default-image

Τα νέα αυτοκίνητα ρυπαίνουν όλο και λιγότερο

Τα νέα αυτοκίνητα ρυπαίνουν όλο και λιγότερο

Όλο και πιο αποδοτικά και με λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου είναι τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ενωση, σύμφωνα με τις επίσημες δοκιμές που αναφέρθηκαν από τις εθνικές αρχές και που ανακοινώθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος.

Βεβαίως, μετά το σκάνδαλο της Volkswagen (που με κατάλληλο λογισμικό αλλοίωνε τα αποτελέσματα των ελέγχων, έτσι ώστε να φαίνονται αυτοκίνητα της εταιρείας με χαμηλότερες εκπομπές απ' ό,τι ήταν στην πραγματικότητα), υπάρχουν πλέον μεγάλες αμφισβητήσεις για την αξιοπιστία των μετρήσεων.

Σύμφωνα πάντως με τα (προσωρινά) στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ), τα επιβατικά αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν το 2015 εκπέμπουν κατά μέσο όρο 119,6 γραμμάρια (g) διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ανά χιλιόμετρο, 3% λιγότερο από το 2014 και 8% κάτω του στόχου που είχε θέσει η Ε.Ε. για το 2015.

Από το 2010, οι εκπομπές των αυτοκινήτων έχουν μειωθεί (σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία) περισσότερο από 20 g CO2/km, με αποτέλεσμα η Ε.Ε. να πιάσει τον στόχο των 130 g CO2/km το 2013, δύο χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα. Το επόμενο (πιο δύσκολο) βήμα είναι τα 95 g CO2/km, στόχος ο οποίος έχει τεθεί για το 2021.

Οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε. αυξήθηκαν το 2015 κατά 9% σε σύγκριση με το 2014. Συνολικά 13,7 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα καταχωρίσθηκαν πέρυσι. Το βάρος των νέων αυτοκινήτων, ένας σημαντικός παράγοντας για το ύψος των εκπομπών τους, παρέμεινε στο ίδιο επίπεδο με το 2014, 1.381 κιλά κατά μέσο όρο. Τα πιο βαριά αυτοκίνητα πουλήθηκαν στη Σουηδία και στο Λουξεμβούργο (1.530 κιλά και 1.496 κιλά αντίστοιχα), ενώ τα πιο ελαφριά (και άρα μικρότερα σε μέγεθος και σε κυβισμό) στη Μάλτα (1.199 κιλά), στη Δανία (1.233 κιλά) και στην Ελλάδα (1.260 κιλά). Τα οχήματα που κινούνται με ντίζελ ήταν κατά μέσο όρο 311 κιλά βαρύτερα από εκείνα με βενζίνη.

Τα αυτοκίνητα ντίζελ είναι ακόμα πιο αποδοτικά από εκείνα της βενζίνης όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (γιατί όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση, μπορεί να είναι χειρότερα, αφού εκπέμπουν 119,2 g CO2/km, έναντι 122,6 g CO2/km των βενζινοκίνητων). Πάντως, όπως σημειώνεται από τον ΕΟΠ, οι βενζινοκινητήρες τείνουν να καλύψουν τη διαφορά.

Πετρελαιοκίνητα ήταν το 52% των οχημάτων που πωλήθηκαν το 2015, με υψηλότερα ποσοστά σε Ιρλανδία και Λουξεμβούργο (71%), ενώ ακολουθούν η Πορτογαλία (69%), η Κροατία, η Ελλάδα και η Ισπανία (63%).

Υβριδικά και ηλεκτρικά

Αυξανόμενα, αλλά ακόμα χαμηλά είναι τα μερίδια πωλήσεων των υβριδικών και των αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων αποτέλεσαν τα υβριδικά σε Ολλανδία και Δανία, φθάνοντας το 12% και 8% αντίστοιχα. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο πάντως τα υβριδικά ήταν μόνο το 1,3% των πωλήσεων. Επίσης, πέρυσι ταξινομήθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο 57.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 50% περισσότερα από το 2014. Ο μεγαλύτερος αριθμός των εγγραφών καταγράφηκε στη Γαλλία (πάνω από 17.650 οχήματα), στη Γερμανία (πάνω από 12.350 οχήματα) και στο Ηνωμένο Βασίλειο (περισσότερα από 9.900 οχήματα).

Τα επίσημα στοιχεία εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων για το 2016 αμφισβήτησε έντονα ο διεθνής οργανισμός Transport & Environment (Μεταφορές και Περιβάλλον), χαρακτηρίζοντας την εικόνα «λόγια του αέρα». «Το σύστημα ελέγχου είναι εντελώς αναξιόπιστο ενώ η πτώση των εκπομπών επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό μέσω κατασκευασμένων αποτελεσμάτων δοκιμών. Η πραγματικότητα στους δρόμους μας είναι ότι η αποδοτικότητα των νέων αυτοκινήτων είναι σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητη τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Οι περισσότερες τιμές προκύπτουν από κατασκευασμένα αποτελέσματα και όχι μέσα από πραγματικές δοκιμές. Χωρίς νέες δοκιμές που θα διεξαχθούν από πραγματικά ανεξάρτητους οργανισμούς, οι οδηγοί θα συνεχίσουν να παραπλανώνται, ενώ ο πλανήτης θα θερμαίνεται».

Ο οργανισμός Transport & Environment έχει συνεργαστεί με μεγάλη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία για να δημιουργήσει ένα τεστ προσομοίωσης οδήγησης σε πραγματικό περιβάλλον, έτσι ώστε να καταγραφεί η πραγματική κατανάλωση καυσίμου και αντίστοιχα οι εκπομπές CO2, οι οποίες υπολογίζονται έως και 40% υψηλότερες από τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε. Οπως σημειώνει ο Greg Archer, διευθυντής της οργάνωσης Τ&Ε, «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οφείλει να απαιτήσει δοκιμές CO2 σε μηχανές προσομοίωσης, που θα συμπληρώσουν τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν πρόσφατα για την εκπομπή οξειδίων του αζώτου από τα αυτοκίνητα».

Για να γίνει κατανοητό το πόσο εκτεταμένο είναι το «παιχνίδι» των αυτοκινητοβιομηχανιών με τις μετρήσεις των εκπομπών τους, αξίζει να σημειώσουμε πως προ δεκαημέρου και ο ιαπωνικός όμιλος της Mitsubishi παραδέχθηκε ότι παραπλανούσε από το 1991 τις ιαπωνικές αρχές ως προς τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων του... Κάτι άσχημο μυρίζει εδώ και δεν είναι μόνο καυσαέριο.

Πηγή: kathimerini.gr

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News