default-image

Τροχαία: "Μαύρο κουτί" σε ΙΧ για τη "σφαγή" στους δρόμους

Κρήτη
Τροχαία: "Μαύρο κουτί" σε ΙΧ για τη "σφαγή" στους δρόμους

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Την ώρα που η Κρήτη θρηνεί ήδη 44 νεκρούς σε τροχαία από τις αρχές του 2016, τα στοιχεία γίνονται ανησυχητικά για ολόκληρη την Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης για την Οδική Ασφάλεια, που δημοσίευσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC), μέσα στο 2015 καταγράφηκε αύξηση του αριθμού των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και μάλιστα για πρώτη φορά από το 2001.

Η αιτία του κακού τόσο για τα θανατηφόρα όσο και για εκείνα που έχουν σαν αποτέλεσμα τραυματισμούς εξακολουθεί να είναι η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, η κατανάλωση αλκοόλ, η απόσπαση της προσοχής των οδηγών και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Παρά το γεγονός, πάντως, ότι η Ελλάδα την τελευταία 5ετία καταγράφει τη 2η καλύτερη επίδοση μεταξύ των "28" της Ε.Ε. σε ό,τι αφορά τη μείωση των θανάτων σε τροχαία, η χώρα μας και φυσικά η Κρήτη παραμένουν στην κορυφή της μακάβριας λίστας.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η έκθεση δεν περιλαμβάνει τα τελικά, επίσημα εθνικά στοιχεία για το 2015, εντός του οποίου και ειδικά κατά το δεύτερο εξάμηνο καταγράφηκε στην Ελλάδα αύξηση των θανάτων σε σύγκριση με το 2014.

Η Ελλάδα

Η χώρα μας κατατάσσεται στην "πορτοκαλί" κατηγορία, την αμέσως επόμενη από το "κόκκινο" με τις χειρότερες επιδόσεις, που έχουν η Λιθουανία, η Κροατία, η Λετονία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία. Στον αντίποδα, η Νορβηγία έχει το χαμηλότερο αριθμό θυμάτων από τροχαία στην Ευρώπη, με τη μείωση από το 2001 να ξεπερνάει το 57%! Η μείωση των τροχαίων ήταν εντυπωσιακή και μέσα στο 2015, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ο δείκτης έπεσε κατά 20% σε σχέση με το 2014. Ο λόγος γι' αυτό το εντυπωσιακό επίτευγμα είναι κυρίως η κατασκευή νέων αυτοκινητόδρομων με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας και τα διαχωριστικά στηθαία.

Για να αντιληφθεί κανείς τη διαφορά, στη Νορβηγία το 2015 καταγράφηκαν 23 θανατηφόρα τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους, ενώ στη Βουλγαρία, που είναι στην τελευταία θέση της λίστας μαζί με τη Ρουμανία και τη Λετονία, πάνω από 90 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους.

Ένας στους τέσσερις

Σύμφωνα με τις τελευταίες εκθέσεις, ένας στους τέσσερις θανάτους από τροχαίο στην Ευρώπη αποδίδεται στο αλκοόλ. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των ελέγχων για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μέσα στην τελευταία πενταετία αυξήθηκε κατά 39% στην Πολωνία, κατά 24% στην Εσθονία και κατά 12% στην Πορτογαλία. Αντίθετα, στο ίδιο διάστημα, ο αριθμός των αντίστοιχων ελέγχων μειώθηκε κατά 13% στη Σουηδία, κατά 10% στην Κύπρο και κατά 5% στην Αγγλία και την Ουαλία.

Εκτιμάται ότι το 2% των διανυθέντων χιλιομέτρων στην Ε.Ε. οδηγείται με παράνομη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα, ενώ το ένα τέταρτο όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ε.Ε. σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ. Κύριες αιτίες θανάτου και σοβαρών τραυματισμών σε όλη την Ευρώπη, εκτός από το αλκοόλ, εξακολουθούν να είναι η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, η απόσπαση της προσοχής των οδηγών και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας.

Σε σχέση με το 2010

Όσον αφορά στην Ελλάδα, κατά την τελευταία 5ετία καταγράφει τη 2η καλύτερη επίδοση μεταξύ των 28 της Ε.Ε. σε ό,τι αφορά τη μείωση των θανάτων σε τροχαία. Σε σχέση με το 2010, η χώρα μας κατάφερε να μειώσει τα σοβαρά τροχαία (όχι τα θανατηφόρα) στους δρόμους κατά 37%, ακολουθούμενη από την Κύπρο (-36%) και το Βέλγιο (-25%). Αύξηση καταγράφηκε για το ίδιο διάστημα στη Μάλτα κατά 45%, το Λουξεμβούργο κατά 11%, τη Βουλγαρία κατά 8% και την Ολλανδία και τη Γερμανία κατά 8%, αντίστοιχα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν πως ο πραγματικός αριθμός των τροχαίων, σοβαρών και θανατηφόρων, δεν είναι δυνατόν να επιβεβαιωθεί, καθώς υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις των αστυνομικών καταγραφών στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. Πιο ασφαλείς είναι οι αριθμοί που αφορούν σε θανατηφόρα και σε σοβαρούς τραυματίες, καθώς υπάρχουν καταγραφές στα νοσοκομεία.

