default-image

Μαγεύει τους πάντες η κωφή πρωταγωνίστρια

Κρήτη
Μαγεύει τους πάντες η κωφή πρωταγωνίστρια

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mαγεύει τους πάντες η Ελευθερία, η πρωταγωνίστρια της παράστασης που σύντομα θα ανέβει στο Ηράκλειο και ήδη έχει "κατακτήσει" όσους παρακολούθησαν τις πρόβες.  Μια κοπέλα με φυσικό ταλέντο και ικανότητες που καθήλωσαν τους πάντες.Πρόκειται για μια παράσταση που αναμένεται να συζητηθεί, καθώς το ρόλο της Πηνελόπης, της πρωταγωνίστριας του έργου, έχει αναλάβει η κωφή μαθήτρια του σχολείου, Ελευθερία Τρουλλινού.

Μια συγκλονιστική παράσταση των μαθητών της 3ης Λυκείου Ηρακλείου που για τις ανάγκες της επικοινωνίας με την Ελευθερία έμαθαν τη νοηματική ενώ η κωφή μαθήτρια αντίστοιχα μπήκε στη διαδικασία μελέτης της ομιλούσας από μία άλλη οπτική γωνία.

Η Ελευθερία υποκλίνεται στο κοινό

«Οι σκέψεις μου είναι γεμάτες νοήματα, εικόνες, συναισθήματα. Έχω μια φωνή στο κεφάλι μου, αλλά δεν είναι ηχηρή. Δεν την ακούω, τη βλέπω. Δεν αισθάνομαι σιωπή στο κεφάλι μου, ούτε στο περιβάλλον μου. Το περιβάλλον μου, για μένα, είναι οπτικά θορυβώδες».

«Μίλησέ μου». Αυτός είναι ο τίτλος του θεατρικού έργου που παρουσιάζεται τη Δευτέρα 27/06 στις 21:00, στην πύλη Βηθλεέμ, από τη θεατρική ομάδα του 3ου Λυκείου Ηρακλείου.

Η παράσταση του 3ου Λυκείου που θα συζητηθεί

Λίγα λόγια για το έργο

Ένας γιατρός με την κόρη του μετακομίζουν σε ένα νησί στο οποίο η πλειοψηφία των κατοίκων είναι κωφοί. Θεωρεί οτι η μόνη του δουλειά θα είναι να γράφει συνταγές, όπως και στην προηγούμενη θέση του, άρα δεν νοιάζεται που δεν θα μπορεί να συνεννοηθεί μαζί τους. Είναι αδιάφορος τόσο προς τους ασθενείς όσο και προς την κόρη του, μη δίνοντας προσοχή στο τι μπορεί να θέλει, να σκέφτεται, να αισθάνεται. Έτσι η κόρη του αισθάνεται θλίψη και μοναξιά.

Στο σχολείο του νησιού υφίσταται κοροϊδία, όπως κάθε διαφορετικό παιδί. Στο κέντρο υγείας, οι ασθενείς είναι πολύ πιο απαιτητικοί απ'όσο περίμενε και επιζητούν την προσοχή του, καθώς και η νοσηλεύτρια που εργάζεται εκεί η οποία τον ερωτεύεται. Ο γιατρός γνωρίζεται με την καθηγήτρια της κόρης του, την οποία αρχίζει να φλερτάρει. Ένας από τους ασθενείς του του σκαρώνει του αρκετές πλάκες που τον αναγκάζουν να μάθει νοηματική για να επιβιώσει. Η κόρη και ο πατέρας μαθαίνουν να συνεννοούνται στη νοηματική, κάνοντας κοινά μαθήματα.

Η κοπέλα αποκτά φίλους και ο γιατρός μαθαίνει να ακούει τους άλλους αλλά και την κόρη του.  Ίσως αυτό που χρειαζόταν ήταν να του μιλούν σε μία άλλη γλώσσα - στη γλώσσα του σώματος, των χεριών.

Μήπως ο Οδυσσέας βρήκε τελικά την Ιθάκη του;

Οι μαθητές έμαθαν νοηματική για την παράσταση

Το έργο υπογράφει η καθηγήτρια βιολογίας

Το θεατρικό έργο που υπογράφει η βιολόγος και καθηγήτρια του Λυκείου, Τάνια Χριστοφοράτου είναι ξεχωριστό. Κι αυτό γιατί στην παράσταση πρωταγωνιστεί η κωφή μαθήτρια του σχολείου, Ελευθερία Τρουλλινού, η οποία κατάφερε να αναδείξει τον πλούσιο και ζωντανό κόσμο των κωφών μέσω της χρήσης της νοηματικής γλώσσας, αλλά και τα ίδια τα ακούοντα παιδιά, να αναδείξουν το ταλέντο τους και τις ηθικές τους αρχές, αφού μέσα απ' αυτή τη συνεργασία απέδειξαν ότι το διαφορετικό είναι τελικά μία μοναδική πηγή έκφρασης ιδεών και αξιών.

