default-image

SafeLine: Καταγγείλτε τις παραβατικές συμπεριφορές στο διαδίκτυο

Επιστήμη
SafeLine: Καταγγείλτε τις παραβατικές συμπεριφορές στο διαδίκτυο

Παιδική πορνογραφία, οικονομικές απάτες, παραβίαση προσωπικών δεδομενών και ρατσισμός αποτελούν τις κύριες παραβατικές συμπεριφορές που κατήγγειλαν οι Έλληνες χρήστες του διαδικτύου για το 2015, σύμφωνα με την Ελληνική Ανοικτή Γραμμή SafeLine.

Ο συνολικός αριθμός των καταγγελιών που δέχθηκε ολόκληρη τη χρονιά πέρυσι η SafeLine ανήλθε περίπου σε 4.000, με τις καταγγελίες για ρατσιστικά «εγκλήματα» να είναι τριπλάσιες σε σχέση με το 2014 (πέρυσι έφτασαν τις 152, από 46 το 2014).

Σημαντική ήταν η αύξηση που καταγράφηκε και στις καταγγελίες για παραβάσεις σχετικά με την ασφαλή πλοήγηση των παιδιών στο Ιντερνετ και ειδικότερα όσον αφορά τη σεξουαλική κακοποίηση μέσω του Διαδικτύου και τον κυβερνοεκφοβισμό (cyberbullying). Συγκεκριμένα, οι καταγγελίες που δέχθηκε η SafeLine με θέμα την παιδική πορνογραφία πέρυσι ξεπέρασαν τις 160. Επίσης, οι καταγγελίες για παράνομες δραστηριότητες μέσω των κοινωνικών δικτύων, μόνο για το facebook, ανήλθαν σε 830.

Η SafeLine, ως δράση του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, είναι η Ελληνική Ανοικτή Γραμμή Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο, ενώ από το 2003 είναι το επίσημο μέλος της Ελλάδας στον INHOPE (Διεθνής Σύνδεσμος Ανοικτών Γραμμών).

Τα παιδιά

Από τα διαθέσιμα στοιχεία για το 2015 προκύπτει ότι το Ιντερνετ έχει γίνειδεύτερη φύση για τα Ελληνόπουλα, καθώς αποτελεί κάτι παραπάνω από ένα απλό κομμάτι της καθημερινότητάς τους. 

Το Διαδίκτυο σχεδόν μονοπωλεί τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών, με τον μέσο όρο καθημερινής χρήσης να φτάνει τις δύο ώρες για το 55% των μαθητών. Ωστόσο, στην αναζήτηση σχολικών βοηθημάτων και πληροφοριών για τα μαθήματά τους τα παιδιά αφιερώνουν μόλις το 13% του χρόνου που ξοδεύουν συνολικά στο Διαδίκτυο.

Το παιδικό σερφάρισμα στο Ιντερνετ είναι καθημερινό, με το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών να συνδέεται για διάστημα μιας - δυο ωρών την ημέρα. Μεγάλο είναι και το ποσοστό (23%) των παιδιών που περνούν ακόμη περισσότερο χρόνο στο Ιντερνετ, φτάνοντας έως και τις τρεις ώρες ημερησίως. 

Ωστόσο, το 2% των παιδιών έχει καταμετρηθεί να σερφάρει για περισσότερες από πέντε ώρες την ημέρα(!), ενώ το 5% συνδέεται για τρεις έως τέσσερις ώρες ημερησίως. Στον αντίποδα, μόλις το 13% συνδέεται για λιγότερο από μία ώρα, ενώ υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό (2%) που δεν έχει καν πρόσβαση στο Ιντερνετ.

Το 69% των παιδιών μπαίνει καθημερινά στο Ιντερνετ για να ψυχαγωγηθεί, το 36% για να παίξει παιχνίδια και το 14% για να δει μουσικά βίντεο και ταινίες. Επίσης, το 3% συνομιλεί με φίλους και το 2% συνδέεται στα σόσιαλ μίντια.

Οι ενήλικοι

Από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες προκύπτει ότι η Γραμμή Βοήθειας 210-6007.686 / [email protected] του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου μέσα σε ολόκληρο το 2015 δέχτηκε συνολικά 1.497 καταγγελίες - αιτήματα. Η πλειονότητα των καταγγελιών (75%) προήλθε από ενηλίκους, ενώ οι επαγγελματίες και οι ανήλικοι που απευθύνθηκαν στη Γραμμή ακολουθούσαν με παρόμοιο ποσοστό (από περίπου 13%).

Οι περισσότερες καταγγελίες αφορούσαν θέματα διαδικτυακής εξάρτησης (ποσοστό 41%), διαδικτυακού εκφοβισμού (17%) και παραβίασης της ιδιωτικότητας, όπως κλοπή κωδικών, παραβίαση λογαριασμών κ.ά. (13%). Από το σύνολο των καταγγελιών, 141 περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος παραπέμφθηκαν στην Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών safeline.gr, στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ή σε άλλους αρμόδιους φορείς (π.χ. καταναλωτικές οργανώσεις κ.λπ.). 

Σημειώνεται ότι η Γραμμή Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου απευθύνεται σε εφήβους και στις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (εκφοβισμός, υπερβολική ενασχόληση, επιβλαβές περιεχόμενο, επικίνδυνες επαφές κ.ά.).

Στο μεταξύ, σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του Διαδικτύου, η Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Eurostat, καταγράφει ικανοποιητικές επιδόσεις, κινούμενη κοντά στα επίπεδα του κοινοτικού μέσου όρου. Συγκεκριμένα, μέσα στο 2015 προβλήματα ασφαλείας αντιμετώπισε το 26% των ελλήνων χρηστών του Ιντερνετ, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ είναι 25%.

Ωστόσο, όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία, ο φόβος για την ασφάλεια του Διαδικτύου αποθάρρυνε το 15% των ελλήνων χρηστών από τις online αγορές, ενώ για τον ίδιο λόγο το 22% των χρηστών απέφυγε και τις online τραπεζικές συναλλαγές.

Οι καταγγελίες

Οσοι επιθυµούν να κάνουν κάποια καταγγελία μπορούν να επικοινωνούν με το προσωπικό της Γραμμής Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου είτε καλώντας στον αριθμό 210-6007.686 από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 09.00 - 17.00, είτε αποστέλλοντας ηλεκτρονικό μήνυμα στο [email protected], είτε επιλέγοντας chat συνομιλία, μέσω της ιστοσελίδαςwww.help-line.gr.

Πηγή : tanea.gr

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News