26.300 νεκροί

Μέσα στο 2015, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών, έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης 26.300 άνθρωποι, σε σχέση με τους 25.970 το 2014, αύξηση της τάξης του 1%. Από τις 32 χώρες που παρείχαν δεδομένα, 22 είχαν αύξηση σε τροχαία δυστυχήματα, μία έμεινε σταθερή και μόλις 9 είχαν μείωση, με πρώτη τη Νορβηγία κατά 20% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, και δεύτερες την Εσθονία και την Ιρλανδία κατά 14% το ίδιο διάστημα.

Σε σχέση με το 2010, σύμφωνα με την έκθεση, καταγράφηκε μείωση των θανατηφόρων στους δρόμους της Ε.Ε. κατά 17% το διάστημα ως το 2015, ενώ ο στόχος που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν η μείωση των τροχαίων κατά 6,7% το χρόνο έως το 2020, ποσοστό που αυξάνεται πλέον στο 9,7% μετά τις αρνητικές "επιδόσεις" της προηγούμενης χρονιάς.

Δημογραφικό και κόστος

Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η παρατήρηση των συντακτών της έκθεσης, ότι τα τροχαία αποτελούν μάστιγα για την Ευρώπη και για έναν επιπλέον λόγο, το δημογραφικό. Η ήπειρος γερνάει, και μάλιστα με δραματικούς ρυθμούς, γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη να σταματήσουν οι θυσίες στην άσφαλτο. Πόσω μάλλον όταν, εκτός από τον αποδεκατισμό κυρίως νέων ανθρώπων, το κόστος που συνεπάγονται τα τροχαία είναι αβάστακτο. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, η μείωση κατά 20.580 νεκρούς στην Ε.Ε. από το 2011 έως το 2015 ισοδυναμεί με εξοικονόμηση 40,6 δισ. ευρώ. Αν ο στόχος που έχει θέσει η Επιτροπή επιτευχθεί, τότε η εξοικονόμηση χρημάτων ως το 2020 θα είναι από 16,7 έως 57,2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η σφαγή στους κρητικούς δρόμους

Η Κρήτη, αν και δεν αναφέρεται εξειδικευμένα στην έκθεση, η οποία ασχολείται με εθνικές στατιστικές και όχι περιφερειακές, πληρώνει ένα από τα πιο βαριά τιμήματα στην άσφαλτό της. Οι αιτίες είναι γνωστές. Από τη μια το απαρχαιωμένο δίκτυο, με τις αμέτρητες παγίδες, και από την άλλη ο τρόπος με τον οποίο οδηγούμε. Μέσα στο 2015, η Κρήτη, όπως είχε παρουσιάσει αναλυτικά η "Ν.Κ.", θρήνησε 70 νεκρούς, έχοντας την τραγική πρωτιά ανάμεσα στις 13 περιφέρειες της χώρας. Εξήντα δύο από τα θύματα άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο και οι υπόλοιποι 8 στα νοσοκομεία της Κρήτης. Από αυτούς, 53 ήταν οδηγοί, 9 επιβάτες και 8 πεζοί, 60 άνδρες και 10 γυναίκες. Τέσσερα από τα θύματα ήταν ηλικίας 0-17 ετών, 13 άτομα 18-25 ετών, 19 άτομα 36-55 και 19 άτομα 55 ετών και άνω.

Τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα μέσα στο 2015 σημειώθηκαν σε επαρχιακούς δρόμους της Κρήτης, συνολικά 46, ενώ 13 στο ΒΟΑΚ και 11 στα αστικά κέντρα. Σε επίπεδο νομών, το Ηράκλειο ήταν πρώτο σε τραγωδίες στην άσφαλτο με 27 τροχαία, και ακολουθούν τα Χανιά με 19, το Λασίθι με 16 και τέλος το Ρέθυμνο με 8 τροχαία.

Σημειώνεται ότι το 2015 ήταν για την ανατολική Κρήτη η χειρότερη χρονιά από το 2000.

"Μαύρο κουτί" στα αυτοκίνητα

Λίγες εβδομάδες μετά το πρώτο θανατηφόρο τροχαίο στο οποίο εμπλέκεται η λειτουργία αυτόματου πιλότου στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Tesla, το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών σχεδιάζει νομοθεσία που θα επιβάλλει την εγκατάσταση "μαύρου κουτιού" στα οχήματα που οδηγούν μόνα τους, ώστε να μπορούν να αποδοθούν ευθύνες.

Όπως δήλωσε πηγή του υπουργείου στο πρακτορείο Reuters, ο σχεδιαζόμενος νόμος θα απαιτεί από τους οδηγούς να παραμένουν καθισμένοι πίσω από το τιμόνι, ώστε να αναλαμβάνουν τον έλεγχο σε περίπτωση ανάγκης. Δε θα έχουν, πάντως, την υποχρέωση να προσέχουν την κίνηση ή να παρακολουθούν τον αυτόματο πιλότο. Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Μεταφορών, η οποία θα σταλεί για έγκριση από τα συναρμόδια υπουργεία εντός του καλοκαιριού, το "μαύρο κουτί" του οχήματος θα καταγράφει τις ενέργειες τόσο του αυτόματου πιλότου όσο και του οδηγού και θα σημειώνει πότε το σύστημα ζητά από τον οδηγό να αναλάβει την οδήγηση.

Σημειώνεται ότι η Γερμανία φιλοξενεί μερικές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, ανάμεσά τους οι Volkswagen, Daimler και BMW, και η κυβέρνηση έχει προσφερθεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων, ώστε να καταστήσει τη χώρα παγκόσμιο πρωτοπόρο.

Ρεπορτάζ : Σταύρος Μουντουφάρης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News