Κατάφερε να ενώσει δύο κόσμους

Ιδού πως περιγράφει η φιλόλογος και καθηγήτρια Νοηματικής του 3ου Λυκείου, Μικαέλα Παπαδάκη:

Το «Μίλησέ μου» είναι μία παράσταση που κατάφερε όχι μόνο να ενώσει δύο κόσμους με διαφορετική κουλτούρα και τρόπο ζωής, αλλά και να αναδείξει τους προβληματισμούς και τη διαφορετικότητα δύο γλωσσών, της νοηματικής και της ομιλούσας.

Συγκεκριμένα, το «Μίλησέ μου» κατάφερε μέσα από έξυπνους, εφευρετικούς, αλλά κυρίως διακριτικούς τρόπους να ισορροπήσει δύο διαφορετικές αντιλήψεις, αυτή των κωφών/βαρηκόων και των ακουόντων, χωρίς να κατακρίνει ή να επικρίνει τη διαφορετικότητα. Χάρη σ΄αυτό μαθητές κωφοί και ακούοντες πέτυχαν να συνεργαστούν μεταξύ τους με αρμονία και τελικά να ανακαλύψουν ότι τελικά το να είναι κανείς διαφορετικός δεν είναι ελάττωμα ή μειονέκτημα, αλλά πηγή ενέργειας και εξέλιξης.

«Επιπροσθέτως, αξίζει να τονιστεί ότι μέσω αυτής της παράστασης επιτεύχθηκε η κοινωνικοποίηση των παιδιών, που στην καθημερινή τους ζωή, είχαν μία ίσως λανθασμένη ή αδιάφορη αντιμετώπιση των πραγμάτων, αφού πολλές φορές η αμάθεια και η έλλειψη γνώσης για τη ζωή των ανθρώπων με διαφορετικότητα, οδηγεί τον άνθρωπο σε λάθος συμπεράσματα.

Έμαθαν νοηματική για τη μαθήτρια

Έτσι, μέσω της θεατρικής παράστασης «Μίλησέ μου», οι ακούοντες μαθητές μπήκαν στη διαδικασία όχι μόνο της εκμάθησης της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ), προκειμένου να συνεννοηθούν με την κωφή μαθήτρια, Ελευθερία Τρουλλινού, αλλά και της κατανόησης του τρόπου ζωής της και της αντίληψης των πραγμάτων στον δικό της κόσμο.

Το μεγάλο βήμα της Ελευθερίας

Ωστόσο, και η ίδια η Ελευθερία μπήκε στη διαδικασία μελέτης της ομιλούσας από μία άλλη οπτική γωνία, αφού έπρεπε όχι μόνο να συγχρονιστεί με τους ακούοντες συμμαθητές της, αλλά και να παραδειγματιστεί στο τρόπο ανάδειξης του ρόλου της. Μ' αυτόν τρόπο λοιπόν κατάφεραν δύο εντελώς διαφορετικοί κόσμοι να ενωθούν και να μοιραστούν εμπειρίες και βιώματα για ένα αποτέλεσμα συγκινητικό και ανθρώπινο, μια και μέσα απ' αυτό αναδείχθηκε η προτεραιότητα στον άνθρωπο και όχι στη διαφορετικότητα, στο «εμείς» και όχι στο «εγώ».

Oι συντελεστές της παράστασης

Συγγραφή

Τάνια Χριστοφοράτου

Βαγγελιώ Βιδάκη

Μικαέλα Παπαδάκη

Κώστας Τσαλουχίδης

Μάρια Τυλλιανάκη

Μαρώ Φασουλάκη

Θεοδώρα Παπαδάκη

Μαρίνα Μαγκαφουράκη

Επιμέλεια σκηνικών

Γιάννης Πολυχρονάκης

Παίζουν

Οδυσσέας: Χάρης Αθανασάκης

Ναυσικά: Αντωνία Κοπιδάκη (Καλλιτεχνικό Λύκειο)

Πηνελόπη: Ελευθερία Τρουλλινού

Νοσηλεύτρια: Όλγα Ευαγγέλου

Υπάλληλος Κέντρου Υγείας: Αγγελική Δασκαλάκη

Αθηνά: Γεωργία Ασσαριώτη

Σπύρος: Αλέξανδρος Ταμπακάκης

Μπαρμπα-Γιώργος: Αλεκσάνδρα Κολέτσι

Μαθητής: Λεωνίδας Ρινακάκης

Φωνές: Μαρία Γαλανάκη

Κορίνα Καλοφωλιά

Διδασκαλία νοηματικής και διερμηνεία

Μικαέλα Παπαδάκη

Βοηθός διδασκαλίας

Όλγα Εμμανουηλίδου

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News