά υπήρξαν εκατοντάδες υποψήφιοι που επέλεξαν φέτος να δώσουν εξετάσεις με το παλιό σύστημα, γεγονός που ευνόησε την πολυπλοκότητα των πανελλαδικών του 2016. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας αναγκάστηκαν να εκδώσουν αποτελέσματα σε 11 (!) διαφορετικές κατηγορίες υποψηφίων.

Η πολυπληθέστερη κατηγορία είναι αυτή των υποψηφίων των ημερήσιων λυκείων που έδωσαν με το νέο σύστημα. Διαγωνίστηκαν 74.434 άτομα και "πέτυχαν" 58.010, δηλαδή το 77,93%. Ανά κατηγορία, ωστόσο, το μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχίας (της τάξεως του 82,72%) σημείωσαν οι υποψήφιοι των ημερήσιων ΓΕΛ και ΕΠΑ.Λ. που έδωσαν με το παλιό σύστημα. Από τους 2.894 υποψήφιους "πέτυχαν" οι 2.394. Στον αντίποδα, η κατηγορία με το μικρότερο ποσοστό επιτυχίας (μόλις 30,67%) είναι εκείνη των υποψηφίων των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. με το 10%.

Το 5ο μάθημα

Όπως σωστά είχαν προβλέψει μιλώντας στη "Νέα Κρήτη" έμπειροι καθηγητές της δημόσιου λυκείου, θα ήταν λίγοι οι μαθητές που θα επέλεγαν να δώσουν και το 5ο μάθημα, "ανοίγοντας" την πόρτα σε σχολές και άλλων πεδίων. Όσο δελεαστική και αν ήταν μια τέτοια προοπτική, το οικονομικό και το ψυχολογικό βάρος της εξέτασης σε ένα επιπλέον μάθημα ήταν μεγαλύτερο, όπως εκτιμούσαν. Και οι εκτιμήσεις αυτές επιβεβαιώθηκαν πλήρως.

Πανελλαδικά μόλις 35.653 υποψήφιοι εξετάστηκαν σε πέμπτο μάθημα, γεγονός που "διευκόλυνε" το να μείνουν κενές 621 θέσεις τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην επικράτεια.

Και πρέπει να το διευκρινίσουμε αυτό, γιατί, με δεδομένο το γεγονός πως υπήρξαν υποψήφιοι οι οποίοι "πέρασαν" με βαθμό πρόσβασης 1,5, μπορεί ο κόσμος να τρομοκρατηθεί. Και να θεωρήσει πως όσοι έμειναν εκτός έγραψαν λιγότερο κι από 1,5 ακόμα...

Στην πραγματικότητα, αυτό δε συμβαίνει... Απλώς, επειδή ανάλογα με την ομάδα προσανατολισμού που έχει επιλέξει ο κάθε υποψήφιος "ξεκλειδώνει" συγκεκριμένες σχολές, μπορεί να μην είχε δικαίωμα πρόσβασης σε αυτές με τις κενές θέσεις, ακόμα και αν η βαθμολογία του ήταν ικανοποιητική.

Πάνω και κάτω

Τη χαμηλότερη βάση στα πανεπιστήμια έχει το Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου με 5.941 μόρια, ενώ στα ΤΕΙ τη χαμηλότερη βάση έχει το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών και Βιομηχανικού Σχεδιασμού του ΤΕΙ Κοζάνης με 1.560 μόρια.

Μεγάλο ήταν το σοκ για τις βάσεις των παιδαγωγικών σχολών, που σημείωσαν ελεύθερη πτώση. Αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι αποτέλεσαν ξεχωριστό επιστημονικό πεδίο και χρειαζόταν να εξεταστεί ο υποψήφιος σε επιπλέον μάθημα, κάτι που, μαζί με τη μειωμένη προοπτική άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης, οδήγησε σε μείωση της ζήτησης.

Ενδεικτικό της μείωσης είναι η βάση του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στη Ρόδο, στα 9.887 μόρια. Στο ίδιο τμήμα πριν από μία δεκαετία είχαμε αριστούχους φοιτητές, εξαιτίας της άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης.

Όπως τότε επισημαίναμε πως δεν είναι ό,τι καλύτερο να γίνονται δάσκαλοι υποψήφιοι που θέλουν απλώς μια μόνιμη θέση στο Δημόσιο, έτσι και τώρα πρέπει να σημειώσουμε κάτι άλλο: Δεν είναι ό,τι καλύτερο να γίνονται δάσκαλοι υποψήφιοι που δεν έχουν τη δυνατότητα να γράψουν 10 με άριστα το 20.

Νομικές

Σχετικά με τις νομικές σχολές, η Νομική Αθηνών παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, κερδίζοντας μόλις 6 μόρια, ενώ Νομική Θεσσαλονίκης και Νομική Κομοτηνής σημείωσαν πτώση 120 και 137 μορίων αντίστοιχα.

Οι οικονομικές σχολές σημείωσαν πτώση, επίσης λόγω μειωμένης ζήτησης κατά την παρούσα συγκυρία της οικονομικής κρίσης, ενώ οι πολυτεχνικές σχολές σημείωσαν μικρή άνοδο, όπως και οι σχολές Μαθηματικών και φυσικών σπουδών.

Ιατρικές σχολές

Όσον αφορά στις Ιατρικές σχολές, λόγω καλών επιδόσεων σε Φυσική και Χημεία, οι βάσεις παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα και σημείωσαν αύξηση... 13.000 ήταν οι υποψήφιοι που διεκδικούσαν αυτές τις θέσεις. Έγραψαν πολύ καλά και έτσι, λόγω των βαθμολογικών αποτελεσμάτων, είχαμε μεγάλη εκτόξευση των βάσεων. Επιπλέον, το πτυχίο της Ιατρικής θεωρείται από πολλούς "διαβατήριο" για επαγγελματική αποκατάσταση στο εξωτερικό και για αυτό παραμένει υψηλή και η ζήτηση των Ιατρικών σχολών.

Αξιοσημείωτο

Ακόμη, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση του νεοϊδρυθέντος Τμήματος Μουσουλμανικών Σπουδών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το οποίο, αν και προσέφερε 30 θέσεις, αποτέλεσε προτίμηση 2.800 υποψηφίων.

Ρεπορτάζ: Ελένη Σταυρουλάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News